همه

آموزش ساخت و راه اندازی سرور خانگی ؛ آشنایی با کاربرد سرور خانگی

یافتن یک میزبانی وب که تماما با سلیقه‌ی شما هماهنگ باشد، کار دشواری به نظر می‌رسد، خصوصا زمانیکه تعداد این میزبان‌ها به سمت بی‌نهایت می‌رود. شاید در این زمان، بهترین راه‌حل شما ایجاد سرور خانگی و بر روی کامپیوتر شخصی شما باشد. ما در مقاله‌ی اموزش راه اندازی سرور خانگی می‌خواهیم به شما برای دستیابی به این امر کمک کنیم. شاید در نگاه اول، این امر، کار پردردسری به نظر بیاید، اما نکته‌ی جالب در مورد راه‌اندازی سرور خانگی این است که شما می‌توانید خودتان قوانین را وضع نمایید.

سرور مجازی کرکی چیست؟ برای آشنایی با سرور مجازی کرکی کلیک نمایید.

به طور مثال با به كارگيری كلمه عبور، مي‌توانيد پهناي باند خود را حفظ كنيد، تا فقط دوستانی كه دعوت كرده‌ايد از سيستم شما استفاده كنند. علاوه بر آن، به سادگي مي‌توانيد محدوديت زماني براي دسترسي به سرور خود تعيين كنيد.

سرور خانگی چیست ؟

در پاسخ به سوال سرور خانگی چیست ابتدا باید مقدمه‌ای را با یکدیگر مطالعه کنیم. به طورکلی، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات در شبکه‌های کامپیوتری، سرور ها هستند که وظیفه تامین کلاینت و سایر سیستم‌ها را برعهده دارند. سرورهای خانگی به سروری اطلاق می‌شود که قادر است با استفاده از دو یا چند کامپیوتر در خانه، یک شبکه محلی را راه اندازی نماید. حال اگر دوست دارید بیشتر با مفهوم سرور آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سرور چیست را از دست ندهید.

شما می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان کامپیوتر سرور استفاده کنید، البته این کامپیوتر بایستی به قطعات سخت افزای، حافظه رم، پردازنده و … مناسبی مجهز شده باشد. حافظه ذخیره سازی هارد یکی از مهم‌ترین قطعات در کامپیوتر سرور می‌باشد. عموما افرادی به دنبال پاسخ سوال چگونه یک سرور خانگی بسازیم می‌روند که می‌خواهند اطلاعات خود را در زمینه شبکه و سرورها ارتقاء دهند. کامپیوتری که به عنوان سرور استفاده می‌شود، بایستی از اینترنت مناسب و پهنای باند کافی نیز پشتیبانی نماید تا قادر به مدیریت همزمان کامپیوتر های متصل بوده و به آنها خدمات دهد.

کاربرد سرور خانگی

به طور کلی، دلایل متعددی برای راه‌اندازی سرور خانگی وجود دارد. اما مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین آنها این است که عموما افراد با ساخت سرور خانگی در خانه می‌توانند عملکرد بهتری برای میزبانی سایت خود داشته باشند. در ادامه چند نمونه از سرور های خانگی که افراد اقدام به ساخت آنان می‌کنند، را برای شما لیست کرده‌ایم:

سرور ابر فایل؛ برای ذخیره و دسترسی به فایل‌ها از طریق اینترنت

سرور بکاپ؛ برای بکاپ گیری از دستگاه‌ها

سرور دانلود؛ برای دانلود و مدیریت تورنت‌ها

سرور رسانه خانگی؛ برای تماشای نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های آنلاین

سرور گیمینگ؛ برای میزبانی بازی‌های چند نفره مانند Minecraft (برای آشنایی با بهترین سرورهای ماینکرافت پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز و مطالعه‌ی مقاله‌ی بهترین سرور های ماین کرافت کدام اند، لذت بیشتری از این بازی جذاب ببرید.)

راه اندازی وب سرور؛ برای میزبانی وب سایت تان

کاربرد سرور خانگی چیست

پیش از شروع راه اندازی سرور خانگی ؛ جایگزین‌ها

راه اندازی سرور خانگی ، علاوه بر یک تجربه‌ی یادگیری عالی، می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده نیز باشد. البته نیاز است که در همین ابتدا در نظر داشته باشید که کاربردی بودن یا نبودن یک سرورهای خانگی تماما به نوع و هدف استفاده‌ی شما وابستگی دارد.

اگر هدف شما از استفاده یک سرور این است که صفحات سایت خود را با سرعت بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار دهید، استفاده از یک سرور مجازی و اعتماد به یک ارائه دهنده‌ی سایت، منطقی‌تر است. این کار، شما را از نگرانی، دردسر ادامه‌ی کار، قطعی بر‌ق، سرعت پایین اینترنت‌های خانگی و موارد اینچنینی نجات می‌دهد.

در همین راستا ابرآراز، سرور مجازی خود را با کاربردهای مختلف و قیمتی مقرون به صرفه در اختیار کاربران خود قرار داده است. اگر تمایل دارید از سرور استفاده کنید اما توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین ایجاد سرورهای خانگی خود را ندارید، به وب سایت ما سر بزنید و از خدمات متعدد ما در این زمینه بهره‌مند شوید.

موارد مورد نیاز برای راه اندازی سرور خانگی

برای راه اندازی سرور خانگی ، به مواردی نیاز دارید که تهیه آنها چندان دشوار نیست و شما مطمئنا بسیاری از آنها را از قبل دارید. مواردی که در این مسیر بدان نیاز پیدا می‌کنید، عبارتند از:

  • کامپیوتر
  • اتصال به یک شبکه‌ی پهنای باند
  • یک روتر شبکه، با کابلEthernet (CAT5)
  • مانیتور و صفحه کلید

موارد مورد نیاز برای راه اندازی سرور خانگی

آموزش ساخت سرور خانگی ؛ کامپیوتر سرور خانگی

در اولین قدم برای بررسی روش ساخت سرور خانگی در خانه باید چند نکته را در نظر داشته باشید. نخست اینکه شما برای راه اندازی سرور خانگی شما به کامپیوتر قدرتمندی نیاز ندارید. eBay از کامپیوتر های خورشیدی چند هزار دلاری و گوگل از هزاران دستگاه برای تقویت کامپیوتر های خود استفاده می‌کند. اما برای استفاده شخصی، یک سرور به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از سروری که توسط عداد زیادی از افراد استفاده می‌شود به قدرت نیاز دارد.

در حالی که سایر کامپیوتر ها، مشغول کارهای پیچیده‌ای مانند بررسی و کنترل تصاویر و محاسبه مسیر لینک دهی‌های شما هستند، سرور خانگی وظیفه بسیار ساده‌تری دارد: دریافت درخواست داده‌ها و اطلاعات و سپس ارسال آن داده‌ها. به طورکلی، دستگاهی با 64 مگابایت رم و پردازنده 300 مگاهرتز می‌تواند سرور کاملاً خوبی برای شما بسازد. علاوه بر آن، با ویژگی‌هایی قوی‌تر، می‌تواند هر درخواستی که از آن دارید را برای شما انجام دهد. شما می‌توانید یک کامپیوتر قدیمی را با حداقل تلاش و با تعویض کمی از سخت‌افزارهای آن، به سرور تبدیل کنید.

مشکلات متعدد راه اندازی سرور خانگی

سخت افزار و نرم افزار قدیمی می‌تواند غیرقابل اعتماد باشد. گاهی اوقات تعویض RAM نامناسب یا قرار دادن قطعات جدید مشکل شما را برطرف می‌کند. اما در برخی موارد، صرف نظر از سیستم عامل نصب شده، سیستم شما در کوتاه مدت دیگر قابل استفاده نیست.

مطمئنا شما نیز از سروصدای زیاد در اطراف خود، آزرده خاطر می‌شوید. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که رایانه‌ها پس از گذشت مدت زمانی، داغ می‌کنند و شما به فن‌های متعددی برای خنک نگه داشتن آنها نیاز پیدا می‌کنید. پس اگر قصد دارید فضای زندگی خود را با سرورتان به اشتراک بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم روی یک دستگاه با فن قوی و ترجیح بدون صدا، سرمایه گذاری کنید.

در همین ابتدای مسیر در نظر بگیرید که اگر کامپیوتر مناسبی در دست ندارید و هزینه‌های خرید یک سیستم قدرتمند برای راه اندازی سرور خانگی برای شما سنگین است، بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات ارائه‌دهندگان سرور مجازی و هاست ابری خواهد بود. در ادامه‌ی مقاله‌ی اموزش راه اندازی سرور خانگی با ما همراه باشید.

سیستم عامل مناسب

کامپیوتر شما از چه سیستم عاملی استفاده می‌کند؟ این موضوع اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد. لینوکس ( linux ) و BSD، سیستم عامل های ترجیحی سرور، تقریباً بر روی هر کامپیوتر ی که می‌خواهید آنها را نصب کنید، اجرا می‌شوند.

سیستم عامل مناسب

حافظه (RAM)

RAM از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سرعت سیستم شما داشته باشد. پس می‌توان صرف هزینه برای خرید RAM جدید را سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفت.

ذخیره سازی (Storage)

می‌توان هارد دیسک را قلب سرور در نظر گرفت. اگر تمام موارد سیستم شما از بین رفت، می‌توانید هارد دیسک را خارج کرده و آن را در دستگاه دیگری قرار داده و کار خود را درست از همان جایی که متوقف شده است، ادامه دهید. استفاده از hard drive کاملا به کامپیوتر شما بستگی دارد، اما هر چه بیشتر، بهتر.

اهمیت سیستم خنک کننده در نحوه راه اندازی سرور خانگی

از آنجایی که سرور، به طور مداوم کار می‌کند، باید مطئن شوید که گرمای آن بیش از حد معین نمی‌شود. ابزارهای متعددی برای کنترل و کاهش دمای مربوط سرور وجود دارد. از این ابزارها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که گرمای زیاد سرور، می‌تواند کار آن را مختل نماید و باعث بروز مشکلات متعددی گردد.

مواردی که باید در زمان ساخت سرور شخصی خانگی در نظر داشته باشید

کنترل

بزرگ‌ترین مزیت اجرای سرور خانگی کنترل آن است. شما می‌توانید هر محتوایی که می‌خواهید آپلود کنید، بدون اینکه شرایط خدمات یک شرکت وب هاستینگ تجاری را رعایت کنید. البته آنچه که شما می‌توانید روی سرور خانگی خود هاست کنید، هنوز هم باید مطابق با قوانین کشور شما باشد. محتوا و عملیات غیرقانونی نتایج گاها خطرناکی برای شما درپی خواهد داشت.

ترافیک

سرورهای خانگی برای وب سایت های کوچک که ترافیک و بازدید محدودی دارند، گزینه‌ی مناسبی است. اما گاهی پیش می‌آید که ۲۰ نفر یا بیشتر به صورت همزمان به سایت شما متصل شوند.

ترافیک سایت

ارائه دهنده سرویس اینترنت  (ISP)

ISP وظیفه‌ی اتصال سایت شما به اینترنت را برعهده دارد. اگر شما با مشکلات زیادی در ISP روبرو هستید ( به عنوان مثال اتصال کند، پشتیبان فنی ضعیف) راه اندازی سرور اختصاصی در خانه ، برای میزبانی وب سایت تان می‌تواند ایده‌ی وحشتناکی باشد. علاوه بر این، برخی از ISP ها به کاربران اجازه نمی‌دهند تا کاربران، به ساخت سرور  شخصی خانگی اقدام کنند، پس برای اطمینان، ISP محلی خود را چک کنید.

راه اندازی سرور خانگی با ای پی استاتیک

اتصال دامین به آی پی استاتیک برای سرور خانگی چگونه انجام می‌شود؟ شما می‌توانید با استفاده از یک IP استاتیک و یا یک تأمین کننده DNS دینامیک به نصب سرور خانگی خود اقدام کنید. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، IP استاتیک را به کاربران خانگی اینترنت ارائه نمی‌دهند. تبدیل IP دینامیک به استاتیک راهی است که می‌توانید امتحان کنید، اما ممکن است این کار، زیر پا گذاشتن قوانین شرکت ارائه دهنده اینترنت باشد.

بنابراین ساده‌ترین پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از اینترنت خانگی برای میزبانی وب و نصب سرور خانگی استفاده کرد این است: بستگی دارد. عوامل زیادی در ایجاد یک وب سرور دخیل هستند که پاسخ دادن به این سؤال را مشکل می‌کنند. اگر به قوانین شرکت ارائه دهنده اینترنت خود مراجعه کنید، به احتمال زیاد قوانینی را خواهید یافت که به صورت روشن در مورد امکان ایجاد سرور خانگی صحبت کرده‌اند. اما این تنها بخشی از موضوع است.

اگر می‌خواهید از یک IP آدرس استاتیک استفاده کنید، باید ببینید که ISP شما این سرویس را ارائه می‌دهد یا خیر. به صورت معمول، کاربران خانگی اینترنت به این نوع IP نیازی نداشته و در بیشتر شرکت‌های اینترنتی، IP استاتیک برای کاربران خانگی ارائه نمی‌شود. شما همچنین باید توجه کنید که کدام پورت‌ها باید برای سرور شما باز باشند. شما به پورت 80 و احتمالاً 25 و 22 نیاز خواهید داشت. این امر به نوع سروری که می‌خواهید ایجاد کنید بستگی دارد.

راه اندازی سرور خانگی با ای پی استاتیک

قیمت سرور خانگی در نحوه راه اندازی سرور خانگی

راه اندازی سرور اختصاصی در خانه می‌تواند بسیار هزینه بر باشد. ممکن است شما با تبدیل سیستم قدیمی خود به یک سرور خانگی، هزینه کمی را صرف کنید، اما استفاده شبانه روزی از برق را فراموش نکنید. علاوه بر آن، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری از این سرورها نیز مسئله‌ای متفاوت است که باید در نظر داشته باشید.

مانند هر سیستم کامپیوتر ی، احتمال خرابی سرور خانگی نیز وجود دارد. درصورت بروز چنین مشکلی، ممکن است شما به سخت افزار و نرم افزار جدیدی نیاز پیدا کنید. اگر توانایی رسیدگی به قیمت سرور خانگی را ندارید، استفاده از خدمات ارائه دهندگان سرور مجازی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. این ارائه دهندگان می‌توانند تمام قابلیت‌های وب سرور را به طور قابل اعتمادتر و ارزان‌تر در اختیار شما قرار دهند.

روش ساخت سرور خانگی با مودم

بارگیری یا پخش موسیقی قطعاً فعالیتی است که همه ما هنگام استراحت یا تلاش برای گذر زمان، دوست داریم انجام دهیم. با این حال ، ساماندهی و دستیابی به موسیقی موردنظرمان، برای بسیاری از ما یک چالش بوده است. سایت‌ها و برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای دانلود موسیقی از آنها استفاده کنید. مشکلی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، این است که وقتی موسیقی را در کامپیوتر شخصی دانلود می‌کنم، نمی‌توانم از سایر رایانه‌های شخصی به آن موسیقی دسترسی پیدا کنم. برای حل این مشکل، شما می‌توانید از سرور رسانه کامپیوتر ی Wi-Fi PC با استفاده از مودم WiFi استفاده کنید.

مرحله‌ی اول برای راه اندازی سرور خانگی با مودم

نحوه راه اندازی سرور خانگی با استفاده از مودم کار دشواری نیست. ما برای این کار از یک وب سرور با Subsonic استفاده می‌کنیم. با استفاده از وب سرور Subsonic شما از پورت ۸۰ استفاده می‌کنید. اما اگر از قبل سرور وب دارید، می‌توانید Subsonic را تنظیم کنید تا از زیر پوشه مخصوص خودش در پوشه عمومی html استفاده کند.

هنگامی که برای اولین بار Subsonic را روی رایانه سرور خود نصب می‌کنید، خواهید دید که نماد Subsonic Music Streamer در نوار کار ظاهر می‌شود. برای رفع این مشکل راست کلیک کنید و به ” Subsonic Control Panel ” بروید تا سریعاً نحوه عملکرد سرویس پخش را تنظیم کنید. این مکان، جایی است که شما برای شروع و متوقف کردن سرویس از آن استفاده می‌کنید.

برای تنظیم آنچه درگاه سرور سرویس از آن استفاده خواهد کرد، و مسیری را که باید Subsonic از آن استفاده کند، روی زبانه‌ی Settings کلیک کنید. پس از اجرای Subsonic، می‌توانید با رفتن به ” http: // localhost ” در رایانه شخصی خود به سیستم دسترسی پیدا کنید.اگر تمایل دارید می‌توانید مرورگر را در هر رایانه‌ی دیگری در شبکه Wi-Fi خود باز کرده و آدرس IP را وارد کنید. پس از آن، اولین کاری که باید انجام دهید تنظیم حساب کاربری است.

مرحله‌ی اول برای راه اندازی سرور خانگی با مودم

مرحله دوم برای ایجاد و راه اندازی سرور خانگی

یک گذرواژه جدید تنظیم کرده و سپس کار خود را از طریق سیستم‌های منو شروع کنید تا همه چیز تنظیم شود. تنها زمینه‌ای که برای ایجاد صحیح کار برای تنظیم موسیقی جدید Wi-Fi مانند jukebox خود نیاز دارید، تنظیم پوشه‌های رسانه بر روی کامپیوتر سرور خانگی است. در این کامپیوتر سرور خانگی شما تمام موسیقی‌های موجود، برای گوش دادن کاربران خود را ذخیره خواهید کرد. می‌توانید این کار را با کلیک روی پیوند ” Media Folders ”در منو انجام دهید.

پس از آن، پوشه را نامگذاری کنید، لینک محلی را برای فهرست موسیقی تایپ کرده و مطمئن شوید که فعال است. هنگامی که روی Save کلیک می‌کنید، فایل‌های موسیقی ذخیره شده در آن پوشه، برای همه کاربرانی که به سرور موسیقی جدید شما در شبکه Wi-Fi متصل می‌شوند ، در دسترس خواهند بود. اگر لیست‌های پخش موسیقی، مانند لیست‌های پخش iTunes را تنظیم کرده‌اید، می‌توانید به زیر پوشه تنظیمات ” General ” در Subsonic  به آن پوشه‌ها اشاره کنید.

مرحله سوم برای ایجاد سرور رسانه

همچنین می‌توانید نحوه استفاده کاربران از طریق شبکه را به رایانه‌ها یا دستگاه‌های خاص خود تعریف کنید. گزینه‌ها شامل راه اندازی دستگاه پخش موسیقی خود کاربر یا استفاده از دستگاه پخش کننده جوکس باکس تعبیه شده با Subsonic است. این راحت‌ترین راه‌حل برای کاربران است؛ زیرا به پخش کننده محلی نیاز نخواهند داشت. آنها می‌توانند فقط با ورود به رایانه Subsonic و انتخاب دکمه پخش، موسیقی را پخش کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب Subsonic که صرفاً در ارائه موسیقی از طریق شبکه Wi-Fi محلی شما فراتر می‌رود، این است که شما می‌توانید پخش‌کننده‌ی فیلم نیز باشید. آگاه باشید که شما تنها می‌توانید به جریان‌های ویدیویی یا پادکست متصل شوید. با اضافه کردن همه آن پیوندهای جریان رسانه به سرور Subsonic، می‌توانید همه چیز را بر روی یک سیستم رایانه‌ای نگهداری کرده و سپس به آن دسترسی پیدا کنید.

مرحله‌ی چهارم برای آموزش ساخت سرور رسانه با مودم

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب Subsonic این است که به عنوان سرپرست می‌توانید میزان کلی استفاده از سرور را ردیابی کنید. محبوب ترین پرونده‌ها کدامند؟ در حال حاضر به کدام پرونده‌ها دسترسی دارید؟ حتی می‌توانید روند استفاده از پهنای باند کاربران را با گذشت زمان مشاهده کنید.

هر زمان که کاربران وارد سیستم شوند، تمام فایل‌های موسیقی موجود در نوار منوی سمت چپ، فهرست می‌شوند. هر کاربر، جداگانه می‌تواند با اضافه کردن علامت “+” در کنار آهنگ، لیست پخش خود را بسازد. پرونده‌ها مستقیماً از طریق شبکه به رایانه شخصی کاربر، یا دستگاه تلفن همراه پخش می‌شوند. همچنین دوستان شما هر زمان که از شما بازدید می‌کنند، می‌توانند به حجم عظیمی از موسیقی دسترسی پیدا کنند.

آموزش ساخت سرور رسانه با مودم

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

‫4 نظرها

  1. با سلام. بنده زیاد با مباحث شبکه آشنا نیستم.
    بنده قصد دارم روی کامپیوترم(ویندوز) سروری بسازم که صرفاً با او بشه بین کلاینت ها تبادل اطلاعات کرد(بسته های UDP/TCP). یعنی نیاز ندارم که سرور من نمود سایت گونه داشته باشه و مثلاً در گوگل صفحه داشته باشه فقط میخوام از راه دور براش بسته شامل یه سری بایت بفرستم و جواب بده.
    نمیدونم با روش های مرسوم شدنیه یا نه، یا این که اصلاً به آپاچی نیاز هست یا نه بنده تازه کارم.
    با یه سری کد ساده در C# در شبکه لوکال تبادل اطلاعات TCP/UDP میکردم و نهایتاً با portforward کردن دو کاربر بین اون ها ارتباط راه دور برقرار میکردم که قابل اطمینان نبود(بگیر نگیر داشت)، قصد دارم به جای این کار یک سرور واسط بین دو یا چند سیستم بسازم تا کار کنه.

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      اتفاق توضیح داده از شما کاملا قابل اجرا بر روی سرور‌ها می‌باشد و شما می‌توانید چه با استفاده از امکانات شبکه‌ای داخل لینوکس و حتی وب سرور‌هایی که این طور کانکشن‌ها را در لینوکس مدیریت خواهند کرد به خواسته خود برسید.
      با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا