سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

Colocation کولوکیشن چیست ؟ و آشنایی کامل با آن

کولوکیشن Colocation در زبان انگلیسی در اصل از دو قسمت Co و Location تشکیل شده است که معنی آن فضای اشتراکی یا اشتراک فضا است. یکی دیگر از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌‌های میزبانی و دیتا سنترها کولوکیشن (Colocation) یا کلوکیشن است. میزبانی سرور co location که گاهی به آن کولو Colo هم گفته می‌شود. در کولوکیشن شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات همه چیزهایی که مورد نیاز شماست مانند دیتاسنتر، امکانات و تجهیزات لازم، پهنای باند و همچنین امنیت به جهت نگهداری از سرور را برای شما ایجاد می‌کند.

برای خرید سرور ابری آراز به سایت ابر آراز مراجعه کرده و لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

به زبان ساده کولوکیشن چیست؟

در تعریف کولوکیشن چیست ؟ اگر بخواهیم به زبان ساده سرویس کولوکیشن را تعریف کنیم، یعنی شما پس از خرید سرور موردنیاز خود، با پرداخت هزینه کولوکیشن سرور را در دیتاسنتر شرکت میزبان قرار داده‌اید.
وظیفه‌ی نگهداری از سرور نیز به عهده‌ی شرکت میزبان است. اگر به دنبال یک شرکت میزبانی خوب برای خدمات کولوکیشن هستید، می‌توانید از خدمات ابر آراز در این زمینه بهرمند شوید.
اگر میخواهید بیشتر در مورد سرور و کاربرد آن بدانید، می‌توانید مقاله‌ی سرور چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

در دنیای انفورماتیک منظور از کولوکیشن چیست ؟

به اجاره‌ی فضا اشتراکی به منظور تجهیزات رایانه‌ای کولوکیشن گفته می‌شود. دیتاسنتر و اتاق سرور باید شرایط خاصی داشته باشد. چون هزینه ساخت و نگهداری این فضا خیلی زیاد بود، کولوکیشن به وجود آمد تا شما قادر باشید با پرداخت هزینه‌ی خیلی کمتر از خدمات آن بهره‌مند شوید. به این صورت که یک دیتاسنتر ساخته شد که محل نصب و راه‌اندازی سرور و همچنین سخت افزارهای موردنیاز به افرادی که ‌می‌خواهند اجاره داده می‌شود.

در جایی که سرویس collocation قرار گرفته، همه‌ی امکانات موردنیاز از جمله: شبکه و اینترنت، امنیت فیزیکی سرور، تجهیزات موردنیاز سرمایشی، شبکه برق، تجهیزات و لوازم اطفاء حریق و هر چیز دیگری که برای نگهداری از سرور‌ها مورد‌نیاز است، وجود دارد. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید فضای مورد نیاز خود را اجاره نمایید.

در دنیای انفورماتیک منظور از کولوکیشن چیست

در کولو و استفاده از فضای اشتراکی، درواقع شما هزینه های ساخت و نگهداری اتاق سرور را برای خود حذف می‌نمایید. شما تنها هزینه خرید تجهیزات و رفت و آمد تکنسین ها را پرداخت می‌کنید. با استفاده از این فضا، هزینه ساختمان بین افراد استفاده کننده تقسیم می‌شود.
در کولوکیشن Colocation شما در واقع صاحب سخت افزار می‌باشید. یعنی شما سخت افزار را خریدید، از دیتاسنتر برای جا و نگهداری آن استفاده می‌کنید. یعنی اگر سخت افزار دچار مشکلی شود، مسئولیت آن با خودتان است. برای همین اگر به اندازه کافی در زمینه هاستینگ تخصص ندارید بهتر است از کولوکیشن استفاده ننمایید.

اجاره کولوکیشن

اگر می‌خواهید Colocation Server در یک دیتا سنتر اجاره کنید.
نکات زیر را حتما در نظر بگیرید :

• امکان دسترسی 24 ساعته و فیزیکی راحت به سرور

• اجاره فضای رک در کولوکیشن چیست

سرور کولوکیشن فضای اختصاصی جهت قرار گرفتن تجهیزات سخت افزاری شما را ارائه می‌کند. که این فضا می تواند تنها قسمتی از یک رک جهت نصب سرور، یا رک کاملی همراه با همه‌ی لوازم جانبی باشد.

• سیستم اعلام حریق و اطفای آن 

ضرورت استفاده از تجهیزات و امکانات حرفه ای اعلام و اطفاء حریق در اتاق سرور به جهت جلوگیری از خسارات احتمالی. دیتاسنتر باید مجهز به سیستمی باشد که در عین حال که آتش را خاموش می‌کند، آسیبی هم به تجهیزات نمی‌رساند.

• نیروی برق پایدار با استفاده از ژنراتور و ups 

از جمله قسمت‌های مهم دیتاسنتر برق است. برق دیتاسنتر شامل تابلو برق استاندارد برای اتاق سرور، ژنراتور و UPS است برق باید به صورت یکنواخت و مناسب و بدون هیچگونه نویزی در اختیار سرور قرار بگیرد.

• وجود سیستم سرمایشی مناسب و سیستم مناسب کنترل دما و رطوبت

یکی دیگر از بخش‌های مهم دیتاسنتر سیستم سرمایش اتاق سرور هاست. که هزینه راه اندازی زیادی دارد. وجود سیستم مناسب تنظیم دما و رطوبت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

• امنیت و محافظت فیزیکی مناسب 

دیتاسنتر باید امنیت بالایی داشته باشد. از جمله موارد ایمنی میتوان به وجود محافظان امنیتی 24 ساعته در محل، سیستم کنترل تردد و دوربین های نظارت تصویری اشاره کرد.

• نظارت 24 ساعته توسط متخصصین مرکز داده 

به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و همچنین سرعت در رفع مشکلات،به کمک سیستم مانیتورینگ اتاق سرور به صورت مداوم چک می‌شود. در صورت بروز هر گونه مشکلی به مسئولین مربوطه اطلاع داده می‌شود.

معیار قیمت کولوکیشن چیست ؟

به این نکته توجه کنید که هزینه‌ی اجاره متناسب با توان مصرفی دستگاه، پهنای باند، تعداد IP اختصاص یافته و همچنین فضای فیزیکی پر شده حساب می‌شود.

اگر دوست دارید هر روز مقاله‌های روز دنیا را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را  در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابر آراز ؟ در ابر آراز شما شاهد ارائه کلیه سرویسها با بالاترین امنیت، ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته (گفتگوی آنلاین ، تلفن ، تیکت ) با مقرون به صرفه ترین هزینه خواهید بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا