همه

گیمیفیکیشن چیست ؟ آشنایی با کاربردها و اهداف گیمیفیکیشن

معنی گیمیفیکیشن چیست ؟ برنامه گیمیفیکیشن از آن دست عبارت‌هایی است که می‌تواند برای تمامی افراد کاربرد داشته باشد، حتی اگر اسم آن را نشنیده باشند. در دنیای امروزی حتی اگر واژه‌ی گیمیفیکیشن را نشنیده باشید، حتما در جایگاهی از آن استفاه کرده‌اید. همین گستردگی کاربردهای گیمیفیکیشن سبب شده تا ما لازم بدانیم به طور اصولی و جدی در مورد gamification توضیح داده و به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ بگوییم. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که گیمیفیکیشن یعنی چه و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد.

اگر برای سازمان خود به دنبال سرویسی هستید، که در کنار پهنای باند زیاد، سرعت بالا، دسترسی بالا و امنیت خیلی زیادی هم برخوردار باشد، پیشنهاد ما به شما خرید سرور اختصاصی ابر آراز است.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی یا VPS دارید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت ابرآراز از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید. ما در سرویس‌های خود برای ارائه خدماتی باکیفیت‌تر تلاش می‌کنیم تا با راه‌اندازی بالانسر، ترافیک ورودی سایت شما را برروی چند سرور تقسیم کنیم. برای خرید سرور VPS ارزان و پرسرعت به وب سایت ابرآراز مراجعه کنید.[/box]

علم گیمیفیکیشن چیست ؟

به بیانی ساده گیمیفیکیشن (Gamification) بدین معناست که از ویژگی‌ها و تفکرات بازی‌گونه و سرگرمی در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند، استفاده کنیم. این موضوع تاثیر بالایی در پیشرفت و موفقیت شما در زمینه فعالیتتان دارد.

مطمئنا می‌دانید که در دنیای امروزی، بازی‌ها بخش مهمی از سرگرمی، فعالیت‌های روزمره و حتی کسب درآمد افراد را تشکیل می‌دهد. به عبارتی دقیق‌تر، امروزه بازی تنها راهی برای گذران اوقات فراغت نیست و افراد از این صنعت برای کسب درآمد نیز استفاده می‌کنند. در این زمان که دیدی افراد به دنیای بازی تغییرپیدا کرده است، مي‌توانید از آن برای پیشرفت کسب وکار خود استفاده کنید.

برای نخستین بار، واژه‌ی گیمیفیکیشن در سال 2002 و توسط فردی به نام نیک پلینگ مطرح شد. البته این مفهوم در آن زمان، مورد توجه قرار نگرفته و مورد استقبال و استفاده قرار نگرفت. با اینحال، پس از گذشت 13 سال و در سال 2015، ایده گیمیفیکیشن چنان از اهمیت بالایی برخوردار شد که امروزه از آن حتی برای آموزش نیز استفاده می‌شود.

علم گیمیفیکیشن چیست

کاربرد گیمیفیکیشن چیست ؟

گیمیفیکیشن (Gamification) که در زبان فارسی با نام بازی‌سازی نیز شناخته می‌شود، از خصوصیات و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند برای جذب مخاطب استفاده می‌کند. درواقع شما از این مفهوم استفاده می‌کنید تا مشتریانتان به استفاده از محصولات و خدماتتان ترغیب و تشویق شوند.

خرید سرور ابری با آپتایم 99%، قیمت مناسب،  پشتیبانی 24 ساعت در 7 روز هفته. برای اطلاع بیشتر کلیک نمایید.

یکی از روش‌ها و اصول گیمیفیکیشن این است که با وارد کردن بازی به زمینه‌هایی که انجام آنها برای ما دشوار است، باعث می‌شود تا آن کارها را با اشتیاق بیشتری انجام دهیم. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کسب‌وکارها از فرایند گیمیفیکیشن نه تنها برای جذب مخاطب بلکه برای افزایش انگیزه در کارمندانشان نیز استفاده کنند.

امروزه گیمیفیکیشن نوعی تکنیک بازاریابی است که باعث جذب مخاطب و تغییر رفتار آنها می‌شود. لازم به ذکر است که نیازی نیست این روش حتما در فضای دیجیتال انجام شود. برای درک بهتر این مسئله، این مثال را در نظر بگیرید.

تصور کنید از جایی خرید کرده و کارت تخفیفی دریافت کرده‌اید. فروشنده به شما اعلام می‌کند که تنها با 3 بار خرید با این کارت، می‌توانید با سلیقه خود یک هدیه از فروگشاه دریافت کنید.

این مقالی بسیار ساده برای درک مفهوم و تکنیک گیمیفیکیشن در دنیای غیردیجیتالی است. شما با دریافت این کارت، به‌طور ناخودآگاه ترغیب می‌شوید باز هم از این فروشگاه خرید کنید. حال اگر محصول یا خدمات خریداری شده از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار باشد، شما به یکی از مشتریان دائمی این فروشگاه تبدیل می‌شوید.

کاربرد گیمیفیکیشن چیست

کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

اگر شما به عنوان صاحب یک کسب وکار قصد دارید از مزایای گیمیفیکیشن برای جذب مخاطب استفاده کنید، نیاز است این نکته را به خاطر داشته باشید که طراحی گیمیفیکیشن باید به گونه‌ای انجام شود که روندی ساده داشته باشد. شما نباید فراموش کنید که هدف از ساخت گیمیفیکیشن جذب مشتری است. پس اگر طی کردن مراحل بازی آسان نباشد، مخاطب نمی‌تواند با شما ارتباط برقرار کند و در نتیجه استراتژی بازاریابی شما شکست می‌خورد.

البته استفاده از گیمیفیکیشن تنها یکی از روش‌های افزایش فروش اینترنتی است. با توجه به رشد صعودی تعداد کسب وکار های اینترنتی ما در وبلاگ ابرآراز به‌طور مفصل در مورد روش‌هایی که می‌توانند مشتریان شما را به شکل چشم‌گیری افزایش دهند، توضیح داده‌ایم. با مراجعه به وبلاگ ما مقاله‌ی راهکار های افزایش فروش اینترنتی را مطالعه کنید.

آشنایی با برخی از نمونه های گیمیفیکیشن

حال که دریافتید گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد، می‌خواهیم شما را با برخی از مهم‌ترین نمونه های گیمیفیکیشن موفق آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

دریافت غذای رایگان از طریق خرید

استارباکس را می‌شناسید؟ این برند معروف که شعبه‌های بسیاری در سراسر دنیا دارد در سالهای گذشته از تکنیک ساده‌ای برای جذب مخاطب استفاده کرد. گیمیفیکیشن مارکتینگ مورد استفاده استارباکس بدین شکل بود که مشتری با هربار خرید یک ستاره دریافت می‌کرد و در نهایت با داشتن سه ستاره می‌توانست یک غذا یا نوشیدنی رایگان دریافت کند.

دریافت غذای رایگان، تاثیر فوق‌العاده‌ای در میزان فروش این برند داشته و توانست مشتریان دائمی و وفاداری برای استارباکس ایجاد کند. این روش به تازگی در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و رستوران‌ها با ارائه غذا یا نوشیدنی یا حمل‌ونقل رایگان، تلاش می‌کنند تا مشتریان را ترغیب کنند از آنها خرید کنند.

دریافت غذای رایگان از طریق خرید

موفی‌ترین نمونه گیمیفیکیشن چیست ؛ جایزه در بسته‌های چای

چای یکی از اقلام پرطرفدار در کشورهای خاورمیانه است و به موازات آن فروشندگان بسیاری در این بازار وجود دارند. یکی از انواع گیمیفیکیشن که توانست یک برند را از سایر رقبا متمایز کند، استفاده از هدایایی مانند قاشق، نعلبکی، لیوان و… در بسته‌های چای بود. این هدایا ارزش چندانی نداشتند اما به جهت احساس خوب در مشتری می‌شدند توانستند فروش را به شکل چشمگیری افزایش دهند. این هدایا در بسته‌های چای یکی از بهترین نمونه‌ها و تکنیک های گیمیفیکیشن بوده است.

یکی از نمونه گیمیفیکیشن در ایران محصولات چاکلز است که تلاش کرد با قراردادن کارت‌های هدیه در بسته‌بندی محصولات خود، مشتریان خود را افزایش دهد.

روش گیمیفیکیشن نایک (nike)

روش نایک (nike) برای جذب مشتری از طریق گیمیفیکیشن چیست ؟ همانطور که می‌دانید نایک یکی از معروف‌ترین کمپانی‌هایی است که در زمینه تولید و عرضه کفش، پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی فعالیت دارد. این شرکت اهمیت گیمیفیکیشن را درک کرده و توانست با به‌کارگیری روشی خلاقانه مشتریان فراوانی را به کسب‌وکار خود جذب کند.

بدین منظور اپلیکیشنی به نام نایک‌پلاس طراحی شد که به واسطه‌ی آن به مشتریان امکان داده می‌شد تا میزان فعالیت روزانه خود را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در ادامه با فعالیت و کسب امتیاز می‌توانستند از جوایز این کمپانی استفاده کنند.

روش گیمیفیکیشن نایک

دلیل اهمیت روشهای گیمیفیکیشن چیست ؟

تابه اینجا دریافتید که gamification چیست و بهترین نمونه‌ها و مدل های گیمیفیکیشن کدامند. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که دلیل اهمیت گیمیفیکیشین در بازار کسب‌وکارها چیست؟ همانطو که می‌دانید داشتن یک کسب‌وکار علاوه‌بر سود کلانی که دارد، می‌تواند شما را با خسارت‌های باورنکردنی نیز روبه‌رو کند.

مشتری نبض اصلی حیات یک کسب‌وکار است و تمام کارهایی که در فضای بازاریابی صورت می گیرد برپایه مشتریان و رضایت آنها برنامه‌ریزی می‌شود. یکی از مواردی که در بازاریابی مدرن می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند، استفاده از ویژگی های گیمیفیکیشن است. پس برای داشتن یک کسب‌وکار موفق، استفاده از عناصر گیمیفیکیشن می‌تواند تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

درواقع شما با به‌کارگیری گیمیفیکیشن ها یک مشتری عادی و معمولی را به یک مشتری خاص تبدیل می‌کنید. این همان چیزی است که می‌تواند آنها را به مشتریان دائمی و وفادار شما تبدیل کند.

مزایای استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن چیست ؟

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، استفاده از گیمیفیکیشن می‌تواند مزایای متعددی برای کسب وکار شما در پی داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین این مزایا را با هم بررسی می‌کنیم.

جذب مشتریان

همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم، یکی از مهم‌ترین مزایایی که گیمیفیکیشن به همراه دارد، جذب بالای مشتری است. دلیل این امر، جذاب بودن و سرگرم‌کننده بودن مدل های گیمیفیکیشن است. علاوه‌براین، شما با استفاده از این روش، می‌توانید اطلاعات متعددی از مشتریان خود دریافت کنید. در نتیحه به درک و شناخت بیشتری از مشتریان خود می‌رسید.

جذب مشتریان

رابطه‌ی افزایش فروش و گیمیفیکیشن چیست ؟

یک وبسایت فروشگاهی را در نظر بگیرید؛ شما با بررسی رفتارهای خرید مشتریان و آنالیز آنها می‌توانید نسبت به ایجاد روش‌هایی جذاب برای خرید بیشتر از وبسایت اقدام کنید. همچنین با مشاهده سابقه خرید کاربران و اطلاع از محصولات پرطرفدار، استراتژی‌های جدیدی برای بازاریابی و فروش در نظر بگیرید.

امکان تعامل بهتر با مشتریان با استفاده از gamification

گیمیفیکیشن باعث می‌شود تا کاربران برای آگاهش از تخفیف‌ها و جوایز جدیدتر به طور مداوم به سایت شما سر بزنند. شما می‌توانید با طراحی بخشی با عنوان نظرسنجی نقاط قوت و ضعف خود را از نگاه مشتریان بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا به شکل سریع‌تر و موثرتری در راستای بهبود عملکرد خود اقدام کنید.

 

نکات قابل توجه در اجرای گیمیفیکیشن

این بسیار خوب است که گیمیفیکیشن را حتی با بودجه کم و محدود هم می‌توان اجرا کرد. برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی خود، نکات زیر را رعایت کنید:

 

1. شناسایی هدف در اجرای گیمیفیکیشن

ابتدا هدف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید کاربران را به خرید محصولاتتان تشویق کنید، افزایش درگیری و مشارکت را به دست آورید یا برند خود را ترویج دهید؟ با تعیین هدف، می‌توانید بهتر استراتژی گیمیفیکیشن خود را شکل دهید.با مراجعه به وبلاگ ما مقاله‌ی آموزش ساخت سرور ابری را مطالعه کنید.

 

2. ایجاد بازی ساده

طراحی یک بازی ساده و جذاب که به هدف شما مرتبط باشد، می‌تواند کاربران را به مشارکت و تعامل با برند شما ترغیب کند. مهم است که بازی را به گونه‌ای طراحی کنید که آسان برای درک و شرکت کردن باشد.

 

3. ارائه جوایز و پاداش‌ها

استفاده از جوایز و پاداش‌ها در بازی، می‌تواند تحولی در تشویق کاربران به مشارکت داشته باشد. این جوایز می‌توانند شامل تخفیف‌ها، کوپن‌های تخفیف، محصولات رایگان یا امتیازات قابل تجمیع برای مزایای آینده باشند.

 

4. ایجاد رقابت و لیست رتبه‌بندی

افراد بیشتر تمایل دارند در یک رقابت شرکت کنند و جایزه‌هایی را کسب کنند. ایجاد لیست رتبه‌بندی برای شرکت‌کنندگان و اعلام نتایج به صورت عمومی، انگیزه بیشتری برای شرکت کنندگان به ارمغان می‌آورد.

 

5. تعامل اجتماعی

ایجاد فضایی برای تعامل اجتماعی بین شرکت‌کنندگان، افراد را به شرکت در بازی و به اشتراک گذاری آن با دوستان و آشنایان ترغیب می‌کند. می‌توانید از امکانات اشتراک در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و برای افراد امکان انتشار نتایج و دعوت دوستان به بازی را فراهم کنید.

 

6. اندازه‌گیری و بهبود

مهم است که افتخارات، پیشرفت و مشارکت کاربران را اندازه‌گیری کنید و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را بهبود ببخشید و نقاط ضعف را تشخیص دهم.

 

7. ایجاد چالش‌ها و مراحل

بازی را به چندین مرحله تقسیم کنید و چالش‌هایی را برای شرکت‌کنندگان در هر مرحله ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در طولانی‌مدت درگیر و مشتاق باشند.

 

8. ارتباط با واقعیت فیزیکی

می‌توانید از واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا واقعیت مجازی (Virtual Reality) در بازی استفاده کنید تا تجربه شرکت‌کنندگان را تحریک کنید و آن‌ها را به دنیای برند و محصولاتتان جذب کنید.

 

9. ایجاد وابستگی

با ایجاد عناصری مانند امتیازات، سطوح، لوگوها و تصاویر شناخته‌شده، می‌توانید شرکت‌کنندگان را به بازی و برند خود وابسته کنید. این امر باعث می‌شود که آن‌ها در طولانی‌مدت وفاداری به برندتان پیدا کنند.

 

10. ارائه بازخورد فوری

به شرکت‌کنندگان بازخورد فوری در مورد کارکرد و عملکرد آن‌ها در بازی بدهید. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها احساس پیشرفت خود را داشته باشند و بهبودی را در کاری که انجام می‌دهند تجربه کنند.

به طور کلی، برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی خود، لازم است تا هدف خود را مشخص کنید، بازی ساده و جذابی طراحی کنید، از جوایز و پاداش‌ها استفاده کنید، ایجاد رقابت و تعامل اجتماعی را ترویج دهید و بازخورد کاربران را دریافت و بهبود‌های لازم را انجام دهید. همچنین، به یاد داشته باشید که همواره مشورت کنید و از نظرات افراد حرفه‌ای و عادی بهره بگیرید تا بازی شما بهتر شود.

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم درباره اینکه گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد به طور کامل پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا