همه

رک سرور چیست ؟ استفاده از رک سرور چه مزایایی دارد؟

رک سرور چیست؟ رک سرور برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ این مخفظه چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟ اگر شما هم سرور و تجهیزات شبکه متعددی داشته باشید، مطالعه‌ی کامل این مقاله برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

تصور کنید که تجهیزات شبکه بی‌شماری دارید و این تجهیزات به یکدیگر متصل هستند. حال شما به دلایلی مجبور می‌شوید آنها را جابه‌جا کنید. این انتقال، پروسه نگهداری و مدیریت این تجهیزات را به یک فاجعه تبدیل می‌کند. دلیل این امر این است که شما با انبوهی از اتصالات مواجهید که برای تغییر و عیب‌یابی شبکه، زمان زیادی را از شما می‌گیرد.

یکی از راه‌های جلوگیری از وقوع چنین مسئله‌ای، استفاده از محفظه‌ای به نام رک سرور (Rack server) است. استفاده از رک سرور به انسجام، هماهنگی، نظم و دیگر موارد اینچنینی کمک می‌کند. پس آشنایی با آن، کمک می‌کند بتوانید به شکل مناسب‌تری از مزایا و امتیازات آن استفاده کنید.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]اگر شما هم برای سازماندهی بهتر سرورهای خود به رک سرور نیاز دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید. ما به شما بهترین و مناسب‌ترین رک سرورهای موجود در بازار را ارائه می‌دهید. برای خرید رک سرور به سایت ابرآراز مراجعه کنید. [/box]

سرور چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و دراین مورد صحبت کنیم که رک سرور چیست ، لازم است تا به طور کامل و اصولی شما را با مفهوم سرور و کاربردهایی که دارد، آشنا کنیم.

سرور، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند. سرور از قطعات سخت افزاری خاصی تشکیل شده ‌است که بالاترین پردازش و عملکرد از آنها انتظار می‌رود. این کامپیوترهای همیشه روشن، از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین عدد هسته فیزیکی و مجازی، RAM بالا و هارد‌دیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند.

با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، سرور می‌بایست در فضایی نگهداری شود که بدون هیچ‌گونه اختلال و قطعی به صورت ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد. کاربرد سرور با توجه به این ساختار و پاسخگویی به درخواست‌های متعدد کاربران، معنا می‌یابد. (اگر می‌خواهید در مورد سرور و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ی سرور چیست را مطالعه نمایید.)

رک سرور چیست ؟

به بیانی بسیار ساده، رک سرور را می‌توان به عنوان کابین سرور نیز تعریف کرد که سرور و سایر تجهیزات شبکه در آن نگه‌داری می‌شود. این کابین اگر استاندارد باشد، معمولا 50 سانتی‌متر عرض دارد و ارتفاع آن وابسته به تعداد سرور و تجهیزات موجود در آن تنظیم می‌شود. استفاده از رک سرور به شما امکان می‌دهد که چندین سرور را بدون ایجاد کوچک‌ترین مشکلی در یک ساختار قرار دهید.

موارد استفاده از رک سرور چیست ؟

Rack Server به شما امکان می‌دهد تا در عملیات IT خود، منابع پردازشی را هماهنگ، محافظت و ذخیره کنید. زمانیکه شما واحدهای سرور خود را در یک رک سرور سوار می‌کنید، شبکه‌ای برای شرکت خود ایجاد می‌کنید که مقیاس‌پذیر و قابل مدیریت است.

اگر از اطلاعات مهمی در سرورهای خود نگه داری می‌کنید و یا تلاش می‌کنید سرویس‌های شما بدون هیچگونه قطعی سویس‌دهی کنند، استفاده از رک سرور برای شما الزامی است. علاوه برآن، رک سرور باعث افزایش طول عمر تجهیزات شما می‌شود. دلیل این امر این است که با استفاده از این ابزار، سرورهای شما کمترین میزان جابه‌جایی را تجربه می‌کنند.

دلیل اهمیت استفاده از Rack Server

امیدواریم که تا به اینجای مقاله به درستی دریافته باشید که رک سرور چیست و در چه شرایطی باید از آن استفاده کرد. در ادامه قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین مزایای استفاده از رک سرور آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

کنترل یکپارچه سرور و شبکه

با استفاده از رک سرور نه تنها می‌توان تمام واحدهای سرور را در یک مکان قرار داد، بلکه می‌توان از قابلیت نصب سوئیچ شبکه توسط این ابزار نیز استفاده کرد. این موضوع به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما کمک می‌کند. مدیران شبکه می‌توانند به سادگی تمامی سرورها را به یک سوئیچ متصل کرده و با سرعت بیشتری سرورها را آنلاین کنند.

مقیاس پذیری

آیا نیاز دارید منابع خود را ارتقا دهید؟ آیا می‌خواهید واحد سرورهای بیشتری داشته باشید؟ با استفاده از رک سرور ، دیگر مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

جابابه‌جایی آسان و راحت

رک سرور فضای اندکی را اشغال می‌کند؛ به همین دلیل اگر با کمبود فضا روبه‌رو هستید، می‌توانید به راحتی از رک سرور برای انتقال سرورها به مکانی مطمئن و امن استفاده کنید. در حالتی دیگر شما می‌توانید چند رک سرور را برروی یکدیگر قرار دهید. البته در اینصورت باید به یاد داشته باشید که هرچه سرورهای بیشتری به رک سرور اضافه شوند، سنگین‌تر، گرم‌تر و پر مصرف‌تر خواهند شد.

قراردادن رک سرورها در محیطی خنک و کم گرد و غبار مسئله‌ای بسیار مهم است. پس هر چه تعداد واحد سرور بیشتری داشته باشید، باید تدارکات بیشتری برای تجهیزات خنک کننده در نظر بگیرید.

وظیفه رک سرور چیست ؟

رک سرور به گونه‌ای طراحی شده است که یک واحد سخت‌افزاری را کاملا ایمن در جای خود نگه دارد. علاوه بر این، پایه‌های رک نیز گردش هوای بهتری را برای تجهیزات ایجاد می‌کنند. این سیستم باعث می‌شود که چشم انداز رک سرور به راحتی مقیاس پذیر و پایدار شود.

Rack Server ، کمک می‌کند تا داده‌ها و خدمات بدون کمترین مشکل به مشتریان ارائه شوند. بنابراین در مراکز داده در مقادیر زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کولوکیشن چیست؟

در بسیاری از موارد مفهوم کولوکیشن با رک سرور اشتباه گرفته می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، ما در این قسمت می‌خواهیم در مورد تفاوت رک و کولوکیشن صحبت کنیم. در قدم اول شما باید بدانید Colocation چه مفهومی دارد.

کولوکیشن Colocation یعنی خودتان یک سرور تهیه کرده و آن را در یک دیتا سنتر قرار دهید. بدین صورتکه شما به جای آنکه هاست یا سرور اجاره کنید، فیزیک سرور را خریداری کرده و به اندازه نیازتان از دیتاسنتر موردنظر فضا اجاره می‌کنید و سرور خود را در آن دیتاسنتر قرار می‌دهید.

در کولوکیشن (Colocation) شما صاحب سخت‌افزار هستید. به عبارتی شما یک سخت افزار را خریده و برای نگهداری آن، از دیتاسنتر کمک می‌گیرید. اگر می‌خواهید از خدمات الوکیشن استفاده کنید ولی اطلاعات چندانی در این مورد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی کولوکیشن چیست را مطالعه نمایید تا به طورکامل در مورد تمامی موارد انجام این کار آشنا شوید.

تاوت میان کولوکیشن و رک سرور چیست ؟

کولوکیشن به معنای اجاره قسمتی از دیتاسنتر برای نگهداری تجهیزات شبکه و سرور شما می‌باشد. اما رک به معنای قفسه‌هایی آهنین هستند که بعد از استفاده خدمات کولوکیشن، برای نگهداری تجهیزات خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به روشنی پیرامون اینکه رک سرور چیست ، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در تلگرام ابرآراز همراه باشید.[/box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا