سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

معرفی 6 نمونه از انواع سیستم مدیریت محتوا یا CMS

اگر تا به حال برای طراحی سایت اقدام کرده باشید و یا در زمینه‌های مربوط به این موضوع فعالیت داشته باشید، نام CMS یا سیستم مدیریت محتوا را شنیده‌اید. به‌طورکلی، روش‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی برای طراحی سایت وجود دارد که هرکسی با توجه به نیاز خود می‌تواند از آنها استفاده کند. اما اگر شما بخواهید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید باید نسبت به هرکدام از انواع سیستم مدیریت محتوا شناختی هرچند اندک داشته باشید.

برای خرید بهترین هاست وردپرس ارزان می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و ضمن برخورداری از راهنمایی مشاوران و متخصصان ما بهترین سرویس هاست وردپرس ابری را برای سایت خود انتخاب کنید.

سیستم مدیریت محتوا سایت چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟ سیستم مدیریت محتوا به انگلیسی content management system است که عموما عبارت خلاصه شده‌ی آن تحت عنوان CMS رواج داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم های مدیریت محتوا عموما توسط کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دنبال ساخت سریع وب سایتشان هستند. شما با استفاده از انواع سیستم های مدیریت محتوای موجود دیگر نیازی به دانش فنی گسترده و منابع متعدد ندارید.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

سیستم مدیریت محتوا برای سایت به شما امکان می‌دهد تا پروسه تولید محتوا خود را در یک رابط جذاب موردپسند کاربر موردنظر خود اصلاح و مدیریت کنید. همچنین بدون نیاز به برنامه نویسی و تنها با استفاده از تم‌ها و افزونه‌های مختلف مربوط به هریک از انواع cms ، می‌توانید وبسایت خود را شخصی‌سازی کنید.

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه هزینه سرور مجازی از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

سیستم مدیریت محتوا چیست

دلیل نیاز به انواع سیستم مدیریت محتوا چیه ؟

پیش از اینکه معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا را شروع کنیم، لازم است تا شما را با برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این ابزارها آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

  • عدم نیاز به دانش برنامه نویسی

انواع cmsها و سیستم های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کنند بدون نیاز به دانش برنامه نویسی به ایجاد و مدیریت محتوا، سفارشی سازی طراحی وبسایت، نصب افزونه‌های مختلف برای افزودن قابلیت‌های اضافی و… اقدام کنید. در نتیجه‌ی این امر، شما بدون نیاز به دانش فنی و کمترین زمان می‌توانید وب سایت قدرتمندی برای تجارت خود بسازید.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرور ابری ساعتی، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

  • همکاری آسان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران را ترغیب می‌کند تا انواع مختلف cms را به کار بگیرند، این است که چند کلاینت می‌توانند به صورت همزمان به آن دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید به صورت همزمان:

  • محتوا تولید کنید
  • پروتکل‌های امنیتی را اجرایی کنید
  • کد سفارشی را به قالب موردنظر خود اضافه کنید.
  • نکته‌ی قابل توجه این است که تمام این فعالیت‌ها می‌تواند بر روی یک صفحه فرود واحد صورت گیرد. این امر، شما را در راستای بهبود روند کار و افزایش بهره‌وری تیمتان یاری می‌دهد.

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه خرید سرور اختصاصی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

همکاری آسان

  • کمک به عملکرد SEO ( سئو ) با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا

انواع cms فروشگاهی ، ویژگی‌های داخلی و افزونه‌های متعددی را برای کمک به شما در بهینه سازی سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو ( سئو ) ارائه می‌دهد. در کنار تمامی این موارد با استفاده از این ابزارها می‌توانید به موارد زیر دست یابید:

  • سفارشی سازی عنوان صفحه و توضیحات متا
  • انتخاب ساختارهای URL مناسب SEO
  • ایجاد نقشه سایت XML (اگر نمی‌دانید Sitemap چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت می‌توانید از مطالب مقاله‌ی آموزش ساخت سایت مپ استفاده کنید.)
  • اضافه کردن alt تصویر و دیگر ویژگی‌های مبروط به محتواهای تصویری
  • لینکدهی درست و اصولی
  • وارد کردن پیمایش فید
  • بهینه سازی زمان بارگذاری صفحات
  • و…

این موارد تنها بخشی از مزایای استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا است که شانس شما را برای داشتن ترافیک بیشتر، افزایش می‌دهد.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی میزبانی وب ایران، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

کمک به عملکرد SEO با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا

  • تم‌ها و الگوهای از پیش طراحی شده

انواع سیستم مدیریت محتوا سایت ها مانند وردپرس از قالب‌ها و الگوهای از پیش تعیین‌شده‌ای برخوردارند که به شما کمک می‌کنند با سرعت بیشتری سایت خود را طراحی و شخصی سازی کنید. ما در وبلاگ ابرآراز در مورد 10 تا از قالب های برتر وردپرس صحبت کرده‌ایم که به بهترین شکل به شما کمک می‌کنند سایت خود را طراحی کنید. با مراجعه به وبلاگ ما مقاله‌ی معرفی قالب برتر وردپرس را مطالعه کنید.

انواع سیستم مدیریت محتوا

بسیاری از کاربران با این سوال مواجهند که انواع cms چیست و هرکدام چه مزایا و معایبی دارند؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

سیستم ‌های مدیریت محتوا معمولا به ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)
  • سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز (Open Source CMS)
  • سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی (Software As A Service)

سیستم‌ مدیریت محتوای اختصاصی  (Proprietary CMS)

بسیاری از شرکت‌ها یک CMS اختصاصی با مالکیتی کاملا خصوصی برای خود دارند. با استفاده از این نوع سیستم مدیریت محتوا تحت وب ، آنها کنترل کاملی بر تمامی بخش‌های سایت دارند و می‌توانند به صورت کاملا شخصی‌سازی شده عمل کنند.

نکته‌ای که لازم است در مورد این سیستم مدیریت محتوای سازمانی بدانید این است که فرآیند طراحی سایت شما کاملا زمان‌بر بوده و شما باید زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید. علاوه‌بر زمان، شما باید هزینه و بودجه‌ی مجزایی را نیز به این کار اختصاص دهید و همچنین برای نگهداری و پشتیبانی آن نیز هزینه صرف کنید.

سیستم‌ مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای منبع باز (Open Source)

Open Source بودن سیستم مدیریت محتوا یعنی چی ؟ به طور کلی، منبع‌باز بودن بدین معناست که کد نرم‌افزاری موردنظر در دسترس تمامی کاربران قرار گرفته و هرکسی می‌تواند براساس نیاز خود، آنها را تغییر دهد. این دسته از انواع سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان بوده و در کنار تمام مزیت‌های خود، قالب‌های آماده‌ای را نیز ارائه می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی وردپرس است که در دسترس همگان قرار گرفته و هرروز نیز در حال ارتقا و پیشرفت است.

یکی از راه‌هایی که به شما می‌کند محتوای خود را به شکل اصولی‌تری در وردپرس تولید، مدیریت و منتشر کنید، استفاده از bootstrap در وردپرس است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال پیشرت و ارتقای کسإ‌وکارتان هستید، فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی افزودن bootstrap در وردپرس را در وبلاگ ابرآراز از دست ندهید.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (SAAS)

SAAS اختصار عبارت Software As A Service و به معنای نرم افزار به عنوان سرویس است. این سرویس، از امکانات سیستم‌های منبع باز برخوردار است؛ با این تفاوت که شما به کدهای آن دسترسی نداشته و باید آن را از شرکت‌های ارائه‌دهنده تهیه کنید. با خرید اشتراک سرویس موردنظر، جشما مي‌توانید از قالب‌های طراحی، پشتیبانی و.. استفاده کنید.

از آنجایی که شما برای این دسته از انواع سیستم مدیریت محتوای تحت وب باید هزینه صرف کنید، پس الزامی است که با مزایا و معایب استفاده از آنها به درستی آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله‌ی نرم افزار به عنوان سرویس saas چیست داشته باشید.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

معرفی انواع cms ها

تا به اینجا به شما توضیح دادیم که سیستم مدیریت محتوا یعنی چه و مزایای استفاده از انواع cms ها چیست . در ادامه نیز 7 مورد از انواع cms را به طور کامل و همراه با مزایای استفاده از آن بررسی خواهیم کرد.

1. سیستم مدیریت محتوا در وردپرس

وردپرس یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع سیستم مدیریت محتوا است که شما با استفاده از ویرایشگر Gutenberg می‌توانید به‌راحتی و سرعت بالا، یک سایت وردپرسی بسازید. پس از آن نیز، سایت خود را با استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های متعدد آن شخصی‌سازی کنید. (اگر می‌خواهید با ویرایشگر محبوب گوتنبرگ به صورت کامل و به شکل صفرتاصدی آشنا شوید، مقاله‌ی ویرایشگر گوتنبرگ چیست را مطالعه کنید.)

مزایای استفاده از وردپرس

  • رابط کاربری آسان
  • وجود تعداد بسیار زیادی قالب و افزونه رایگان و غیررایگان
  • وجود منابع آموزشی زیاد و معتبر
  • قیمت مناسب افزونه‌ها و قالب‌ها

معایب وردپرس

  • عدم وجود پشتیبانی رایگان از طرف شرکت وردپرس
  • وجود مشکلات امنیتی (برای حل مشکلات امنیتی راه‌های بسیار زیادی وجود دارند. اگر می‌خواهید با این روش‌ها به طور کامل آشنا شوید، مقاله‌ی روش های افزایش امنیت وردپرس را مطالعه کنید.)

سیستم مدیریت محتوا در وردپرس

2. جوملا یکی از محبوب‌ترین انواع cms

در برخی موارد مدیران سایت‌ها به دنبال قابلیت‌های بیشتری هستند که بر روی سیستم عاملشان نصب شده باشد. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که از جوملا استفاده کنید. joomla نیز مانند وردپرس از انواع سیستم مدیریت محتوای متن باز است که به طور رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. امتیازی که جوملا از آن برخوردار است، پشتیبانی چند زبانه داخلی و گزینه‌های پیشرفته مدیریت کاربر و محتوا است. این موارد، جوملا را به گزینه‌ای عالی برای عضویت ، انجمن و وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید از جوملا استفاده کنید اما نمی‌دانید چگونه آن را نصب کنید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی آموزش نصب جوملا را دنبال کنید.

مزایای جوملا

  • وجود تعداد بالای قالب و افزونه
  • گستردگی و وجود منابع معتبر آموزشی

معایب joomla

  • طراحی و رابط کاربری نه چندان مناسب
  • کارایی و گستردگی ضعیف نسبت به وردپرس

جوملا یکی از محبوب‌ترین انواع cms

3. سیستم مدیریت محتوای دروپال

دروپال (drupal) یکی از انواع سیستم مدیریت محتوا انعطاف پذیری است که عموما توسط شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی مانند ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه شما برای استفاده از تمامی قابلیت‌های این پلتفرم به توسعه وب نیاز دارید، اما با اینحال، مزیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بی‌شمار است.

مزایای دروپال

  • وجود تعداد بالای افزونه و قالب
  • وجود منابع نسبتا زیاد و معتبر برای آموزش

معایب دروپال

  • پیچیدگی و طراحی کاربری نه چندان زیبا
  • وجود ضعف و عدم گستردگی نسبت وردپرس

سیستم مدیریت محتوای دروپال

4. معرفی سیستم مدیریت محتوا مجنتو

سیستم مدیریت محتوای مجنتو بسیار انعطاف‌پذیر و ایمن است. در مقابل اما یادگیری و استفاده از تمام قابلیت‌های داخلی آن ممکن است شما را با مشکل مواجه نماید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا برای سایت ، می‌توان چندین فروشگاه را مدیریت کرده و در کشورها ، زبان‌ها و ارز‌های مختلف از آن استفاده کرد.

بنابراین، اگر منابع و بودجه کافی برای راه‌اندازی سایت و استفاده از این سیستم دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سیستم مدیریت محتوای مجنتو استفاده کنید.

مزایای مجنتو

  • انعطاف ‌پذیری بالا
  • قابلیت پشتیبانی از ۱۰ هزار محصول
  • راه‌اندازی تعداد بیشماری فروشگاه اینترنتی تنها با یکبار نصب
  • رابط کاربری ساده

معایب سیستم مدیریت محتوا مجنتو

  • پیچیدجگی آن برای افراد تازه ‌کار
  • سخت بودن یافتن توسعه دهندگانی که با مجنتو کار می‌کنند
  • قیمت بالای بعضی نسخه‌های آن
  • نیاز به صرف هزینه برای توسعه و بهبود افزونه‌های مجنتو

معرفی سیستم مدیریت محتوا مجنتو

5. سیستم مدیریت محتوای فارسی پرستاشاپ

بدون کوچکیترین تردیدی prestashop یکی از قدرتمندترین و حرفه‌ای‌ترین انواع سیستم مدیریت محتوا است که ویژگی‌های گسترده‌ای دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این ابزار قدرتمند عبارتند از:

  • قیمت گذاری آسان محصولات و خدمات
  • نمایش محصولات در سایت با استفاده از ریز ابزارک‌هایی مانند ماژول‌ها و امکانات فرعی و بدون نیاز به کدنویسی
  • شروع آسان تجارت آنلاین
  • وجود قابلیت‌های پیش فرض متعدد برای مدیریت فروشگاه اینترنتی
  • گستردگی مناسب و وجود تعداد زیادی قالب و افزونه

معایب پرستاشاپ

  • بالا بودن هزینه‌های تعمیر و ویرایش این سیستم مدیریت محتوا
  • وجود اشکالات جزئی در پنل مدیریت
  • قیمت بالای افزونه‌ها و قالب‌ها

اگر می‌خواهید از مرجع فارسی این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید باید از آدرس www.ipresta.ir و برای دسترسی به نسخه اصلی آن از www.prestashop.com استفاده کنید.

اگر مایلید از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید با مراجعه به وبلاگ ابرآراز و مطالعه‌ی مقاله‌ی برنامه پرستاشاپ چیست می‌توانید اطلاعات ارزشمندی راجع به پرستاشاپ و مزایای استفاده از آن کسب کنید.

سیستم مدیریت محتوای فارسی پرستاشاپ

6. SQUARESPACE یکی از انواع سیستم مدیریت محتوا

سیستم اسکوئر اسپیس ( SQUARESPACE ) سیستم مدیریت محتوایی است که برای استفاده از آن، باید هزینه پرداخت کنید. این سیستم دارای دو نسخه متفاوت بوده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد:

  • نسخه استاندارد: این نسخه برای کاربران غیرحرفه‌ای طراحی شده و نیازی نیست به مهارت‌های توسعه وب مسلط باشید.
  • نسخه حرفه‌ای: این نسخه، امکان دسترسی و دستکاری کد منبع را برای کاربران فراهم می‌کند. این امر به گونه‌ای است که کاربر می‌تواند با توجه به خواست و نیاز خود در آن تغییراتی ایجاد کند. این نسخه بیشتر مناسب کاربرانی است که دانش کدنویسی دارند.

انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

همانطور که دریافتید انواع مختلف cms در بازار وجود دارند که هرکدام از مزایا و معایب متعددی برخوردارند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک از آنها برای سایت شما انتخاب مناسبی است و می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. 

بهترین روش برای انتخاب از میان انواع سیستم مدیریت محتوا این است که درک درستی از نیاز سازمانتان درباره مدیریت محتوا داشته باشید. عناصر و ویژگی‌هایی که در زمان انتخاب CMS باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

استانداردهای وب

شما به سیستم مدیریت محتوایی نیاز دارید که بتواند محتوای قابل دسترسی و HTML تولید کند.

استانداردهای وب

چند زبانه بودن سیستم

سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی موردنظر شما باید از نرم افزار و زبان سیستم شما پشتیبانی کند.

قابلیت تنظیم

شما باید انعطاف پذیری سیستم را نیز مدنظر قرار دهید. بهترين cms و سیستم مدیریت محتوا ، سیستمی است که بر اساس نیاز شما توسط فروشنده سفارشی شوند.

قالب‌‌ها

قالب‌ها، روح وبلاگ و فروشگاه اینترنتی هستند. اهمیت قالب‌ها به حدی است که می‌تواند یک کاربر را به مشتری دائمی شما تبدیل کند و یا اینکه حجم عظیمی از ترافیک را از سایتتان فراری دهد. در نتیجه، باید سیستمی را انتخاب کنید که قالب‌های متنوع‌تر و جذاب‌تری داشته باشد.

امنیت

سیستم انتخابی شما باید با استانداردهای امنیتی شما مطابت داشته باشد. این موضوع شامل فعال سازی تایید دو مرحله ای است که برای ورود نیاز دارد تا نه تنها رمز ورود، بلکه کد دائمی یا موقت ارسال شده به دستگاه دیگر را نیز وارد کنید.

(دایرکت ادمین و هاست دایرکت ادمین، از جمله میزبان‌هایی هستند که شما می‌توانید با  فعال سازی تایید دو مرحله ای ، امنیت آنها را افزایش دهید. پس اگر شما هم برای افزایش امینت اطلاعات و داده‌های خود تلاش می‌کنید، مقاله‌ی آموزش فعال سازی تایید دو مرحله ای در دایرکت ادمین را مطالعه کنید.)

امنیت

سخن پایانی

مدیریت محتوای سایت، اساسی‌ترین و مهم‌ترین موردی است که در زمان طراحی سایت باید در نظر بگیرید. در گذشته داشتن یک سایت شخصی یا سازمانی به شدت پرهزینه و سخت بود و بیشتر به یک رویا شباهت داشت. در حالی که امروزه می‌توان در کمتر از یک ساعت سایت ساخت و محتوای آن را مدیریت کرد.

امیدواریم شما با مطالعه این مقاله دریافته باشید که CMS چیست و با انواع سیستم مدیریت محتوا و تفاوت‌های آنها نیز آشنا شده باشید و بتوانید بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید از جدیدترین تخفیف‌ها و محصولات ما در سریع‌ترین زمان ممکن باخبرشوید، پیشنهاد مي‌کنیم به پیج اینستاگرامی ابرآراز مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا