آموزش لینوکسآموزشیتوسعهلینوکسهمه

آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل کار پیچیده‌ای نیست و تنها کافیست که مراحل نصب این وب سرور را از متخصصان فنی و مسلط به این زمنینه دنبال کنید. ما در این مقاله ضمن آموزش نصب litespeed در سی پنل می‌خواهیم تا به طور مختصر در مورد لایت اسپید نیز صحبت کنیم تا از لزوم نصب آن آگاه شوید؛ با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس دارید، با مراجعه به وب سایت ابرآراز از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید.

وب سرور LiteSpeed چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و با هم آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنیم، لازم می‌دانیم تا ابتدا توضیح مختصری را پیرامون وب سرور لایت اسپید با هم بررسی کنیم.

لایت اسپید از جهات مختلف شباهت زیادی به وب سرور آپاچی دارد و می‌تواند جایگزین آن شود. وقتی وب سرورتان را به LiteSpeed ارتقا می‌دهید، ویژگی بهبود عملکرد زیاد با هزینه عملیاتی کم را تجربه خواهید کرد. این سرور با ویژگی‌های رایج Apache مثل htaccess، mode_rewrite و mod_security سازگاری دارد. همچنین می‌تواند فایل‌های پیکر‌بندی Apache را بارگذاری کند و بصورت یک جایگزین برای Apache همراه با تمام پنل‌های کنترل از جمله هاست cPanel ( سی پنل ) کار می‌کند.

تفاوت Apache و لایت اسپید چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت میان LiteSpeed ​​Web Server و Apache در طراحی معماری آنها است. آپاچی مبتنی بر process است که برای هر اتصال یک process یا رشته جدید ایجاد می‌کند. البته ایجاد این فرآیندها به صرف هزینه‌ی زیادی نیاز دارد.

وب سرور LiteSpeed ​​مبتنی بر event-driven است؛ بدین معنی که تمامی اتصالات را در چند پروسه‌ی متوالی انجام می‌دهد و در منابع صرفه جویی می‌کند. این روش کارآمد برای سرویس دهی به اتصالات، بدین معنی است که می‌توانید تعداد زیادی از اتصالات را با نرخ بسیار بالاتری ارائه دهید.

درحال حاضر، از لایت اسپید به عنوان جایگزینی برای وب سرور Apache جهت کنترل و مدیریت هاست اشتراکی استفاده می‌شود. نصب وب سرور لایت اسپید به راحتی قابل انجام بوده و با WHM (مدیریت میزبانی وب) و سی پنل سازگاری دارد؛ بنابراین، بدون اینکه نیاز باشد تمامی مراحل مدیریت سرور را بیاموزید، با نصب وب سرور لایت اسپید روی cPanel، این جایگزینی را انجام دهید. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل را به صورت کامل و جامع باهم دیگر بررسی کنیم.

cPanel چیست؟

به جرات می‌توان گفت که cPanel یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل ها در میان کاربران بوده و بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب ،‌ cPanel را به عنوان بخشی از پکیج‌های میزبانی خود، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

cPanel دارای دو رابط متفاوت است؛ 

  1. رابط کاربری با نام cPanel.
  2. رابط مدیریت سرور با نام Web Host Manager یا WHM

ترکیب این دو رابط با یکدیگر به کاربران اجازه می‌دهد تا وب سایت خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. علاوه بر آن، ابزارهایی در اختیار ارائه‌دهندگان هاستینگ و میزبانی قرار می‌دهد. تمام این موارد در کنار مزیت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، سبب می‌شوند تا cPanel به انتخاب اول و برتر کاربران تبدیل گردد.

تا چه اندازه با سی پنل آشنایی دارید؟ از آنجایی که این برنامه این روزها از اهمیت زیادی برخوردار است،‌پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سی پنل cpanel چیست را از دست ندهید.

آشنایی با ویژگی‌های لایت اسپید

در این مرحله از آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های litespeed آشنا کنیم تا هر چه سریع‌تر به نصب آن اقدام نمایید. ‌مهم‌ترین این ویژی‌های عبارتند از:

ویژگی‌های لایت اسپید ؛ Faster PHP

فرآیندهای PHP با استفاده از فراخوانی سیستمی fork به جای شروع یک فرآیند جدید PHP آغاز می‌شوند. این عملکرد، بسیار سریع‌تر است و به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور موثر از حافظه پنهان Opcode استفاده کنند؛ در حالی که جداسازی لازم برای میزبانی مشترک را حفظ می‌کنند.

High Performance Static Content

معماری خاص وب سرور لایت اسپید (event-driven) به آن اجازه می‌دهد تا درخواست‌های استاتیک را بسیار سریع‌تر از Apache انجام دهد؛ تا ۱۰ برابر سریع‌تر در حجم ترافیک بالا.

High Performance Dynamic Content

API سرور انحصاری LiteSpeed، LSAPI، برنامه‌های کاربردی وب را بسیار کارآمدتر از سایر APIها مدیریت می‌کند، در نتیجه برنامه‌های وب PHP تا 50 درصد سریع‌تر از Apache اجرا می‌شوند.

آشنایی با SSL Acceleration برای شروع آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

وب سرور LiteSpeed ​​از SSL برای ارائه صفحات HTTPS استفاده می‌کند تا در نهایت بتواند تا سه برابر سریع‌تر از آپاچی عمل کند.

ویژگی‌های لایت اسپید ؛ HTTP/2

وب سرور LiteSpeed ​​اولین سرور تجاری است که پشتیبانی کامل HTTP/2 را ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های قابل توجه HTTP/2 می‌توان به پروتکل باینری، کاملا مالتی پلکس و فشرده سازی هدر اشاره کرد.

درک ویژگی QUIC برای شروع آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

QUIC (اتصالات اینترنت UDP سریع) در ابتدا تلاش گوگل برای بهبود HTTP/2 با انتقال آن به صورت رمزگذاری شده روی UDP بود. در سال 2016، IETF شروع به کار برای استاندارد سازی پروتکل کرد. بخشی از این فرآیند شامل تقسیم QUIC به پروتکل حمل و نقل (QUIC) و پروتکل برنامه (HTTP/3) بود.

ویژگی‌های لایت اسپید ؛ HTTP 1.0/1.1

وب سرور LiteSpeed ​​یک سرور HTTP 1.1 با سازگاری HTTP 1.0 به عقب است. ویژگی‌های قابل توجه HTTP 1.1 شامل رمزگذاری انتقال تکه‌ای، احراز هویت اولیه و خلاصه، برچسب‌های موجودیت، و سازگاری درخواست محدوده/چند محدوده است.

Scripting languages یعنی چه؟

وب سرور LiteSpeed ​​از PHP، Perl، Ruby، Python و Java پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که این برنامه‌های وب به عنوان موتورهای خارجی اجرا می‌شوند. ارتباط بین برنامه‌ها از طریق استفاده از تعدادی API سرور از جمله LSAPI انحصاری LiteSpeed ​​تسهیل می‌شود.

درک مفهوم Server APIs برای شروع آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

وب سرور LiteSpeed ​​از تعدادی API سرور (SAPI) برای ارتباط بین وب سرور و برنامه‌های کاربردی خارجی پشتیبانی می‌کند. بهترین عملکرد و کارآمدترین آنها LiteSpeed ​​SAPI است که می‌تواند برای برنامه‌های خارجی PHP، Ruby و Python مورد استفاده قرار بگیرد. LiteSpeed ​​همچنین از CGI، FCGI برای برنامه‌های PHP، Ruby، Python و از Perl ،AJPv13 برای برنامه‌های جاوا و توابع پروکسی پشتیبانی می‌کند.

شروع آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

حال که با لایت اسپید آشنا شدید، بیایید به صورت مرحله به مرحله ، آموزش نصب litespeed در سی پنل را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید. 

در اولین مرحله، افزونه LiteSpeed ​​WHM را نصب کنید. پس از آن نیز با استفاده از ssh به سرور خود وارد شوید. در نهایت نیز به بروزرسانی سرور خود با استفاده از دستور ذیل اقدام نمایید.

Yum update -y

دستور زیر را اجرا کنید:

cd /usr/src

wget http://www.litespeedtech.com/packages/cpanel/lsws_whm_plugin_install.sh

sh ./lsws_whm_plugin_install.sh

rm -f lsws_whm_plugin_install.sh

برای حذف نصب افزونه WHM LiteSpeed، از دستور زیر استفاده نمایید:

/usr/local/cpanel/whostmgr/docroot/cgi/lsws/lsws_whm_plugin_uninstall.sh

مرحله‌ی دوم آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

  1. وب سرور LiteSpeed ​​را از داخل WHM نصب کنید.
  2. روی «افزونه وب سرور LiteSpeed ​​برای WHM» در بخش «افزونه‌ها» WHM کلیک کنید.
  3. گزینه‌ی «Install LiteSpeed ​​Web Server» را انتخاب کنید.
  4. کلید مجوز آزمایشی یا شماره سریال را وارد کنید.
  5. نام کاربری و رمز عبور را برای کنسول مدیریت وب LWSW وارد کنید.
  6. آدرس ایمیل شما به عنوان ایمیل مدیران وارد کنید.
  7. برای نصب LiteSpeed ​​روی “Next” کلیک کنید.

ساخت باینری PHP در زمان نصب لایت اسپید روی سی پنل

یک باینری PHP 4 از پیش ساخته شده با LSWS وجود دارد، با این حال، شما باید باینری PHP خود را با استفاده از گزینه‌های پیکربندی منطبق مورد استفاده توسط Apache mod_php بسازید.

اگر LiteSpeed ​​در حال اجرا است، با انتخاب پیوند “تغییر به Apache” موقتاً به Apache برگردید. سپس روی پیوند “Build Matching PHP binary” کلیک کنید؛ این کار ممکن است مدتی طول بکشد.

نصب وب سرور لایت اسپید ؛ راه اندازی مجدد LiteSpeed

روی “Restart LiteSpeed” کلیک کنید؛ پس از آن، می‌توانید بررسی کنید که آیا همه چیز همانطور که انتظار می‌رود کار می‌کند یا خیر. اگر “Port Offset” روی غیر صفر تنظیم شده باشد، می‌توانید Apache را با وب سرور LiteSpeed ​​جایگزین کنید. برای این کار، کافیست روی “Switch to LiteSpeed” کلیک کنید.

چرا سرور مجازی لینوکس ابرآراز؟

سرور‌های لینوکس به صورت منبع باز هستند؛ در نتیجه شما به راحتی قادر به نصب نرم افزارهای دلخواه در این نوع سرویس‌ها خواهید بود. در ابرآراز سرویس‌های متعددی ارائه می‌شود و شما می‌توانید هریک از آنها را بر اساس منابع مصرفی و میزان هزینه در نظر گرفته شده برگزینید. این نکته نیز قابل ذکر است که سیستم عامل لینوکس بر روی تمامی سرویس‌ها قابل ارائه است. 

ما برای ساده‌تر کردن مدیریت سرور مجازی کاربران، امکاناتی همچون نصب سیستم عامل، اتصال VNC ،Rescue Mode، تغییر رمز سیستم و مانیتور منابع سرور را برای مشتریان عزیز فراهم کرده‌ایم. همچنین ما در مجموعه خود به منظور شخصی‌سازی تدابیر امنیتی، امکان تنظیم فایروال در پنل کاربری را بدون نیاز به اتصال به سرور برای شما فراهم نموده‌ایم.

امیدواریم که در این مقاله آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل را به طور کامل تویح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابر آراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا