همه

استریم چیست ؟ آشنایی با مزایا و معایب استریم کردن

در این روزها، بحث استریم و استیمر شدن بسیار طرفدار دارد و بسیاری از افراد قصد دارند با ورود به دنیای استیمرها، به دستمزدهای سنگین برسند. همین موضوع سبب شد تا ما در این مقاله به طور کامل توضیح دهیم که استریم چیست و در ادامه در مورد نکات مثبت و منفی آن بیشتر صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]اگر قصد خرید سرور مجازی ابری با بالاترین سرعت و کیفیت را دارید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برای برخورداری از IP اختصاصی و پشتیبانی 24 ساعته توسط متخصصین دواپس و شبکه رایگان همراه با سرویس‌های ابری، به سایت ابرآراز مراجعه کنید.[/box]

استریم چیست ؟

استریم در دنیای اینترنت، به معنای انتقال مداوم و دنباله‌دار محتوا از مبدا به مقصد است. در استریم، غالب محتوا را صوت و تصویر تشکیل می‌دهد. به بیانی ساده‌تر، در فرآیند استریم کردن، محتوا از سرور به دستگاه گیرنده ارسال می‌شود. استریم کردن همواره با اصطلاح Real-Time همراه است.

منظور از Real-Time این است که محتوا بلافاصله پس از انتشار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پس زمانیکه می‌گوییم استریم کردن به صورت Real-Time صورت می‌گیرد، یعنی محتوا به محض آپلود شدن، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر این موضوع، موزیکی که در اسپاتیفای می‌شنوید یا لایوی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید را در نظر بگیرید. تمامی این موارد، نوعی استریم هستند. دلیل این امر این است که بلافاصله پس از اتشار در اختیار شما قرار می‌گیرند و شما می‌توانید به صورت آنلاین، آن را ببینید و یا بشنوید.

تفاوت میان دانلود کردن و استریم چیست؟

یکی از مسائلی که شما را در درک مفهوم استریم دچار مشکل می‌کند، اشتباه گرفتن آن با پروسه دانلود است. برای مقایسه این دو مفهوم به ساده‌ترنی شکل ممکن، این مثال را در نظر بگیرید:

شما اگر یک فایلی را دانلود می‌کنید نمی‌توانید پیش از کامل شدن پروسه‌ی دانلود از آن استفاده کنید. اما در استریم شما می‌توانید همزمان با استریم شدن ، از آن استفاده کنید.

علاوه‌بر موضوعی که عنوان کردیم، شما با دانلود کردن، آن فایل را برای هروقت که تمایل داشته باشید، می‌توانید نگه‌داری کنید. اما در استریم کردن باید برای هرمرتبه مشاهده‌ی فایل، آن را دوباره دریافت کنید. به عبارتی دیگر، در استریم کردن نیازی به فضای هارد نداشته و محتوا، تماما در سرور فرستنده ذخیره می‌شود.

آشنایی با طرز کار استریم

همانطور که در قسمت‌های بالایی در تعریف استریم چیست بیان کردیم، استریم یعنی انتقال فایل از سرور به دستگاه کاربر با امکان اجرای همزمان. همانطور که می‌دانید تمامی محتواها در فضای اینترنت نوعی داده هستند. تفاوتی ندارد که این محتوا به صورت متن، تصویر، فیلم و… باشد.

حال برای انتقال این داده‌ها، آنها به بسته‌های کوچکی تقسیم می‌شوند که اصطلاحا Data Packet نام دارند. در فرآیند استریم کردن ، تمامی این بسته‌ها از سمت فرستنده به سیستم کاربر منتقل می‌شوند. پس از آن، پلتفرم‌های مختلف دستگاه گیرنده، داده‌ها را به صوت یا تصویر، تبدیل می‌کنند. در نتیجه این عملیات است که شما می‌توانید از یک محتوا استفاده کنید.

مانند تمام فرآیندهایی که در فضای وب انجام می‌شوند، انتقال داده‌ها نیز با استفاده از پروتکل انجام می‌شود. استریم کردن نیز با استفاده از دو پروتکل انجام می‌گیرد. (اگر به درستی با مفهوم پروتکل آشنایی ندارید، حتما نگاهی به مقاله‌ی پروتکل چیست بیاندازید.)

پروتکل TCP؛ امن و مطمئن

پروتکل TCP، امنیت داده‌های ارسالی شما را تضمین می‌کند. این امنیت با ایجاد یک اتصال اختصاصی میان دستگاه فرستند و گیرنده ایجاد می‌شود. بدین طریق پروتکل اطمینان حاصل می‌کند که تمامی بسته‌ها با ترتیب درست به گیرنده منتقل می‌شوند. جالب است بدانید که سایت پرطرفدار یوتیوب، از این پروتکل برای استریم کردن بهره می‌برد.

نکته‌ای که لازم است به خاطر داشته باشید این است که پروتکل TCP مانند یک پیک عمل می‌کند. بدنی صورت که بسته را با دقت حمل می‌کند و در نهایت از گیرنده می‌خواهد با امضا کردن رسیدی، درستی کار را تضمین نماید. اما در این مسیر،‌ دقت و وسواس انجام شده، سرعت کار را کاهش می‌دهد.

اگر اشنایی چندانی با پروتکل TCP و روش کار آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله پروتکل TCP چیست در بلاگ ابرآراز بیاندازید. این مقاله به طورکامل، با این پروتکل، مزایا و روش کار آن آشنا می‌کند.

دلیل استفاده از پروتکل UDP در استریم چیست ؟

UDP را می‌توان دقیقا نقطه مقابل پروتکل TCP دانست. همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، TCP در تلاش است تا بسته‌های محتوایی را با امنیت کامل انتقال دهد. اما در پروتکل UDP، تنها چیزی که اهمیت دارد، سرعت انتقال است. در این پروتکل، برای افزایش سرعت انتقال، ارتباط اختصاصی برقرار نمی‌شود؛ به همین دلیل ممکن است برخی از بسته‌ها در میان راه، گم شوند.

عموما پروتکل UDP در رویدادهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک وبینار تعامل آنلاین را درنظر بگیرید. در این وبینار برای اینکه هردو طرف بتوانندبه راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بسته‌های محتوایی باید با سرعت هرچه تمام‌تر منتقل شوند. پس شما ناگزیر هستید که از پروتکل UDP استفاده کنید.

عوامل موثر بر سرعت استریم

با تمام این تفاصیل، عوامل مختلفی می‌توانند موجب کاهش سرعت استریم کردن شوند. در ادامه ما برخی از مهم‌ترین دلایل این امر را با هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

تاثیر CDN یا شبکه توزیع محتوا بر سرعت استریم چیست ؟

تصور کنید شما به عنوان استریم کننده، سرورتان در تهران قرار دارد. از طرفی دیگر، گیرنده نیز در بندرعباس حضور دارد. در نتیجه محتوای شما باید مسافتی تقریبا 1276 کلومتری را طی کند تا میان شما جابه‌جا شود. همانطور که می‌دانید فاصله یکی از عوامل مهم در سرعت انتقال داده‌هاست. نگران نباشید. شما برای رفع این مشکل می‌توانید از CDN استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید CDN چیست و چه کاربردی دارد، مقاله شبکه توزیع محتوا چیست را در وبلاگ ما مطالعه کنید. اما اگر بخواهیم به شکلی خلاصه شما را با مفهوم CDN آشنا کنیم باید عنوان کنیم که استفاده از CDN به شما امکان می‌دهد تا بتوانید محتوایتان را در سرورهای مختلف و در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت ذخیره کنید.

ابرآراز مفتخر است اعلام کند که همراه با تمامی محصولات خود به صورت رایگان CDN ارائه می‌دهد. با استفاده از CDN ایرانی ابرآراز شما دیگر نگرانی بابت انتقال محتوا ندارید و می‌توانید اطمینان داشته باشید که همواره سایتتان با سرعت بالایی لود می‌شود. اگر می‌خواهید با خرید CDN ایرانی سایت خود را با بالاترین سرعت در اختیار کاربرانتان قرار دهید، به وب سایت ما سر بزنید.

تاثیر کاربر بر سرعت استریم چیست ؟

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که مشکل سرعت پایین همیشه از سمت فرستنده نیست. مثلا وبسایت یوتیوب را در نظر بگیرید. مطمئنا با احتمالا نسبتا پایینی می‌تواند سرعت کم لود شدن ویدیوها را از سمت سرورهای یوتیوب دانست. پس در بسیاری از مواقع، دلیل سرعت پایین استریم، به دلیل اشکالاتی است که در سمت گیرنده وجود دارد.

اگر شما هم از آن دست کاربرانی هستید که می‌خواهید ویدیویی از یوتیوب را دانلود کنید تا آن را برای همیشه داشته باشید، می‌توانید از روش‌هایی که در مقاله‌ی آموزش دانلود از یوتیوب عنوان کردیم، استفاده کنید.

کند بودن سایت

مشکل دیگری که می‌تواند موجب کاهش استریم شود، نداشتن پهنای باند کافی است. لازم است بدانید که حداقل پهنای باند برای درایت استریم با سرعت بالا 4 Mbps است. البته اگر بخواهید تصاویر و ویدیوها را با کیفیت بهتری دریافت کنید، باید پهنای باند بیشتری داشته باشید.

اگر کم بودن سرعت استریم شما ناشی از کندی اسنترنت و یا مشکلات جزئی فنی است، می‌توانید از Buffering استفاده کنید. حتما متوجه شده‌اید که در زمان گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدیو آنلاین، پلیر شما چند ثانیه و حی چند دقیقه جلوتر را نیز لود می‌کند. علت این امر این است که این پلیرها از تکنیک بافرینگ (Buffering) استفاده می‌کنند.

این موضوع سبب می‌شود تا زمانیکه  اینترنت مدام قطع و وصل می‌شود، کاربر بتواند بدون وقفه برنامه موردنظر خود را مشاهده کند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر سرعت اینترنت پایینی دارید، حتی بافرینگ (Buffering) نیز نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد؛ یعنی اگر اینترنت‌تان دائماً قطع‌ووصل می‌شود، برای فرایند بافرینگ هم باید صبر کنید.

مزایای استفاده از استریم چیست ؟

  • به شما امکان می‌دهد تا از برنامه‌های تعاملی مانند جستجوی ویدیو و لیست‌های پخش شخصی سازی شده استفاده کنید.
  • به عنوان ارائه‌دهنده محتوا و با استفاده از استریم می‌توانید محتوای پخش شده و مدت زمان آن را بررسی کنید.
  • استریم ، امکان استفاده کارآمد از پهنای باند را فراهم می‌کند. دلیل این امر این است که تنها بخشی از فایل که در حال انتقال است، بخشی است که آن را مشاهده می‌کنید.
  • از آنجایی که فایل مشاهده شده، در سیستم کاربر ذخیره نمی‌شود، سازنده محتوا، کنترل بیشتری بر مالکیت معنوی اثر خود دارد.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به روشنی پیرامون اینکه استریم چیست ، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در تلگرام ابرآراز همراه باشید.[/box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا