سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

پروتکل rdp چیست ؟ آشنایی صفرتاصد با پروتکل rdp و مزایای آن

پروتکل rdp چیست و چه کاربردی دارد ؟ استفاده از پروتکل rdp روی شبکه چه مزایایی به همراه دارد؟ پروتکل ریموت دسکتاپ راه دور یا سیستم rdp پروتکل توسعه داده شده توسط شرکت Microsoft است که به منظور اتصال به سرورهای ویندوزی به صورت ریموت و از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از پروتکل rdp شبکه آنچنان گسترده است که در حال حاضر بیش از 4.5 میلیون سرور RDP در سراسر جهان وجود داشته و حتی بسیاری در اینترنت‌های خصوصی به کار گرفته شده‌اند.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی ویندوز اقتصادی دارید، ابرآراز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. شما پس از خرید این سرویس، علاوه بر قرارگرفتن در بهترین دیتاسنترهای داخلی به خطوط فیبر نوری نیز متصل می‌شوید. اگر قصد خرید دارید با مراجعه به سایت ابرآراز از مشاوره با متخصصان ما بهره‌مند شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • پروتکل چیست ؟
  • remote desktop protocol یا پروتکل rdp چیست ؟
  • آشنایی با کاربرد پروتکل ریموت دسکتاپ حرفه ای
  • روش کار پروتکل ریموت دسکتاپ چگونه است؟
  • شرح remote desktop protocol و مزایای آن
  • چه کسب‌وکاری به پروتکل rdp نیاز دارد؟
  • پروتکل ریموت دسکتاپ چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • بررسی وضعیت امنیت پروتکل rdp

پروتکل چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که اساسا پروتکل rdp چیست و چگونه کار میکند ، نیاز است که در ابتدا بدانیم منظور از پروتکل چیست.

به‌طورکلی، پروتکل (Protocol) از جمله مباحثی است که در دنیای فناوری امروز بسیار پرکاربرد است. به طورکلی پروتکل‌های شبکه، به قراردادی گفته می‌شود که امکان برقراری ارتباط میان مرورگر وب‌سایت و کاربر را با وضع قوانین مختلف ایجاد می‌کند. این برقراری ارتباط به نحوی است که هیچ یک از طرفین مشکلی برای درک منظور یکدیگر ندارند.

پروتکل شبکه مشخص می‌کند که هر داده به چه شکلی فعالیت و یا انتقال یابد. به بیانی دیگر پروتکل های امنیت شبکه تعیین می‌کنند که داده ها چگونه قالب‌بندی و پارامتر بندی می‌شوند. از سمت دیگر نحوه‌ی ارسال و دریافت داده ها، فرم موردنظر برای فشرده سازی، چگونگی رمزگذاری اطلاعات و… نیز توسط پروتکل‌های امنیتی کنترل می‌شوند.

موضوعاتی که عنوان کردیم، تنها گوشه‌ای از مواردی است که می‌توان در مورد تعریف پروتکل در این مقاله به آن‌ها اشاره کرد. اگر می‌خواهید به شکلی دقیق‌تر با این مفهوم مهم و کاربردهایی که دارد، آشنا شوید، با مراجعه به وبلاگ ابراراز، مقاله معنی Protocol چیست را مطالعه کنید.

پروتکل rdp چیست ؟

پروتکل ریموت دسکتاپ از راه دور یا پروتکل rdp نرم افزار پر استفاده‌ای است که به شما امکان می‌دهد تا به سرور ویندوزی خود در یک موقعیت مکانی دیگر متصل شوید. با استفاده از این پروتکل، می‌توانید به سرور ویندوزی خود متصل شده، فایل‌ها را باز کرده و از آن‌ها استفاده کنید؛ درست همانطور که از سیستم خود استفاده می‌کنید. در نهات اینکه پروتکل rdp سیستم و سرور ویندوزی شما را از راه دور کاملا تحت کنترل شما قرار می‌دهد، به شکلی که بتوانید بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید.

remote desktop نرم افزار محبوبی که به صورت پیش فرض برروی ویندوز نصب است، از این پروتکل استفاده می‌کند. ترکیب این دو برنامه در ویندوز باعث می‌شود که Remote Desktop یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای افرادی باشد که با سرور‌های ویندوزی کار می‌‌کنند.

البته لازم به ذکر است که برای استفاده از rdp در شبکه شما باید به یک RDP Server متصل باشید.

در دنیایی که هر روز به تعداد سرویس‌های ابری اضافه می‌شود، آشنایی با اینکه چگونه باید از راه دور به این سرویس‌ها متصل شد، از اهمیت بالایی برخوردار است. پس آشنایی با پروتکل ریموت دسکتاپ تحت شبکه ( remote desktop protocol ) یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

پروتکل rdp مخفف چیست ؟

پروتکل rdp که مخفف عبارت Remote Desktop Protocol است که هم در شبکه داخلی و محلی و هم اینترنت، آن را فعال و راه‌اندازی کرد. البته لازم به ذکر است که تنظیمات rdp در هر یک از این شبکه‌ها کاملا متفاوت است.

کاربرد پروتکل rdp چیست ؟

تا به اینجا توضیح دادیم که پروتکل ریموت دسکتاپ چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود. در ادامه قصد داریم تا کاربرد پروتکل rdp شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

  • انتقال تصویر میان کامپیوتر کاربر و سرور ویندوز؛ این موضوع باعث می‌شود تا در جریان تمامی مواردی قرار بگیرید که در سرور دسکتاپ اتفاق می‌افتد.
  • توانایی انتقال صدا از سرور ویندوزی به کامپیوتر
  • رمزگذاری (Encrypt) تمامی اطلاعاتی که میان شما و سرور ردوبدل می‌شود.
  • امکان دسترسی به تمامی فایل‌های کامپیوتر در داخل سرور با استفاده از سیستم File System Redirection
  • برخورداری از قابلیت دسترسی به پرینتر و هر سیستم متصل به سرور

روش کار سرویس rdp چیست به زبان ساده

برای درک روش کار rdp یا پروتکل ریموت دسکتاپ از طریق اینترنت یک ماشین کنترلی یا پهباد را در نظر بگیرید. شما با فشردن دکمه‌‌ها و از طریق امواج رادیویی می‌توانید ماشین یا پهباد خود را کنترل کنید. استفاده از پروتکل ریموت دسکتاپ چند کاربره ( rdp ) نیز تقریبا چنین پروسه ای دارد؛ ارسال حرکات موس و کلید‌های کیبورد شما به سرور ویندوزی موردنظر. با این تفاوت که این کار بر روی بستر اینترنت اتفاق می‌افتد و نه با امواج رادیویی. دسکتاپ سرور ویندوزی به‌گونه‌ای روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایان می‌‌شود که انگار خودتان پشت سرور اصلی نشسته‌اید.

remote desktop از طریق اینترنت یک مسیر جدا میان شما و سرور RDP ایجاد می‌کند که اطلاعات در آنجا ارسال و دریافت می‌شوند. RDP همیشه از پورت 3389 استفاده می‌کند. حرکات موس، کلید‌ های کیبورد، اطلاعات صفحه نمایش سرور، و تمام اطلاعات مورد نیاز دیگر در این کانال با کمک پروتکل TCP/IP ارسال می‌شوند.

همچنین اتصال rdp ، تمام اطلاعات بین کاربر و سرور را رمز‌گزاری (Encrypt) کرده تا کاربر و ریموت دسکتاپ بتوانند اتصال امنی را تجربه کنند.

البته این نکته را در نظر بگیرید که پروتکل rdp با تاخیرهایی همراه است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که حرکات موس و کلید‌های کیبورد کاربر قبل از ارسال شدن به سرور، باید رمزگذاری شوند؛ مطمئنا این کار زمان بسیار کوتاهی (چند میلی‌ ثانیه) طول می‌‌کشدو پس از اینکه اتفاق افتاد، نتیجه آن برای کاربر به عنوان نمایش دسکتاپ ارسال می‌شود. تمامی این اتفاقات باعث ایجاد تاخیر کوتاهی در تبادل اطلاعات بین شما و سرور شده و ممکن است به طور مثال دابل کلیک (Double-Click) شما به سرعتی که در کامپیوتر خودتان اتفاق می‌‌افتد، نباشد.

مزایای استفاده از پروتکل rdp شبکه چیست ؟

  • امنیت بسیار بالا
  • عدم نیاز به استفاده از V.P.N
  • امکان دریافت صدا و تصویر
  • ذخیره اطلاعات در سرور کاربر
  • امکان استفاده صفرتاصدی از ویندوز از راه دور

چه کسب‌وکاری به پروتکل rdp نیاز دارد؟

RDP یا پروتکل ریموت دسکتاپ اغلب در شرکت‌ها از طریق نرم‌‌افزاری که داده‌‌ها را با کمک گرفتن این پروتکل انتقال می‌‌دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود یک کسب‌وکار به این پروتکل نیاز پیدا کند، عبارت است از:

مدیریت از راه دور

تکنسین‌‌های IT می‌ توانند از راه دور و با استفاده از Remote Desktop، نصب نرم‌ افزار‌های جدید و چک کردن مسائل امنیتی روی تمام سیستم‌ها را انجام دهند. از آنجایی که آنها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت و هر کامپیوتر به صورت جداگانه ندارند، میزان زمان و نیروی انسانی صرف شده برای این کارها به شدت کاهش می‌یابد.

پشتیبانی فنی از راه دور

هنگامی که مشکلی در کامپیوتر ویندوزی شخصی وجود دارد، تیم پشتیبانی فنی می‌تواند برای بررسی مشکل از راه دور و رفع مشکل، از نرم افزار Remote Desktop استفاده کند. RDP یک پروتکل بهینه است، بنابراین حتی اگر اتصال به سیستمی در کشور دیگر برقرار شود، تیم پشتیبانی IT باید حداقل تأخیر را تجربه کند. این امر، Remote Desktop را به راهی مناسب برای پشتیبانی از کامپیوترهای ویندوز از راه دور تبدیل می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

ریموت دسکتاپ که از پروتکل RDP می‌کند از قبل روی ویندوز موجود است و هیچ هزینه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد. این مورد، از جمله دلایل مهمی است که اکثر شرکت‌ها از ریموت دسکتاپ برای دسترسی از راه دور به ویندوز استفاده می‌کنند.

روش استفاده از پروتکل ریموت دسکتاپ چگونه است ؟

Microsoft Remote Desktop که از RDP استفاده می‌کند، در اکثر نسخه‌های ویندوزی گنجانده شده است. در یک قسمت، سرور وجود دارد که روی کامپیوتری که می‌خواهید به آن متصل شوید، اجرا می‌شود. در طرف دیگر نیز یک قسمت کلاینت (که شما محسوب می‌شوید) در کامپیوتری موردنظر وجود دارد.

سرور RDP در تمام نسخه‌های مدرن ویندوز به جز نسخه‌های Starter و Home موجود است. کلاینت Remote Desktop به نام Remote Desktop Connection نیز در تمامی نسخه‌های مدرن ویندوز گنجانده شده است. یک نسخه سبک‌تر برای ویندوز 10 یا بالاتر در Microsoft Store موجود است. علاوه بر این، نسخه کلاینت این نرم‌افزار برای mac OS، Android و iOS در دسترس هستند. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید با استفاده از گوشی اندرویدی خود به سرور ویندوزی متصل شوید و آن را کنترل کنید.

آیا استفاده از RDP ایمن است؟

remote desktop تنظیمات امنیتی متنوعی مانند رمزگذاری 128 بیتی و NLA را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بنابراین لزوماً نیازی به V.P.N نخواهید داشت. البته به دلیل محبوبیت بالا و وجود Remote Desktop در اکثر نسخه‌های مدرن ویندوز، این نرم افزار به هدف اصلی بسیاری از هکرها تبدیل شده است.

بریا حل این مشکل، در سال‌های اخیر، مایکروسافت چندین آپدیت امنیتی برای پروتکل rdp تعريف کرده است. به همین دلیل، اتصال rdpمی‌‌تواند بسیار ایمن باشد. با اینحال به یاد داشته باشید که اطمینان از نصب پچ‌های امنیتی برعهده ادمین‌ها و پشتیبانی فنی است و کاربران راه دور تنها به منابع سخت‌‌افزاری مورد نیاز برای انجام کار خود دسترسی دارند.

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله توضیح دادیم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • rdp نرم افزار پرکاربردی است که حتی در برنامه‌های Remote Desktop مایکروسافت نیز کاربرد دارد.
  • remote desktop protocol خدمات ارزنده‌ای در اختیار کسانی قرار می‌ددهد که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند؛ زیرا کارمندان می‌توانند از راه دور و با استفاده از این پروتکل، سیستم خود را کنترل کنند.
  • این پروتکل عمدتا برای ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگرچه سرویس کلاینت‌ها و سرورها برای چند سیستم عامل دیگر در دسترس هستند.
  • remote desktop protocol گزینه های امنیتی بالایی دارد که با استفاده از پروتکل رمزنگری شده به دنبال احراز هویت است.
  • پروتکل rdp شبکه پروتکل کاملا بهینه است؛ بنابراین تأخیر در جلسات از راه دور به حداقل می‌رسد.

تلاش کردیم تا در این مقاله به طور کامل به ایین سوال پاسخ دهیم که منظور از پروتکل ریموت دسکتاپ یعنی چه و چه کاربردهایی دارد. اگر در مورد مطالب گفته شده به سوالی برخوردید و یا اینکه موضوعی در ذهن دارید که می‌خواهید در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

علاوه بر تمام این‌ها اگر می‌خواهید از جدیدترین اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری باخبر شوید، خوشحال می‌شویم ما در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

اینستاگرام ابرآراز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا