سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

ساب دامین چیست ؟ چگونه ساب دامین بسازیم ؟

ساب دامین چیست ؟ ایجاد ساب دامین چگونه انجام می‌شود؟ هنگامی که از یک وب سایت بازدید می‌کنید، ممکن است متوجه شوید URL در نوار جستجو بر اساس موقعیت مکانی شما در سایت یا صفحه وب که در حال مشاهده آن هستید کمی تغییر می‌کند.

به عنوان مثال، برای مشاهده و دسترسی به ابزارها و خدمات ارائه شده می توانید به ArazCloud.com مراجعه کرده و یا برای دسترسی به بخشی از وب سایت ما که محتوای وبلاگ را ارائه می‌دهد به arazcloud.com/blog مراجعه کنید. همانطور که می‌بینید URL کمی تغییر کرده، اما شما همچنان در وب‌سایت ابرآراز، تحت دامنه arazcloud هستید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای داشتن یک تجارت اینترنتی، داشتن دامنه و هاست است. با توجه به این موضوع شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین هاست را از وب سایت ابرآراز تهیه کنید. علاوه برآن، شما می‌توانید با مشاوره با گروه فنی ما به پاسخ تمام سوالات خود دست یابید. برای خرید هاست ابری ایران و اروپا به وب سایت ما مراجعه کنید.

منظور از ساب دامین چیست ؟

یک نام دامنه معمولاً دارای دو بخش است:

  • دامنه سطح بالا (TLD) که پسوند است؛ مانند .com یا org. (آشنایی با انواع پسوندهای دامنه به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به شکل مناسب‌تری نام‌گذاری کنید. در همین راستا ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد انواع پسوند دامنه برای شما توضیح داده‌ایم و محبوب‌ترین آنها را نام برده‌ایم. با مطالعه‌ی مقاله‌ی انواع دامنه به تمامی مسائل مهم و قابل اهمیت این زمینه آنایی پیدا کنید.)
  • دامنه سطح دوم (SLD) بخش منحصر به فرد نام دامنه است؛ اغلب از یک تجارت یا نام تجاری استفاده می‌­شود.

ساب دامنه یا subdomain چیزی است که قبل از SLD قرار می‌گیرد. رایج‌ترین زیر دامنه www است که مخفف World Wide Web می‌باشد. این زیر دامنه شامل صفحه اصلی وب سایت و مهم‌ترین صفحات آن است. زیر دامنه www به قدری پرکاربرد است که اکثر ثبت کنندگان دامنه آن را شامل فاکتور خرید نام دامنه می‌­کنند.

همچنین معمولاً از زیر دامنه ها برای جداسازی بخشی از یک وب سایت از سایت اصلی استفاده می‌شود. برای مثال، arazcloud.com/blog و arazcloud.com/cdn به ترتیب به وبلاگ و صفحه‌ی یکی از محصولات ما متصل می‌شوند. وقتی نام دامنه و انواع ساب دامین خود را با یک پروتکل (HTTP یا HTTPS برای وب سایت‌ها) و یک مسیر فایل اختیاری در پایان گروه‌بندی می‌کنیم، یک URL کامل داریم.

به عنوان مثال web.example.com ؛ در اینجا  “web” یک subdomain است که به دامنه اصلی (example.com) اضافه شده است. قسمت “.com” یک دامنه سطح بالا یا همان TLD می‌­باشد. توجه داشته باشید که شما می‌­توانید هر متنی را به عنوان زیر دامنه به دامنه اصلی اضافه کنید، اما بهتر است که به خاطر سپردن آن برای کاربران آسان باشد تا دسترسی به سایت شما پیچیده نشود.

منظور از ساب دامین چیست

کاربرد زیر دامنه چیست ؟

ساب دامنه ها سازماندهی عملکردهای مختلف وب سایت خود را برای شما ساده کرده و یافتن این عملکردهای مختلف را برای کاربران نیز آسان­‌تر می‌­کنند.

به این شکل فکر کنید: اگر میزبان مهمانی هستید، باید آدرس خود را به مهمانان ارائه دهید. TLD شهری است که در آن زندگی می کنید در حالی که SLD شماره و نام خیابان شما خواهد بود. اگر در یک ساختمان آپارتمان زندگی می ­کنید، باید دقیق تر صحبت کنید تا مهمانان شما بدانند که کدام آپارتمان را زنگ بزنند. شماره آپارتمان شما شبیه به یک زیر دامنه است – بخش خاصی از ساختمان بزرگ که به فضای زندگی شما اختصاص داده شده است.

اگر قصد دارید عملکردهای بیشتری را به وب سایت خود اضافه کنید، مانند فروشگاه، انجمن یا وبلاگ، ممکن است یک زیر دامنه به دامنه خود اضافه کنید تا این عملکردها را از وب سایت اصلی خود جدا کنید.

همچنین می توانید از زیر دامنه ها برای ایجاد محتوای محلی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک رستوران زنجیره ای با چندین مکان را اداره می کنید، مشتریان می توانند برای محتوای جامع از www.myrestaurant.com دیدن کنند. یا مشتریانی که به دنبال مِنو در مکان شما در نشویل، تنسی هستند، می توانند از طریق nashville.myrestaurant.com به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

دلیل استفاده و تنظیم ساب دامین چیست ؟

اگر شما هم با این سوال مواجهید که چگونه ساب دامین بسازیم می‌توانید از مثالی که در قسمت بالایی در رابطه با arazcloud.com مثال زدیم، استفاده نمایید. با جدا کردن وبلاگ ابرآراز از بقیه قسمت‌های وب‌سایت، برای بازدیدکنندگان مشخص می‌شود که در کدام قسمت از سایت آراز قرار دارند. جدا کردن این دو قسمت سایت از یکدیگر با یک ساب دامین به سازماندهی بهتر سایت شما کمک می‌کند. همچنین به بازدیدکنندگان کمک می‌کند سریع‌تر به قسمتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

یکی از رایج‌­ترین علل در میان توسعه‌دهندگان برای استفاده و تنظیم ساب دامین ، ساخت، تست و یا آماده‌­سازی نسخه جدید وبسایت است. درصورتی که توسعه‌دهنده نیاز داشته باشد تا قبل از انتشار نهایی سایت جدید روی اینترنت یا ایجاد تغییرات روی سایت قبلی از صحت کار خود مطمئن شود، می‌­تواند با ایجاد ساب دامین این امر را محقق سازد.

برای ایجاد قسمت­‌های کوچک­‌تر (sub-sections) یک وبسایت و همچنین در وبسایت­‌های منطبق با گوشی­‌های همراه که صفحات خاص خود را دارند، می­‌توان از ساب دامین استفاده کرد.

می‌توانید از یک ساب دامین برای سرویس دادن به گروه خاصی از کاربران در سایت خود مانند “guest.yourwebsite.com” و user.yourwebsite.com” و… استفاده کنید. تنظیم انواع ساب دامین می­‌تواند در سازماندهی کارآمدتر محتوای سایت شما بسیار مفید باشند. تاثیر ساب دامین بر روی سئو چندان قابل توجه نیست؛ با این حال، توصیه می­‌کنیم همه چیز را در یک دامنه واحد نگه دارید و از استفاده از یک زیر دامنه برای سایت‌های عمومی خودداری کنید.

دلیل استفاده و تنظیم ساب دامین چیست

تفاوت ساب دامین با دایرکتوری‌های فرعی چیست ؟

موتورهای جستجو، ساب دامین و دایرکتوری‌­های فرعی (Subdirectories) را متفاوت از یکدیگر تشخیص می‌دهند. زیرا انواع ساب دامین توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک وب سایت متفاوت و متمایز دیده می‌­شوند. این بدان معناست که موتورهای جستجو باید هر زیر دامنه را به طور جداگانه بررسی و فهرست کنند.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که ” link juice ” ایجاد شده از backlink  (لینک خارجی از سایت شما به دیگر وبسایت­‌ها) به سایت اصلی شما بین دامنه و ساب دامین شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود. بالا بردن رتبه صفحه برای کلمات کلیدی برای یک زیر دامنه به همان اندازه که برای یک سایت کاملاً مجزا، دشوار است، سخت و زمان­بر نیز خواهد بود.

فقط در صورتی باید از ساب دامین استفاده کنید که دلیل خوبی برای این کار داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید از زیردامنه‌ها برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی مختلف، هدف قرار دادن یک بازار خاص، دسترسی به مکانی دیگر یا ارائه به زبانی غیر از زبان وب‌سایت اصلی خود استفاده کنید.

دایرکتوری‌های فرعی (Subdirectories) فایل‌هایی هستند که در دامنه اصلی شما یافت می‌شوند. گوگل و سایر موتورهای جستجو، زیرشاخه‌ها را به عنوان سایت های جداگانه نمی‌بینند؛ بنابراین “link juice” و SEO بین دامنه و ساب دامین به اشتراک گذاشته می‌شود.

برای وبلاگ نویسان، استارت­اپ­‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک با زمان و منابع محدود، استفاده از Subdirectories کمک می‌­کند تا سایت خود را سریع‌تر از استفاده از ساب دامنه رتبه بندی کنند.

نحوه‌ی ساخت و ایجاد ساب دامین چیست ؟

مهم نیست که می‌خواهید از زیر دامنه خود برای چه قسمتی از سایت استفاده کنید، می­‌توانید با کمک ارائه‌دهنده زیرساخت خود یک ساب دامنه ایجاد کنید. در همین راستا، ما در مراحل زیر آموزش ساب دامین و ساخت آن در سی پنل، وردپرس و دایرکت ادمین را شرح می‌دهیم.

نحوه‌ی ساخت ساب دامنه

منظور از مشخص کردن نام ساب دامین چیست ؟

ابتدا به یک نام subdomain فکر کنید که به بهترین وجه با بخش سایتی که بدان اختصاص می‌دهید، مناسب باشد. انواع ساب دامین های رایج عبارتند از وبلاگ، فروشگاه، پشتیبانی، رویدادها و… . نامی را انتخاب کنید که آن بخش خاص از سایت شما را توصیف کند؛ بهتر است که آن را به یک کلمه، محدود کنید.

ساخت ساب دامین در هاست سی پنل

امیدواریم که با سوال خود مبنی بر اینکه ساب دامین چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شده باشید. در ادامه ما قصد داریم تا شما را با نحوه‌ی ایجاد ساب دامین آشنا کرده و به طور کامل توضیح دهیم که چگونه ساب دامین ایجاد کنیم ؛ با ما همراه باشید.

  • ورود به سی پنل

برای شروع ایجاد زیر دامنه خود، وارد فایل منیجر ارائه دهنده هاست خود شوید که احتمالاً cPanel است. هر ارائه دهنده هاست دارای یک ورود و تنظیم منحصر به فرد برای cPanel خود است، اما صفحه نمایش شما باید چیزی شبیه به این باشد.

  • ورود به ساب دامین

اکنون می خواهید به Subdomains یا Add Subdomains بروید. در اینجا می توانید شروع به وارد کردن زیر دامنه انتخابی خود کنید. زیر دامنه را اضافه کنید و مطمئن شوید که نام دامنه اصلی شما نیز انتخاب شده است.

  • تنظیم یک رکورد DNS جدید

پس از ایجاد دامنه، باید یک رکورد جدید سیستم نام دامنه (DNS) اضافه کنید. به DNS بروید و Add (یا یک دستور مشابه) را انتخاب کنید. آنچه را که می‌خواهید زیر دامنه شما به آن متصل شود، انتخاب کنید، چه یک آدرس IP، یک آدرس IP متصل به نام میزبان (hostname) مقصد یا نام یک سرور.

تنظیم یک رکورد DNS جدید

  • انجام مراحل برای ایجاد و ساخت ساب دامین در سی پنل

در نهایت روی Create یا یک commend مشابه کلیک کنید و منتظر بمانید تا ساب دامنه شما ساخته شود. معمولاً بین 30 دقیقه تا 24 ساعت طول می کشد تا ساب دامنه شما در وب سایت شما پیاده سازی و کاربردی شود.

ساخت ساب دامین برای وردپرس

شما به راحتی می­‌توانید به سخت و مدیریت ساب دامین در وردپرس اقدام کنید. در این مثال، ما با استفاده از هاست خود، یک زیر دامنه ایجاد خواهیم کرد؛ اما این روند در تمامی سیستم‌عامل­‌ها مشابه است.

برای ایجاد ساب دامین در وردپرس و هاست ابرآراز، باید وارد حساب هاست وب خود شوید. سپس روی تب “Domains” در سمت چپ کلیک کنید. با این کار یک زیر منو با چندین گزینه باز می‌شود.

اکنون، روی تب “Subdomains” در لیست کلیک کنید.

فیلد سمت راست حاوی نام دامنه شما است. اگر فقط یک دامنه در حساب هاست وب خود دارید، مجبور نخواهید بود چیزی را تغییر دهید. اگر بیش از یک دامنه دارید، در منوی کشویی، برای شما لیست می‌شود.

در مرحله بعد تعریف ساب دامین در وردپرس ، نامی را برای ساب دامین جدید خود در قسمت سمت راست تایپ کنید. می‌توانید مواردی مانند وبلاگ، گالری، فروشگاه یا هر چیزی را که می‌خواهید استفاده کنید وارد کنید. برای این مثال، ما از “دمو” استفاده خواهیم کرد.

هنگامی که نام زیر دامنه خود را تایپ کردید(ساب تایپ )، روی دکمه “ایجاد” کلیک کنید. بلافاصله زیر دامنه جدید خود را در پایین صفحه خواهید دید. ساب دامنه ایجاد شده است و شما آدرس آن را در مقابل نام دامنه خود می‌توانید مشاهده نمایید. به عبارتی ساب دامنه شما از “yourdomain.com” به “demo.yourdomain.com” تغییر کرد.

ساخت ساب دامین برای وردپرس

اضافه کردن ساب دامین یعنی چه ؟

اگر مطمئن نیستید که آیا باید صفحه خاصی را در زیر دامنه www خود منتشر کنید یا زیر دامنه دیگری، به اهداف اولیه سایت خود فکر کنید. صفحات مربوط به این هدف باید در زیر www قرار بگیرند و در صورتی که به اندازه کافی برای تشکیل بخش قابل توجهی از سایت شما وجود دارد، صفحات دیگر را تحت یک زیر دامنه سفارشی قرار دهید. مجموعه‌ای از چند صفحه احتمالاً به زیر دامنه خود نیاز ندارد.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و گهگاهی پست وبلاگ می‌نویسید، می‌توانید از www.mywebsite.com برای فروشگاه خود و blog.mywebsite.com برای بخش وبلاگ خود استفاده کنید. برعکس، اگر عمدتاً یک وبلاگ منتشر می کنید و مقداری کالا را در سایت می‌فروشید، از www.mywebsite.com برای وبلاگ خود و store.mywebsite.com برای بخش تجارت الکترونیک استفاده کنید.

با تنظیم ساب دامین در وب سایت خود، می‌توانید بخش‌های جداگانه‌ای از محتوا و خدمات را برای وب سایت خود بدون نیاز به ایجاد نام دامنه جدید برای هر قسمت ایجاد کنید. ساب دامنه همچنین دسترسی به آنچه که کاربران بدان نیاز دارند را آسان­‌تر می‌کند.

امیدواریم که این مقاله، توانسته باشیم که به این سوال پاسخ دهیم که ساب دامین چیست و چگونه ساب دامین ایجاد کنیم . برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود اگر نظرات شما راجع به این مقاله را در قسمت کامنت بخوانیم. همچنین ما در پیج اینستاگرام خود پیرامون جدیدترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

شرکت ابر آراز

شرکت ابر آراز یک شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات زیرساخت ابری است. آنها ارائه دهنده خدمات سرور ابری، سرور مجازی، هاستینگ ابری، و خدمات مرتبط دیگر می‌باشند. شرکت ابر آراز امکاناتی را برای سازمان‌ها و کسب و کارها فراهم می‌کند تا بتوانند بر روی توسعه و رشد کسب و کار خود تمرکز کنند، در حالی که مسئولیت مدیریت و نگهداری زیرساخت ابری را به شرکت ابر آراز واگذار می‌کنند.

شرکت ابر آراز خدمات متنوعی ارائه می‌دهد از جمله:
– سرور ابری: ارائه سرورهای ابری با منابع قابل تنظیم و پرداخت بر اساس میزان استفاده.
– سرور مجازی: ارائه سرورهای مجازی در ایران و خارج از کشور با پشتیبانی از لینوکس و ویندوز.
– هاستینگ ابری: ارائه خدمات هاستینگ ابری با تضمین آپتایم بالا و پشتیبانی 24 ساعته.
– مدیریت عملیات و دواپس: ارائه خدمات مدیریت عملیات و دواپس بر روی سرویس‌ها و پروژه‌های ابری.
– مشاوره اختصاصی ایجاد معماری ابری: ارائه مشاوره و راهنمایی در طراحی و پیاده‌سازی معماری ابری برای سازمان‌ها و کسب و کارها.
– پشتیبانی 24 ساعته و کاملاً رایگان: ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته در سطح سرویس و سایت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات، می‌توانید با شرکت ابر آراز تماس بگیرید.

جمع بندی ساب دامین چیست؟

ساب‌دامین (Subdomain) یک بخش مستقل و جداگانه از دامین اصلی است که به صورت جداگانه قابل دسترسی است. استفاده از ساب‌دامین‌ها به شما امکان می‌دهد بخش‌های مختلف وبسایت یا سرویس‌ها را با استفاده از یک دامین اصلی مدیریت کنید. ساب‌دامین‌ها معمولاً برای سازماندهی و تقسیم بندی محتوا و سرویس‌ها در یک وبسایت استفاده می‌شوند. با ایجاد ساب‌دامین‌ها، می‌توانید بخش‌های مختلف وبسایت را به صورت مستقل مدیریت کنید و به کاربران اجازه دهید به راحتی به هر بخش دسترسی پیدا کنند. هر ساب‌دامین می‌تواند محتوا و سرویس‌های خود را مدیریت کند و میزبانی مجزا داشته باشد. ایجاد ساب‌دامین‌ها از طریق تنظیمات DNS در دامین اصلی امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

۱. برای چه منظوری از ساب‌دامین استفاده می‌شود؟

ساب‌دامین‌ها معمولاً برای سازماندهی و تقسیم بندی محتوا و سرویس‌ها در یک وبسایت استفاده می‌شوند. با ایجاد ساب‌دامین‌ها، می‌توانید بخش‌های مختلف وبسایت یا سرویس‌های جداگانه را با استفاده از یک دامین اصلی مدیریت کنید.

۲. مثال‌هایی از ساب‌دامین چیست؟

مثال‌هایی از ساب‌دامین‌ها عبارتند از:

– blog.example.com (ساب‌دامین برای وبلاگ)

– shop.example.com (ساب‌دامین برای فروشگاه آنلاین)

– mail.example.com (ساب‌دامین برای سرویس ایمیل)

– support.example.com (ساب‌دامین برای پشتیبانی و مرکز راهنما)

۳. چگونه ساب‌دامین ایجاد می‌شود؟

برای ایجاد ساب‌دامین، باید ابتدا در تنظیمات دامین اصلی خود، یک رکورد DNS جدید با نام مورد نظر برای ساب‌دامین ایجاد کنید و آن را به آدرس IP مورد نظر خود ارجاع دهید. سپس می‌توانید بر روی این ساب‌دامین وبسایت یا سرویس خود را میزبانی کنید.

۴. آیا هر دامین می‌تواند ساب‌دامین داشته باشد؟

بله، هر دامین اصلی می‌تواند یک یا چند ساب‌دامین داشته باشد. تعداد ساب‌دامین‌ها و نحوه استفاده از آنها بسته به نیاز و مدیریت دامین اصلی تعیین می‌شود.

۵. آیا ساب‌دامین‌ها مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند؟

بله، ساب‌دامین‌ها قابلیت کارکرد مستقل از یکدیگر را دارند. هر ساب‌دامین می‌تواند محتوا و سرویس‌های خود را مدیریت کند و میزبانی مجزا داشته باشد. اما توجه داشته باشید که تنظیمات امنیتی و مدیریت دامین اصلی نیز بمی‌تواند بر روی ساب‌دامین‌ها تأثیرگذار باشد و برخی از محدودیت‌ها ممکن است در سطح دامین اصلی قرار داشته باشد.

با استفاده از ساب‌دامین‌ها، شما می‌توانید سازماندهی بهتری در ساختار و سازماندهی وبسایت خود داشته باشید و به کاربران اجازه دهید به راحتی به بخش‌های مختلف وبسایت دسترسی پیدا کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا