سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزش لینوکسآموزشیتوسعهرایانش ابریشبکه ابریلینوکسهمهویندوز

بررسی تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی برای انتخاب بهتر

شما برای راه اندازی و بارگذاری اطلاعات موردنظرتان از طریق سایتتان، در ابتدا به ثبت دامنه برای راه اندازی سایت نیاز دارید. بعد از آن برای بارگذاری اطلاعاتتان نیاز به انتخاب یک سرویس میزبانی یا هاست دارید. در اینجا شما می توانید انتخاب کنید که از هاست ویندوز استفاده کنید و یا از هاست لینوکس . شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که این دو هاست چه تفاوت هایی با هم دارند، همچنین کدامیک برای استفاده ی شما مناسب تر است . برای جواب این سوال ها و آشنایی با تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی در ادامه همراه ما باشید.

هاست لینوکس چیست ؟

اگر سیستم عاملی که بر روی هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد لینوکس باشد، به آن هاست لینوکس گفته می‌شود. البته امکان دارد یکی از توزیع‌های مختلف لینوکس مانند: Centos، Ubuntu، CloudLinux و … باشد.

اما برای انتخاب هاست لینوکس نکته‌ای که حائز اهمیت است، انتخاب یک شرکت معتبر و قابل اطمینان است تا بتواند با ارائه سرویس باکیفیت به درستی پاسخگوی نیاز شما باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هاست لینوکس بر پایه سرور های لینوکسی با قدرت و سرعت شگفت انگیز به سایت ابر آراز مراجعه کنید و با بررسی پکیج‌های مختلف آن بهترین گزینه را انتخاب کنید. با زیرساخت ابری آراز خدمات و پشتیبانی رایگان و24 ساعته با خیال راحت فقط روی کسب و کارتان تمرکز کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آموزش ساخت سرور ابری لینوکس به بلاگ ما مراجعه نمایید.

هاست ویندوز چیست ؟

اگر سیستم عاملی که بر روی هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد ویندوز باشد، به آن هاست ویندوز گفته می‌شود که فقط توسط شرکت مایکروسافت ارائه می‌گردد. هاست ویندوز معمولا با سال منتشر شدن آن نسخه مانند 2012 ،2016 معرفی می‌شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای خرید هاست ویندوز ابری  نیز نیاز به دقت فراوانی خواهید داشت؛ زیرا سرنوشت سایت شما در گرو همین ارائه دهندگان هاست قرار خواهد داشت؛ پس اکیدا توصیه می‌کنیم که هاست ویندوز ارزان قیمت را فراموش کنید؛ زیرا هیچ ارزانی بی‌علت نیست!

در ادامه‌ی مقاله برای راحتی شما در انتخاب هاست مناسب، تصمیم داریم تا تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز را به طورکامل بررسی کنیم، با ما همراه باشید. 

توضیحی مختصر در مورد هاست در این دو سیستم عامل

هاست لینوکس یا ویندوز ؟ کدام را انتخاب کنیم؟ این سوال‌ها معمولا در زمان انتخاب، برای شما دردسرساز می‌شود. مقاله را تا انتها با دقت دنبال کنید، تا دیگر مشکلی در زمینه‌ی هاست خود نداشته باشید. سرویس‌های میزبانی یا هاست معمولا با دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس قابل ارائه به کاربران هستند. انتخاب و استفاده از هر کدام از این سرویس های میزبانی به چند موضوع از جمله هدف کاربران از درست کردن سایت و زبان برنامه نویسی سایت کاربر و همچنین برنامه سایت دارد.
گاهی بعضی از کاربرها فکر می کنند که برای استفاده از سرور مجازی لینوکس حتما سیستم عامل رایانه ی شخصی آنها نیز باید لینوکس باشد؛ که این یک تصور اشتباه است. کابران با هرسیستم عاملی قادر خواهند بود به سرورهای مجازی مبتنی بر لینوکس اتصال پیدا کنند، یا از آنها بازدید کنند.
برای مدیریت هاست لینوکس می توانید از سی پنل استفاده کنید، مدیریت هاست ویندوز نیزکاملا به وسیله ی کنترل پنل سرویس میزبانی و سرویس های اف.تی.پی و ایمیل انجام می شود. که با هر سیستم عامل شخصی نیز می شود از آن استفاده کرد.

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی در چیست ؟

به طور کلی، تفاوت هاست لینوکسی با ویندوزی بسیار گسترده است و شما باید بسته به نیاز خود به انتخاب این هاست‌ها اقدام نمایید. برخی از این تفاوت‌ها که در ادامه هرکدام را تشریح می‌کنیم عبارتند از:

  • ابزارهای مورد استفاده
  • استفاده از منابع سیستم
  • تفاوت در زبان برنامه نویسی مورد استفاده
  • امنیت و پایداری
  • سهولت استفاده
  • تفاوت قیمت

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی در چیست

ابزارهایی که در این هاست ها مورد استفاده قرار می گیرند

اولین فرق هاست لینوکس با ویندوز ، تفاوت در ابزارهای مورد استفاده در این سرویس ها می باشد. برای مثال در لینوکس از نرم افزار وب سرور آپاچی استفاده می شود، ولی در ویندوز ازسرویس IIS استفاده می شود. سرور لینوکسی از نرم افزارهای بیشتری پشتیبانی می کند.

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی در استفاده از منابع سیستم

استفاده از منابع سیستم مانند حافظه و CPU در سیستم های لینوکسی خیلی کمتر از سرویس های ویندوزی است. چنانچه از سرویس لینوکس و سرویس ویندوز روی سخت افزار یکسانی استفاده شود، مشاهده می‌کنید که سرویس لینوکسی فضای آزاد بیشتری از منابع را داراست.

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز در زبان های برنامه نویسی

سیستم‌های ویندوز فقط از زبان های برنامه نویسی ASP/.NET و بانک اطلاعاتی MS-SQL Server و MySQL استفاده می کنند . ولی سیستم‌های لینوکس از زبان‌های برنامه نویسی نظیر Perl , Python , PHP و CGI و بانک اطلاعاتی My SQL پشتیبانی می‌کنند. که نیاز به هزینه‌ی بالایی برای نگهداری و خدمات دارد.

تفاوت هاست ویندوز با لینوکس در امنیت و پایداری

سی پنل هاست لینوکس نسبت به ویندوز از امنیت بالاتری برخوردار است، البته این به دلیل ویژگی سیستم عامل لینوکس است.لینوکس همچنین ثبات بیشتری نسبت به ویندوز دارد، که این ثبات و امنیت به خاطر هسته لینوکس و کد با بودن نرم افزاهای آن است. این دلیل محبوبیت هاست لینوکس نسبت به ویندوز ، به خصوص برای برنامه نویسان و طراحان سایت است. البته یک دلیل که باعث شده بیشتر ویروس ها و حملات آنها به سیستم عامل ویندوز باشد و ناامن تر به نظر برسد، استفاده ی بیشتر کاربران از ویندوز است.

تفاوت هاست ویندوز و لینوکس در سهولت استفاده

برای مدیریت هر دو هاست باید از کنترل پنل استفاده کنید. برای هاست ویندوز از کنترل پنل پلسک و وب سایت پنل استفاده می شود. ولی در هاست لینوکس از سی پنل و دایرکت ادمین استفاده می شود. کار کردن با کنترل پنل های لینوکسی راحت تر از کنترل پنل های ویندوزی است، همچنین کارایی بهتری نیز دارند.

تفاوت هاست لینوکسی با ویندوزی در قیمت

معمولا هاست لینوکس ارزان تر از سایت ویندوز است. چون برنامه ها و ابزارهای ویندوز هزینه نگهداری بالاتری دارند. اکثر برنامه های کاربردی و خود سیستم عامل لینوکس رایگان هستند، که این خود باعث ارزان تر بودن هزینه هاست لینوکس نسبت به ویندوز است.
هاست لینوکس ابرآراز ، به آخرین تکنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری میزبانی مجهز است.

فرق هاست لینوکس و ویندوز با توجه به مزیت های زبان PHP نسبت به ASP

به محیط برنامه نویسی خاصی برای هر زبان برنامه نویسی مورد نیاز است. ولی PHP زبان برنامه نویسی است. که نیازی به محیط خاص ندارد و حد قابل کدنویسی با هر ویرایشگر متن است. چون زبان PHP عمومیت دارد، کد و اسکریپت آماده ی زیادی برای آن وجود دارد. بروزرسانی راحت و همچنین سرعت بالا از دیگر مزیت های این زبان است.
در صورتی که ابزارهای ASP رایگان نیستند. کدهای ASP فقط روی هاست ویندوز قابل استفاده هستند. ولی از کدهایPHP هم روی هاست لینوکس و هم هاست ویندوز می شود استفاده کرد، که این یک نکته ی مهم است. PHPمتن باز است و هزینه طراحی و توسعه ی سایت با این زبان خیلی کمتر از ASP است.

نتیجه گیری تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

با توجه به موارد گفته شده در بالا و همچنین با توجه به سرعت، امنیت و دیگر قابلیت های حرفه ای سرورهای لینوکس علت محبوبیت و استفاده اکثر کاربران هاستینگ ها از سرورهای مبتنی برلینوکس مشخص شد. استفاده از این سرورها به کاربرانی که به دنبال امنیت بالا ، سرعت بالا و سرویس ایمیل مناسب و همچنین اپتایم بالا هستند ، پیشنهاد می‌شود.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

سولات متداول

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا