همه

آشنایی با انواع رکورد dns به طور کامل و جامع

نام دامنه یا DNS بخش جدایی‌ناپذیری از اینترنت هستند که به ما امکان می‌دهند بدون هیچ مشکلی بتوانیم از وب‌سایت‌های مختلف دیدن کنیم. بدون وجود نام دامنه ما مجبوریم IP سایت‌ها را به حاطر بسپاریم تا بدون هیچ مشکلی به یک وب سایت وارد شویم. در این مقاله ما ضمن توضیح در مورد اینکه رکورد dns چیست ، شما را با انواع رکورد dns آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای داشتن یک تجارت اینترنتی، داشتن دامنه و هاست است. با توجه به این موضوع شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین هاست را از وب سایت ابرآراز تهیه کنید. علاوه برآن، شما می‌توانید با مشاوره با گروه فنی ما به پاسخ تمام سوالات خود دست یابید. برای خرید vps خارجی به وب سایت ما مراجعه کنید.

DNS چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که انواع رکورد dns کدامند، لازم است که شما را مفهوم مهم و این موضوع آشنا کنیم. آشنایی درست شما با DNS کمک می‌کند تا بتوانید به طور کامل آنچه را که د راین مقاله توضیح می‌دهیم، درک کنید.

DNS مخفف کلمه Domain Name System است که در زبان فارسی بیشتر با نام سامانه نام دامنه شناخته می‌شود. به طور کلی، وظیفه اصلی DNS، اتصال نام دامنه یا Domain به آی پی است. درواقع DNS به شما امکان می‌دهد تا به جای به خاطر سپردن IP که مجموعه‌ای از اعداد را شامل می‌شود، تنها نام دامنه سایت موردنظر را به یاد داشته باشید.

شما می‌توانید سیستم DNS را به عنوان یک دفترچه تلفن اینترنتی در نظر بگیرید. در این دفترچه تلفن، به جای اینکه نام افراد و شماره تلفن آنها لیست شود، نام دامنه همراه با IP فهرست می‌شوند. درواقع، زمانیکه شما نام دامنه‌ای مانند arazcloud.ir را در دستگاه خود وارد می‌کنید، درحال جستجوی آدرس IP سایت موردنظر هستید.

آشنایی با DNS یکی از ملزومات فعالیت در دنیای اینترنت و وب است، اما از آنجایی که صحبت بیشتر درمورد آن در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد مي‌کنیم حتما مقاله‌ی dns چیست را مطالعه نمایید تا با نحوه‌ی کار ، انواع و دلیل اهمیت DNS به طور کامل آشنا شوید.

رکوردهای DNS چیست؟

در تعریف رکورد در dns باید عنوان کرد که این Record ها دستورالعمل‌هایی هستند که در سرورهای DNS معتبر یافت شده و در فایل zone آنها ذخیره می‌شوند. به‌طورکلی، تمامی دامنه‌ها باید از رکوردهای لازم برخوردار باشند تا کاربران بتوانند به وبسایت دسترسی پیدا کنند.

رکورد های dns انواع مختلفی دارند که هر کدام وظیفه‌ای مستقل از دیگری را برعهده دارند. در نتیجه استفاده از هرکدام می‌تواند نتیجه‌ای متفاوت را برای مشا به دنبال داشته باشد.

رایج ترین انواع رکورد DNS

از روزهای اولیه DNS، اینترنت به طور مداوم پیشرفت کرده است. در همین راستا رکورد های مختلف dns نیز دچار تغییر شده‌اند. درحال حاضر بسیاری از انواع رکوردهای dns منسوخ شده‌اند و یا نمونه‌های بهتری جایگزین آنها شده است. در ادامه ما برخی از رایج‌ترین انواع رکورد dns را به شما معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

رکورد A چیست؟

رکوردهای A یکی از ساده‌ترین و اساسی‌ترین انواع رکورد dns است که کاربرد زیادی دارد. در این رکورد “A” مخفف “Address ” است که وظیفه برقراری اتصال میان دامین به هاست یا میزبان از طریق IP است. هر ادرس اینترنتی، برای اینکه بتواند به شبکه متصل شود باید یک A Record داشته باشد.

همانطور که در سطور بالایی عنوان کردیم، این کار از طریق IP انجام می‌گیرد. این IP، آدرس سروری است که میزبان دامنه یا زیردامنه موردبحث است. پس در نتیجه A Record عملیاتی ضروری محسوب می‌شود که بدون به‌کارگیری آن، دامنه فعال نخواهد شد. (اگر می‌خواهید به طورکامل‌تر با مفهوم IP آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله‌ی ip چیست داشته باشید تا ضمن آشنایی با این پروتکل با نحوه‌ی دسترسی به تنظیمات آن نیز آشنا شوید.

نمونه‌ای از رکورد A به شکل زیر است:

به عنوان مثال، اگر آدرس سایت ArazCloud.com را وارد کنید، رکورد A با استفاده از مجموعه‌ای از اعداد که آدرس آی پی هستند سیستم شما را به سایت ما متصل می‌کند. غالبا سایت‌ها تنها از یک رکورد A استاده می‌کنند. البته شما می‌تواید برای یک دامنه واحد و جهت ایجاد افزونگی از چندین رکورد A استفاده کنید.

نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که رکوردهای A ، تنها حاوی آدرس‌های IPv4 هستند.

رکورد AAAA یکی از انواع رکورد dns

همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم رکوردهای A تنها حاوی آدرس‌های IPv4 هستند. در مقابل رکوردهای AAAA یکی از انواع رکورد در dns است که برای آدرس‌های IPv6 هستند. به عبارتی دیگر، رکورد AAAA از نظر مفهومی مشابه رکورد A است؛ اما به شما امکان می‌دهد آدرس IPv6 سرور را به جای IPv4 مشخص کنید.

در اینجا نمونه‌ای از رکورد AAAA آمده است:

رکورد AAAA نسخه جدید پروتکل اینترنت را نشان می‌دهد و از آنجایی که تعداد آدرس‌های IPv4 موجود به سرعت در حال کاهش است، انتظار می‌رود پذیرش IPv6 رشد صعودی داشته باشد.

رکورد CNAME

زمانیکه کاربر قصد دارد با نام‌های مختلفی در اینترنت شناخته شده و تمامی این نام‌ها نیز به یک IP واحد متصل شود، می‌توان از رکورد CNAME استفاده کرد. رکورد CNAME در واقع مخفف نام canonical name است که در زبان فارسی با نام رکورد دامنه مستعار شناخته می‌شود. این رکورد برای ایجاد نام مستعار و یا تغییرنام دامنه کاربرد دارد. در برخی موارد، سرورها وظایف متعددی دارند و رکورد CNAME کمک می‌کند تا چند نام مستعار و جداگانه به یک سرور مشخص متصل گردد.

نمونه‌ای از رکورد CNAME:

وقتی وب‌سایت‌ها دارای subdomain مانند blog.website.com یا careers.website.com هستند، آن subdomain دارای سوابق CNAME است که به دامنه اصلی website.com اشاره می‌کند. از آنجایی که آنها حاوی آدرس IP نیستند، رکوردهای CNAME همچنان به همان دامنه اشاره می‌کنند. به بیانی ساده‌تر، رکوردهای CNAME عموما حاوی subdomain هستند که به یک رکورد A یا AAAA اشاره می‌کنند؛ بدین معنا که نیازی به ایجاد یک رکورد A یا AAAA برای هر زیر دامنه نیست.

اگر می‌خواهید با مفهوم ساب دامین چیست آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مطالب ارزمند مقاله‌ی ساب دامین چیست استفاده کنید. ما در این مقاله شما را با نحوه‌ی ایجاد ساب دامین در سی پنل و وردپرس آشنا کرده‌ایم.

رکورد MX یکی از انواع رکورد dns

DNS MX یا رکورد mail exchange، مسئول هدایت ایمیل به سرور ایمیل است. رکورد MX نحوه مدیریت یک پیام ایمیل را آموزش می‌دهد و مانند رکوردهای CNAME، همیشه باید به دامنه دیگری اشاره کند. نام‌های میزبان MX که احتمالاً متوجه آنها شده‌اید عبارتند از mail.website.com، smtp.website.com و imap.website.com.

یک رکورد MX به شکل زیر خواهد بود:

یک دامنه می‌تواند چندین رکورد MX داشته باشد و هنگامی که چندین رکورد MX استفاده می‌شود، آنها بر اساس اولویت برچسب‌گذاری می‌شوند. بدین شکل که هرچه مقدار عدد بالاتر باشد، اولویت کمتر است. رکورد MX با بالاترین اولویت (کمترین مقدار عددی) ابتدا به دامنه متصل می‌شود. سپس سایر رکوردها براساس اولویت ادامه پیدا می‌کنند. بنابراین mailhost 2 تنها در صورتی متصل می‌شود که mailhost 1 در دسترس نباشد.

آشنایی با رکورد NS

NS مخفف عبارت nameserver و نوعی از سرور DNS است که تمامی رکوردهای DNS را برای یک دامنه، از جمله رکوردهای A، MX و CNAME ذخیره می‌کند. یک رکورد NS حاوی اطلاعاتی است که یک سرور DNS برای دامنه در اختیار دارد. به زبان ساده، هنگام تلاش برای دسترسی به یک دامنه، رکوردهای NS نشان می‌دهد که آدرس IP آن کجاست.

در اینجا نمونه‌ای از رکورد NS آمده است:

یک دامنه اغلب دارای چندین رکورد NS است که اطلاعات یکسانی دارند و تنها برای افزونگی از آنها استفاده می‌شود. اگر یک نام سرور در دسترس نباشد، DNS سرور نام دیگری را که پشتیبان تهیه می‌کند، درخواست می‌کند. بدون پیکربندی صحیح سوابق NS، کاربران نمی‌توانند به یک وب‌سایت دسترسی داشته باشند. این اتفاق زمانی پیش می‌آید که سرورهای نام دامنه تغییر می‌کنند و رکوردهای NS برای بازتاب آن بروزرسانی نمی‌شوند.

رکورد PTR یکی از انواع رکورد dns

یک رکورد PTR یا Pointer به عنوان معکوس رکوردهای A و AAAA عمل می‌کند. در حالیکه رکوردهای A و AAAA آدرس IP مرتبط با یک دامنه مشخص را ارائه می‌دهند، رکوردهای PTR نام دامنه مرتبط با یک آدرس IP را ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، رکوردهای DNS PTR در جستجوی معکوس DNS استفاده می‌شوند. با جستجوی معکوس DNS، سرور DNS اطلاعاتی را در مورد نام میزبان‌ها به یک آدرس IP خاص ارائه می‌دهد. زیرا برای هر آدرس IP در یک رکورد A یا AAAA، یک رکورد PTR مربوطه وجود دارد.

رکوردهای PTR در آدرس IPv4 به صورت معکوس ذخیره می‌شوند. برای مثال، یک رکورد PTR برای آدرس IP 192.158.1.38 در زیر “38.1.158.192.in-addr.arpa” ذخیره می‌شود.

معمولاً استفاده از رکوردهای PTR برای ضد هرزنامه کاربرد دارد. بسیاری از فیلترهای هرزنامه ایمیل از DNS معکوس برای بررسی رکورد PTR همراه با ایمیل استفاده می‌کنند. دلیل انجام این کار عبارت است از:

  • بررسی اینکه آیا سرور ایمیلی که پیام را ارسال می‌کند با آدرس IP که ادعا می‌کند از آن استفاده می‌شود، مطابقت دارد یا خیر؟
  • بررسی اینکه آیا این آدرس با آدرس‌های IP که احتمالاً توسط سرورهای ایمیل قانونی استفاده می‌شود، مرتبط است یا خیر؟

رکورد SRV یکی از انواع رکورد ها در dns

رکورد SRV یا رکورد خدمات، اطلاعات میزبان و پورت را برای سرویس‌های آنلاین خاص مانند ایمیل، صدا از طریق IP (VoIP)، پیام‌رسانی فوری و… ذخیره می‌کند. برخلاف سایر انواع رکورد DNS که یک سرور یا یک آدرس IP را مشخص می‌کنند، رکوردهای SRV شامل یک پورت در آدرس IP است که باید به آن دسترسی داشت. رکوردهای SRV به عنوان راهی برای تعیین یک پورت در DNS استفاده می‌شود و برخی از پروتکل‌های اینترنتی مانند IMAP، SIP و XMPP به رکوردهای SRV نیاز دارند؛ زیرا برای عملکرد به یک پورت خاص نیاز دارند.

رکوردهای SRV حاوی اطلاعات زیادی هستند، چیزی مانند تصویر زیر:

رکورد TXT

رکوردهای TXT سوابق متنی DNS هستند که به مدیران دامنه اجازه می‌دهند متن را در DNS وارد کنند. در حالیکه در ابتدا فقط برای ورود یادداشت‌های قابل خواندن توسط انسان در نظر گرفته شده بود، امروزه می‌توان برخی از داده‌های قابل خواندن توسط ماشین را در رکوردهای TXT وارد کرد.

یک رکورد TXT به شکل زیر است:

رکوردهای TXT بیشتر برای جلوگیری از اسپم ایمیل استفاده می‌شود. این رکوردهای DNS به عنوان بخشی از چندین روش مهم و پرکاربرد احراز هویت ایمیل برای تعیین این است که آیا یک ایمیل از یک منبع قابل اعتماد ارسال شده است یا خیر. این روش‌های احراز هویت ایمیل عبارتند از:

  • Sender Policy Framework (SPF)
  • ایمیل شناسایی شده با کلیدهای دامنه (DKIM)
  • احراز هویت
  • گزارش‌دهی و انطباق پیام مبتنی بر دامنه (DMARC)

این سوابق به مدیران دامنه اجازه می‌دهند تا ایمیل‌ها احراز هویت شوند. بنابراین ارسال‌کنندگان هرزنامه می‌توانند زمان سخت‌تری برای جعل دامنه‌های خود داشته باشند.

در انتها نیز لازم است بدانید که مدیریت DNS یکی از چالش‌هایی است که ممکن است با آن مواجه شوید، به همین دلیل لازم دانستیم در بلاگ ابرآراز به تفصیل در مورد نحوه مدیریت DNS در دایرکت ادمین توضیح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز از مطالب ارزشمند این مقاله استفاده کنید.

امیدواریم که این مقاله، توانسته باشیم که به این سوال پاسخ دهیم که رکورد dns چیست و انواع رکورد dns کدامند. برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود اگر نظرات شما راجع به این مقاله را در قسمت کامنت بخوانیم. همچنین ما در پیج اینستاگرام خود پیرامون جدیدترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا