همه

مجازی ساز vSphere چیست ؟ آشنایی با مزایای VMWARE VSPHERE

بخش قابل توجهی از کسب‌وکارهای امروزی برای مقیاس‌پذیری کارآمدتر و کاهش هزینه‌های سخت افزاری، از مجازی سازی استفاده می‌کنند. در این میان VMware vSphere یکی از برجسته‌ترین و پیشرفته‌ترین محصول مجازی سازی موجود در دنیاست. در ادامه ما ضمن توضیح درباره اینکه مجازی ساز vSphere چیست ، بررسی می‌کنیم که این محصول، چه مزایا و معایبی را به همراه دارد.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی خارجی را دارید تا بتوانید به خوبی ترافیک سایت خود را کنترل کنید، به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید.

تکنولوژی مجازی سازی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به این سوال پاسخ دهیم که مجازی ساز vSphere چیست بیایید با هم بررسی کنیم که اساسا مجازی سازی چیست و چه وظیفه‌ای برعهده دارد. در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که مجازی سازی به زبان ساده فناوری است که به شما امکان می‌دهد با درنظر گرفتن منابعی که در اختیار دارید، میان سخت‌افزار، سیستم‌های کامپیوتری و سیستم‌عامل اجرایی، پیوند ایجاد کنید.

به عبارتی دیگر، مجازی سازی برنامه کاربردی است که با توزیع قابلیت‌های یک ماشین فیزیکی، میان بسیاری از کاربران و محیط‌ها به شما امکان می‌دهد از ظرفیت کامل یک ماشین فیزیکی استفاده کنید. بدین ترتیب، شما می‌توانید قطعات سخت افزاری شبکه، نرم‌افزارهای مرتبط و سیستم عامل را بر روی یک دستگاه فیزیکی شبیه سازی کنید. این موضوع سبب می‌شود تا بتوانید هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری را به طرز چشمگیری کاهش دهید و از کلیه منابع سیستم به شکلی بهینه استفاده کنید.

همانطور که از این تعریف برمی‌آید، استفاده از مجازی سازی علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌های شما، به کارآمدی بالاتر سایتتان نیز کمک می‌کند. اگر شما از آن دست کسب‌وکارهایی هستید که هنوز از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنید ولی تصمیم دارید این کار را انجام دهید، اما چیزی از آن نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی تکنولوژی مجازی سازی چیست را از دست ندهید.

مجازی ساز vSphere چیست ؟

vSphere یک پلتفرم مجازی سازی در مقیاس سازمانی است که به مجموعه‌ای از محصولات و ویژگی‌های مجازی سازی VMware گفته می‌شود. این محصول به شما امکان می‌دهد که زیرساختی قابل‌اعتماد و منعطف بسازید تا اساساً با هر نیاز تجاری مطابقت داشته باشد. علاوه برآن، به شما امکان می‌دهد هزینه‌های خود را به صرفه‌تر مدیریت کنید.

عملکرد vSphere تا حد زیادی به مراکز داده کمک می‌کند تا به محاسبات ابری تغییر کنند. علاوه‌برآن می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای افزایش استفاده از سخت افزار بدون به خطر انداختن عملکرد یاد کرد. ازجمله مزایای مجازی ساز vSphere ، پتانسیل آن برای کاهش خرابی‌های اتفاقی و حذف کامل مشکلاتی است که موجب آسیب به عملکرد ذخیره سازی و نگهداری سرور  می‌شود.

ویژگی‌های مجازی ساز vSphere چیست ؟

مجازی ساز vSphere از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • VMware ESX/ESXi؛ یک Hypervisor  نوع 1 که به عنوان سرور مجازی سازی عمل می‌کند.
  • VMware vCenter Server؛ ابزار مدیریت متمرکز.
  • VMware vSphere Client: این بخش VM ها را از طریق Hypervisor نصب و مدیریت می‌کند.
  • VMware Virtual Machine File System (VMFS)؛ یک سیستم مدیریت فایل cluster با کارایی بالا.

در جملات بالا چندین مرتبه از Hypervisor نام بردیم. Hypervisor یکی از انواع نرم افزارهای مجازی سازی است که به ساخت و اجرای ماشین‌های مجازی اقدام می‌کند. از آنجایی که آشنایی با Hypervisor از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد مي‌کنیم حتما به مقاله‌ی Hypervisor چیست نگاهی داشته باشید.

آشنایی با عملکرد vSphere

  • مدیریت مرکز داده مجازی

چندین VM را به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.

  • Migration

پشتیبانی از live migration که به آن امکان می‌دهد بدون توقف به جابه‌جایی و نگهداری data از مراکز داده بپردازد.

  • پشتیبانی از مکان‌های راه دور

مدیریت دفاتر راه دور خود بدون نیاز حضوری به مدیران IT

  • انعطاف‌پذیری

با استفاده از vSphere و VMware و چارچوب‌های منبع باز، مانند OpenStack یا VMware، محیطی بسازید تا نیازهای شما را برآورده کند.

محصولات و فناوری‌های مجازی ساز vSphere چیست

پس اگر خواهیم به طور خلاصه بگوییم که مجازی ساز vSphere چیست باید عنوان کنیم که vSphere یک اصطلاح کلی برای پلتفرم مجازی سازی VMware است که چندین محصول و فناوری متمایز را شام می‌شود.این محصولات و فناوری‌ها با هم کار می‌کنند تا بتوانند یک زیرساخت کامل برای مجازی سازی را فراهم کنند.

ESXi چیست؟

ESXi هسته vSphere و یک hypervisor نوع 1 است که برروی رایانه‌های میزبان اجرا می‌شود تا اجرای ماشین‌های مجازی را مدیریت کرده و منابع را در صورت نیاز به ماشین‌های مجازی تخصیص دهد. ESXi در دو نوع اصلی موجود است:

نسخه قابل نصب

نسخه قابل نصب نرم‌افزار را می‌توان بر روی هارد درایو رایانه میزبان نصب کرد.

Embedded

نسخه Embedded به صورت firmware اجرا می‌شود که در واقع در رایانه میزبان تعبیه شده است.

vCenter Server:

vCenter Server یک برنامه سرور است که روی ویندوز سرور نصب شده در ماشین مجازی اجرا می‌شود. vCenter نقطه مرکزی برای ایجاد ماشین های مجازی جدید، راه اندازی و توقف ماشین‌های مجازی و انجام سایر وظایف مدیریتی در یک محیط vSphere است.

vCenter Client

vCenter Client یک برنامه کاربردی ویندوز است که از آن برای دسترسی به ویژگی‌های سرور vCenter از راه دور استفاده می‌کنید. vCenter Client ابزاری است که هنگام مدیریت یک محیط vSphere بیشتر با آن کار خواهید کرد.

VMFS

VMFS که مخفف Virtual Machine File System است، سیستم فایلی است که توسط vSphere برای مدیریت منابع دیسکی که در دسترس ماشین‌های مجازی قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. با VMFS، می‌توانید برای دسترسی به دستگاه‌های دیسک فیزیکی، فروشگاه‌های داده ایجاد کنید. در مرحله بعد نیز می‌توانید حجم‌هایی را در این ذخیره‌گاه‌های داده ایجاد کنید تا فضای ذخیره‌سازی دیسک را در دسترس ماشین‌های مجازی قرار دهید.

 VMWARE VSPHERE Hypervisor چیست؟

VMware vSphere Hypervisor یک سرور مجازی است که زیرساخت فناوری اطلاعات را مدیریت می کند و به شخص اجازه می دهد یک یا چند ماشین مجازی را روی یک کامپیوتر اجرا کند. مدیریت VM داخلی، منابع حافظه پیشرفته، تخصیص کارآمد ذخیره سازی و سخت شدن درایور را ارائه می دهد.

کلاینت مجازی ساز vSphere چیست ؟

VMware vSphere Client یک برنامه کاربردی چند پلتفرمی است که به کاربران امکان می‌دهد از طریق مرورگر وب به سرور vSphere دسترسی داشته باشند. این  کار به کسانی که دسترسی مستقیم به vSphere Client ندارند، کمک می‌کند. کاربران معمولی یک VMware vSphere Client، مدیران زیرساخت مجازی، کارکنان، اپراتورهای مرکزی عملیات شبکه و صاحبان VM را شامل می‌شوند.

VMware vSphere به کاربران اجازه می‌دهد تا عملیات اساسی را انجام دهند . این عملیات، امکان دید و کنترل اولیه را روی VM فراهم می‌کند. این شامل وظایف ماشین مجازی مانند:

  • Power on/off
  • Shutdown the guest OS
  • Launch console
  • Edit settings
  • Take snapshot

در این مورد، همه اینها عملیات اساسی هستند که به کاربر دید و کنترل اولیه روی VM را می‌دهند.

نسخه‌های مختلف مجازی ساز vSphere چیست ؟

نسخه‌های اصلی vSphere ESXi موارد زیر را شامل می‌شود:

  • VSphere ESXi 6.5

VSphere 6.5 ویژگی‌های جدیدی مانند Host Profiles و Preboot Execution Environment (PXE) را برای hots معرفی کرد. این نسخه با معرفی رمزگذاری VM، vMotion رمزگذاری شده، اتوماسیون امنیتی و پشتیبانی از راه‌اندازی امن برای ماشین‌های مجازی، به شدت بر امنیت تمرکز دارد.

VMware همچنین بهبودهایی در تعادل بار، تحمل خطا و HA ایجاد کرده است. به عنوان مثال، یک ویژگی جدید HA پیشگیرانه اجزای تخریب شده را شناسایی کرده و ماشین‌های مجازی را قبل از وقوع یک حادثه حرکت می‌دهد.

  • منظور از نسخه ESXi 6.0 در مجازی ساز vSphere چیست ؟

VSphere 6.0 برای پشتیبانی از VMهای بزرگتر طراحی شده است. ماشین‌های مجازی مجزا تا 128 CPU مجازی و حداکثر 4 ترابایت رم مجازی را، هاست‌های جداگانه تا 480 CPU منطقی، 12 ترابایت رم و 1024 VM و خوشه‌ها تا 64 میزبان را پشتیبانی می‌کنند.

VMware همچنین گرافیک سخت افزاری شتاب یافته، ویژگی کلون فوری و رابط پیشرفته را به نسخه 6.0 معرفی کرد. با این حال، قابل توجه‌ترین ویژگی، پشتیبانی از راه دور vMotion است که ماشین‌های مجازی در حال اجرا را قادر می‌سازد بین مراکز داده‌ای که هزاران مایل از هم فاصله دارند، منتقل شوند.

  • VSphere ESXi 5.5

VSphere 5.5 پشتیبانی توسعه یافته GPU مجازی (vGPU) و شتاب گرافیکی را برای VMهای لینوکس معرفی کرد. همچنین پیشرفت‌های شبکه‌ای مانند پروتکل کنترل تجمع پیوند، فیلتر کردن ترافیک و پشتیبانی از کارت‌های رابط شبکه ۴۰ گیگابیتی (NIC) را ارائه کرد.

در این نسخه، VMware همچنین حداکثر اندازه فایل‌های دیسک ماشین مجازی (VMDK) را به 62 ترابایت افزایش داد و حافظه پنهان خواندن فلش vSphere و حفظ عکس فوری چند نقطه‌ای را برای تکرار معرفی کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه معرفی شده در این نسخه، پشتیبانی از حافظه داخلی درایو حالت جامد (SSD) با قابلیت اتصال سریع (PCIe) است.

  • VSphere ESXi 5.1

VSphere 5.1 حداکثر اندازه ماشین‌های مجازی را افزایش داده و این امکان را برای VM ها فراهم کرد که تا 64 CPU مجازی و حداکثر 1 ترابایت RAM مجازی داشته باشند. این نسخه همچنین فرمت VM جدیدی را معرفی کرد؛ VM نسخه 9. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، امکان استفاده از vMotion بدون نیاز به ذخیره سازی مشترک بود.

VSphere 5.1 همچنین vSphere Replication را معرفی کرد که به ماشین‌های مجازی تکثیر شده، یک هدف نقطه بازیابی (RPO) ایجاد می‌کند که به طور بالقوه کمتر از 15 دقیقه است.

  • منظور از نسخه VSphere ESXi 5.0 در مجازی ساز vSphere چیست ؟

VSphere 5.0 اولین نسخه vSphere بود که بر روی هایپروایزر vSphere ESXi 5.0 ساخته شد. با این قابلیت‌های جدید VM مانند

  • SMP مجازی ۳۲ جهته
  • پشتیبانی از حداکثر ۱ ترابایت رم
  • گرافیک‌های سه بعدی
  • USB 3.0
  • سیستم ورودی/خروجی پایه مجازی (BIOS)
  • رابط توسعه‌پذیر یکپارچه (UEFI)

به وجود آمد. سرورهای میزبان می‌توانند با حداکثر 160 CPU منطقی و حداکثر 2 ترابایت رم مجهز شوند و تا 512 VM در هر میزبان را پشتیبانی کنند. این همچنین اولین نسخه vSphere بود که از سیستم عامل‌های مهمان Apple macOS Server پشتیبانی می‌کرد.

  • VSphere ESXi 4.1 چیست ؟

VSphere 4.1 اولین نسخه vSphere بود که از نصب های اسکریپت شده پشتیبانی و کلاینت vSphere را از ESX و ESXi حذف کرد. این نرم‌افزار پیشرفت‌های مرتبط با عملکرد ذخیره سازی، مانند بارگذاری سخت افزار iSCSI، شتاب سخت افزاری با API های vStorage برای یکپارچه سازی VAAI و بهبود عملکرد سیستم فایل شبکه (NFS) را معرفی کرد.

این نسخه همچنین پیشرفت‌های مرتبط با شبکه را نیز معرفی کرد. پیشرفت‌هایی مانند

  • امنیت پروتکل اینترنت (IPsec) برای پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6)
  • تیم‌سازی کارت شبکه مبتنی بر بار و پشتیبانی از فریم جامبو برای vNIC‌ها

این نسخه بیشتر به دلیل پیشرفت در میزان دردسترس بودن و تحمل خطا شناخته شده است.

  • آشنایی با VSphere ESXi 4.0

نسخه vSphere ESXi 4.0 عمدتاً وظیفه مدیریت متمرکز را برعهده دارد. درواقع، این نسخه از vSphere بود که مجوز متمرکز را معرفی کرد. نسخه vSphere ESXi 4.0 یک رابط شیشه‌ای واحد برای چندین سرور vCenter و vCenter Server Linked Mode است که به مدیران امکان می‌دهد نقش‌ها و مجوزها را در چندین سرور vCenter به اشتراک بگذارند. این نسخه ضمن معرفی پروفایل‌های میزبان، vApp و رویدادها، هشدارها و نمودارهای عملکرد را نیز بهبود بخشید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به روشنی پیرامون اینکه مجازی ساز vSphere چیست ، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در تلگرام ابرآراز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا