لینوکسهمه
موضوعات داغ

با بهترین توزیع های لینوکس در سال 2021 آشنا شوید

انواع توزیع های لینوکس در هر شکل و اندازه‌ای، از توزیع‌های کوچک با حجم بیش از 100 مگابایت که می‌توان آنها را در دیسک‌های USB جمع کرد گرفته، تا غول‌های 4 گیگابایتی که هنگام نصب روی SSD، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند، وجود دارند. در این مقاله، قصد داریم درمورد بهترین انواع توزیع های لینوکس در سال 2021 به اختصار توضیح دهیم؛ با ما همراه باشید.

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]برای خرید سرور مجازی ابری با سرعت و امنیت بالا و همچنین استفاده از پیکربندی raid به سایت ابر آراز مراجعه کنید.[/box]

بهترین توزیع های لینوکس عبارت‌اند از:

1. نیتروکس (Nitrux)
2. سیستم عامل Zorin OS
3. Pop!_OS
4. کداچی (Kodachi)
5. Rescatux
6. Parrot Security
7. Open Media Vault
8. Porteus
9. Manjaro
10. Puppy Linux
11. Arch Linux
12. سولوس (Solus)
13. NethServer
14. OPNsense
15. سیستم عامل Raspberry Pi OS
16. سرور اوبونتو (Ubuntu Server)
17. DebianEdu/Skolelinux
18. EasyOS

برای خرید vps ابری می‌توانید به پنل سایت ابر آراز مراجعه کنید.

بهترین انواع توزیع های لینوکس

چرا لینوکس (Linux)

این موارد که جزء بهترین توزیع های لینوکس و پرکاربرد‌ترین‌ها هستند. چون برای تعداد زیادی از کاربران جذابیت زیادی دارند و همچنین می توانند خود را با نیازهای فردی وفق دهند و متناسب سازند. علاوه بر این ها تعداد زیادی توزیع های تخصصی نیز وجود دارد که برای اهداف خاص طراحی شده اند. برای اینکه بیشتر در مورد لینوکس بدانید مقاله ی لینوکس چیست را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

اگر قصد دارید از ویندوز مهاجرت کنید، توزیع های لینوکس متعددی وجود دارد که این انتقال را برایتان آسان می‌کند. اگر به روزرسانی ویندوز لودر بوت شما را بهم ریخته است یک توزیع وجود دارد که به شما کمک می کند تا آن را سریع تر حل کنید. یا این که می خواهید یک کامپیوتر قدیمی را دوباره زنده کنید؟ نیاز به اتصال دیسک ها به NAS دارید؟ می خواهید فایروالی را اجرا کنید که از کل شبکه شما محافظت کند؟ آیا در حال راه اندازی یک دفتر کار خانگی کوچک هستید؟

مقایسه توزیع های لینوکس

مهم نیست که به چه چیزهایی احتیاج دارید ، مجموعه متنوع متن بازها (open source) برای شما انواع توزیع ها را دارد. کدام توزیع لینوکس را انتخاب کنیم ؟ در ادامه‌ی مقاله به این سوال به شفاف‌ترین شکل ممکن، پاسخ خواهیم داد.

1. نیتروکس

بهترین توزیع برای مبتدیان

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس برای برنامه نویسی

  • سفارشی سازی
  • استفاده از AppImages

نیتروکس یکی از بهترین انواع توزیع های لینوکس

دلایل اجتناب از خرید این نوع توزیع لینوکس

-داکیومنت یا سند‌‌سازی از طریق وبلاگ ها

اگر درحال برداشتن اولین قدم های خود برای ورود به دنیای لینوکس هستید، سفر خود را با Nitrux آغاز کنید. این نوع توزیع لینوکس برخی از پایدارترین و محبوب‌ترین ویژگی‌های توزیع‌هایی مانند اوبونتو و KDE Plasma را در خود داشته و بر اساس آنها یک توزیع مناسب برای افرادی که به تازگی با لینوکس آشنا شده اند ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال ، به جای ایجاد یک محیط دسکتاپ ( desktop ) سفارشی از ابتدا ، این توزیع از KDE Plasma به عنوان پایه‌ی محیط دسکتاپ خود استفاده کرده و همچنین تغییراتی در آن به وجود آورده که کار کردن در این محیط را برای کاربران تازه کار خوشایند تر می‌کند. همچنین پوسته های مختلفی برای دسکتاپ ارائه داده تا هر کاربر بر اساس سلیقه‌ خود بتواند آن‌ را تغییر دهد.

Nitrux حتی برخی از برنامه های مدیریتی را سفارشی کرده است تا کارهایی مانند فایروال و پشتیبان گیری را برای کاربران با تجربه کم قابل دسترسی کند. این برنامه با تعداد مناسبی از برنامه ها برای انواع کارهای دسک تاپ ارائه می شود.

نکات منفی نیتروکس

distro همچنین استفاده از AppImages را پشتیبانی می کند ، که نصب برنامه های اضافی را ساده تر می سازد. در حقیقت ، نیتروکس قصد دارد تمام برنامه های گرافیکی خود را درنهایت به ایمیج های قابل نصب تغییر دهد. همه ایمیج ها در یک فضای امن (sandbox) راه اندازی می شوند ، که باعث می شود Nitrux نسبت به سایر توزیع های لینوکس امن تر باشد. نحوه نصب محیط گرافیکی لینوکس در مقاله ای دیگر آموزش داده شده است.

Distro دارای یک مجموعه فعال است که می توانید با آن در تمام شبکه های اجتماعی محبوب تعامل کنید. با این حال ، فقدان بخش مستندات اختصاصی (dedicated documentation section) یکی از معایب این نوع توزیع لینوکس است. Nitrux فقط برای رایانه های 64 بیتی قابل دسترس است، اما می تواند علاوه بر دستگاه های جدیدتر EFI ، روی دستگاه های قدیمی تر با Legacy BIOS نیز راه اندازی شود.

نکات منفی نیتروکس

2. سیستم عامل Zorin OS ؛ یکی از بهترین توزیع های لینوکس

لینوکس زورین یکی از توزیع‌های لینوکس است که برای جایگزینی ویندوز و مک او اس ارائه شده است. Zorin علاوه بر اینکه بر اساس اوبونتو ساخته شده است، رابط‌های کاربری گرافیکی ارائه می‌دهد که به سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک او اس شباهت دارند. بنابراین کاربران احساس نمی‌کنند که به یک دنیای ناآشنا وارد شده‌اند. این نسخه نرم‌افزار به منظور تسهیل در انتقال کاربران از ویندوز و مک‌آس طراحی شده است که این امر به عنوان بزرگترین ویژگی آن معرفی می‌شود. خوشبختانه، این توزیع تمامی مزایای انواع لینوکس را شامل می‌شود، از جمله محیط امن و تجربه محاسباتی با عملکرد بالا.

دلایل خرید این نوع از بهترین توزیع لینوکس

  • Layout switcher
  • سندسازی متناسب شده(Tailored documentation)

پروژه سیستم عامل Zorin در سال 2008 و تنها با هدف ایجاد لینوکس کاربر پسند آغاز شد. توسعه دهندگان آن می خواستند لینوکس را در دسترس کاربران عادی قرار دهند و این کار را با معرفی وآشنایی دادن به کاربران در یک همایش کاربری انجام دادند.

این توزیع توسط کاربرانی که برای اولین بار از لینوکس استفاده می کنند و به روش های سیستم عامل هایی مثل ویندوز و macOS عادت دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این کار را به لطف برنامه Zorin Appearance انجام می دهد که محیط دسک تاپ زورین را اصلاح می کند تا از نظر شکل و عملکرد شبیه ویندوز شود.

زورین در چندین نسخه مختلف در دسترس است. سه مورد از این موارد یعنیCore ، Lite و Education به صورت رایگان ارائه می شوند. Zorin مبتنی بر اوبونتو است و نسخه Core ورژن استاندارد است که شامل تمام برنامه های مورد نیاز شما در یک دسک تاپ معمولی می شود.

اگر کامپیوترتان قدیمی است، می توانید از نسخه Lite که برای ماشین های کم قدرت طراحی شده است استفاده کنید. نسخه Education یا آموزش همانطور که از نامش پیداست برای یادگیری است و به همراه همه برنامه های آموزشی و برنامه های کاربردی محبوب منبع باز طراحی شده است.

علاوه بر این سه نسخه، نسخه چهارمی نیز به نام Ultimate edition وجود دارد که در حال حاضر با قیمت 39 دلار در دسترس است. این برنامه شامل پشتیبانی و همچنین چند ویژگی اضافه تر مانند گزینه استفاده از رابط هایی است که از macOS تقلید می کنند و همچنین پر از انواع برنامه ها و بازی ها است.

سیستم عامل Zorin OS ؛ یکی از بهترین توزیع های لینوکس

3. Pop!_OS

بهترین ورژن لینوکس برای بازی و گیمینگ

دلایل خرید این نوع از توزیع های لینوکس

  • گرافیک ترکیبی (Hybrid graphics)
  • ایمج های ویژه برای کاربران انویدیا (Nvidia)
  • جا به جایی سریع در محیط کاربری فقط با استفاده از کیبرد (Keyboard navigation)

Pop! _OS توسط فروشنده سخت افزار System76 توسعه و نگهداری می شود و علاوه بر اینکه به همراه سخت افزار خود ارائه می شود، به طور رایگان نیز در دسترس است. این‌ها ویژگی‌های جذابی هستند که Pop!_OS  را به یکی از بهترین توزیع  های لینوکس به خصوص برای گیمرها تبدیل کرده است.

این نوع از بهترین توزیع لینوکس بر اساس نسخه Ubuntu LTS ساخته شده است و از رابط کاربری شخصی خود بر روی Gnome بنام Pop Shell استفاده می کند.

در حالیکه چندین نوع از بهترین توزیع های لینوکس برای بازی وجود دارد، اما آنچه که Pop! _OS را منحصر به فرد می سازد، این است که با تمام پلامبینگ های لازم (plumbing) برای گیمرها ارائه می شود. برای مثال، توسعه دهندگان آن از این که گرافیک ترکیبی روی پلتفرم بدون مشکل درحال کار است، اطمینان حاصل می کنند.

با توزیع لینوکس Pop!_OS آشنا شوید

اگر کارت گرافیک هیبریدی دارید، این توزیع لینوکس گزینه راه اندازی بازی ها درGPU را در منوی زمینه به شما می دهد. همچنین قادر خواهید بود به راحتی بین گرافیک های با قدرت بالا و بهینه ساز مصرف باتری تغییر وضعیت دهید.
چند نسخه دیگر نیز از و Pop!_O جود دارد. علاوه بر نسخه استاندارد، نسخه دیگری نیز وجود دارد که به طور خاص برای کاربران با سخت افزار Nvidia و با درایور های اختصاصی برای سخت افزار طراحی شده است.

توزیع لینوکس Pop!_OS پروسه ی نصب شما را به طور پیش فرض رمزگذاری می کند و در حالی که همراه با حداقل برنامه های لازم نصب می‌شود، می توانید با استفاده از برنامه‌یPop! _Shop برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنید که علاوه بر برنامه هایی که به طور معمول استفاده می‌شوند شامل مواردی از قبیل Steam ، Lutris ، و GameHub.نیز می شود. در ادامه‌ی مقاله‌ی مقایسه توزیع های لینوکس با ما همراه باشید.

توزیع لینوکس Pop!_OS

4. کداچی (Kodachi) یکی از بهترین انواع توزیع های لینوکس

یکی از بهترین توزیع لینوکس برای برنامه نویسی جهت حفظ حریم خصوصی و امنیت

دلایل خرید این نوع از توزیع های لینوکس

  • سیستمی مناسب برای استفاده‌ی روزانه
  • از طریق VPN متصل می شود
  • ابزار فراوان

Kodachi برای کسانی که به حریم خصوصی خود اهمیت می دهند و به یک توزیع امن ، و ناشناس نیاز داشته باشد، طراحی شده است. آخرین نسخه این نوع از توزیع های لینوکس در Xubuntu 18.04.5 است و از دسکتاپ Xfce سفارشی استفاده می کند.

Kodachi به انواع برنامه های امنیت محور و افزایش دهنده حریم خصوصی همراه با بسیاری از برنامه های منظم مجهز شده است تا شما را قادر به استفاده از این نوع توزیع لینوکس به عنوان سیستم روزانه خود کند. به علاوه دسکتاپ ( desktop ) سفارشی آن طوری طراحی شده است که استفاده از آن برای کاربران تازه کار سخت نبوده و در عین حال قابلیت های شخصی سازی زیادی داشته باشد.

در این نوع توزیع لینوکس برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی ، قبل از انتقال به شبکه Tor ، کلیه ارتباطات از طریق VPN به اینترنت هدایت می شود. اگر در این مورد دانش کافی داشته باشید، می توانید تنظیمات آن را به راحتی انجام دهید و از طریق سرویس VPN خود به آن متصل شوید.

به همین ترتیب ،Kodachi به منظور بالا بردن امنیت شما، از AppArmor برای جداسازی برنامه ها استفاده می کند. همچنین این نوع توزیع لینوکس شامل چندین ابزار محافظت از حریم خصوصی مانند VeraCrypt ، zuluCrypt ، KeePassXC و همچنین جعبه ابزار ناشناس سازی متادیتا (MAT) برای حذف اطلاعات متادیتاها از پرونده ها است.

قابلیت جلوگیری از پاک شد ردپای هکر های این نوع توزیع لینوکس با ابزارهای مختلفی از جمله ابزاری که RAM را پاک می‌کند، تحقق می یابد. این مورد از بهترین انواع توزیع های لینوکس ، همچنین شامل گزینه‌ای برای ایجاد رمز عبور است که با وارد کردن آن تمام محتویات نصب شده و رمزگذاری شده Kodachi را کاملا پاک می کند.

کداچی (Kodachi) یکی از بهترین انواع توزیع های لینوکس

5. Rescatux ؛ یکی از بهترین توزیع های لینوکس

بهترین روش برای بازیابی و نجات

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس

  • ابزار rescapp سفارشی
  • برای کاربران بی تجربه طراحی شده است
  • بسیاری از اسناد و مدارک
  • خواه درحال راه اندازی سیستم عامل لینوکس باشید یا سیستم عامل ویندوز ،اگر با خطایی روبرو شدید، می توانید با استفاده از Rescatux خود را از این وضعیت خارج کنید.

با Rescatux شما تمام ابزارهای مهم و مفیدی را برای رفع مشکلات نصب لینوکس و ویندوز … دریافت می کنید. این نوع توزیع لینوکس از دسکتاپ نوع LXDE استفاده می کند و این باعث می شود که آن حتی در ماشین های کم قدرت نیز قابل استفاده باشد

هنگامی که روشن می شود ، به طور خودکار برنامه کمکی خود را با نام Rescapp روشن می کند. این برنامه محیط کاربری ساده‌ای داشته و فرایند رفع ارور ها را برای افراد مبتدی ساده تر می‌کند.

Rescapp میزبان چندین بخش مختلف است که به دسته های مختلفی از جمله Boot ، Grub ، Filesystem و رمز عبور تقسیم می شوند. با استفاده از این موارد می توانید کارهای رایج تعمیراتی و بازیابی مانند بازیابی بوت لودرها ، تعمیر سیستم فایل ها ، اصلاح جداول پارتیشن و بازنشانی گذرواژه ها را در هر دو سیستم عامل Linux و Windows انجام دهید.

دکمه های داخل هر یک از دسته ها دارای برچسب های توصیفی هستند که عملکرد آنها را مشخص می کند. با کلیک بر روی آنها ، اسناد مربوطه برای توضیح مراحل دقیق برای رفع مشکل ارائه می شوند.

اگر کاربر حرفه ای هستید ، می توانید Rescapp را دور بزنید و ابزارهای نجات را مستقیماً از رابط خط فرمان راه اندازی کنید تا در وقت صرفه جویی کنید. پروژه Rescatux همچنین راهنماها و فیلم های آموزشی زیادی را برای کمک به کاربران کم تجربه میزبانی می کند.

Rescatux؛ یکی از بهترین ورژن لینوکس

6. Parrot Security

بهترین روش برای تست نفوذ و شناسایی ردپای هکرها

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس

  • پر از ابزار
  • منوهای دسته بندی شده
  • پایدار و رمزگذاری شده

Parrot Security یک آزمایش تست نفوذ و ارزیابی آسیب پذیری فوق العاده است که می تواند کارهای بیشتری نسبت به برخی از محبوب ترین نظیر های خود مانند Kali Linux انجام دهد.

اگر Parrot را از دیسک USB راه اندازی کنید، می توانید برای ذخیره تغییرات خود یک پارتیشن پایدار ایجاد کنید. یکی دیگر از کارهای بسیار متفکرانه توسعه دهندگان آن این است که به شما امکان می دهند این پارتیشن پایدار را برای حداکثر امنیت رمزگذاری کنید.

این توزیع لینوکس دارای تعداد زیادی ابزار است که به طور منظم در داخل یک منوی طبقه بندی شده ثبت می شوند. این ابزارها را با توجه به کاربردشان مانند جمع آوری اطلاعات ، تحلیل آسیب پذیری ، حملات رمز عبور ، شناسایی ردپای هکرها به صورت دیجیتال و چندین ابزار دیگر در خود جای داده است.

جالب توجه است که Parrot آرزو دارد که برای کاربران رایانه معمولی که نیاز به یک توزیع امن و متمرکز بر حریم خصوصی دارند مانند هکتیویست ها و روزنامه نگاران نیز مفید واقع شود.

7. OpenMediaVault ؛ یکی از بهترین توزیع های لینوکس

بهترین توزیع برای NAS

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس

  • مورد علاقه ادمین ها
  • مجموعه کاربردی از پلاگین ها
  • مقالات کمکی فراوان

Open Media Vault (OMV) یک توزیع مبتنی بر دبیان ( Debian ) است که برای تبدیل یک کامپیوتر قدیمی بلااستفاده (یا حتی Raspberry Pi) به فضای ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) طراحی شده است.

این نوع توزیع لینوکس آسان نصب شده و به راحتی از طریق رابط کاربری مبتنی بر مرورگر خود قابل مدیریت است. شما می توانید از OMV چندین دیسک را به سطوح مختلف نرم افزار RAID متصل کنید، یا فقط از آنها به عنوان سیلوهای ذخیره سازی ساده استفاده کنید. در این صورت می توانید از طریق شبکه از طریق تمام پروتکل های معروف شبکه مانند SSH ،SMB /CIFS ،FTP ،Rsync و غیره به آنها دسترسی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با انواع raid و مزایا و معایب هر یک و اینکه چه نوعی از آن مناسب کسب و کار شماست، مقاله ی Raid چیست و هر آنچه که باید درمورد RAID بدانید ، را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

OpenMediaVault ؛ یکی از بهترین توزیع های لینوکس

8. Porteus

بهترین مدل توزیع لینوکس برای USB

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس

  • راه اندازی سریع
  • چندین میز کار
  • جلسات مداوم

• دلایل اجتناب

  • انتشارهای نامنظم

در حالی که می توانید تقریباً همه توزیع های Linux از یک درایو USB را حمل و استفاده کنید، Porteus هم یکی از معدود مواردی است که به طور خاص برای این مورد استفاده شده است.

این نوع توزیع لینوکس در چندین نسخه مختلف در دسترس است که هر یک از محیط دسکتاپ ( desktop ) متفاوت است و حداکثر حجم آنها حدود 300 مگابایت است.

همه این ها برای استفاده در رسانه های قابل جابجایی مانند درایوهای USB و کارت های SD طراحی شده اند. این نوع توزیع لینوکس سریع بوت می شود و به طور پیش فرض امکان ذخیره سازی دائمی را فراهم می کند.

تنها نکته منفی این است که پروژه مرتباً به روز نمی شود، در حالی که آخرین نسخه پایدار آن در سال 2018 بوده، هنوز کاملاً قابل استفاده است و توسعه دهندگان در حال کار بر روی نسخه اصلی بعدی هستند.

9. Manjaro

بهترین توزیع مبتنی بر Arch

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس:

  • وجود چندین نسخه متعدد
  • نصب کننده سفارشی
  • همیشه در‌دسترس و آماده استفاده

Arch Linux توزیعی حرفه ای بوده و به صورت پی در پی بروز رسانی می‌شود . همچنین دارای یکی از دشوارترین و سنگین ترین مراحل نصب در بین انواع توزیع های لینوکس است. Manjaro تمام امکانات خوب Arch را شامل شده و نصب ساده و کاربر پسندی دارد.

این توزیع در چندین نوع مختلف رسمی و محبوب در دسترس است که هرکدام از آنها دارای محیط دسکتاپ متفاوت هستند. همه نسخه ها پر از برنامه های دسکتاپ معمولی هستند و همچنین با چندین برنامه سفارشی برای سهولت انجام کارهای مختلف ارائه می شوند.

این توزیع از مقالات و آموزش های ample بهره برده و همچنین کاربران فعال و پر انرژی ای دارد که می‌توانند در حل مشکلات به شما کمک کنند.

Manjaro چیست

10. Puppy Linux

بهترین انواع توزیع لینوکس سبک

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس:

  • مکانیزم نصب چندگانه
  • مجموعه گسترده ای از برنامه ها
  • سازگاری دودویی

Puppy Linux یکی از محبوب ترین و بهترین توزیع های لینوکس برای احیای ماشین های قدیمی و استفاده‌ی دوباره از آن ها است. این پروژه در واقع خانواده ای از توزیع های لینوکس است كه هر كدام بر اساس یك توزیع اساسی متفاوت ساخته شده اند. به عنوان مثال، یکی از آن ها بر اساس اوبونتو و دیگری بر اساس Slackware است.

علی رغم اندازه کوچک آن ، هیچ مشکلی برای کارکرد بلافاصله پس از نصب ندارد و تقریباً برای هر کاری که می توانید روی دسکتاپ انجام دهید یک برنامه دارد.

جای تعجب نیست که Puppy به لحاظ ویژگی سبکی از برنامه های اصلی پیشی می گیرد. قابل توجه ترین آن ها هم استفاده از مدیر ویندوز Joe و مدیر فایل fox-filer است که ظاهر متمایز آن را نشان می دهند.

11. Arch Linux

بهترین ورژن لینوکس برای کاربران حرفه ای

دلایل خرید این نوع توزیع لینوکس

  • انتشار نسخه های متوالی
  • انتخاب گسترده ای از برنامه ها
  • مقالات آموزشی فراوان

Arch Linux یکی از محبوب ترین گزینه ها برای کاربران باتجربه لینوکس است که می خواهند یک سیستم با قابلیت اعمال تغییرات فراوان داشته باشند. در حالی که اغلب توزیع های لینوکس مجموعه ای از برنامه های از پیش تعریف شده را ارائه می دهند ، Arch به کاربران اجازه می دهد نصب خود را از ابتداشخصی سازی کنند. نکته منفی این موضوع این است که نصب Arch یک فرآیند پیچیده است. اگرچه مستندات بسیار زیادی برای آموزش نصب آرچ موجود است، اما همچنان برای کاربرانی که حرفه ای نیستند دشوار است. با اینحال اگر شما از راهنمای جامع، کامل و تخصصی برای این کار استفاده کنید، مطمئنا با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم آموزش نصب آرچ لینوکس را در وبلاگ ابرآراز از دست ندهید و از دانش تخصصی افراد موفق در این زمینه استفاده کنید.

اما مخازن گسترده ی پکیج های Arch ، ابزارهای مدیریت پکیج و انتشارات پی در پی است که باعث ایجاد پروژه های زیادی مانند Manjaro شده است که سبب سهولت استفاده از امکانات پیشرفته ی این نوع توزیع لینوکس می شود.

Arch Linux چیست

لینوکس مینت یا اوبونتو

در ادامه‌ی مقاله‌ی معرفی بهترین ورژن لینوکس قصد داریم تا به بررسی تفاوت‌های لینوکس مینت یا اوبونتو پرداخته و انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیمِ با ما همراه باشید.

لینوکس مینت یا اوبونتو ؛ کدام بهتر است؟

اوبونتو (Ubuntu) یک توزیع مشهور سیستم عامل لینوکس است که اولین نسخه آن در سال 2004 منتشر شد و تا کنون توانسته علاقه مندان لینوکس را به سمت خود جذب کند. اوبونتو (Ubuntu) یک توزیع لینوکس بر مبنای توزیع دبیان است. اوبونتو یک توزیع لینوکس کاربرپسند است و توانسته رشد بالایی در جذب کاربران ویندوز و تازه‌کار داشته باشد.

مینت یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان و اوبونتو است که با هدف استفاده آسان برای کاربرانی که تازه به لینوکس پیوسته اند، منتشر شده است.

هدف مینت یک سیستم‌ عامل زیبا و راحت است که قدرت و راحتی استفاده را هم‌زمان با هم داشته باشد.

هدف این توزیع بر روی استفادهٔ آسان و سادگی نصب برای کاربرانی که تاکنون تجربه‌ای با لینوکس نداشته‌اند می‌باشد.

مقایسه تفاوت‌های لینوکس مینت یا اوبونتو (Mint و Ubuntu)

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت های بین این دو توزیع محبوب لینوکس آشنا کرده و به شما کمک کنیم تا به سوال کدام توزیع لینوکس را انتخاب کنیم ، پاسخ واضحی بدهید.

مقایسه تفاوت‌های لینوکس مینت یا اوبونتو

رابط کاربری

گردش کار در Mint بسیار سریع‌تر و قابل استفاده‌تر است. اگر شخصی بخواهد از ویندوز به لینوکس روی آورد، Mint گزینه‌ی معقول‌تری است چرا که رابط آن شباهت قابل توجهی به رابط Windows، با منوی Launcher خود در پایین سمت چپ، دارد.

عملکرد

Ubuntu زمانی که در ماشین‌های قدیمی‌تر استفاده می‌گردد، به نظر کندتر از Linux Mint می‌رسد. با این حال، این تفاوت در سیستم‌های جدیدتر قابل مشاهده نیست. تنها تفاوت اندکی حین استفاده از سخت‌افزار با پیکربندی پایین‌تر وجود دارد که بدین دلیل است که محیط Mint Cinnamon بسیار سبک‌تر از Ubuntu می‌باشد.

مجموعه کاربران

هردو سیستم کاربران زیادی دارند و سخت می‌توان گفت که کدام‌یک بزرگ‌ترین مجموعه را دارد. اگر کاربر جایی با مشکل مواجه شد، به راحتی می‌تواند از هردو مجموعه پشتیبانی دریافت نماید. اما چنان که پیداست، Ubuntu در این‌جا قدیمی‌تر است و هر ساله تعداد کاربران آن رو به افزایش می‌باشد. بنابراین با توجه به اینکه که محبوب‌ترین انتخاب است، جامعه‌ی بزرگ‌تری نسبت به Mint دارد.

محیط دسکتاپ

Ubuntu محیط دسکتاپ پیش‌فرضی به نام Unity دارد که از رابط استاندارد مبتنی بر GNOME استفاده می‌نماید و به صورت 2D نیز، همانند 3D، قابل دسترس است. در سوی دیگر، Linux Mint از Cinnamon استفاده می‌کند اما رابط های Xfce و Mate نیز قابل استفاده می‌باشند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، Cinnamon ظاهر محیط دسکتاپ Windows را ارائه می‌نماید.

توزیع

در Linux Mint، توزیع مبتنی بر Ubuntu می‌باشد، در حالی که در Ubuntu، توزیع مبتنی بر Debian است. به علاوه، Linux Mint توسط Linux Mint Community توسعه و توزیع می‌گردد، در حالی که Ubuntu توسط Canonical Ltd توسعه و توزیع می‌یابد.

توزیع در لینوکس مینت یا اوبونتو

حجم مورد استفاده‌ی حافظه

حجم مورد استفاده‌ی حافظه توسط Linux Mint بسیار کم‌تر از Ubuntu می‌باشد که این امر، آن را انتخاب بهتری برای کاربران می‌سازد. حجم مورد استفاده‌ی حافظه‌ی پایه‌ی دسکتاپ کنونی Cinnamon، 409 مگابایت می‌باشد در حالی که برای Ubuntu (Gnome)، 674 مگابایت است، که در آن Mint همچنان پیروز است.

قابلیت استفاده

برای مبتدی‌ها، Linux Mint پیشنهاد می‌گردد، مخصوصا آن‌هایی که برای اولین بار می‌خواهند توزیع‌های مختلف لینوکس را امتحان کنند. این در حالی است که Ubuntu غالبا توسط توسعه‌دهندگان ترجیح داده می‌شود و شدیدا به حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌گردد.

نرم‌افزار از پیش نصب‌شده

Linux Mint برخی از برنامه‌های کاربردی مهم را، مانند Java، Flash و Codecs به طور پیش‌فرض به‌صورت نصب‌شده دارد. در حالی که در سوی دیگر، Ubuntu این امکانات از پیش نصب‌شده را ندارد. اما این بدین معنا نیست که کاربر نمی‌تواند این برنامه‌های کاربردی را روی Ubuntu داشته باشد. وی می‌تواند این برنامه‌های کاربردی را حین نصب سیستم عامل ، نصب نماید.

حداقل نیازمندی‌ها

رزولوشن صفحه (Screen Resolution) برای هردو توزیع یکسان است و 1024 768 می‌باشد. اما Ubuntu نیازمند پردازنده‌ی هسته‌ای (Core Processor) 2 گیگاهرتزی و 2 GB حافظه‌ی سیستم است، حجم ISO، 1.8 گیگابایت است و 25 گیگابایت نیز فضای خالی دیسک (Free Disk Space) نیاز است.

در سوی دیگر، Linux Mint نیازمند 1 گیگابایت حافظه‌ی سیستم است اما مقدار پیشنهادی 2 گیگابایت می‌باشد، حجم ISO، 1.9 گیگابایت است و 15 گیگابایت نیز فضای خالی دیسک نیاز دارد.

با مزایای لینوکس mint آشنا شدید؟ اگر قصد کرده‌اید تا از این توزیع لینوکس استفاده کنید، ممکن است در زمان نصب به راهنمایی نیاز داشته باشید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آموزش نصب لینوکس mint را در بلاگ ابرآراز مطالعه نمایید.

حداقل نیازمندی در مینت یا اوبونتو

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]شما می توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.[/box]

بازی های لینوکس

بازی‌های بسیاری برای کاربران سیستم عامل لینوکس در اختیار کاربران آن قرار گرفته که بعضی از آن‌ها نیز رایگان هستند.

1.Dota 2

Dota 2 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های MOBA است که برای نسخه های لینوکس نیز در دسترس است. اگر علاقه‌مند به بازی‌های استراتژی چند نفره هستید، این بازی گزینه‌ی ایده‌آلی برای شماست. Dota 2 فرصتی فوق‌العاده برای رقابت به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این بازی این است که کاملاً رایگان قابل دسترسی است و همگی بازیکنان بدون هزینه می‌توانند در آن شرکت کنند. اما اگر به تجربه‌ی رقابتی و ارتقاء شخصی خود علاقه دارید، می‌توانید از خریدهای درون‌برنامه‌ای در بازی بهره ببرید تا تجهیزات و امکانات اضافی را برای شخصیت‌های خود تجهیز کنید و تجربه‌ی بازی را به سطحی جذاب‌تر برسانید.

2.Team Fortress 2

Team Fortress 2 یکی از بازی‌های تیراندازی چند نفره کلاسیک و پرطرفدار است که برای لینوکس نیز در دسترس است. این بازی در سال 2007 منتشر شده و با گذشت زمان همچنان از شهرت و پایگاه بازیکنان قوی‌ای برخوردار است که آن را به یکی از 10 بازی برتر در پلتفرم Steam تبدیل کرده‌اند. Team Fortress 2 با گیم‌پلی سرگرم‌کننده و انواع شخصیت‌ها و سبک‌های بازی متنوع خود، تجربه‌ی تیراندازی چند نفره جذابی را ارائه می‌دهد که بازیکنان از قدیم تا به امروز از آن به عنوان یک بازی کلاسیک لذت می‌برند.

جمع بندی

اگر به دنبال بهترین آموزش لینوکس مناسب افراد مبتدی هستید باید بدانید که توزیع های لینوکس متعددی وجود دارد که هر یک ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند. برخی از بهترین توزیع های لینوکس مانند manjaro ابر ، لینوکس زورین و kodachi linux برای استفاده کاربران در دسترس هستند.

یک گزینه مناسب لینوکس برای تازه کارها ، Linux Puppy است. این توزیع، سبک ترین توزیع لینوکس است و به راحتی قابل نصب و استفاده است. همچنین Manjaro یا انواع دیگری از توزیع های لینوکس مانند Ubuntu یا Fedora ممکن است بهترین لینوکس برای برنامه نویسی باشد.

در نهایت، انتخاب بهترین نسخه لینوکس برای برنامه نویسی یا استفاده‌های دیگر به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. با مطالعه مقاله های os لینوکس و آشنایی با انواع توزیع های لینوکس ، می‌توانید تصمیم مناسبی برای بهره بردن از این سیستم عامل پرقدرت بگیرید.

چرا سرور ابری ابر آراز ؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود که با مبلغی مناسب سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد و امکان مدیریت مستقیم منابع را برای شما فراهم می‌کند تا تنها به اندازه مصرفتان و به صورت Pay As You Go هزینه پرداخت کنید.

سؤالات متداول

بهترین توزیع لینوکس برای برنامه نویسی چیست؟

یکی از بهترین توزیع های لینوکس که بیشترین استفاده را در برنامه نویسی دارد، مانجارو و puppy لینوکس است.

مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید easyos چیست؟

کی از ویژگی‌های ارائه شده در نسخه جدید EasyOS 3.2 ارائه تغییراتی مانند امکان راه‌اندازی جداگانه هر برنامه توسط یک کاربر غیرمجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا