آموزش لینوکسآموزشیهمه

آموزش نصب فدورا Fedora در vmware

یکی از سوالات علاقه‌مندان به سیستم عامل لینوکس این است که روش نصب fedora فدورا چگونه است و برای راه اندازی فدورا ، چه باید کرد؟ ممکن است نصب این توزیع از لینوکس برای بسیاری از افراد به نظر سخت و پیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت نصب لینوکس  fedora به عنوان یکی از قدرتمندترین توزیع‌های لینوکس ، کار چندان مشکلی نیست. با ما همراه شوید تا توسط یکی از متخصصین فعال در این حوزه، آموزش نصب فدورا را به ساده‌ترین زبان ممکن با هم پیش ببریم.

تا چه میزان در مورد لینوکس و کاربردهای آن آشنایی دارید؟ مطمئنا اولین گام برای نحوه‌ی صحیح راه اندازی fedora این است که دقیقا با لینوکس و نحوه‌ی کار آن اشنایی داشته باشید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه این مقاله را ادامه دهید، به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله‌ی معایب و مزایای لینوکس را مطالعه کنید. 

فدورا چیست ؟

پیش از اینکه به موضوع اصلی مقاله بپردازیم،‌ برای تسلط بیشتر شما، لازم می‌دانیم تا درباره کاربرد فدورا و چیستی آن توضیح دهیم. به صورت کلی، Fedora یکی از انواع توزیع های لینوکس است که توسط پروژه Fedora توسعه یافته است. این توزیع ،‌ در درجه اول توسط Red Hat، زیرمجموعه IBM، با پشتیبانی بیشتر از سایر شرکت‌ها حمایت می‌شود.

لینوکس فدورا دارای نرم‌افزاری است که تحت مجوزهای مختلف رایگان و متن باز توزیع می‌شود که هدف آن قرار گرفتن در لبه پیشرو فناوری‌های رایگان است. جالب است بدانید که از زمان انتشار Fedora 30، پنج نسخه مختلف در حال حاضر در دسترس است: Workstation، متمرکز بر رایانه شخصی، Server برای سرورها، CoreOS، تمرکز بر رایانش ابری، Silver Blue، تمرکز بر روی یک دسکتاپ تغییر ناپذیر تخصصی برای گردش کار مبتنی بر کانتینر و IoT، متمرکز در دستگاه‌های اینترنت اشیا.

از فوریه 2016، فدورا دارای 1.2 میلیون کاربر است؛ از جمله لینوس توروالدز (در ماه مه 2020)، خالق هسته لینوکس. لینوکس فدورا به دلیل تمرکز بر نوآوری، ادغام فناوری های جدید و همکاری نزدیک با جوامع بالادستی لینوکس شهرت دارد. چرخه عمر Fedora نسبتاً کوتاه است؛ به‌طوریکه هر نسخه معمولاً حداقل 13 ماه پشتیبانی می‌شود. جایی که نسخه X تنها تا 1 ماه پس از انتشار نسخه X+2 و تقریباً 6 ماه بین اکثر نسخه‌ها پشتیبانی می‌شود. کاربران فدورا می‌توانند از نسخه به نسخه بدون نصب مجدد به ارتقای این توزیع اقدام نمایند.

اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس ارزان را دارید، به وب سایت ابرآراز سر بزنید و از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید.

ویژگی‌های fedora چیست ؟

در ادامه‌‌ی مقاله‌ی آموزش نصب فدورا قصد داریم تا ویژگی‌هایی را که سبب اهمیت این توزیع می‌شوند را باهم بررسی کنیم. باید بدانید که محیط پیش فرض دسکتاپ در Fedora GNOME و رابط کاربری پیش فرض GNOME Shell است. سایر محیط‌های دسکتاپ، از جمله KDE Plasma ،Xfce ،LXQt ،LXDE ،MATE ،i3 در دسترس و قابل نصب هستند.

اکثر نسخه‌های لینوکس فدورا از سیستم مدیریت بسته RPM و از DNF به عنوان ابزاری برای مدیریت بسته‌های RPM استفاده و DNF از libsolv استفاده می‌کند. فدورا هنگام بروزرسانی بسته‌های نصب شده برای ارائه بروزرسانی دلتا، از RPM دلتا استفاده می‌کند. RPM دلتا شامل تفاوت نسخه قدیمی و جدید بسته است. این بدان معناست که فقط تغییرات بین بسته نصب شده و بسته جدید بارگیری می‌شود که باعث کاهش ترافیک شبکه و مصرف پهنای باند می‌شود.

rpm چیست؟ RPM یکی از محبوب‌ترین ابزار مدیریت بسته­‌ی پیشفرض و منبع باز می­­­­‌باشد و برای سیستم‌ های مبتنی بر Red Hat مانند RHEL، CentOS و Fedora کاربرد دارد. این ابزار به مدیران و کاربران سیستم امکان می‌دهد تا بسته‌‌های نرم ‌افزاری را در یونیکس و لینوکس، نصب، به‌روزرسانی، حذف، جستجو، تأیید و مدیریت کنند.

اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر با مفهوم RPM آشنا شوید، از مطالب مقاله‌ی rpm چیست استفاده کنید.

دلیل اهمیت فدورا چیست ؟

فدورا به طور پیش فرض از  Security-Enhanced Linux by default که انواع سیاست‌های امنیتی، از جمله کنترل‌های دسترسی اجباری را اجرا می‌کند. Fedora در اوایل آن را در FEDORA 28 تصویب کرد. جالب است بدانید که این توزیع با طیف وسیعی از نرم‌افزارها مانند LibreOffice و Firefox از پیش نصب شده است.بهتر است بدانید که فدورا با استفاده از مدیر بسته DNF قابل نصب است.

علاوه بر این، مخازن اضافی را می‌توان به سیستم اضافه کرد. به طوریکه نرم‌افزاری که در  30 Fedora در دسترس نیست به راحتی قابل نصب است. نرم‌افزارهایی که از طریق مخازن رسمی Fedora در دسترس نیستند یا تعریف فدورا از یک نرم‌افزار رایگان را برآورده نمی‌کند یا به دلیل توزیع آن ممکن است قوانین را نقض کند، می‌توانند با استفاده از مخازن شخص ثالث نصب شوند. مخازن محبوب شخص ثالث شامل مخازن RPMFusion رایگان و غیر رایگان است. Fedora همچنین یک سیستم ساخت آسان برای ایجاد مخازن خود به نام Copr در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

آموزش نصب فدورا Fedora

  • از DVD یا ISO بوت کنید. با استفاده از فلش بالا گزینه “Install Fedora 31” را انتخاب کرده و کلید enter را فشار دهید.

نصب لینوکس fedora

  • در این قسمت از آموزش نصب فدورا شما باید زبان مناسب را انتخاب کنید. پس از آن، روی دکمه “ادامه” کلیک کنید.

آموزش نصب فدورا ؛ قسمت دوم

  • صفحه “Installation Summary” به شما نشان داده می شود. قبل از ادامه نصب ، باید موارد مشخص شده را تکمیل کنید. بسته به نیاز خود ، ممکن است بخواهید با کلیک روی relevant links. ، تنظیمات پیش فرض را تغییر دهید.

نصب لینوکس fedora به زبان فارسی

  • اگر میخواهید که از پارتیشن بندی خودکار کل دیسک استفاده کنید ، روی دکمه “done” کلیک کنید تا به صفحه قبلی بازگردید. اگر می خواهید پیکربندی پارتیشن بندی را تغییر دهید ، گزینه “Custom” را انتخاب کرده و روی دکمه “Done” کلیک کنید.

آموزش نصب فدورا به زبان ساده

  • در این قسمت از آموزش نصب فدورا باید پس از تکمیل مراحل پیشین، روی گزینه “Root Password” کلیک کنید.

راه اندازی fedora

آموزش نصب فدورا : قسمت سوم

  • اطلاعات گذرواژه را وارد کرده و روی دکمه “done” کلیک کنید.

نصب fedora روی vmware

  • روی گزینه “ایجاد کاربر” کلیک کنید. برای مشاهده این مورد ، باید به پایین scroll کنید.

نصب لینوکس fedora

  • مشخصات کاربر را وارد کرده و روی دکمه “done” کلیک کنید.

آموزش نصب لینوکس fedora

  • پس از انجام تغییرات در تنظیمات پیش فرض ، روی دکمه “شروع نصب” کلیک کنید.

آموزش نصب fedora در vmware

  • منتظر بمانید تا نصب کامل شود و روی دکمه “Reboot System” کلیک کنید.

راه اندازی fedora

  • با استفاده از نام کاربری “root” و رمز عبوری که قبلاً مشخص کرده اید وارد شوید.

آموزش نصب فدورا در چند مرحله

  • ما نسخه minimal  را نصب  ، اما اگر می خواهید یک رابط کاربری GUI داشته باشید ، برای نصب بسته های دسکتاپ و راه اندازی مجدد ، وارد سیستم شوید و دستورات زیر را وارد کنید.

مقایسه فدورا

در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب فدورا قصد داریم تا شما را بیشتر با مفهوم فدورا و تفاوت آن با دیگر سیستم‌عامل‌ها بررسی کنیم. در همین راستا به توضیح مختصری از هرکدام پرداخته و ضمن بیان مشکلات فدورا به نقاط قوت آن نیز اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

مقایسه فدورا ؛ لینوکس فدورا بهتر است یا اوبونتو ؟

fedora یا ubuntu ؟ کدام انتخاب درست‌تری است؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید به شناخت درستی نسبت به این مفاهیم دست پیدا کنیم. اوبونتو یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است. برای رایانه ها ، تلفن های هوشمند و سرورهای شبکه ایجاد شده است. این سیستم توسط یک سازمان مستقر در انگلستان به نام Canonical Ltd. توسعه یافته است. تمام اصول مورد استفاده برای توسعه نرم افزار اوبونتو بر اساس اصول توسعه نرم افزار منبع باز است. Fedora یک توزیع لینوکس است که توسط پروژه Fedora با پشتیبانی جامعه ایجاد شده و توسط Red Hat حمایت می شود. Fedora شامل نرم افزاری است که تحت چندین مجوز رایگان و منبع باز توزیع می شود و هدف آن قرار گرفتن در حاشیه چنین فناوری هایی است. Fedora منبع بالادستی توزیع اقتصادی Red Hat Enterprise Linux است.

فدورا یا دبیان

 Fedora یک توزیع قدرتمند و رایگان لینوکس و یک سیستم عامل کامل است که توسط یک جامعه بزرگ توسعه دهندگان ، آزمایش کنندگان ، بازاریابان و حامیان توسعه و پشتیبانی می شود. Debian یک توزیع جامع و غیر تجاری لینوکس است که نه تنها یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است بلکه نمونه کاملی از یک توزیع مستقل و جامعه محور است. و یک سازمان غیر انتفاعی است که توسط طرفداران پرشور نرم افزار رایگان اداره و نگهداری می شود.

– Debian یک توزیع کاربر پسند نیست. کاربران باید اصول اولیه لینوکس و نحوه مدیریت کارهای معمول مدیریتی را بدانند. استفاده از دبیان نسبت به فدورا سخت است. بسته به کاری که می خواهید با آن انجام دهید ،  Fedora دارای ابزار نصب بسیار خوبی به نام Anaconda است که این فرآیند را به تجربه ای راحت تبدیل می کند. با این حال ، Fedora از proprietary drivers, پشتیبانی نمی کند ، به این معنی که کاربران هنگام استفاده از Fedora ممکن است با سخت افزار زیادی روبرو شوند. Debian هنوز یکی از توزیع های محبوب موجود است.

مقایسه فدورا یا آرچ

Fedora و Archra دو مورد از محبوب ترین توزیع های لینوکس هستند. Fedora به طور رسمی توسط یکی از بزرگترین شرکت های توسعه نرم افزار یعنی Red Hat Inc حمایت می شود و توسط بنیانگذار سیستم عامل لینوکس یعنی Linus Torvalds استفاده می شود. سیستم عامل اولین بار در سال 2003 منتشر شد. Arch در سال 2002 توسط آرون گریفین و چند توسعه دهنده دیگر معرفی شد. هر دو سیستم عامل از نسخه نوردی پیروی می کنند که در آن کاربر هر زمان که در دسترس باشد ، به روز رسانی می کند.

Fedora به راحتی نصب می شود چون یک نصب کننده و مدیر پارتیشن مبتنی بر GUI ارائه می دهد. مگر اینکه متخصص باشید ، برای نصب Arch ، ایجاد پارتیشن و غیره باید به راهنمای نصب  مراجعه کنید. پس از نصب سیستم عامل ، می توانید نرم افزار ، مدیر دسکتاپ و محیط دسکتاپ را به دلخواه خود نصب کنید. اگر از Fedora استفاده می کنید ، لازم نیست این کار را انجام دهید زیرا سیستم عامل همه برنامه های مورد نیار را از قبل نصب میکند.

آموزش نصب فدورا و پارتیشن بندی توصیه شده برای آن

توصیه می‌کنیم پارتیشن‌هایی را که در ادامه ذکر می‌کنیم، برای سیستم‌های x86 ، AMD64 و Intel 64 ایجاد نمایید:

  • A swap partition
  • A /boot partition
  • A / partition
  • A /home partition

پارتیشن swap (حداقل 256 مگابایت)

پارتیشن‌های swap برای پشتیبانی از حافظه مجازمورد استفاده قرار می‌گیرند.به عبارت دیگر، اگر RAM کافی برای ذخیره و پردازش داده‌های سیستم شما وجود نداشته باشد، داده‌ها در پارتیشن swap نوشته می‌شوند. در سال‌های گذشته، مقدار توصیه شده فضای swap به طور خطی با میزان RAM در سیستم افزایش یافته است. در حال حاضر که میزان حافظه در سیستم‌های مدرن به صدها گیگابایت افزایش یافته است،‌ مشخص شده که مقدار فضای swap که یک سیستم به آن نیاز دارد، تابعی از حجم کار حافظه است که سیستم بر روی آن اجرا می‌شود.

فضای swap معمولاً در زمان نصب تعیین می‌شود، اما تعیین حجم کار حافظه سیستم در این مرحله می‌تواند مشکل باشد؛ به همین دلیل،‌ در هنگام نصب kickstart ، می‌توانید درخواست کنید که مقدار فضای swap به طور خودکار تنظیم شود. با این حال، این تنظیمات دقیقاً برای سیستم شما کالیبره نشده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید مقدار فضای swap با دقت بیشتری تنظیم شود‌، از این جدول استفاده کنید:

آموزش نصب فدورا ؛ پارتیشن swap

آموزش نصب فدورا و پارتیشن بندی آن ؛ A /boot/ partition (حداقل 250 مگابایت)

پارتیشن نصب شده بر روی / بوت / حاوی هسته سیستم‌عامل است که به سیستم شما اجازه می‌دهد Fedora را همراه با فایل‌های مورد استفاده در هنگام bootstrap بوت کند. برای اکثریت کاربران، پارتیشن بوت 250 مگابایت کافی است. بوت لودر GRUB در Fedora 16 فقط از سیستم فایل‌های ext2 ، ext3 و ext4 پشتیبانی می‌کند؛ در نتیجه شما نمی‌توانید از سیستم فایل دیگری برای /boot مانند Btrfs ، XFS یا VFAT استفاده کنید.

اگر RAID دارید، توجه داشته باشید که برخی از BIOS ها برای راه‌اندازی از RAID پشتیبانی نمی‌کنند. در مواردی از این قبیل، پارتیشن / boot / باید در یک پارتیشن خارج از  RAID ایجاد شود؛ مانند یک هارد دیسک جداگانه.

A root partition (حداقل 3 تا 5 گیگابایت)

در این تنظیمات، تمامی فایل‌ها به جز فایل‌های ذخیره شده در /boot روی پارتیشن اصلی قرار دارند. یک پارتیشن 3.0 گیگابایتی به شما امکان حداقل نصب را می‌دهد؛ در حالی که یک پارتیشن 5.0 گیگابایتی به شما امکان می‌دهد با انتخاب تمامی package groups، مرال نصب را به طور کامل انجام دهید.

پارتیشن یا root بالای ساختار دایرکتوری قرار دارد. به عبارتی،‌ دایرکتوری /root directory /root دایرکتوری اصلی حساب کاربری برای مدیریت سیستم است.

A home partition (حداقل 100 مگابایت)

برای ذخیره‌ی داده‌های کاربر جدا از داده‌های سیستم، یک پارتیشن اختصاصی در /home ایجاد کنید. این مورد، به شما امکان می‌دهد Fedora را بدون پاک کردن دیتاهای  کاربر ارتقا دهید و با مجددا نصب نمایید. لازم به ذکر است که شما باید پارتیشن‌ها را بر اساس نیازهای خاص سیستم خود انتخاب کنید. به یاد داشته ابشید که اگر پارتیشن‌های زیادی را به جای یک پارتیشن بزرگ ایجاد کنید، عملیات اپدیت آسان‌تر انجام مي‌شود.

جدول زیر حداقل اندازه پارتیشن برای پارتیشن‌های listed directories را برای شما لیست کرده است. نیازی نیست که برای هر یک از این دایرکتوری‌ها یک پارتیشن جداگانه ایجاد کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه بهترین پارتیشن‌ها را برای رایانه خود پیکربندی کنید، طرح پارتیشن پیش فرض را بپذیرید.

پارتیشن بندی فدورا

آموزش نصب فدورا و تنظیم پارتیشن بندی

تنظیم پارتیشن بندی فدورا بستگی به میزان استفاده سیستم لینوکس مورد نظر شما دارد. نکات زیر ممکن است به شما در تصمیم‌گیری درباره نحوه‌ی اختصاص فضای دیسک کمک کند.

  • رمزگذاری هر پارتیشن که ممکن است حاوی اطلاعات حساس باشد؛ رمزگذاری از دسترسی افراد غیرمجاز به داده‌های پارتیشن‌ها جلوگیری می‌کند. حتی اگر به دستگاه ذخیره سازی فیزیکی دسترسی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم که حداقل پارتیشن /home را رمزگذاری کنید.
  • هر هسته نصب شده بر روی سیستم شما تقریباً 10 مگابایت در پارتیشن /boot نیاز دارد. مگر اینکه قصد داشته باشید تعداد زیادی هسته نصب کنید. به طور کلی،‌ حجم پارتیشن پیش فرض 250 مگابایت است که برای /boot کافی خوهد بود.
  • دایرکتوری /var محتوا را برای تعدادی از برنامه‌ها، از جمله وب سرور Apache، ذخیره می‌نماید. همچنین برای ذخیره بسته‌های بروزرسانی شده به صورت موقت استفاده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که پارتیشن /var دارای فضای کافی برای بروزرسانی و نگه داشتن محتوای دیگر شما نیزباشد.

تنظیم پارتیشن بندی فدورا ؛ قسمت دوم

نرم افزار بروزرسانی PackageKit بسته‌های به روز شده را به صورت پیش فرض در قسمت /var/cache/yum/بارگیری می‌کند. اگر سیستم را به صورت دستی پارتیشن بندی می‌کنید و قصد ایجاد پارتیشن جداگانه / var / دارید، حتماً پارتیشن را به اندازه کافی (3.0 گیگابایت یا بیشتر) برای بارگیری بروزرسانی‌های بسته ایجاد کنید.

دایرکتوری /usr اکثر محتوای نرم افزار را در سیستم Fedora نگهداری می‌کند. برای نصب مجموعه نرم‌افزاری پیش فرض، حداقل 4 گیگابایت فضا اختصاص دهید. اگر توسعه دهنده نرم افزار هستید یا قصد دارید از سیستم Fedora خود برای یادگیری مهارت‌های توسعه نرم افزار استفاده کنی ، پیشنهاد می‌کنیم این تخصیص را دو برابر کنید.

اگر /usr در یک سیستم فایل جدا از /قرار دارد، روند بوت بسیار پیچیده‌تر خواهد شد؛‌ زیرا /usr شامل اجزای حیاتی بوت است. در برخی شرایط (iSCSI) ، ممکن است روند بوت به هیچ وجه کار نکند.

چرا ابرآراز انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟

هنگام تهیه و خرید vps لینوکس ارزان توجه داشته باشید، شرکت ارائه دهنده برای شما امکان دسترسی کامل به سرور را فراهم کند؛ چراکه در غیر این صورت با محدودیت‌هایی مواجه خواهید شد و قادر به ایجاد تغییرات مورد نظرتان نخواهید بود؛ بنابراین علاوه بر قیمت مناسب انتخاب یک شرکت ارائه دهنده سرویس معتبر و قابل اطمینان یکی از مهمترین نکاتی‌ست که باید پیش از اقدام به خرید سرور لینوکس بدان توجه لازم داشته باشید؛ شایان ذکر است که ما در ابرآراز این دسترسی را به صورت کامل و اتوماتیک در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.

امیدواریم که مقاله‌ی آموزش نصب فدورا ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا