رایانش ابریهمه
موضوعات داغ

رایانش ابری (cloud computing) چیست +تاثیر شگرف آن بر کسب‌وکار

رایانش ابری چیست ؟ دنیای پردازش ابری چه کمکی به شما می‌کند؟ استفاده از کاربرد رایانش ابری ( cloud computing ) می‌تواند تحولات زیادی در کسب‌وکار شما ایجاد کند. رشد روزافزون و سریع تکنولوژی، دنیای IT را به سمت ایجاد بستری مناسب جهت مدیریت این حجم از رشد برده است. رایانش و خدمات ابری که با نام پردازش ابری نیز شناخته می‌شود، با میزبانی از سیستم‌های تجاری، اپلیکیشن‌های سفارشی و زیر ساخت‌های شما در سرورها، از کسب‌و‌کار شما محافظت کرده و از پاک شدن اطلاعات جلوگیری می‌کنند. بسیاری از مدیران IT از مزیت‌های ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و طرح بازیابی از فاجعه مبتنی بر ابر آگاه بوده و به همین دلیل مشتریان را به استفاده از خدمات رایانش ابری تشویق می‌کنند.

استفاده از خدمات رایانش ابری در سال‌های 2020 و 2021 نیز رواج یافته است، به طوری که این روزها بیشتر شرکت‌ها فقط از خدمات ابری استفاده می‌کنند. عوامل موثر در افزایش به کارگیری خدمات کلود کامپیوتینگ شامل مواردی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود زمان برای بازاریابی، هماهنگی و همکاری بهتر و افزایش انعطاف پذیری می‌باشد. با ادامه‌ی آموزش cloud computing با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید سرور ابری دارید، پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت آراز کلود سر بزنید و از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید. 

رایانش چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی برویم و به این سوال پاسخ دهیم که خدمات ابری چیست بیایید با هم مباحث پایه‌ای رایانش ابری را بررسی کنیم. یکی از ابهاماتی که وجود دارد این است که اساسا رایانش به چه چیزهایی اطلاق می‌شود. پس اگر شما هم این با این سوال مواجهید که رایانش چیست با ما باشید.

رایانش (Computing) به‌هر نوع فعالیتی اطلاق می‌شود که در آن برای انجام عملیات مدیریت، انجام فرایندها و اطلاعات و ارتباطات از کامپیوتر استفاده می‌شود.

رایانش ابری چیست ؟ درمورد کلود کامپیوتینگ بیشتر بدانید!

کلود کامپیوتینگ چیست ؟ تصور کنید که یک فضای ذخیره سازی بر روی یک سرور دارید. اگر این سرور به صورت انفرادی و بدون هیچ ارتباطی با سایر سرورها وظیفه‌ی نگهداری و پردازش داده‌های شما را بر عهده داشته باشد، ممکن است بارها بنا بر دلایلی از بروزرسانی سیستم عامل گرفته تا مشکل سخت افزار ی دچار اختلال شود. اما اگر مجموعه وسیعی از کامپیوترها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که بار پردازشی و ذخیره سازی در میان آنها سرشکن شده و بصورت پویا تقسیم شود، به دسترسی و پایداری بی‌نظیر این سیستم دست خواهیم یافت.

در نتیجه استفاده از شبکه ابری افزون بر کاهش چشمگیر هزینه ها، موجب افزایش سطح دسترسی و بهبود عملکرد سیستم نیز می‌شود. استفاده از پردازش ابری همواره پیشرفت‌های چشمگیری را برای مشاغل بزرگ به دنبال داشته است.

کلود کامپیوتینگ چیست

رایانش ابری چیست ؟

رایانش ابری یا کلود کامپیوتینگ یکی از کلماتی است که شاید این روزها زیاد به گوشتان خورده باشد. سرویس کلود به دیتاسنترهای سخت افزار ی و نرم افزار های تأمین‌کننده‌ی سرویس پردازشی می گویند. کلود کامپیوتینگ یک روش نوین پردازش است که در آن منابع مقیاس پذیر و قابل افزایش ویا کاهش هستند که اغلب مجازی شده و به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های محلی و اینترنت ارائه داده می شود.

تحقیق در مورد رایانش ابری نشان داده است که ویژگی منحصر به فرد شبکه ابری سرویس‌دهی به کاربر بر اساس تقاضا است، بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته و یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد. به عنوان مثال یک شبکه برق رسانی را در نظر بگیرید که مشترک بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوه‌ی تولید برق و مکان دقیق تولید آن، تنها با اتصال از طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را دریافت می کند.

هدف اصلی فناوری رایانش ابری ( Cloud Computing ) میسر ساختن دسترسی به حجم عظیمی از منابع محاسباتی به صورت مجازی‌سازی شده است. این کار با استفاده از تجمیع منابع و ایجاد یک سیستم یکپارچه انجام می‌شود. همچنین در مدل محاسبات ابری ، پرداخت هزینه بر اساس میزان و مدت زمان استفاده از منابع توسط مشتری انجام می‌شود.

تعریف رایانش ابری به زبان ساده

رایانش یا پردازش ابری چیست ؟ در واقع می‌توان برای تعریف رایانش ابری گفت که سورس یک نرم افزار ، داده‌های آن و همینطور پردازش‌های مربوط به آن را به یک فضای بیرونی منتقل کنیم. کاربران می‌توانند به اپلیکیشن‌ها و داده‌ها با ورود به این سیستم ابری و با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، دسترسی داشته باشند. در محاسبات ابری اطلاعات و برنامه‌ها توسط یک فضای خارجی میزبانی شده و به جای یک هارد دیسک فیزیکی بر روی یک شبکه جهانی در مراکز داده‌های امن نگهداری می‌شوند.

این کار موجب افزایش قدرت پردازش شده و امکان اشتراک گذاری داده‌ها و همکاری بیشتر با دیگران را به طور راحت‌تری فراهم می‌کند. همچنین دسترسی ایمن به این داده‌ها از طریق تلفن همراه، آن هم بدون توجه به موقعیت مکانی کاربر را نیز میسر می‌سازد.

تعریف رایانش ابری به زبان ساده

آموزش رایانش ابری ؛ مثال هایی از رایانش ابری

برنامه‌های نرم افزار عملکردهای خاصی را انجام می‌دهد و عموما این نرم افزار ها بسیار بصری و زیبا هستند. به عنوان مثال می‌توان به ابزارهای مدیریت مشتری Salesforce مانند Google Apps، QuickBooks، Dropbox، Zendesk و Slack اشاره کرد. اینها ابزارهایی کاملا کاربردی هستند که هیچ نیازی به برنامه نویسی نداشته و می‌توانند به راحتی به نیازهای کاربران پاسخ دهند.

cloud چیست ؟

در تکنولوژی و دنیای کامپیوتر کلود (Cloud) به توده‌ای عظیم از اطلاعات و دیتا گفته می‌شود که قابلیت ذخیره و دریافت اطلاعات را به کاربران می‌دهد. در واقع cloud یک فضای مجازی برای ذخیره سازی اطلاعات و دستیابی به آن اطلاعات در زمان موردنظر است که هر کس می‌تواند به جای استفاده از حافظه‌های فیزیکی و local از آنها استفاده کند.

تاریخچه رایانش ابری چیست ؟

سیستم ابری دارای تاریخچه‌ی بسیار جذابی است که آشنایی با آن، خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه‌ی این مقاله در مورد رایانش ابری و تاریخچه‌ی آن به تفصیل باهم گفت‌وگو خواهیم کرد.

بخش اول تاریخچه

امیدواریم که تا به اینجا توانسته باشیم به سوال شما مبنی بر اینکه رایانش ابری چیست و چه مفاهیمی را شامل می‌شود به روشنی پاسخ داده باشیم. در ادامه قصد داریم تا برای درک بهتر مفهوم کلود کامپیوتینگ ، تاریخچه‌ی جالبی از این فناوری را با هم بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید. 

اولین کامپیوتر تجاری که UNIVAC I نام داشت، در سال 1951 به قیمت 159000 دلار وارد بازار شد. دولت آمریکا و شرکت‌های بزرگ، از اولین مشتریان این کامپیوتر بودند که مشتاقانه دست به دست یکدیگر دادند تا از این فناوری پیشرفته استفاده کنند. UNIVAC I علاوه بر قیمت بالا، دارای اندازه بزرگی بود و مصرف آن نیز بسیار زیاد بود. علاوه بر این، UNIVAC I به مراقبت و نگهداری قابل‌توجهی هم نیاز داشت. این کامپیوتر علاوه بر قیمت بالایی که برای خرید داشت، در زمان استفاده نیز هزینه‌ی زیادی را مصرف می‌کرد.

اولین کامپیوترها، کاربران را وادار می‌کردند تا به مکانی که کامپیوتر در آن قرار داشت، سفر کنند. در اوایل دهه 1960 راه حلی برای استفاده از راه دور از این کامپیوترها پیدا شد. این به آن معنا بود که کاربر می‌توانست درخواست‌های خود را از راه دور به کامپیوتر ارسال کند. در واقع، این اولین باری بود که یک شخص می‌توانست بدون حضور در محل، از کامپیوتر استفاده کند. این موضوع، باعث می‌شد تا چندین کاربر بتوانند به صورت همزمان و از راه دور به کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

تاریخچه رایانش ابری

پیشرفت در فناوری کامپیوتر

در اواسط دهه 1960 دانشمند کامپیوتر J.C.R. Licklider مفهوم شبکه‌های کامپیوتری را طراحی کرد. او زمانی که این کار را برای ARPA ( آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته) انجام می‌داد به ایده شبکه کامپیوتری متقابل دست پیدا کرد که به چند کامپیوتر امکان ارتباط با یکدیگر را می‌داد.

بعد از آنکه Licklider از ARPA بیرون رفت، دانشمندان کامپیوتر این شرکت، به نام‌های Bob Taylor و Larry Roberts از ایده‌ی شبکه‌های کامپیوتری برای ساخت یک ARPANET استفاده کردند. این برای اولین بار بود که کاربران می‌توانستند به داده‌های کامپیوتری که برای آنها نبود دسترسی داشته باشند. در حالی که اصطلاح رایانش ابری یا سرویس کلود در آن زمان استفاده نمی‌شد ولی مفاهیم آن در آن زمان در حال اجرا بودند. تحولات فناوری در دهه 1970 و 1980 شاهد استفاده از شبکه ابری و رایانش ابری به شکل‌های مختلف بود. در اوایل دهه 1990 اینترنت به عنوان یک شبکه ابری و به عنوان یک اختراع به ثبت رسید.

تاریخچه رایانش ابری ؛ بخش دوم

برای اولین بار، در سال 1996 شرکت Compaq Computer از اصطلاح سرویس رایانش ابری در یک نرم افزار تجاری استفاده کرد. طولی نکشید که Salesforce.com تبدیل به یک پیشگام در زمینه سیستم ابری شد و در سال 1999 Salesforce، نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) را در فضای ابری خود راه اندازی کرد تا به جای نرم افزار CRM سنتی رومیزی از آن استفاده شود.

این نرم افزار جدید انقلابی، برای ارتباط با اینترنت در اختیار همه قرار گرفت. برخلاف نرم افزار سنتی CRM، این نرم افزار مبتنی بر رایانش ابری ، نیازی به نصب بر روی تمامی سیستم‌های موجود در یک شرکت را نداشت و به همین دلیل یک جایگزین بسیار ارزان قیمت بود. این رویکرد جدید و پیشگامانه، زمینه را برای کلود کامپیوتینگ به آن شکلی که امروزه آن را می شناسیم فراهم کرد. Salesforce نمونه‌هایی دیگر را برای سایر نرم افزار های مبتنی بر سرویس رایانش ابری ، مانند گوگل درایو، iCloud و DropBox فراهم کرد.

تاریخچه رایانش ابری ؛ بخش دوم

تاریخچه رایانش ابری ؛ بخش سوم

در اواسط دهه 2000 آمازون برنامه‌ای مبتنی بر فضای ابری برای مدیریت عملیات داخلی خود را توسعه داد. آمازون بعد از ساختن زیر ساخت های خدمات وب برای استفاده شخصی خود در سال 2006 با راه اندازی lastic Compute Cloud) EC2) اقدام به ارائه یک سیستم تجاری مبتنی بر سرویس رایانش ابری کرد. این سرویس، امکان دسترسی کاربران به کامپیوترها برای اجرای نرم افزار های مد نظر خودشان را می‌داد.

آمازون بعدها یک سرویس ذخیره سازی ساده (S3) را منتشر کرد که یک مدل pay-as-you-go را معرفی می ‌کرد، الگویی که در حال حاضر به عنوان یک روش استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اواخر دهه 2000 شرکت گوگل Google Docs را منتشر کرد که یک نرم افزار رایگان پردازش متن، مبتنی بر محاسبه ابری بود. Google Sheets، Google Slides و Google Forms نیز بعد از آن منتشر شدند. رایانش ابری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و Salesforce مدیریت و رهبری این روند را بر عهده دارد.

مزیت های کلود کامپیوتینگ چیست ؟

استفاده از رایانش ابری cloud computing همواره پیشرفت‌های چشمگیری را برای مشاغل بزرگ به دنبال داشته است، که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. احتمالا شما همین حالا هم در حال استفاده از رایانش ابری باشید و حتی متوجه آن نشده باشید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد و فایل ها، دیدن فیلم، گوش کردن به موسیقی، بازی کردن، یا ذخیره تصاویر و… استفاده می کنید، در واقع این رایانش ابری است که انجام این کار ها را میسر ساخته است.

8 مزیت برتر رایانش ابری برای یک کسب و کار موفق 

  • انعطاف پذیری بالا (Flexibility)

با ویژگی انعطاف پذیری بالا رایانش ابری ( cloud computing ) مجموعه‌ وسیعی از راه‌حل‌ها را در اختیار خواهید داشت. شما می‌بایست نیازهای خود را از فضای ذخیره‌سازی ابری گرفته تا انعطاف پذیری پهنای باند، ارزیابی کرده و برای برطرف کردن آنها از کلود کامپیوتینگ استفاده کنید.

یکی از مزایای ارائه شده توسط راه‌حل‌های رایانش ابری در این زمینه، افزایش انعطاف پذیری برای کارمندان داخلی سازمان‌ها و کارمندان دور کاری و فری لنسر‌ها است .ذخیره‌سازی اسناد در ابر عمومی به کارمندان این امکان را می‌دهد تا بتوانند همکاری موثرتری داشته و همچنین قادر باشند در هر پلتفرمی کار کنند.

هر دستگاهی که دارای وب است می‌تواند به ابزار مبتنی بر ابر دسترسی داشته باشد. این ویژگی به خصوص برای کارمندان دور کاری و فری لنسرها بسیار مفید است. بنابراین کارمندان شما می‌توانند در هر زمان و هر مکان بدون محدودیت کارهای خود را انجام دهند. در ادامه‌ی مقاله‌ی محاسبات ابری چیست ما را یاری کنید.

انعطاف پذیری بالا

  • انعطاف پذیری بارهای موجود در سرور

انعطاف پذیری بارهای موجود در سرور، یکی دیگر از مزایای استفاده از رایانش ابری است. شما می‌توانید در مواقعی که انتظار وجود ترافیک بالا در سایت خود دارید، ظرفیت را افزایش دهید و در صورت عدم نیاز به آن، میزان ظرفیت را کم کنید. پیاده سازی سریع تر رایانش ابری باعث می‌شود تا فرایندهای مورد نظر به سادگی انجام بپذیرند، قابلیت دسترسی افزایش یابد و علاوه بر این ها نیاز شما به بخش‌های نرم افزار یا سخت افزار نیز کاهش می‌یابد.

تمام این ویژگی‌ها به شما این امکان را برای شما فراهم می سازند تا بدون صرف هزینه‌های اضافی به نیازهای مشتری پاسخ دهید. در حقیقت انتقال اطلاعات به رایانش ابری می‌تواند به شما در صرفه جویی در هزینه‌ها کمک کند؛ همچنین در رایانش ابری نیازی به نصب اپلیکیشن‌های اضافی و یا سخت افزار های جدیدی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند نیست.

  • در دسترس بودن منابع 

با وجود این ویژگی در کلود کامپیوتینگ قادر خواهید بود هر زمان که نیاز داشتید به منابع خود در پلتفرم ابری دسترسی پیدا کنید. ارائه دهندگان خدمات ابری با مزیت در دسترس بودن 99% مواقع، کاملا قابل اطمینان هستند.

این بدان معناست که اطلاعات و اپلیکیشن‌ها در هر زمان برای شما و مشتریان شما قابل دسترس خواهند بود. حتی اگر سرور مشخصی که شما اطلاعات خود را در آن ذخیره کرده‌اید از کار بیافتد، سرور دیگری برای تهیه نسخه پشتیبان از آن به سرعت جایگزین می‌شود.

چنین سطحی از دسترسی برای همه انواع تقاضا از سمت کاربران ایده‌آل است. این در حالی است که یک زیر ساخت قدیمی به سختی می‌تواند این ویژگی را ارائه دهد و به همین دلیل است که کسب و کارها بیشتر به رایانش ابری روی می‌آورند. دسترسی دائمی به منابع مهم مربوط به بیزینس امکان ایجاد اختلال را به حداقل می‌رساند. این ویژگی با ترکیب شدن با یک طرح بازیابی پس از فاجعه، عملکرد سیستم شما را حتی در زمان بروز اشکال تضمین می‌کند.

در دسترس بودن منابع 

  • منظور از صرفه جویی در مخارج در رایانش بری چیست

با استفاده از رایانش ابری هزینه های عملیاتی شما به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهند کرد. داشتن یک مرکز داده یا دیتاسنتر هزینه بالایی دارد، همچنین نگهداری و خریداری تجهیزات نیز هزینه زیادی به دنبال دارد. با به کارگیری رایانش ابری هزینه‌ها کاهش می‌یابند. با استفاده از این خدمات کلود کامپیوتینگ شما نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت افزار ، تاسیسات و ایجاد مرکز داده ندارید. شما حتی به تیم‌های بزرگ IT برای انجام عملیات در مرکز داده ابری خود نیز نیاز ندارید، زیرا می‌توانید به راحتی از تخصص کارکنان ارائه دهنده ابری بهره ببرید و متحمل این هزینه های اضافی نشوید.

باید توجه داشته باشید که، ممکن است بر اثر خرابی تاسیسات خود مجبور به پرداخت مخارجی باشید، مگر آنکه از پشتیبانی 24 ساعته برخوردار باشید. البته باید به این نکته اشاره کرد که خرابی و از کار افتادگی در ابر امری نادر است.

مزایای استفاده از داده‌های رایانش ابری چیست ؟

۱· نیازی به وجود سرور در محل کار نیست؛
۲· فشار کمتری بر روی رایانه‌های شرکت است؛
۳· نگهداری، نقص عملکردی و از کار افتادگی به صورت نادر اتفاق می افتد؛
۴· به کارمندان کمتری در حوزه IT نیازمند خواهید بود؛
۵. کاربران به میزان تقاضای خود از خدمات کلود کامپیوتینگ استفاده می‌کنند و هزینه را نیز تنها به ازای میزان استفاده خود می‌پردازند.

مزایای استفاده از داده‌های ابری

  • چابکی (Agility)

هنگامی که صحبت از ویژگی چابکی (Agility) در رایانش ابری به میان می آید، دو نوع مزیت در این مورد قابل ذکر است؛ هر چند هر دو به یک اندازه واقعی هستند ، اما ممکن است یکی تأثیر بیشتری داشته باشد. بسته به نیازهای خاص خود ، می توانید Agility را در سطح منابع یا در سطح کارکنان تان به دست آورید.

چابکی به طور مستقیم با تامین منابع مورد نیاز ارتباط دارد. ایجاد فضای ذخیره‌سازی در ابر فقط چند دقیقه زمان می برد. در حالی که اگر این کار را به یک تیم IT بسپارید ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. کاهش این بازه زمانی فضای کاری قدرتمند تری را ایجاد می‌کند.

اغلب بیزینس ها در تلاش‌اند تا به روند کار های خود سرعت بخشند و کارایی‌شان را افزایش دهند. کلود کامپیوتینگ در این راستا به آن ها کمک کرده و آن ها را قادر می سازد تا عملکردشان بهبود یابد.
پردازش ابری باعث ایجاد Agility در قابل دسترس بودن منابع مهندسی و همچنین افزایش سرعت در پاسخگویی به فرصت های شغلی می شود. در حالی که ابر محیطی را برای دسترسی همیشگی منابع به وجود می آورد، برای کسب و کار شما ضروری است که از این فرصت استفاده کند.

در واقع این وظیفه یک سازمان است که از تغییرات مثبت در جهت سهولت انجام فرآیندهای تجاری و اجرای کارآمد رایانش ابری پشتیبانی کند. تا زمانی که واحدهای تجاری شما از این تغییرات پشتیبانی می کنند، بهینه سازی فناوری اطلاعات داخلی و رشد تجارت، محصول انتقال به کلود کامپیوتینگ است. با اجرای گسترده رایانش ابری ، سرعت رشد تجارت شما افزایش می‌یابد ، که تأثیر زیادی بر کارایی کلی بیزینس شما خواهد داشت.

  • منظور از پشتیبان گیری و امنیت در رایانش ابری چیست ؟

این که اطلاعات حساس و با اهمیت شما از بین نروند بسیار مهم تر از گم شدن یا سوختن تجهیزاتی مانند لپ تاب است. با استفاده از رایانش ابری این نگرانی بزرگ ازبین می رود. امنیت در رایانش ابری ، از اطلاعات هنگام وقوع این دست از اتفاقات پشتیبانی می کند. هنگامی که اطلاعات و داده‌های خود را در ابر ذخیره می‌کنید، هر اتفاقی که برای تجهیزات شما رخ دهد، اطلاعات شما حفظ خواهد شد ومی‌توانید همچنان به آن ها دسترسی پیدا کنید.

انواع مختلفی از راهکارهای ابری برای محافظت از داده‌ها وجود دارند، مانند ابر عمومی، خصوصی، خصوصی مجازی و ترکیبی. امنیت ابر عمومی به عنوان مثال بیشتر برای هنگامی که شما در حال توسعه و آزمایش یک کد اپلیکیشن، همکاری مشترک در یک پروژه و یا افزایش ظرفیت می‌باشید ضروری است و کاربرد دارد.

پشتیبان گیری و امنیت

ابر خصوصی

ابرهای خصوصی کنترل کامل امنیت سیستم شما را دارند، اما در عین حال نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتری دارند. اگر با داده‌های بسیار حساس و سازمانی سر و کار دارید، ابر خصوصی بهترین انتخاب است. یک ابر ترکیبی در واقع از ویژگی های هر دو نوع ابر خصوصی و عمومی استفاده می کند تا محاسبات ابری مورد نیاز خود را انجام دهد.

به صورت کلی یک سازمان از ابر خصوصی خود برای انجام محاسبات مهم تر و از ابر عمومی برای انجام محاسباتی که دامنه بزرگتری دارند، استفاده می کند. ابر ترکیبی همچنین انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را در هر لحظه ایمن نگه دارید.

  • مفهوم مقیاس پذیری در رایانش ابری چیست ؟

راه‌حل‌های رایانش ابری می‌توانند به نیازهای مختلف و متغیر شما پاسخ دهند. نرم افزار هایی که در فضای ابری ساخته می‌شوند به میزان زیادی قابل شخصی سازی هستند. با استفاده از این مزیت رایانش ابری آراز می‌توانید به آسانی تا هر نقطه‌ای که می‌خواهید پلن‌های فضای ذخیره سازی و پهنای باند خود را به وسیله ایجاد تغییر در اشتراک خود، ارتقاء دهید؛ آنچه که خدمات ابری و رایانش ابری را قابل اطمینان ساخته است، شفافیت مخارج برای کاربران و همچنین محاسبه هزینه‌ها مطابق با استفاده و نیاز کاربران است.

مقیاس‌پذیری رایانش ابری ریسک و خطرات مرتبط با مسائل عملیاتی داخلی و حفاظت را به حداقل می‌رساند. شما منابعی با عملکرد بالا، بدون نیاز به سرمایه گذاری اولیه و با راهکارهای حرفه‌ای در دسترس خواهید داشت؛ نه تنها رایانش ابری به خودی خود مقیاس پذیر هست؛ بلکه کسب‌وکار شما نیز می‌تواند همزمان با رشد خود از انعطاف پذیری قابل افزایشی که خدمات رایانش ابری ارائه می‌دهند، بهره‌مند گردد؛ همچنین می‌توانید بودجه خود را به دیگر بخش‌هایی که برای رشدتان اهمیت دارند اختصاص دهید و کسب و کار خود را در آن زمینه‌ها نیز قوی سازید.

مقیاس پذیری در رایانش ابری

  • بازیابی اطلاعات در رایانش ابری

داشتن طرح بازیابی یکی از مهمترین اقدامات در هر نوع کسب و کاری می‌باشد که رایانش ابری آن را نیز فراهم کرده است. با اینکه این طرح جنبه‌های مختلفی را می‌تواند در بر بگیرد، راه حل‌های بازیابی اطلاعات مبتنی بر ابر آن را به امری ساده تبدیل کرده‌اند.

بازیابی و پشتیبان گیری از اطلاعات به مخارج بالا و تخصص نیاز دارد. با این حساب استفاده از رایانش ابری یک انتخاب مناسب برای انجام این فرایند می‌باشد. اصلی ترین مزیت به کار گیری رایانش ابری به جای ساخت داخلی سیستم مورد نیاز، آن است که ابر راه حل‌های قابل اطمینانی برای انواع کسب و کارها ارائه می‌دهد.
بازیابی اطلاعات در رایانش ابری به اندازه سرمایه اولیه‌ای که تجهیزات قدیمی به آن نیاز داشتند، ندارد. همچنین به مرور زمان نیاز به نگهداری کمتری دارند که این مزایا برای پیشرفت کسب و کار شما ضروری است.

  • افزایش کارایی با همکاری مبتنی بر ابر

هنگامی که کارکنان شما بتوانند به اطلاعات در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشند، همکاری موثرتری بین آنها شکل خواهد گرفت. روند کار شما بهبود خواهد یافت، چرا که کارکنان شما می‌توانند به راحتی اسناد را ویرایش کرده و به اشتراک بگذارند.

این همکاری در یک پلتفرم ابری، ارتباط کاری مجازی را در سراسر جهان در بین کارمندان و مشتریان شما سهولت می‌بخشد. این امر می‌تواند بازه زمانی ورود به بازار را کاهش داده و روند توسعه محصولات و خدمت رسانی به مشتری را بهبود ببخشد.

افزایش کارایی با همکاری مبتنی بر ابر

افزایش کارایی و همکاری با استفاده از رایانش ابری 

1) سازمان پیشرفته
با داشتن تمام اسناد مربوطه در یک مکان مرکزی، دسترسی به جدیدترین نسخه ها و به‌روز‌‌‌‌ رسانی آسان تر می شود.

2) مشارکت ببیشتر
همه اعضای تیم، فرصت برابر برای کار کردن دارند؛ زیرا می‌توانند به اطلاعات در هر زمان و هر مکان دسترسی پیدا کنند.

3) دسترسی بهتر به فایل‌های بزرگ
سرورهایی که کارآیی پایینی دارند به سختی می‌توانند از پس اسناد و فایل های بزرگی مانند فرمت‌های صوتی و تصویری برآیند. رایانش ابری دسترسی به چنین فایل‌هایی را به راحتی فراهم می کند.

4) به روزرسانی‌های همزمان و خودکار
در دنیای رایانش ابری کارکنان شما نیازی به برگزاری جلسات و حضور داشتن در یک اتاق برای اعمال به روز رسانی‌ها ندارند.

5) طوفان فکری
سرویس کلاد اشتراک گذاری ایده‌های مختلف را بین کارکنان امکان پذیر می‌سازد و ارتباط بهتری میان کارکنان و مدیران برای بررسی این ایده‌ها فراهم می‌کند.

طوفان فکری

6) واگذاری مسئولیت ها‌ی کاری
در دنیای پردازش ابری شما می‌توانید وظایفی را برای کارکنان خود تعیین کنید. با این وجود جریان کاری منظمی شکل می‌گیرد که تمامی کارکنان باید طبق آن پیش روند.

ایجاد این توانایی‌ها امکان همکاری موثرتر را افزایش داده و با استفاده کردن از چندین تکنولوژی برای گردهم آوری تیم‌ها، باعث کاهش هزینه‌ها و رشد کسب‌وکار شما می‌گردند.

مزایا و معایب رایانش ابری چیست ؟

مزایای رایانش ابری بسیار بیشتر از معایب رایانش ابری می‌باشد. ابر با افزایش کارایی و بهره‌وری شرکتتان، به آسان‌تر شدن کارها و درست پیشرفتن روندشان بسیار کمک می‌کند.
با در دسترس بودن منابع مورد نیاز هزینه‌های IT شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا بودجه خود را به مسائل دیگر اختصاص دهید.
شما می‌توانید اطمینان داشنه باشید که از اطلاعات شما محافظت می‌شود، کارکنان شما از روند کاری راضی هستند و به طور کلی کسب‌وکار مسیر پیشرفت را طی می‌کند.

انواع ابر (Cloud) در رایانش ابری چیست ؟

برای ایجاد یک سرویس رایانش ابری ، قدم اول انتخاب نوع ابر از بین انواع ابر برای پیاده سازی است. 

در حال حاضر، سه نوع ابر برای پیاده سازی وجود دارد:

  • ابرعمومی (Public Cloud)
  • ابر خصوصی (Private Cloud)
  • ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)

انواع ابر (Cloud) در رایانش ابری

ابرعمومی (Public Cloud) 

کاربران می‌توانند به وسیله‌ی مرورگرهای اینترنت به ابر عمومی (Public Cloud) دسترسی پیدا کنند. در ابر عمومی (Public Cloud) نحوه استفاده بر اساس پرداخت به میزان کارکرد (pay-as-you-go) است؛ این بدان معنی است که کاربران فقط به ازای مدت زمانی که از خدمات استفاده می‌کنند، هزینه می‌پردازند. مشخصا نیازی به نصب و راه اندازی سخت افزار و نرم‌فزارهای مختلف برای استفاده از خدمات مورد نیازشان ندارند.
اگر می‌خواهید بیشتر در مورد ابر عمومی (public cloud) و مزیت های برتر آن در رایانش ابری بدانید، به مقاله‌ی ابر عمومی چیست رجوع کنید.

ابر خصوصی (Private Cloud)

نوع بعدی از انواع ابر، ابر خصوصی (Private Cloud) است، که در دیتاسنترهای سازمان‌ها به کار می‌رود. دراین نوع ابر، مدیریت، نگهداری و بروزرسانی سیستم آسان‌تر انجام می‌شود. همچنین کنترل بیشتری روی گسترش و نوع استفاده از شبکه وجود دارد. ابر خصوصی (Private Cloud) را می‌توان با اینترنت مقایسه کرد.
این نوع ابر در مقایسه با ابرعمومی (Public Cloud) که در آن همه‌ی منابع و اپلیکیشن‌ها توسط ارائه دهنده ی سرویس مدیریت می‌شوند، این موارد باهم ترکیب شده و با توجه به سطح سازمانی user ها، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند.

در واقع مدیریت منابع و اپلیکیشن‌ها توسط خود سازمان انجام می‌شود و از آنجا که تنها کاربران هر سازمان به این Cloud دسترسی دارند، امنیت آن به مراتب بالاتر است.

ابر خصوصی

ویژگی ها و مزایای ابر خصوصی (Private Cloud)؛ یکی از انواع ابر

1) امنیت بالاتر و حفظ حریم شخصی

استفاده از ابر خصوصی باعث می شود که سازمان شما به سطح معینی از امنیت برسد، که این کار با محدود کردن دسترسی ها، استفاده از فایروال و خطوط اختصاصی استیجاری و میزبانی داخلی که قابل جستجو نباشد، دست یابد.

2) کنترل های بیشتر

تنها یک سازمان امکان وصل شدن به یک ابر خصوصی برای مدیریت و اعمال تنظیمات خود را در جهت رسیدن به یک راه حل شبکه ای را دارد.

3) هزینه و صرفه جویی در انرژی

پیاده سازی ابر خصوصی به تخصیص منابع در یک سازمان و تضمین دسترسی به منابع بخش خصوصی کسب و کار کمک می کند. در اقتصاد های کوچک این با افزایش سربار مدیریتی همراه است که با استفاده کاربردی تر ازمنابع این شبکه، به حداقل می رسد.

4) بهبود قابلیت اطمینان

حتی در جایی که منابع (سرور، شبکه و غیره) داخل میزبان است، ایجاد محیط‌های مجازی به این معنی است که شبکه نسبت به استفاده از زیر ساخت های فیزیکی انعطاف پذیر‌تر است. علاوه بر این، سازمان‌ها هنوز هم می‌توانند از امنیت فیزیکی که توسط زیر ساخت های میزبانی در مراکز داده تامین می‌شوند، بهره مند گردند.

تعریف ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)

ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)، ترکیبی از ابرعمومی (Public Cloud) و ابر خصوصی (Private Cloud) است، به این صورت که در آن یک ابر خصوصی (Private Cloud) به 2 یا چند سرویس بیرونی متصل است. ابر ترکیبی (Hybrid Cloud) راهی مطمئن برای کنترل داده ها و اپلیکیشن هاست و در عین حال به کاربران اجازه ی دسترسی به اطلاعات لازم از طریق اینترنت را نیز می دهد؛ با استفاده از این نوع ابر سازمان ها در عین حال که نیازهای خود را برطرف می کنند، در مواقع نیاز از ابرعمومی (Public Cloud) نیز بهره می گیرند.

بنابراین ، یک سازمان می تواند با به کاربردن خدمات ابری عمومی در تمام فعالیت های غیرحساس، با تکیه بر یک ابر خصوصی هنگام نیاز و با اطمینان از این که همه ی پایگاه هایشان به طور یکپارچه تلفیق و مجتمع شده اند، بازدهی خود را افزایش دهد.

تعریف ابر ترکیبی

مدل‌های ابری ترکیبی در بین انواع ابر می‌توانند به چند طریق به کار برده شوند :

• به منظور فراهم کردن هر دو خدمات عمومی و خصوصی به عنوان یک خدمت جامع و یکپارچه، منابع ابری جدا گرد هم آیند.
• منابع یا فراهم کننده های ابری منفرد یک بسته ی ترکیبی کامل را ارائه کنند.
• سازمان هایی که قصد دارند خودشان ابرهای خصوصی شان را مدیریت کنند، ابتدا باید در یک سرویس ابری عمومی عضو شوند، سپس به زیر ساخت آن ها ملحق گردند.
در عمل، یک موسسه می تواند برای میزبانی وب سایت بازرگانی الکترونیکی اش در یک ابر خصوصی، از میزبانی ابری ترکیبی استفاده کند. این محیط امن و مقیاس پذیر است . اما بروشور یا کاتالوگ شان به دلیل این که مقرون به صرفه تر است ( والبته از لحاظ امنیت پایین تر) در یک ابر عمومی قرار می گیرد.

یک پیکربندی ابری ترکیبی، از قبیل میزبانی ترکیبی، می‌تواند کیفیت های زیر را به کاربرانش عرضه کند:

• مقیاس پذیری

در حالی که در بین انواع ابر، ابرهای خصوصی بسته به پیکربندی شان ( خواه به صورت داخلی و یا خارجی میزبانی شده باشند یا خیر) سطح خاصی از مقیاس پذیری را ارائه می دهند. اما خدمات ابری عمومی با حدود کمتری از مقیاس پذیری را ارائه می دهد، چرا که منبع از یک زیر ساخت ابری بزرگ تر استخراج شده است.
با انتقال هر چه بیشتر فعالیت های غیر حساس به یک ابر عمومی، این امکان به سازمان ها داده می شود تا همزمان با کاهش نیاز به یک ابر خصوصی ، بتوانند از مقیاس پذیری ابر عمومی نیز بهره جویند.

مقیاس پذیری

• مقرون به صرفه بودن و سودآوری

علاوه بر این‌ها، ابرهای عمومی در بین انواع ابر برای رسیدن به صرفه جویی‌های بیشتر در تولید انبوه و سودآوری‌های کلان، مناسب تر از ابرهای خصوصی هستند؛ بنابراین ابرهای ترکیبی سازمان ها را قادر می سازند تا همزمان با حفظ امنیت برای عملیات ها و موارد حساس، صرفه جویی هایی را برای حداکثر فعالیت های تجاری ممکن به وجود آورند.

• امنیت

بخش ابر خصوصی مدل ابر ترکیبی نه تنها امنیت لازم برای عملیات های حساس را فراهم می آورد، بلکه نیازهای مدیریتی و نظم دهنده برای اداره و ذخیره داده ها را در جایی که قابل اجرا باشد، تامین می کند.

• انعطاف پذیری

در دسترس بودن منبع ایمن و همچنین منبع عمومی سودآور و مقیاس پذیر، می تواند فرصت های بسیاری را به منظور جستجوی دیگر راه های عملی ، پیش پای سازمان ها قرار دهد.
البته نوع دیگری از رایانش ابری به نام رایانش ابری اجتماعی نیز وجود دارد که به اندازه سه نوع دیگر رایج نیست. در رایانش ابری اجتماعی، یک ابر اختصاصی توسط چند شرکت به صورت اشتراکی استفاده می شود.

انواع سرویس‌های رایانش ابری چیست ؟

انواع سرویس ابری چیست ؟ برای توضیح انواع سرویس های رایانش ابری باید عنوان کنیم که به طور کلی سه نوع استاندارد از سرویس ابری به صورت (Service a as Infrastructure (Iaas یا همان زیر ساخت به عنوان سرویس ، (Service a as Platform (PaaS یا همان پلتفرم به عنوان سرویس و (Service  Software as a service (SaaS  یا همان نرم افزار به عنوان سرویس (که از مهم‌ترین انواع رایانش ابری است) دسته‌بندی می‌شوند.

اگرچه اغلب این سرویس ها به عنوان سه لایه اصلی یک سرویس کلی مطرح هستند ( زیر ساخت – پلتفرم – نرم افزار به عنوان سرویس )، اما کاربرد آن ها لزوما به یکدیگر وابسته نیست. در ادامه انواع رایانش ابری را برای شما نام خواهیم برد؛ با ما همراه باشید.

انواع سرویس ابری

زیر لایه های مختلف ساختار رایانش ابری

بخش کاربر یا Client یک شبکه رایانش ابری شامل سخت افزار و نرم افزار هایی است که برای ارائه ی خدمات و قابل استفاده بودن برای کاربران به رایانش ابری وابسته اند.
بخش اپلیکیشن یک شبکه رایانش ابری، امکان ارائه ی خدمات Service a as Software( SaaS ) بر روی اینترنت را فراهم کرده و به این ترتیب نیاز به نصب و اجرای اپلیکیشن روی کامپیوتر کاربر ایجاد می شود.
مهم ترین ویژگی این بخش این این است که می توان از طریق اینترنت به برخی نرم افزار ها دسترسی پیدا کرده و در چندین مرکز آن ها را مدیریت کرد.
کاربران نیز از راه دور و از طریق اینترنت امکان استفاده از نرم افزار را پیدا میکنند.

بخش خدمات پلتفرمی (Platform as a Service) (PaaS)

با استفاده از زیر ساخت ابری که یک پلتفورم برای رایانش ارائه می دهد و شامل تمام برنامه هایی است که کاربران به طور معمول نیاز دارند، کاربران مجبور به خرید و نصب نرم افزار ها و سخت افزار های لازم نیستند.

Platform as a Service چیست ؟ PaaS نوعی از خدمات ارائه شده توسط رایانش ابری است که در آن یک ارائه دهنده خدمات با ارائه یک بستر یا پلتفرم به مشتری ها، آن ها را قادر می سازد تا برنامه های تجاری خود را بدون نیاز به ایجاد و نگهداری زیر ساخت هایی که معمولاً به چنین فرآیندهای توسعه نرم افزار نیاز دارند و پرداخت هزینه های بالای آن اجرا، توسعه و مدیریت کنند.

پلتفرم به عنوان سرویس

بخش خدمات زیرساختی Infrastructure as a Service (IaaS)

این بخش زیر ساخت مورد نظر برای ارائه ی یک سرویس را فراهم می نماید. در نتیجه کاربر مجبور به خرید سرور، مراکز داده و یا منابع لازم برای ساخت یک شبکه نیست.
مهم ترین مزیت بخش خدمات زیر ساختی این است که مشتری فقط برای مدت زمانی که از خدمات زیر ساخت استفاده می کند هزینه می پردازد. در نتیجه مشتریان می توانند سریع تر و با صرف هزینه کمتر به خدمات مورد نیاز دست یابند.

IaaS اساسی‌ترین بخش سرویس‌های رایانش ابری است. با این سرویس، زیر ساخت های IT (سرورهای فیزیکی و مجازی)، ذخیره‌سازی، شبکه‌بندی و سیستم عامل ها را در ازای پرداخت اجاره‌بها، دریافت می‌کنید.
هر منبع به عنوان یک جزء از سرویس، توسط شرکت رایانش ابری آراز به صورت جداگانه ارائه می‌شود و زمانی که به آن نیاز پیدا کردید، می توانید یک منبع خاص را اجاره کنید.

همچنین پلتفرم زیر ساخت ابری شرکت رایانش ابری آراز OpenStack می باشد که به دلیل Multi Hypervisor بودن از تمایز خاصی نسبت به سایر پلتفرم ها برخوردار است و جز بهترین گزینه ها جهت مدیریت یکپارچه ی زیر ساخت ابری می باشد که در ادامه آن را بررسی میکنیم؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن ادامه مطلب سری به مقاله اوپن استک چیست بزنید و با تحول بزرگ این پلتفرم در رایانش ابری آشنا شوید.

کاربرد رایانش ابری چیست ؟

با پیشرفت فناوری های دیجیتال و قدرتمندتر شدن و در دسترس بودن آن‎ها، در حال حاضر برنامه‌ها و سیستم عامل های مبتنی بر کلود روز‌به‌روز در حال افزایش هستند. بسیاری از شما ممکن است بدون آن‌که بدانید در حال حاضر از سرویس‌های رایانش ابری استفاده کنید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، پخش بازی یا ذخیره تصاویر و فایل‌های دیگر استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد سرویس کلاد این کار را در پشت صحنه انجام می‌دهد.

یکی دیگر از فناوری هایی که از سرویس کلاد یا رایانش ابری استفاده می‌کند، تلفن ثابت سازمانی ابری است که بر بستر ابر و با استفاده از اینترنت تمامی تماس‌ها را برقرار می‌کند. سرویس نکسفون این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که با  هر دستگاهی نظیر پنل وب، ‌اپلیکیشن و آی‌پی‌فون از طریق یک اینترنت پایدار به تلفن سازمانی دسترسی داشته باشند و تماس‌های خود را برقرار کنند.

کاربرد رایانش ابری چیست ؟

معماری رایانش ابری چیست ؟

همانطور که تا به اینجای کار وضیح دادیم، رایانش ابری یک فناوری در حال ظهور و رشد است، که امروزه بسیارمورد توجه قرار گرفته است. این فناوری اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و همچنین استارتاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا برای هر دو مناسب بوده و انعطاف‌پذیر است. هر شرکتی نیاز به ذخیره داده‌های خود دارد، بنابراین برای ذخیره اطلاعات به ابر احتیاج پیدا خواهد کرد.

معماری محاسبات ابری از امنیت بالایی برخوردار بوده و داده‌ها در جایی امن نگهداری می‌شوند. علاوه بر آن، شما می‌توانید در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر می‌خواهید درباره‌ی این مفهوم بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی Cloud Computing چیست را از دست ندهید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه رایانش ابری چیست ، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن اگر می‌خواهید پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات کسب کنید،‌ ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا