ارز دیجیتالتوسعههمه

dao چیست ؟ آشنایی کامل با تمام جوانب پروژه dao

معنی dao چیست چه کاربردی دارد ؟ پروژه dao ( دائو ) که با نام سازمان خودگردان غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شود، اصطلاحی پرکاربرد و رایج در دنیای ارزهای دیجیتال است. اهمیت بالای این موضوع ما را مجاب کرد تا در این مقاله به طور کامل تمام موارد مربوط به پروژه های dao را بررسی کنیم؛ با ما تا انتها همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، می‌توانید با خرید سرور مجازی ترید ،‌ برنده‌ی معاملات بورسی خود باشید و درست در لحظه‌ طلایی با بیشترین سرعت ممکن به خرید و فروش سهام خود بپردازید.

دلیل اهمیت پروژه دائو چیست ؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که اصلا دائو به چه معناست ، لازم است که بدانیم چرا این سازمان خودگردان غیرمتمرکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین ایده‌ها و اهداف ایجاد بلاکچین، از میان برداشتن تمرکز زدایی در دنیای مالی بود. پس از چند سال این تمرکز زدایی چند گام جلوتر حرکت کرده و در نظر دارد تا تمامی فرآیندهای متمرکز موجود را از میان بردارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا در سال‌های اخیر به از میان بردن این تمرکز اهمیت ویژه‌ای داده شده است؟

برای پاسخ، تصور کنید که متمرکز بودن شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک از میان برداشته شده است. یا اینکه اینترنت به صورت غیرمتمرکز در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این شرایط، دیگر هر شرکت و شخصی نمی‌تواند دسترسی عده‌ای را به اطلاعات مختلف از میان بردارد.

برای درک بهتر اهمیت تمرکز زدایی، تصور کنید در شرکتی کار می‌کنید که مدیر عامل نمی‌تواند تمامی تصمیمات را به تنهایی بگیرد و هر کدام از کاربران از حق رای مساوی برخوردارند. سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا همان دائو نیز دقیقا به دنبال دستیابی به چنین هدفی است.

پیشنهاد مطالعه: برای درک درست و اصولی تمامی موارد گفته شده در این مقاله، نیاز است که شما به درک درستی از بلاک چین برسید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله بلاک چین چیست را مطالعه کنید.

dao چیست ؟

برای درک کامل مفهوم دائو ، بیایید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که dao مخفف چیست ؟ این پروژه، مخففی از عبارت Decentralized Autonomous Organization بوده و در زبان فارسی نیز با نام سازمان خودگردان غیرمتمرکز شناخته می‌شود.

همانطور که از این نام برمی‌آید، پروژه dao سازمانی است که نه به شکل فیزیکی بلکه به صورت اینترنتی وجود دارد و حتی توسط شخص و گروه خاصی رهبری نمی‌شود. همچنین، اعضای این سازمان نیز می‌توانند از سراسر دنیا به آن متصل شوند.

می‌توان دائو را نوعی رویکرد در اداره سازمان‌ها درنظر گرفت که در آن، هر عضوی از مجموعه، می‌تواند درست مانند دیگر کارمندان، در سازمان خود، موثر بوده و باعث ایجاد تغییر شوند. 

دائوها در حقیقت قراردادهای هوشمندی هستند که تاکنون بیشتر آنها روی بلاک چین اتریوم اجرا شده‌اند؛ اما هر بلاک چینی که از فناوری قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، نمی‌تواند میزبان یک دائو هم باشد.

هر دائو یک یا چند توسعه‌دهنده دارد که کد آن را می‌نویسند. قوانین دائو در حقیقت همان کدهایی هستند که از ابتدا در قرارداد هوشمند آن قرار گرفته‌اند. بنابراین هنگام کدنویسی آنها باید دقت بسیار زیادی به خرج داد؛ چراکه هر اشتباهی می‌تواند به قیمت ناکارآمدی یا حتی نابودی آن تمام شود.

در انتها نیز دائو را می‌توان از مهم‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای به شمار آورد. این سازمان‌های غیرمتمرکز دقیقا زمانی فعالیت خود را آغاز کردند که تمرکززدایی در حال گسترش بود و توسعه دهندگان قصد داشتند تا نوآوری‌های متعددی را در زمینه تمرکز زدایی ارائه دهند.

پیشنهاد مطالعه: از عبارت دیفای نام بردیم! آیا می‌دانیم دیفای چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟ دیفای یکی از مهم‌ترین و جنجال برانگیزترین مباحث این روزهای دنیای مالی است. اگر نمی‌خواهید از اتفاقاتی که در دنیای مالی می‌افتد بدون اطلاع باشید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله defi چیست را مطالعه کنید.

دائو چیست و چگونه کار میکند ؟

تا به اینجا توضیح دادیم که dao چیست و چرا پروژه‌های اینچنینی با استقبال مواجه شده‌اند. در این بخش قصد داریم تا به شکلی جزئی‌تر پروژه های dao را مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، dao سازمانی غیرمتمرکز است که تمامی کسانی که در آن فعالیت دارند، می‌تواند در اداره آن نقش داشته باشند. اما اعضای دائو چگونه می‌توانند در اداره این سازمان بزرگ نقش داشته و حاکمیت خود را اعمال کنند؟ تمام حق رای کاربران با استفاده از توکنی با نام توکن حاکمیتی یا Governance Token مشخص می‌شود.

تمام حق مشارکتی که شما به عنوان یک عضو دائو دارید، با استفاده از این توکن‌های حاکمیتی تعیین می‌شود. در نتیجه هرچه توکن‌های بیشتری داشته باشید، از حق رای بیشتری نیز برخوردارید.

مشهورترین پروژه های dao چیست ؟

با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال و دیفای در دنیای امروزی، تعداد دائوها هم روزبه‌روز در حال افزایش است. برخی از این دائوها شناخته‌شده‌تر هستند و کاربران زیادی دارند؛ در حالی که برخی دیگر جدید و نوپا هستند. در این قسمت از مقاله، تعدادی از مشهورترین پروژه‌های حوزه دائو را معرفی و بررسی می‌کنیم.

1. یونی سواپ

یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز موجود که برروی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند، یونی سواپ (Uniswap) است. هر کاربری که این توکن را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در مسايل مختلفی مانند کارمزدها، نقشه راه و قوانین صرافی یونی سواپ دخالت داشته باشد.

2. میکردائو

می‌خواهید با استفاده از ارزهای دیجیتال وام بگیرید؟ پلتفرم میکردائو (MakerDAO) بهترین گزینه پیش روی شماست. شما با تهیه این میکر دائو می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مختلف و مهم میکردائو مانند کارمزد، حفظ ثبات شبکه، نرخ سود و حتی تعطیلی اضطراری پلتفرم مشارکت داشته باشید.

3. منظور از آوی (Aave) در پروژه dao چیست ؟

با خرید آوی (Aave) به عنوان یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را وام دهید یا از سرمایه دیگران وام بگیرید. شما با استفادده از این توکن می‌توانید در موارد مهمی مانند اضافه‌کردن دارایی‌های جدید، مدیریت پارامترهای پلتفرم و نرخ وثیقه موردنیاز دخالت داشته باشید.

4. آشنایی با DASH

دش (DASH) یک شبکه ارز دیجیتال و سیستم پرداخت آنلاین است که به‌عنوان فورکی از بیت کوین ساخته شده و هدف آن از ابتدا افزایش سرعت تراکنش‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری بود. این شبکه در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و بسیاری آن را اولین دائوی حقیقی می‌دانند؛ چراکه برخلاف بیت کوین یک مکانیسم حاکمیتی دارد و به سهام‌گذاران خود اجازه می‌دهد درباره چگونگی به‌کارگیری ذخایر دش اظهارنظر کنند.

5. The LAO

The LAO یکی از دائوهای جذاب این روزهاست که به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا فعالیت می‌کند. البته تفاوت اصلی The LAO با دائوهایی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم این است که این دائو در آمریکا راه‌اندازی شده است و از قوانین این کشور تبعیت می‌کند؛ اما عملکردهای خود را در قالب قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اجرایی کرده است.

6. گیت کوین

گیت کوین (Gitcoin) یک پلتفرم مستقل و غیرمتمرکز است که از توسعه‌دهندگانی که در حال ساخت اپلیکیشن‌های منبع‌باز هستند حمایت مالی می‌کند. کاربران گیت کوین می‌توانند همه پروژه‌هایی را که در این پلتفرم عضو شده‌اند مشاهده کنند و سپس پروژه‌ای را که تمایل دارند روی آن سرمایه‌گذاری کنند انتخاب کنند.

توکن حاکمیتی گیت کوین با نماد GTC در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۹ دلار معامله می‌شود. می‌توانید فهرست صرافی‌هایی را که از این توکن پشتیبانی می‌کنند در این لینک مشاهده کنید. دارندگان توکن حاکمیتی گیت کوین در رابطه با مواردی مانند نحوه مدیریت سرمایه‌ها یا حل‌وفصل منازعات تصمیم‌گیری می‌کنند.

7. منظور از دائو استک در dao چیست ؟

دائو استک (DAOstack) هم یکی دیگر از دائوهای جذاب است که برخی برای اشاره به آن از توصیفاتی چون «سیستم عامل هوش تجمیعی» یا «وردپرس دائوها» استفاده می‌کنند. دائو استک در حقیقت یک استک نرم‌افزاری و منبع‌باز است که برای پشتیبانی از یک شبکه جهانی و تعامل‌پذیر طراحی شده است. از این استک می‌توان برای ساخت دائوهای مختلفی که به فعالیت‌های گروهی و تعاملی نیاز دارند استفاده کرد. دائو استک همچنین ابزارهایی را برای ارتباط همه دائوهایی که روی آن اجرا شده‌اند فراهم کرده است.

7. آراگون

آراگون (Aragon) پلتفرمی است که خودش به‌عنوان یک دائو طراحی شده و هدف آن هم تأمین ابزارهای موردنیاز دائوهاست. این پلتفرم در حقیقت از ایجاد دائوها روی بلاک چین اتریوم حمایت می‌کند و سپس به نگهداری و ادامه کار آنها کمک می‌کند.

معایب dao crypto چیست ؟

با وجود تمامی مواردی که در مورد دائوها عنوان کردیم، این برنامه از معایبی نیز برخوردار است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پیچیدگی ذاتی
  • امکان وجود باگ

به یاد داشته باشید که توسعه پروژه های dao و استفاده از آن کار آسانی نیست و به دانش فنی بالایی نیاز دارد. همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از کاربران نتوانند به آسانی از این برنامه استفاده کنند.

از طرفی دیگر، بهره‌گیری دائو از قراردادهای هوشمند نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد شود. پیشتر نیز عنوان کردیم که این برنامه هیچ واسطه‌ای نداشته و تمامی قوانین آن در قراردادهای هوشمند کدنویسی می‌شود. در نتیجه، وجود کوچک‌ترین مشکل در کدها می‌تواند عملکرد dao را مختل کرده و حتی آن را از بین ببرند.

بهترین روش راه‌اندازی دائو چیست به زبان ساده

  • در اولین قدم شما باید داشن فنی بالایی داشته و یا با برنامه نویسی بلاک چین آشنایی داشته باشید. اگر از این شرایط برخوردارید، می‌توانید به سرعت کار خود را آغاز کرده و کدنویسی قرارداد هوشمند دائوی خود را آغاز کنید.
  • در مرحله بعد شما باید با فروش توکن‌های حاکمیتی خود، سرمایه موردنیاز را جذب کنید. به یاد داشته باشید که تمامی افرادی که توکن‌های حاکمیتی شما را خریداری می‌کنند، به نوعی سهام‌داران شما هستند.
  • در مرحله بعدی نیاز است که پروژه های dao را برروی لاک چین عملی کنید.
  • از این پس، شما دیگر هیچ برتری خاصی نسبت به سایر سهام‌داران این حوزه ندارید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که دائو چیست و چه کاربردی دارد . نکته‌ای که لازم می‌دانیم تا مجددا به آن اشاره کنیم این است که پروژه‌ها و ارزهای dao نیز درست مانند تمامی اپیکیشن‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند؛اما باید به این نکته توجه داشت که غیرمتمرکز بودن هر اپلیکیشنی، به معنای دائو بوده آن نیست.

همانطور که توضیح دادیم برای اینکه به یک شبکه یا پروژه، واژه dao را اطلاق کنیم، باید حاکمیت غیرمتمرکز داشته باشد. حاکمیت غیرمتمرکز یکی از کلیدی‌ترین نکات در دائو است که بدون داشتن این شرط نمی‌توان یک پروژه را در این دسته‌بندی قرار داد.

امیدواریم که تمامی موارد ذکر شده برای شما قابل درک باشند. اگر در مورد این مقاله سوالی داشتید و یا می‌خواستید در مورد موضوعی خاص اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در لینکدین خود، پیرامون جیدیدترین و مهم‌ترین اخبار روز دنیای تکنولوژی و فناوری صحبت می‌کنیم. پیشهاد می‌کنیم ما را در لینکدین ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا