آموزشی

sdk چیست و چه کاربرد های دارد؟

تا حالا شده به گوشی هوشمند خود نگاه بیندازید و از تنوع برنامه ها شگفت زده شوید؟ همه برنامه های که زنده گی روزانه ما را سهولت می‌بخشند. با اینکه تلاش توسعه دهنده گان قابل قدردانی هست, اما این وسط یک ابزار کمتر شناخته شده است که نقش حیاتی ایفا میکند. در این مقاله از ارائه دهنده سرویس ابری ابرآراز به سوال sdk چیست آشنا می شویم و این که چگونه زندگی ما را دگرگون کرده است.

sdk چیست

sdk چیست؟

اگر بپرسید sdk مخفف چیست ؟ در جواب باید گفت Sdk مخفف عبارت Software Development Kit هست که به معنای “کیت توسعه نرم افزار” می‌باشد. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که برنامه نویسی sdk چیست ؟  بیاید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید میخواهید یک خانه درختی بسازید و برای این کار دو راه وجود دارد. اول اینکه همه لوازم مثل چوب, میخ, چکش, اره و غیره را خودتان تهیه کنید, و یا اینکه یک جعبه که همه این لوازم را داخل خودش دارد را تهیه کنید. این جعبه تیر و ستون چوبی رنگ شده و همه لوازم را برای ساختن خانه چوبی برای شما فراهم میکند.

توسعه برنامه های نرم افزار هم مثل ساختن خانه چوبی عمل میکند و sdk هم نقش جعبه افزار را بازی می کند. یک توسعه دهنده با استفاده از کیت توسعه نرم افزار نیاز نیست دوباره چرخ را از اول اختراع کند.

sdk چیست و از چه چیزهای تشکیل شده است؟

اگر کیت توسعه نرم افزار را یک جعبه برای کمک به توسعه دهنده گان فرض کنیم, این جعبه دارای همه یا بعضی از ابزار های ذیل می باشد.

API: مخفف عبارت Application programming interface هست که به منظور ارتباط بین دو برنامه استفاده می‌شود. زمانی که دو برنامه بخواهند با هم متصل شوند و اطلاعات رد و بدل کنند، از API استفاده می‌کنند.

IDE: مخفف عبارت Integrated Development Environment هست که به معنای “محیط توسعه یکپارچه” است و بطور ساده میتوان گفت یک Code Editor برای توسعه نرم افزار می‌باشد. از این ابزار برای طراحی گرافیکی کد ها استفاده می‌شود که کار توسعه نرم افزار را ساده می سازد.

Compiler and Debugger: معمولا محیط توسعه یکپارچه دارای یک کمپایل کننده که کد را به زبان کامپیوتر تبدیل میکند و یک دیباگر برای بر طرف کردن خطا ها می باشد.

Libraries: کتابخانه ها کد هم یکی از اجزای اساسی sdk می‌باشند, این ها کدهای از قبل نوشته شده میباشند که توسعه نرم افزار را برای برنامه نویس سریع و ساده می‌سازد.

Documentations and Code Samples: برای اینکه استفاده از sdk برای توسعه دهنده ساده شود, معمولا مستندات و مثال های که طریقه استفاده کردن از sdk را تشریح کرده است شامل پکیج sdk می باشد.

ارائه‌ی انواع سرور مجازی از خدمات با کیفیت ابرآراز است. برای آشنایی با این خدمات بیشتر مطالعه کنید.

اهداف و مزیت های استفاده از sdk چیست :

از sdk برای توسعه اپلیکشن های موبایل, توسعه وب, توسعه بازی, خدمات ابری و دیگر موارد استفاده می‌شود که مزیت های ذیل را داراست :

افزایش سرعت توسعه: شاید یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از sdk صرفه جویی در زمان توسعه اپلیکشن میباشد. با استفاده از کد های از قبل نوشته شده, برنامه نویس دیگر نیاز نیست کد ها را دوباره بنویسد. و همچنان دیباگر و غیره ابزار های نیز در تسریع توسعه نرم افزار کمک میکنند.

کاهش هزینه توسعه و ورود سریع به بازار: قابلیت های که sdk فراهم می‌کند, زمان و هزینه توسعه را کاهش می‌دهد. اینکار باعث ورود سریع نرم افزار به بازار می‌شود.

برای آشنایی با خدمات ابرآراز در مورد سرور اختصاصی و همچنین خدمات پس از فروش مطالعه کنید.

انواع SDK:

sdk های موبایل: اینها برای توسعه اپلیکیشن برای موبایل‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شوند. امروزه بسیاری به دنبال این هستند که بدانند android sdk  چیست ؟  اینها امکان دسترسی به سخت افزار دیوایس (مثل دوربین و جی پی اس), نوتیفیکشن و غیره را فراهم می‌کنند. از نمونه‌های مشهور می‌توان به Android sdk که برای توسعه اپلیکشن برای دیوایس‌های که دارای سیستم عامل اندروید هست استفاده می‌شود.

برای مثال یکی از sdk ها در این زمینهmiui sdk  است. حال اگر بپرسید miui sdk چیست ؟  باید گفتmiui sdk  را شرکت نامدار شیائومی برای توسعه و گسترش برنامه‌هایی ارائه کرده است که بر روی سیستم عامل MIUI  که در محصولات شرکت استفاده می‌شود.

sdk چیست

sdk های بازی: اینها برای توسعه بازی ها استفاده می‌شوند که امکانات مثل گرافیک سه بعدی, شبکه سازی و غیره موارد را فراهم می‌کنند.

sdk های وب: این‌ها برای اضافه کردن قابلیت های خاص در وب اپلیکیشن ها استفاده می شوند. بطور مثال پردازش پرداخت ها, قابلیت شریک سازی در شبکه های اجتماعی و غیره موارد.

sdk های رایانش ابری: اینها برای توسعه اپلیکشن ها که با سرویس های ابری در ارتباط هستند استفاده می شوند. اینها اجزای را فراهم میکنند که برای مدیریت دیتابیس,منابع کامپیوتری و غیره موارد استفاده می شوند.

Sdk های سخت افزاری: اینها برای توسعه نرم افزار برای سخت افزار های خاص استفاده می شوند. اینها اجزای را برای خواندن سنسور ها,کنترول خروجی ها و غیره موارد را دارا می باشند.

Sdk های توسعه نرم افزار مثل sdk .net  می‌تواند در حیطه‌ی برنامه نویسی برای توسعه نرم‌افزار در محدوده‌ی وب و برنامه‌نویسی‌های وب به برنامه‌نویسان این حوزه کمک شایانی می‌کند.  

حتما تا به حال نام گوگل بارد را شنیده‌اید، درباره‌ی هوش مصنوعی گوگل با نام Google Bard چه می‌دانید؟

نحوه استفاده ازsdk  چیست ؟

  • مرحله اول دریافت و دانلود sdk می باشد. بعضی sdk ها رایگان می باشند و بعضی ها را باید خریداری کرد.
  • sdk را از منابع معتبر باید دانلود کرد و توصیه می‌شود قبل از استفاده مستندات آن را بخوانید و نمونه کد ها را بررسی کنید.

جمع بندی:

در جواب به این سوال که sdk چیست ؟ باید گفت یک ابزار قدرتمند برای توسعه نرم افزارها در دنیای امروز می باشد که روند توسعه نرم افزار را سرعت می بخشد و باعث کاهش هزینه و ورود سریع نرم افزار به بازار می‌شود. sdk بطور ساده یک جعبه است که با ابزارهای از قبل تعبیه شده آمده است تا روند توسعه نرم افزار را ساده سازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا