توسعههمه

DNS چیست و نحوه جستجو وانواع کوئری‌های آن

در این مقاله نگاهی کامل به مفهوم dns ( دی ان اس یا نیم سرور ) داریم و خواهیم آموخت dns چیست ؟ dns مخفف چیست ؟  با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

DNS مخفف کلمه Domain Name System می‌باشد که در زبان فارسی بیشتر با نام سامانه نام دامنه شناخته می‌شود. به طور کلی و ساده اگر بخواهیم بگوییم، وظیفه اصلی DNS اتصال نام دامنه یا Domain به آی پی است. به جای اینکه شما یک IP را بخواهید تایپ کنید، آدرس نام دامنه را تایپ می کنید.

برای خرید سرور ابری آراز به سایت ابر آراز مراجعه کرده و لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

DNS چیست ؟

در پاسخ به سوال دی ان اس چیست یا سامانه نام دامنه چه مفهومی دارد باید عنوان کنیم که درواقع سیستم نام دامنه (DNS) ، دفترچه تلفن اینترنت است. امروزه ازطریق نام دامنه مانند nytimes.com و یا espn.com می‌توان به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا کرد. مرورگرهای وب از طریق پروتکل‌های اینترنتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. DNS نام دامنه را به IP addresses ترجمه می‌کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنت را بارگیری کنند.

هر دستگاه متصل به اینترنت آدرس IP منحصر به فرد خود را دارد که ماشین‌های دیگر از آن برای یافتن دستگاه استفاده می‌کنند. با وجود سرور های DNS دیگر نیازی به حفظ کردن آدرس‌های IP مانند 192.168.1.1 (در IPv4)، یا آدرس‌های IP با حروف عددی جدیدتر و پیجیده‌تر نیست. در ادامه‌ی مقاله‌ی سرور dns چیست با ما همراه باشید. 

نحوه‌ی کار دی ان اس چیست ؟

با مفهوم دی ان اس سرور ( سامانه نام دامنه ) آشنا شدید؟ می‌دانید که نحوه‌ی کار domain name چیست ؟ فرایند رزولوشن DNS شامل تبدیل نام هاست (www.example.com) به آدرس IP رایانه‌ای (192.168.1.1) می‌باشد. یک آدرس IP به هر دستگاه در اینترنت داده می‌شود و این آدرس برای یافتن دستگاه اینترنتی مناسب، ضروری است. مانند آدرس خیابان برای یافتن خانه. هنگامی که کاربر می‌خواهد یک صفحه وب را بارگذاری کند، یک ترجمه باید بین چیزی که کاربر در مرورگر وب خود تایپ می‌کند.(مانند example.com) و آدرس سازگار با دستگاه برای یافتن صفحه وب example.com صورت بگیرد.
برای درک پروسه پشت رزولوشن DNS، مهم است که در مورد اجزا مختلف سخت افزارهایی که یک جستجوی DNS از بین آنها عبور می‌کند را بشناسید. برای مرورگر وب، جستجوی DNS در “پشت صحنه” صورت می‌گیرد و به غیر از درخواست اولیه، هیچ نیازی به تعامل با کامپیوتر کاربر نمی‌باشد.

راه اندازی dns server در ویندوز سرور 2019 کار دشواری نیست، تنها نیازاست که از روش صحیحی این کار انجام شود. تیم فنی ابر آراز در مقاله‌ی راه اندازی dns server در ویندوز تلاش کرده است تا این موضوع را به شکلی دقیق و مرحله‌به‌مرحله برای شما توضیح دهد، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

نحوه‌ی کار دی ان اس چیست

dynamic dns یا DDNS چیست؟

dynamic dns چیست ؟ تفاوت آن با dns چیست ؟ تکنولوژی DDNS مشکل تغییر IP داینامیک را در اتصال به دامنه ها برطرف می‌کند. در دنیای وب جهت تهیه یک IP اختصاصی و ثابت نیاز است که هزینه‌ی بالایی به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات یا ISP‌ها پرداخت نمایید. همچنین از آنجایی‌که دامنه ها تنها قادر به داشتن یک IP هستند، شما ناچار به استفاده از IP اختصاصی هستید. این امر به این معنی است که IP های داینامیکی که از ISP‌ ها دریافت می‌کنید، برای اتصال به دامنه کاربردی نخواهند داشت.

این مشکل IP‌ های داینامیک متغیر با بهره گیری از داینامیک dns ( سامانه نام دامنه ) برطرف می‌شود. با به کارگیری DDNS شما می‌توانید دامنه‌ی شخصی خود را به IP داینامیک دریافت شده از ISP متصل نموده و به صورت اتوماتیک با تغییر IP اطلاعات جدید را در دامنه نیز بروز رسانی نمایید. Dynamic DNS در واقع تکنولوژی است که بر بستر سرویس سایت ddns توسعه یافته و بدون آن معنا نخواهد داشت.

همانطور که می دانید DNS یا همان Domain Name System یک سرویسی است که بر روی اینترنت دامنه‌ ها را به آدرس‌های IP متصل می‌کند. در واقع این DNS است که به همراه سرور های متعدد اینترنت را به صورتی که شما آن را می‌شناسید شکل داده است. در ادامه‌ی مقاله‌ی dns یعنی چه با ما همراه باشید.

ptr record چیست ? ارتباط آن با dns server چیست ؟

PTR Record چیست ؟ PTR Record که در زبان فارسی با نام رکورد اشاره‌گر نیز شناخته می‌شود، وظیفه دارد اطلاعات موردنیاز برای Reverse DNS (سیستم نام دامنه ) را جمع‌آوری نماید. مهم است بدانید که این اطلاعات برای Logging و Verification نام دامنه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این قسمت منظور از Logging، واقعه نگاری است و Verification به معنای تطبیق است.

شما با استفاده از آدرس IP می‌توانید دامنه / نام میزبان مربوطه را دریافت کنید. یک کاربرد بسیار جالب PTR Record برای سرور ایمیل است که می‌تواند به شکل قابل توجهی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور کلی، در رکوردهای A یک دامنه به آدرس IP اشاره می‌کند، اما درمقابل، در رکوردهای PTR ( PTR Record )، یک آدرس IP به یک دامنه ( domain ) اشاره می‌کند. اگر دوست دارید در مورد این مفهوم و اهمیت ویژه‌ی آن بیشتر بدانید،‌  توصیه می‌کنیم مقاله‌ی PTR Record چیست ما را مطالعه نمایید.

کدام سرور های DNS در بارگیری صفحه دخیل هستند

در ادامه سرور های DNS ( سامانه نام دامنه ) را که در بارگیری صفحه دخیل هستند را بیان می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

DNS recursor

این سرور را می‌توان یک کتابدار در نظر گرفت که از وی خواسته شده کتاب خاصی را در جایی از کتابخانه پیدا کند. DNS recursor سروری طراحی ‌شده برای دریافت query یا پرس و جو از سیستم کاربر از طریق برنامه‌هایی مانند مرورگر وب است. معمولاً recursor مسئول ایجاد درخواست‌های اضافی برای پاسخ به کد جستجوگر یا DNS query کاربر هست.

Root nameserver

سرور root گام اول در ترجمه نام‌ هاست به IP addresses می‌باشد. می‌توان آن را مانند فهرستی در کتابخانه در نظر گرفت که به قفسه‌های مختلف کتاب اشاره دارد. معمولا به عنوان مرجعی برای مکان‌های خاص عمل می‌کند.

TLD nameserver

نام دامنه سطح بالا یا TLD می‌تواند به عنوان یک قفسه خاص از کتاب‌ها در کتابخانه در نظر گرفته شود. این نام سرور مرحله بعدی در جستجوی IP address می‌باشد، و آخرین قسمت نام میزبانی را هاست می‌کند. به‌ عنوان‌ مثال در example.com ، com سرور TLD است.

TLD nameserver در dns چیست

Authoritative nameserver

آخرین نام سرور را می‌توان به ‌عنوان یک فرهنگ لغت در یک قفسه کتاب در نظر گرفت که در آن یک نام خاص می‌تواند به معنی خود ترجمه شود. نام سرور معتبر آخرین توقف در کوئری نام سرور می‌باشد. اگر نام سرور معتبر به رکوردهای درخواستی دسترسی داشته باشد، IP address مربوط به نام هاست درخواست ‌شده را به DNS Recursor (کتابدار) که درخواست اولیه را ارائه داده است، باز می‌گرداند.

تفاوت میان سرور authoritative DNS و تحلیل‌گر recursive DNS چیست ؟

هر دو مفهوم به سرور ها (گروه سرور ها) اشاره می کند که برای زیرساخت DNS ضروری هستند، نقش متفاوتی را ایفا می‌کنند و در مکان‌های مختلف درون pipeline یک کوئری DNS وجود دارند. تنها تفاوتشان این است که recursive resolver در ابتدای کوئری DNS قرار دارد و سرور نام authoritative در انتهای آن قرار دارد․

Recursive DNS resolver چیست ؟

Recursive resolver کامپیوتری است که به درخواست بازگشتی (recursive) از سوی کلاینت پاسخ می‌دهد و زمان خود را به ردیابی رکورد DNS اختصاص می‌دهد. این کار را با ایجاد یک سری درخواست انجام می‌دهد تا زمانی که به DNS nameserver معتبر رکورد درخواستی برسد (یا در صورت عدم یافتن رکورد ، خطایی را حذف کرده یا خطایی را برمی گرداند). خوشبختانه تحلیل‌گر recursive DNS همیشه نیاز به ایجاد درخواست‌های مکرر برای ردیابی رکوردها و سوابق مورد نیاز برای پاسخ به کلاینت ندارد، حافظه پنهان یا همان کَش کردن (Cashing) فرایندی است برای با ثبات کردن اطلاعات که برای پاسخ به برخی درخواست‌های ضروری، میانبری ایجاد کرده و از سوابق درخواست‌های قبلی ایجاد شده برای بررسی DNS و رکورد منابع استفاده می‌کند. از این‌ رو مشتری خیلی سریع ‌تر می‌تواند نتیجه‌ی درخواست خود را مشاهده کند.در ادامه‌ی مقاله‌ی dns چیست به زبان ساده و کامل با ما همراه باشید.

Authoritative DNS server چیست ؟

به زبان ساده، سرور authoritative DNS، در واقع سروری است که نگهداری می‌کند، و مسئول سوابق منابع DNS (سامانه نام دامنه) می‌باشد. این زنجیره در انتهای زنجیره جستجو DNS قرار گرفته که با سوابق منابع داده شده پاسخ می‌دهد و در نهایت اجازه می‌دهد تا به آدرس IP که برای دسترسی به یک وب سایت یا منابع وب دیگر نیاز دارد ، دسترسی پیدا کند. یک سرور نام authoritative قادر است که بدون نیاز به کوئری گرفتن از منابع دیگر با استفاده از داده‌های خود به کوئری‌ها پاسخ دهد، چرا که این آخرین منبع حقیقی برای رکوردهای DNS مشخص است.

Authoritative DNS server چیست

تفاوت سرویس‌های DNS و سرویس‌های cloudflare

یک تفاوت اساسی میان بسیاری از سرویس‌های DNS و سرویسی که Cloudflare ارائه می‌دهد وجود دارد. تحلیل‌گرای DNS recursive مانند Google DNS، Open DNS و ارائه دهندگانی مانند Comcast، همه مراکز داده ای را برای تحلیلگرهای DNS recursive برقرارکرده‌‌اند. این تحلیلگرها امکان جستجوی سریع و آسان را از طریق خوشه‌های بهینه سازی ‌شده‌ی DNS برای سیستم‌ها فراهم می‌کنند . اما آن‌ها با سرور های نام میزبانی شده توسط Cloudflare تفاوت اساسی دارند.
Cloudflare سرور های نام سطح زیرساخت را که برای عملکرد اینترنت لاینفک هستند حفظ می‌کند. یک مثال کلیدی شبکه سرور f-root است که Cloudflare تا حدی مسئول میزبانی آن است. F-root یکی از اجزای زیرساخت root-level سرور نام DNS، که مسئول میلیاردها درخواست اینترنت در روز است، می‌باشد. شبکه Anycast ما را در موقعیت بی‌نظیری قرار می‌دهد تا حجم بالایی از ترافیک DNS را بدون وقفه در سرویس کنترل کنیم.

مراحل جستجو DNS (سامانه نام دامنه)

در بیشتر مواقع، DNS در ترجمه یک نام دامنه به آدرس IP مناسب، درگیر است.برای یادگیری نحوه این فرایند، مسیر جستجو DNS را همانطور که از یک مرورگر وب و از طریق پروسه جستجو DNS عبور می‌کند و دوباره باز می‌گردد، دنبال کنید.
توجه: به طور غالب اطلاعات کوئری DNS به صورت محلی و لوکال در کامپیوتر جستجوگر یا از راه دور در زیرساخت DNS کش می‌شود. به طور معمول 8 مرحله در جستجوی DNS وجود دارد.وقتی اطلاعات DNS کش می‌شوند، مراحل از پروسه جستجو DNS پرش کرده و از آن می‌گذرند، که باعث سریع‌ترشدن عملکرد می‌شود.

8 مرحله‌ی جستجوی DNS چیست ؟

  • مثال زیر هر 8 مرحله را که هیچ کشی صورت نگرفته را نشان می‌دهد.
    8 مرحله جستجو:
    کاربر در مرورگر وب example.com را تایپ کرده، و کوئری به اینترنت رفته و توسط یک تحلیل‌گر DNS recursive دریافت می‌شود.
  • تحلیل‌گر از سرور نام رشه می‌پرسد.
  • سپس سرور روت با آدرس سرور DNS دامنه سطح بالا (TLD) مانند .com و .net ، که اطلاعات دامنه خود را ذخیره می‌کنند، پاسخ می‌دهد. هنگام جستجو برای example.com درخواست ما به سمت .com در TLD است.
  • تحلیل‌گر سپس درخواستی به .com ، TLD می‌دهد.
  • سپس سرور TLD با آدرس سرور نام دامین ، example.com پاسخ می‌دهد.
  • در آخر، تحلیل‌گر recursive کوئری را به سرور نام دامنه ارسال می‌کند.
  • پس آدرس IP، example.com، از سرور نام به تحلیل‌گر برگشت داده می‌شود.
  • پس تحیلیل‌گر DNS با آدرس IP دامنه درخواست شده به مرورگر پاسخ می‌دهد.

هنگامی که 8 مرحله جستجوی DNS آدرس IP example.com را بازگردانند، مرورگر می‌تواند درخواست صفحه وب را انجام دهد. مرورگر درخواست HTTP را به IP address ارائه می‌دهد. سرور در آن IP، صفحه وب را برای نمایش در مرورگر برمی‌گرداند.

8 مرحله‌ی جستجوی DNS چیست

DNS resolver چیست؟

تحلیل‌گر DNS RESOLVER اولین در جستجوی DNS می‌باشد و وظیفه رسیدگی به مشتری که درخواست اولیه را ایجاد کرده است را بر عهده دارد. تحلیل‌گر یک سری کوئری‌هایی را شروع می‌کند که در نهایت منجر به ترجمه شدن URL به IP address لازم می‌شوند.
توجه: یک جستجوی کش نشده و معمولی DNS شامل هر دو کوئری های بازگشتی(recursive) و تکراری(iterative) می‌باشد.
مهم است که بین یک کوئری بازگشتی و یک تحلیل‌گر بازگشتی DNS تفاوت قائل شوید.
عبارت کوئری به درخواستی که به تحلیل‌گر DNS برای رزولوشن کوئری می‌باشد مربوط است.
تحلیل‌گر بازگشتی DNS کامپیوتری است که یک کوئری بازگشتی را می‌پذیرد و پاسخ را با ایجاد درخواست‌های لازم پردازش می‌کند.

انواع کوئری‌های DNS ( سامانه نام دامنه )

در یک جستجوی معمولی DNS سه نوع کوئری اتفاق می افتد. با استفاده ترکیبی از کوئری‌ها، یک فرایند بهینه سازی شده باعث شود، مسافت انتقال کاهش یابد. در یک وضعیت ایده‌آل، داده های ضبط شده ذخیره می شوند و اجازه می‌دهند نام سرور DNS ، یک جستجوی غیر بازگشتی را برگرداند.

انواع کوئری‌های دی ان اس

1. کوئری بازگشتی (recursive query)

در یک کوئری بازگشتی، یک کلاینت نیاز دارد که یک سرور DNS (معمولا یک تحلیل‌گرrecursive DNS ) در صورت عدم پیدا کردن رکورد، به کلاینت همراه با رکورد منبع درخواستی یا یک پیام خطا پاسخ دهد.

2. کوئری تکراری (iterative query)

در این شرایط، سرویس‌گیرنده‌ی DNS به سرور DNS اجازه می‌دهد تا بهترین پاسخ ممکن را بازگرداند. اگر سرور DNS درخواست شده با نام آن تطابق نداشته باشد، ارجاعی به dns server authoritative برای سطح پایین‌تر فضای دامنه ( Domain namespace ) باز می‌گرداند. سپس کلاینت DNS یک درخواست برای آدرس مرجوعی می‌فرستد. این فرایند با سرور  های اضافی DNS در زنجیره کوئری تا زمانی ادامه می‌یابد که خطا یا وقفه‌ای رخ بدهد.

3. کوئری غیر بازگشتی (non-recursive query)

این کوئری معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک کلاینت تحلیلگر DNS از سرور DNS برای ثبت رکوردی، درخواست می‌گیرد که به هر دو دسترسی دارد، چرا که هم برای رکورد معتبر است و هم برای رکوردی که داخل اطلاعات ذخیره شده آن وجود دارد. به ‌طور معمول، یک سرور DNS ، رکوردهای DNS را برای جلوگیری از مصرف اضافی پهنای باند و بارگذاری بر روی سرور های آپ استریم ( Upstream server ) ذخیره خواهد کرد. (اگر می‌خواهید بدانیید استریم چه معنا و کاربردی دارد، مطالب مقاله‌ی استریم چیست می‌تواند برای شما سودمند باشد.)

کوئری غیر بازگشتی

DNS Caching چیست و در کجا رخ می‌دهد؟

هدف کشینگ این است که به صورت موقت داده‌ها را در مکانی ذخیره کند که منجر به بهبود عملکرد و ایجاد اطمینان برای درخواست‌های اطلاعات می‌شود.DNS caching یا حافظه پنهان DNS، شامل ذخیره داده‌ها در نزدیکی مشتری درخواست کننده است، تا کوئری‌ها سریع‌تر تفکیک و تحلیل شده و از کوئری‌های اضافی در امتداد زنجیره جستجو DNS بتوان جلوگیری کرد و در نتیجه زمان بارگذاری بهینه سازی شود و مصرف پهنای باند CPU را کاهش یابد. داده‌های DNS را می‌توان در مکان‌های مختلفی ذخیره کرد، هرکدام از آنها رکوردهای DNS را برای مدت‌ زمان مشخص توسط یک time-to-live (TTL) ذخیره می کنند.

کشینگ DNS مرورگر

مرورگرهای وب جدید به طور پیش فرض برای ذخیره کردن سوابق DNS ( سامانه نام دامنه ) برای مدت زمان معینی طراحی شده اند. هدف این موضوع واضح است؛ هرچه DNS caching به مرورگر وب نزدیک تر باشد، برای بررسی حافظه پنهان و ایجاد درخواست های صحیح برای یک آدرس IP ، باید مراحل پردازش کمتری انجام شود. هنگامی‌که یک درخواست برای یک رکورد DNS ساخته می‌شود، کش مرورگر اولین مکانی است که برای رکورد درخواست شده بررسی می‌شود . شما نیز در chrome می‌توانید وضعیت کش DNS خود را با رفتن به آدرس chrome://net-internals/#dns مشاهده کنید.

DNS کشینگ سیستم عامل (OS)

تحلیلگر DNS سطح سیستم‌عامل، دومین و آخرین توقف، قبل از آن است که پرس ‌و جوی DNS، دستگاه شما را ترک ‌کند. فرآیند موجود در سیستم عامل شما که برای پاسخگویی به این سؤال طراحی شده است معمولاً یک”stub resolver” یا کلاینت DNS نامیده می شود. یک stub resolver درخواستی را که از یک برنامه دریافت می‌کند، ابتدا کش خود را بررسی می‌کند تا ببیند آیا این رکورد را دارد یا خیر. اگر نداشته باشد، یک کوئری DNS با یک recursive flag set، خارج از شبکه محلی به یک تحلیل‌گر بازگشتی DNS در سرویس ارائه ‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) می‌فرستد.
هنگامی که تحلیل‌گر بازگشتی DNS در ISP کوئری DNS را دریافت می‌کند، مانند مراحل قبلی، بررسی می‌کند که آیا ترجمه درخواست شده هاست به آدرس IP در لایه لوکال ثابت خود ذخیره شده است یا خیر.

DNS کشینگ سیستم عامل

انواع رکوردهای موجود در کش

تحلیل‌گر بازگشتی نیز بسته به انواع رکورد موجود در کش خود،عملکردهای بیشتری دارد:
1. اگر تحلیل‌گر دارای رکورد A نباشد، اما رکوردهای NS را برای سرور های نام معتبر داشته باشد، تحلیل‌گر سرور ها، نام را به طور مستقیم با عبور از چندین گام در DNS، پرس‌ و جو می‌کند. در این میان ‌بر از جستجوی روت و سرور های نام .com جلوگیری می‌کند(در جستجوی ما example.com). و به رزولوشن سریعتر کوئری کمک می‌کند.
2. اگر تحلیل‌گر رکوردهای DNS را نداشته باشد، کوئری را برای سرور های TLD ارسال خواهد کرد. از مرحله ی سرور روت صرف نظر می کند.
3. معمولا بعید است که تحلیلگر هیچ رکوردی که به سرور های TLD اشاره کند را نداشته باشد. ولی اگر این اتفاق بیافتد، در این زمان سرور های روت را پرس ‌و جو خواهد کرد. این اتفاق معمولاً پس از اینکه کش یک DNS پاک می شود اتفاق می افتد.

تنظیم دی ان اس برای کامپیوتر

در مواردی که دسترسی شما به ساییتان برقرار نمی‌شود، اما دیگر افراد مشکلی برای برقراری ارتباط ندارند، ممکن است مشکلی در کش شدن DNS روی کامپیوتر شما به وجود آمده باشد. همچنین ممکن است مشکل کش نشدن DNS برروی سرور های ISP (شرکت ارائه دهندۀ خدمات اینترنت ) شما ایجاد شده باشد.

اگر این مشکل‌ناشی از کش شدن DNS های سایت روی رایانه‌های ISP باشد، تغییر سرور های DNS رایانه‌ی شخصی شما می‌تواند راه‌حل موثری باشد. در ادامه تلاش می‌کنیم تا نحوه‌ی رفع مشکل دی ان اس برای پی سی را در کنار هم برطرف نماییم.

مطمئنا تا به الان با پاسخ سوال سرویس dns چیست و چه کاربردی دارد آشنا شده‌اید. اما اگر باز هم بخواهیم به طور خلاصه و ساده‌تر،‌ این مفهوم را برای شما توضیح دهیم،‌ بیایید با هم مثالی را مرور کنیم.

مسلما شما به عنوان یک وبمستر دوست ندارید که بازدیدکنندگان سایتتان IP سایت را برای وارد شدن به آن در مرورگر اینترنتی خود وارد کنند. در مقابل،‌ شما دامنه را می‌خرید تا افراد بتوانند با یک نشانی جذاب و ساده‌تر مثل Arazcloud.com به سایت وارد شوند. اما به راستی،‌ ارتباط میان IP و نام دامنه چگونه ایجاد می‌شود؟

برقراری ارتباط میان IP و نام دامنه

پاسخ این سوال کمی دشوار خواهد بود؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت،‌ رایانه‌هایی در سرتاسر دنیا وجود دارند که کارشان ذخیره IP ها و دامنه های متناظر آنها است. زمانی که شخصی، درخواست باز شدن یک سایت را به مرورگر می‌دهد، مرورگر اینترنتی (مثل فایرفاکس) از روی این رایانه‌ها، اطلاعات IP دامنه را کسب کرده و به سراغ آن می رود. به‌عبارت دیگر،‌ این رایانه‌ها که کارشان آدرس دادن است، مانند دفتر تلفن عمل می‌کنند.

فرض کنید شما می‌خواهید وارد سایت Arazcloud.com شوید. در این صورت، باید این دامنه را وارد نوار نشانی مرورگر خود کنید. پس از آن،‌ مرورگر با استفاده از اطلاعات وارده توسط شما تلاش می‌کند تا IP سایت را پیدا کند. اگر نتوانست این کار را انجام دهد،‌ به سرور های DNS ای که از آن به عنوان دفترچه تلفن یاد شد، مراجعه کرده و IP سایت را به دست می‌آورد. در این مرحله، مستقیما به سراغ رایانه‌ای می‌رود که IP مشابهی دارد. مسلماً آن رایانه، همان سروری است که سایت Arazcloud.com روی آن قرار گرفته است. بدین شکل است که افراد می‌توانند سایت‌های متفاوت را با دامنه های گوناگون بیابند.

علت اهمیت dns سرور چیست ؟

همانطور که در مثال بالا دیدید،‌ سرور های DNS تنها کامپیوترهایی هستند که اطلاعات مرتبط با DNS سایت‌ها را روی خود ذخیره می‌کنند. علاوه بر آن با میزان اهمیت آنها نیز آشنا شدید.

نکته‌ی قابل اهمیت این است که از آنجایی که احتمال دارد،‌ IP و دیگر رکوردهای یک وب سایت تغییر کند، این سرور ها باید به طور مداوم به بروزرسانی اطلاعات خود اقدام نمایند. منظور از این کار،‌ این است که اصطلاحاً کش خود را پاک کرده و اطلاعات جدید را جایگزین آن کنند. منظور از کش ( Cache ) حافظۀ موقت است.

حال مشکل از کجا شروع می‌شود؟ ممکن است که شرکتی که از آن خدمات دریافت می‌کنید،‌ دیربه‌دیر، اقدام به بروزرسانی اطلاعات خود نماید. در این صورت،‌ اگر به تازگی اطلاعات DNS و رکوردهای Zone سایت خود را تغییر داده‌اید، ممکن است نتوانید به عنوان مدیر یا ادمین وارد وب سایت خود شوید. غالبا این مشکل به شرکت ISP شما مرتبط می‌شود. علاوه بر آن، مشکلات اینترنتی ایران نیز می‌توانند به این موضوع دامن بزند.

رفع مشکل دی ان اس برای pc

در این موقعیت باید چه کرد؟ تغییر سرور های DNS کامپیوتر شخصی، چاره‌ی مشکل شماست. به زبانی دیگر،‌ دفترچه تلفنی که رایانه ما به آن مراجعه می‌کند را عوض کنیم. ما در این مقاله، رفع مشکل دی ان اس برای ویندوز را بررسی خواهیم کرد.

  1. به کنترل پنل (Control Panel) ویندوز مراجعه کنید.
  2. روی گزینه‌ی Network and Internet کلیک کنید.
  3. سپس به قسمت Network and Sharing Center بروید. این مورد را هم می‌توانید، مستقیم در نوار جستجوی کنترل پنل جستجو کنید.
  4. از نوار سمت چپ روی Change Adapter Settings کلیک کنید. به بخشی خواهید رفت که تمامی اتصالات شبکه (Connections) به شما نمایش داده می‌شوند. این مراحل برای ویندوز 8 بود. اما در ویندوز 10 و همچنین ویندوزهای قدیمی مثل 7 هم روال به همین ترتیب است.
  5. روی اتصال (کانکشن) یا همان سخت افزاری که با آن به اینترنت متصل هستید و الان در حال حاضر روشن است راست کلیک کرده و گزینۀ Properties را انتخاب کنید. پنجرۀ تنظیمات آن اتصال به اینترنت باز شده و باید از قسمت This connection uses the following items لغزنده را گرفته و پایین بکشید تا به گزینۀ Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) برسید. حالا دوبار روی نامش کلیک کنید تا پنجرۀ تنظیمات اتصال به شبکه با پروتکل TCP/IPv4 باز شود.
  6. حال گزینه‌ی Use the following DNS server address را فعال کرده و IPهای سرور های DNS گوگل را به این صورت وارد کنید:
  • 8.8.4.4
  • 4.2.2.4

مرحله دوم رفع مشکل دی ان اس کامپیوتر

روی OK کلیک کنید که به پنجر‌ی قبلی برگردید. مجددا روی OK کلیک کرده و پنجره‌ی Network Connections را ببندید. حالا مرورگر خود را باز کرده و دامنه سایت را در نوار نشانی مرورگر وارد کنید؛ آیا می‌توانید سایت را باز کنید یا خیر؟

دقت کنید ما در مراحل بالا، نشانی IP سرور های DSN گوگل (دفترچه تلفن های گوگل!) را وارد کردیم. شما می‌توانید از سرور های DNS دیگری استفاده کنید. اما سرور های گوگل بسیار معروف بوده و کیفیت بالایی دارند. اگر IP های اشتباهی وارد کنید، ممکن است دسترسی رایانه‌ی شما به اینترنت مسدود شود یا بسیاری از سایت‌ها باز نشود. البته آن سایت هایی که قبلاً باز کردید و DNS های آنها روی رایانه‌ی شما کش شدند هنوز باز می‌شوند.

امیدواریم که این مقاله پاسخگوی سوالت شما بوده باشد. به‌طورکلی،‌ پس از درک مفهوم DNS ( سامانه نام دامنه ) ،‌درخواهید یافت که کارکردن با این سرویس تا چه اندازه جذاب است.

اگر دوست دارید هر روز مقاله‌های روز دنیا را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را  در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

سرور های ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت‌ترین سرور ابری با آپتایم 99/9 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرور هایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا