سئوهمه

آشنایی کامل با لینک سازی داخلی و دلیل اهمیت آن در سئوی سایت

در ابتدا ممکن است با این سوال مواجه شوید، که لینک سازی چیست؟ شما با استفاده از لینک سازی قادر خواهید بود که اعتبار سایت خود را نزد گوگل بالا ببرید. گوگل از طریق همین لینک هایی که به صفحات مختلف سایت خود می دهید، اعتبار این صفحات و اهمیت آن‌ها را می سنجد. در لینک سازی هدفمند شما برای هر صفحه یک کلمه به عنوان کلمه کلیدی انتخاب می نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا لینک سازی داخلی و انواع آن و تاثیر آن در سئوی سایت را برای شما توضیح دهیم.

اگر می‌خواهید با مفهوم لینک بیلدینگ و لینک سازی به شکل دقیق‌تری آشنا شوید، به سایت ابر آراز مراجعه کرده و از جدیدترین مطالب ما بهره ببرید.

برای خرید سرور مجازی آراز با ویژگی های منحصر به فرد و قیمتی کاملا مقرون به صرفه به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

 لینک سازی داخلی چیست ؟

باید گفت نوعی از لینک سازی است، که در آن  به صورت هدفمند با استفاده از انکر تکست از یک صفحه سایت به صفحات دیگر همان سایت لینک داده می شود. در واقع در این نوع از لینک دهی تنها مسیری به آدرس اصلی سایت اضافه می شود و URL شبیه همان آدرس اصلی سایت است. یعنی در صورتی که کاربران روی لینک ایجاد شده کلیک کنند از طریق آن به یکی دیگر از صفحات سایت شما دسترسی پیدا می کنند. گوگل طبق همین دستورالعمل متوجه می شود، که نوع لینک دهی داخلی است. در ادامه لازم است با تعریف انکر تکست آشنا شوید.

مفهوم  لینک سازی داخلی چیست

دلیل اهمیت internal link یا لینک داخلی در سئو

لینک دهی داخلی معتبر باعث افزایش اعتبار صفحات سایت شما نزد گوگل می شود. چنانچه مطلب جدیدی برروی سایت خود ارائه داده اید و هیچ لینکی چه داخلی و چه خارجی و بک لینک برای آن تعریف نکرده باشید، آن مطلب توسط خزنده های گوگل دیده نمی شود یا خیلی دیر ممکن است که دیده شود. ولی با لینک دهی  باعث می شود که سرعت ایندکس یا دیده شدن سایت شما توسط گوگل افزایش یابد. چرا که خزنده های گوگل با توجه به لینکدهی های شما به صفحات موردنظر سایتتان زودتر دسترسی پیدا می کنند. به همین دلیل سرعت ایندکس شدن سایت افزایش می یابد.

بجز دلایل بالا یک لینک داخلی خوب باعث می شود که کاربرانی که مطلب شما را می خوانند، از طریق همین لینک ها به صفحات مرتبط به موضوع مطالعشان دسترسی پیدا کنند. این موضوع باعث می شود که از نظر کاربران نیز سایت شما به عنوان سایتی جذاب و مفید تلقی گردد. باعث کلیک بیشتر روی صفحات سایت شما نیز می شود و در نتیجه در بهبود سئوی سایتتان تاثیر گذار است.

لینک داخلی و انتخاب استراتژی درست برای آن

همیشه این را مد نظر داشته باشید که بیشترین لینک سازی داخلی برای صفحات مهم و محتواهای مهمی که می خواهید توسط گوگل و کاربران بیشتر دیده شوند. برای دسترسی بیشتر به این صفحات مهم منوی اصلی سایت جایی مناسب است. ولی اگر تعداد این صفحات و لینک‌ها در منوی اصلی زیاد شود اهمیت آن ها نسبت به هم زیاد واضح نیست. برای لینک دهی بهتر دو استراتژی وجود دارد:

استفاده از تکنیک مرزبندی محتوا

احتمالا در سایت شما نیز دسته بندی اصلی و زیر دسته های هر دسته بندی وجود دارد. همانطور که گفتیم نمی شود همه ی این مطالب با درجه ی اهمیت متفاوت را در منوی اصلی سایت قرار دهیم. در اینجا  با استفاده از روش مرزبندی محتوایی لینک داخلی فقط بین موضوعات مرتبط با هم و زیردسته‌های آن‌ها صورت می گیرد. د

در این روش فقط به دسته ی اصلی هر موضوع در منوی اصلی لینک می دهید. از صفحه ی اصلی موضوع به زیردسته ها لینک داده می شود. به این صورت اگر کاربر وارد یکی از زیر دسته ها شود، در قسمت ساید بار دسته ی اصلی و سایر موضوعات مرتبط را به او نشان می دهد. لینک داخلی با این روش را می توان خوشه بندی موضوعی نیز نامید که در آن لینک دهی به صفحات با موضوعات مرتبط  انجام می شود.

 مزیت های روش مرز بندی محتوا

  استفاده از این روش 3 مزیت بزرگ دارد :

  • کاربران به راحتی و با استفاده از یک جستجوی ساده به صفحات مورد نظرشان دسترسی پیدا می کنند.
  • درک بهتر و ساده تر ارتباط موضوعی صفحات سایت برای خزنده های گوگل
  • صفحات مهم سایت اعتبار بیشتری دریافت می کنند.

استفاده و انتخاب anchor text مناسب

یکی از موضوعات لینک داخلی که مهم و تاثیر گذار در فهم محتوای صفحه برای گوگل است، انتخاب anchor text مناسب است. anchor text چیست؟ هر کلمه ی کلیدی که از طریق آن به سایر صفحات لینک می دهید در واقع یک انکر تکست است. anchor text ها کلماتی هستند، که در صفحه با یک رنگ دیگر مشخص شده اند یا برای مهم جلوه دادن خطی زیر آن ها کشیده شده است. با کلیک بر روی هر کدام از این anchor text ها می توانید به صفحه ای که روی آن لینک شده وارد شوید. این را در نظر داشته باشید که هر انکر تکست باید مطابق به صفحه ی هدف یا landing page باشد، که به آن لینک می دهد. در غیر این صورت گوگل سایت شما را یک سایت با محتوای نامناسب تلقی می کند.

دقت داشته باشید که تعداد لینک های داخلی زیاد مسلما باعث بهبود سئوی شما نخواهد شد، چرا که انکر تکست حتما باید متناسب با موضوع باشد. با انتخاب انکر تکست مناسب نه تنها به گوگل بلکه به کاربران نیز در واقعا یک راهنما ارائه می دهید. استفاده از این روش باعث رشد سئوی سایت شما می شود.

انواع لینک دهی داخلی سایت

این نوع از لینک دهی خود  دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم. چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم ؟ اگر این سوال شما هم هست در ادامه همراه ما باشید.

لینک سازی خودکار داخلی یا automatic internal links

Automatic SEO Links یک افزونه است که در صورت فعال سازی در وردپرس که با استفاده از آن می توانید کلماتی را به عنوان کیورد انتخاب کنید. هر وقت از این کیوردها در متن استفاده کنید به صورت اتوماتیک به صفحه ای که به عنوان صفحه ی هدف معرفی کرده اید، لینک داخلی داده می شود.

با استفاده از این نوع لینک دهی هر صفحه ای که حاوی کلمه کلیدی تعریف شده باشد به صفحه هدف لینک می دهند. کاربر نیز راحت تر می تواند مطالب مرتبط را در سایت شما پیدا کند و به آن ها دسترسی داشته باشد.

لینک سازی دستی داخلی manual internal links

اگر لینک دهی داخلی بدون استفاده از کد و افزونه ها صورت بگیرد، به آن لینک سازی دستی داخلی گفته می شود. این لینک ها را در واقع خود ساخته و به سایر محتوای مرتبط سایتتان ربط می دهید. این نوع از لینک سازی تاثیر بیشتری روی گوگل و کابران دارد، چرا که موضوعات مرتبط سایتتان را به همه نشان می دهید.

لینک سازی در صفحه اصلی سایت

به نظر شما مهم ترین صفحه ی سایت کدام است ؟ بله صفحه ی اصلی مهم ترین صفحه در هر سایت است. شما باید صفحه ی اصلی را به گونه ای طراحی کنید که در کنار معرفی محصولات و کسب و کار خود بتوانید ارتباط مناسبی نیز با کاربر برقرار کنید. امتیاز و اهمیت صفحه ی اصلی زیاد است، برای همین لینک های موجود در صفحه اصلی از نظر گوگل مهم تلقی می شوند.

لینک های موجود در صفحه ی اصلی از نظر گوگل از امتیاز و ارزش بالاتری برخوردارند و رتبه این صفحات نیز بالاتر است .صفحه ی اصلی سایت به بخش های مختلفی که شامل: محصولات، مقالات، شبکه های اجتماعی، تماس با ما و… می شود. که هر کدام از این بخش ها باید صفحه ای جداگانه هستند. که لینک های هرکدام باید در هدر سایت یا فوتر قرار بگیرد.

لینک سازی در صفحه اصلی سایت

لینک دهی در منو

انکر تکست های سایتتان را بیاید و اگر صفحه هدف مرتبطی برای آن کلمات کلیدی وجود ندارد. برای آنها صفحه ای جداگانه بسازید. لینک سازی منو به خصوص در سایت های فروشگاهی از اهمیت برخوردار است. به طور مثال: برای فروش دستگاه بازی باید از کلمات کلیدی که با دستگاه بازی مرتبط هستند همچنین انواع شرکت های سازنده ی دستگاه بازی  و انواع برندها ی موجود در فروشگاه نیز در منوی سایتتان استفاده کرده باشید. تا کاربر به سادگی قادر به انتخاب برند و دستگاه بازی مورد نظر خود باشد. کلمات منو برای سئوی سایتتان نیز از ارزش و اهمیت برخوردارند. چون انتخاب درست این کلمات در منوی سایت می تواند به تنهایی تاثیر به سزایی در جذب ورودی سایت داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: آیا می خواهید طریقه ی سئو کردن مطالب خود را بیاموزید؟ آیا از تاثیر سئوی محتوا بر دیده شدن در گوگل و نزد کاربران آگاهی دارید ؟ برای پاسخ به این سئوالات و اطلاع از بهترین روش ها برای سئوی بهتر مطالب، مقاله ی کامل ترین چک لیست سئو را مطالعه نمایید.

استفاده از لینک سازی تصویر

از این روش برای نشان دادن و معرفی و موضوع تصاویر به گوگل استفاده می شود. استفاده از Alt تگ  برای معرفی تصاویر برای سئوی سایت شما نیز مناسب است. چنانچه به هر دلیلی تصویر مورد نظر شما برای کاربران لود نشود، با استفاده از متن که به جابی موضوع قرار داده اید قادر باشد به موضوع عکس پی ببرد. مثلا اگر برای موضوع عکسی بنویسیم معرفی انواع لینک دهی که در آن انواع لینک سازی به صورت شاخه ای نمایش داده شده است، گوگل متوجه می شود که این به چه موضوعی اشاره دارد. دلیل اصلی و مهم استفاده از این روش معرفی عنوان اصلی تصاویر به گوگل است. اما تاثیر این روش خیلی کمتر از استفاده از لینک دهی داخل متن است.

استفاده از ساختار اصولی برای لینک سازی داخلی

باید دقت داشته باشید که تعداد لینک سازی داخلی از حد خاصی تجاوز نکند. برای این ساختار نکات زیر را در نظر بگیرید.

  1. در سایت های کوچک به هیچ صفحه ای که اختلاف در دسته بندی آن بیشتر از سه گام است، نباید لینک داده شود. از مطالب مرتبط به هم و مشابه، به هم لینک دهید.
  2. انتخاب لینک متناسب با موضوع آن صفحه باشد.
  3. از هر انکر تکست تنها برای یک صفحه استفاده کنید. یعنی از یک انکر تکست برای دو لینک استفاده نشود.
  4. لینک دهی به مطالب باارزش و حذف لینک های بی ارزش سایت
  5. حتما برای هر صفحه حداقل یک لینک دخلی و یک لینک خارجی در نظر بگیرید.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

چرا باید سرور مجازی ابرآراز را انتخاب کنید ؟

سرور مجازی ابر آراز دارای انواع گوناگونی است که با توجه به نیاز خود قادر به انتخاب از بین آن ها خواهید بود. همچنین ما در ابر آراز با ارائه ی سرورهای ابری با قیمتی مقرون به صرفه، آپ تایم 99/99 درصد و پشتیبانی رایگان در خدمت شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا