سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

protocol پروتکل چیست ؟ آشنایی با انواع پروتکل های شبکه

protocol پروتکل چیست  ؟ پروتکل (Protocol) از جمله مباحثی است که در دنیای فناوری امروز بسیار پرکاربرد است. به طورکلی پروتکل های شبکه ، به قراردادی گفته می‌شود که امکان برقراری ارتباط میان مرورگر وب‌سایت و کاربر را با وضع قوانین مختلف ایجاد می‌نماید. این برقراری ارتباط به نحوی است که هیچ یک از طرفین مشکلی برای درک منظور یکدیگر ندارند.

protocol پروتکل چیست و انواع آن کدامند؟

برای آشنایی عمیق‌تر با مفهوم پروتکل های لایه شبکه باید عنوان کنیم که به شکل کلی،‌ پروتکل شبکه مشخص می‌کند که هر داده به چه شکلی فعالیت و یا انتقال یابد. به بیانی دیگر پروتکل های امنیت شبکه تعیین می‌کنند که داده ها چگونه قالب‌بندی و پارامتر بندی می‌شوند. از سمت دیگر نحوه‌ی ارسال و دریافت داده ها، فرم موردنظر برای فشرده سازی، چگونگی رمزگذاری اطلاعات و… نیز توسط پروتکل های امنیتی کنترل می‌شوند.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نحوه‌ی کار protocol پروتکل چیست ؟

پروتکل فرآیندهای بزرگ را شکسته و آن را به وظایف کوچک و خاص تقسیم‌بندی می‌کند. سپس هر یک از این وظایف، توسط یک یا چند پروتکل دیگر انجام می‌گردد. در نهایت نیز با همکاری تمامی پروتکل‌ها فرآیند اصلی به صورت کامل صورت می‌پذیرد.

نحوه‌ی کار protocol پروتکل چیست

انواع پروتکل های لایه شبکه کدامند؟

در اینترنت و شبکه، پروتکل‌های مختلفی برای انجام پردازش‌های گوناگون وجود دارند. انواع پروتکل های شبکه غالباً برحسب این که به کدام لایه تعلق دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین انواع پروتکل های اینترنت را برای شما نام خواهیم برد.

پروتکل ssl چیست ؟

SSL ( اس اس ال ) مخفف عبارت Secure Sockets Layer بوده و برای ایجاد ارتباط امن، میان سرویس‌گیرنده و سرور که داده‌ها را منتقل می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمز گذاری اطلاعات مبادله شده توسط دو کلید صورت می‌گیرد؛ کلید خصوصی و کلید عمومی. تفاوت کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟ به طور کلی، کلید عمومی برای تمامی افراد قابل دسترسی است‌، درحالیکه کلید خصوصی تنها برای گیرنده‌ی پیام، موجود است. 

SSL یکی از جمله مهم‌ترین انواع پروتکل های امنیتی است که اگر در حوزه IT و اینترنت فعالیت دارید،‌ کسب اطلاعات درباره‌ی آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه ادامه‌ی مقاله‌ی protocol پروتکل چیست را مطالعه کنید، به وبلاگ ما مراجعه کرده و درباره‌ی پروتکل امنیتی ssl بیشتر بخوانید.

یکی از جمله مهم‌ترین امتیازاتی که ابرآراز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد،‌ اس اس ال رایگان است که مشتریان را از خرید اس اس ال بی نیاز می‌کند. لازم است بدانید که گواهی اس اس ال رایگان ابرآراز کاملا معتبر بوده و بدون نمایش خطا در مرورگر، سایت شما را به بیشترین سطح امنیت می‌رساند. اگر قصد خرید هاست ابری همراه با امتیاز ویژه‌ی استفاده از ssl رایگان را دارید، به وب سایت ما سر بزنید.

انواع پروتکل های امنیتی

پروتکل tls چیست ؟

تا اینجای مقاله ما شما را با مفهوم protocol پروتکل چیست آشنا کرده و در ادامه تلاش کردیم تا به معرفی انواع پروتکل های شبکه بپردازم. حال قصد داریم برای درک بهتر دو پروتکل ssl و tls تعریف مختصری در مورد تی ال اس به شما ارائه دهیم. 

TLS یا امنیت لایه انتقال (Transfer Layer Security) همان کاری که گواهی SSL انجام می‌دهد را به روش متفاوت‌تری پیش می‌برد؛ به عبارت دیگر، TLS نسخه سریع‌تر و ایمن‌‌تر SSL است. با وجود این که نتیجه نهایی در هر دوی اینها یکسان است، تفاوت نه‌چندان کوچکی نیز باکیدیگر دارند. SSL و TLS در پشت صحنه به شکل‌های مختلفی اتصال های امن خود را ایجاد می‌کنند و این روش‌های مختلف می‌توانند به مسائل مختلفی مربوط باشند؛ از نوع پیام‌های احراز شده گرفته تا چگونگی ایجاد پروتکل‌های ثبت. این گام‌های ضروری برای ایجاد کردن یک اتصال امن همان چیزی است که به عنوان SSL / TLS handshake شناخته می‌شود.

تفاوت دو پروتکل ssl و tls چیست ؟

به درستی با پاسخ سوال خود یعنی پروتکل امنیتی ssl چیست آشنا شدید؟ همانطور که دریافتید گواهینامه ssl از نفوذ شخص ثالث میان کاربر و سیستم جلوگیری کرده و اجاره نمی‌دهد که هکر اطلاعات مختلف را بازیابی نماید. در مقابل پروتکل tls که مخففف عبارت transport layer security است نیز همانند پروتکل ssl یک سیستم کدگذاری است که وظیفه دارد از ارتباط کاربر،‌ سیستم و برنامه‌ها در سطح شبکه محافظت نماید. اگر در حال حاضر از ssl استفاده می‌کنید، این نکته را باید بدانید که به احتمال بسیار زیاد ssl شما با استفاد از پروتکل TLS کار می‌کند.

پروتکل TLS در واقع صرفا فرآورده و محصول جانبی از یک پروژه اصلی و بزرگتر به نام SSL می‌باشد که امنیت بیشتری را برای کاربران حاصل می‌شود. هر دوی آنها به طور کلی یک عملکرد یکسان را انجام می‌دهند اما شیوه انجام این عملکردها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه‌ی مقاله protocol پروتکل چیست می‌خواهیم در مورد یکی از پشته های اینترنتی یعنی پروتکل tcp ip صحبت کنیم.

پروتکل شبکه چیست

پروتکل tcp ip چیست ؟

TCP/IP به عنوان یک پروتکل شبکه چیست ؟ TCP/IP مهم‌ترین پروتکل ارتباطی در شبکه‌های کامپیوتری و به ویژه شبکه و پروتکل اینترنت می‌باشد. در اینترنت پروتکل های مختلفی وجود دارد که هر یک وظیفه خاص خود را انجام می‌دهند. ما در این مقاله ضمن توضیح مختصری پیرامون سوال پروتکل شبکه چیست ،‌ از مهم‌ترین این پرتکل‌ها نیز نام خواهیم برد.

TCP/IP مخفف عبارت Transmission Control Protocol / Internet Protocol است که در زبان فارسی با نام پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت شناخته می‌شود. TCP/IP پروتکل اولیه ارتباط به اینترنت است و دلیل اهمیت آن این است که اساسا بدون وجود این پروتکل، چیزی با نام اینترنت نیز وجود نخواهد داشت.

آشنایی با پروتکل tcp ip

در شبکه اینترنت اطلاعات (داده‌ها) در بسته‌های کوچکی به نام Packet تقسیم بندی می‌شوند. سپس این دسته‌ها از طریق شبکه منتقل می‌شوند. وظیفه‌ی انتقال Packet ها برعهده‌ی IP است تا آنها را به میزبان راه دور انتقال دهد. در سمت دیگر بسته‌ها از طریق TCP دریافت و امکان وجود خطا در آن بررسی می‌شود. درصورت ایجاد خطا،‌ TCP درخواست می‌کند تا Packet دوباره ارسال گردد. پس از اینکه تمامی بسته‌ها به درست دریافت شدند، TCP از شماره توالی برای ساختن مجدد پیام اصلی استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، کار IP انتقال داده‌های خام Packet ها از یک مکان به مکان دیگر و کار TCP کنترل امور و تضمین صحت داده‌هاست.

دسته بندی tcp ip به عنوان protocol پروتکل چیست ؟

مدل شبکه TCP/IP پروتکل های خود را در ۴ لایه دسته بندی کرده است که به‌ترتیب عبارتند از:

  • Network Interface / Access: پروتکل‌هایی مانند Ethernet و PPP در این لایه قرار دارند. این لایه پایین‌ترین سطح انتقال اطلاعات را بر عهده دارد و امکاناتی برای تبادل اطلاعات از طریق سخت افزار شبکه را فراهم می‌آورد.
  • Internet : پروتکل‌هایی مانند ICMP ،IPv4 و IPv6 در این لایه قرار دارند. این لایه مکانیزم‌هایی برای ارتباطات بین سیستمی، کنترل مسیر یابی پیغام‌ها، چک کردن صحت (validity checking) و ترکیب و تجزیه header پیغام‌ها را فراهم می‌آورد.
  • Transport: پروتکل‌هایی مانند TCP و UDP در این لایه قرار دارند. این لایه سرویس انتقال پیغام‌ها میان برنامه‌هایی که بر روی سیستم‌های remote قرار دارند را فراهم می‌سازد.
  • Application: پروتکل‌هایی مانند DHCP ، DNS، FTP ، HTTP ، IMAP در این لایه قرار دارند. این لایه بالاترین سطح سرویس‌های اینترنت برای انتقال اطلاعات را فراهم می‌سازد (با استفاده از سرویس‌های لایه‌های پایین‌تر) و باعث می‌شوند ما براحتی با سرویس‌های لایه‌های پایینی کار کنیم.

دسته بندی tcp ip به عنوان protocol پروتکل چیست

پروتکل ppp چیست ؟

پروتکل PPP یک پروتکل نقطه به نقطه (Point-To-Point) است که وظیفه انتقال داده‌ها را در قسمت لایه پیوند داده (DataLink Layer) برعهده دارد. این پروتکل بیشتر در ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از پهنای باند ،‌ میزان بار و سرعت بالا برخوردار هستند. در ادامه‌ی مقاله protocol پروتکل چیست می‌خواهیم در مورد پروتکل PPP بیشتر صحبت کنیم.

ppp مخفف چیست ؟

این پروتکل مخفف عبارت Point-to-Point Protocol است که مزایا و سرویس‌های متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از جمله این سرویس‌ها عبارتند از:

  • ایجاد یک Frame جداگانه برای داده‌های ارسال شده
  • ایجاد یک لینک ارتباطی میان دوطرف به منظور ارسال و دریافت داده‌ها
  • پشتیبانی از روش‌های احراض هویت
  • بیان نحوه کپسوله سازی بسته‌ها در لایه شبکه (Network Layer)
  • پشتیبانی از انواع پروتکل های لایه شبکه (Network Layer)
  • ارائه و تعریف ارتباطات از طریق چند لینک

پروتکل arp چیست ؟

پروتکل ARP که مخفف عبارت Address resolution protocol است، به صورت مفهومی میان data link و Internet layer قرار می‌گیرد.درواقع،‌ ARP به IP کمک می‌کند تا دیاگرام را به هاست دریافت کننده درست ارسال کند تا درنهایت به آدرس IP شناخته شده برسد.

پروتکل arp چیست

icmp چیست ؟

این عبارت که صورت مختصر شده‌ی Internet control message protocol است به عنوان یک پروتکل توسط دستگاه‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خطاهای ارتباطی شبکه را برطرف کند. این پروتکل بررسی می‌کند که آیا داده در زمان خاص خود به مقصد خواهد رسید یا خیر و بیشتر در دستگاه‌های شبکه مانند روترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتکل icmp جهت تست کردن و گزارش دادن خطاهای شبکه استفاده می‌شود؛ همچنین این پروتکل می‌تواند برای حملات DDOS هم مورد استفاده قرار گیرد.

پروتکل dhcp چیست ؟

در این قسمت از Protocol پروتکل چیست می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین انواع پروتکل های شبکه را با شما بررسی کنیم. DHCP یکی از پروتکل‌های موجود در لایه‌ی کاربرد (Application) شبکه است که وظیفه‌ی تخصیص آدرس IP خودکار به کلاینت‌های موجود در شبکه را بر عهده دارد. DHCP خلاصه‌ای از عبارت Dynamic Host Configuration Protocol بوده و می|تواند میزبان‌های موجود در شبکه را به صورت پویا (داینامیک) آدرس‌دهی و پیکربندی نماید.

پروتکل dns چیست ؟

درواقع سیستم نام دامنه یا DNS ، عملکردی مانند دفترچه تلفن اینترنت دارد. امروزه ازطریق نام دامنه مانند nytimes.com و یا espn.com می‌توان به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا کرد. مرورگرهای وب از طریق پروتکل‌های اینترنتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. DNS نام دامنه را به IP addresses ترجمه می‌کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنت را بارگیری کنند.

هر دستگاه متصل به اینترنت آدرس IP منحصر به فرد خود را دارد که ماشین‌های دیگر از آن برای یافتن دستگاه استفاده می‌کنند. با وجود سرور های DNS دیگر نیازی به حفظ کردن آدرس‌های IP مانند 192.168.1.1 (در IPv4)، یا آدرس‌های IP با حروف عددی جدیدتر و پیجیده‌تر نیست. ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد پروتکل DNS برای شما شرح داده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی دی ان اس چیست را از دست ندهید.

dns چیست

کاربرد پروتکل https چیست ؟

HTTPS مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure و ورژن امن شده از پروتکل HTTP است. لازم است بدانید که https از پروتکل SSL/TLS برای رمزنگاری و احراز هویت استفاده می‌کند.

HTTP در ابتدا به عنوان یک پروتکل متن ساده طراحی شده بود. همین مسئله سبب شده بود تا HTTP در مقابل حملات مختلف و man in the middle attacks آسیب‌پذیر باشد. برای رفع این مشکل، تلاش می‌شود تا با وارد کردن رمزنگاری SSL/TLS و HTTPS از فرستاده شدن داده به اینترنت و خواندن آن توسط شخص ثالث جلوگیری شود. در ادامه‌ی مقاله‌ی Protocol پروتکل چیست با ما همراه باشید.

منظور از https چیست ؟

پروتکل HTTPS به پروتکل HTTP امنیت رمزنگاری شده‌ای را اضافه می‌کند که با بسته بندی کردن HTTP در  پروتکل SSL/TLS امنیت اطلاعات را تامین می‌نماید. بنابراین تمامی پیام‌ها میان دو طرف ارتباط محفوظ می‌ماند مانند client و web server. این همان دلیلی است که بسیاری  SSL را پروتکل تونل کردن نیز می‌دانند. اگرچه یک هکر همچنان می‌تواند به آدرس IP ، شماره پورت، نام دامنه، میزان اطلاعات مبادله شده و… دسترسی داشته باشد، اما تمامی داده‌های مبادله شده به طور ایمن توسط SSL/TLS رمزنگاری می‌شوند. اگر دوست دارید در مورد این پروتکل و نحوه‌ی کار آن بیشتر بدانید مقاله‌ی معنی https چیست را از دست ندهید.

منظور از https چیست

http مخفف چیست ؟

معنی https چیست ؟ پروتکل HTTP مخفف عبارت Hyper Text Transfer Protocol است و به ارتباط میان سرویس‌دهنده (server) و سرویس‌گیرنده (client) در وب می‌پردازد. ارتباط بین سیستم‌های سرویس‌گیرنده و سرورها از طریق ارسال درخواست‌های http و دریافت پاسخ‌های http انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر، http یک نوع قانون است که ارسال و دریافت اطلاعات بین client وserver  بر اساس آن انجام می‌شود.

کاربرد پروتکل ip چیست ؟

پروتکل اینترنت (IP: Internet Protocol) شیوه‌ای استاندارد برای ارسال و مسیریابی بسته‌های داده در شبکه‌های کامپیوتری است. این پروتکل با استفاده از آدرس‌های آی‌پی (IP address) می‌تواند مسیریابی و ارسال را به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهد. آدرس آی‌پی، شناسه منحصربه‌فردی است که هویت هر یک از کامپیوترها یا دیگر تجهیزات (گره‌های) متصل به شبکه را مشخص می‌کند.

در شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت (آی‌پی)، هر کامپیوتر یا دستگاه متصل به شبکه، یک آدرس آی‌پی دارد که آن را از دیگر کامپیوترهای تحت شبکه متمایز می‌کند. وقتی داده‌ای روی اینترنت ارسال می‌شود، آن داده به قطعات کوچکی به نام بسته (packet) تبدیل می‌شود. بسته، حاوی آدرس آی‌پی فرستنده و نیز آدرس آی‌پی گیرنده است. وقتی بسته‌ها به مقصد می‌رسند، با کمک پروتکل دیگری موسوم به TCP، با ترتیب صحیح‌شان به هم می‌پیوندند و به‌شکل یک‌پارچه اولیه درمی‌آیند.

پروتکل ssh چیست ؟

پروتکل ssh چیست ؟ SSH که با نام Secure Shell یا Secure Socket Shell نیز شناخته می‌شود، در زبان فارسی با نام پوسته‌ی امن شناخته می‌شود. به‌طورکلی، ssh یک پروتکل شبکه است که راهی قابل اطمینان جهت دسترسی به رایانه از طریق یک شبکه نا‌امن را در اختیار کاربران، به ویژه مدیران سیستم، قرار می‌دهد.

SSH علاوه بر ارائه خدمات امن شبکه، به مجموعه ابزارهایی که پروتکل SSH را پیاده سازی می‌کنند، اشاره می‌نماید. Secure Shell احراز هویت رمز عبور قوی، احراز هویت کلید عمومی و همچنین ارتباطات رمزگذاری شده داده‌ها میان دو کامپیوتر را که از طریق یک شبکه باز، مانند اینترنت متصل می‌شوند، ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با روش کار پروتکل ssh در شبکه به وبلاگ ما مراجعه نمایید. 

پروتکل DNSSEC چیست ؟

DNSSEC که مخفف عبارت Domain Name System Security Extensions است یکی از جمله مهم‌ترین افزودنی‌ها برای سرویس DNS به شمار می‌آید. وظیفه‌ی اصلی DNSSEC حفظ نام دامنه یا دامین از حملات مختلفی با عنوان DNS spoofing است. DNSSEC با تشخیص سرور های فیک DNS، امنیت سایت را به شکل چشمگیری ارتقا می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با پاسخ پرسش DNSSEC چیست به وبلاگ ما مراجعه نمایید. 

امیدواریم که مقاله‌ی protocol چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا