سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزش لینوکسآموزشیتوسعهلینوکس

کرنل لینوکس چیست ؟ آموزش تصویری آپدیت کرنل لینوکس

کرنل لینوکس چیست ؟ کرنل لینوکس همان هسته لینوکس است که وظيفه‌ی رابط سخت افزاری و نرم افزاری كامپيوتر در اين سيستم عامل را بر عهده دارد. به روز رسانی هسته لینوکس نیز درست همانند دیگر برنامه‌های مختلف به صورت مداوم منتشر می‌شود. عموما توصیه می‌شود که که کاربران نسخه‌ی هسته لینوکس خود را بروزرسانی کنند تا از آخرین و جدیدترین قابلیت‌ها، ابزارها و تدابیر امنیتی برخوردار شوند. در ادامه ما به شما سه روش مختلف برای آپدیت کرنل لینوکس که همان آپدیت هسته لینوکس است را توضیح می دهیم؛ با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که ما در این مقاله به روز رسانی کرنل را بر روی اوبونتو 20.04 LTS را که با نسخه هسته 5.4 ارائه می‌شود، توضیح داده‌ایم. البته این روش‌ها ممکن است در نسخه‌های قبلی سیستم عامل اوبونتو نیز جوابگو باشند. 

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست لینوکس حرفه ای دارید، به وبسایت ما سر بزنید و از خدمات و امتیازات ویژه‌ای که در اختیارتان می‌گذاریم، بهره‌مند شوید.

آموزش آپدیت کرنل لینوکس

مانند هر آموزش دیگری، اولین قدم برای درک درست مطلبی که قصد دارید درباره‌ی آن بیاموزید، آشنایی درست با مفاهیم و اصول پایه‌ای آن است. پس ما پیش از اینکه به توضیح در مورد چگونگی به روز رسانی کرنل لینوکس بپردازیم، لازم می‌دانیم تا توضیحاتی را درباره‌ی لینوکس با هم مرور کنیم.

به طور کلی عبارت Linux از سال ۱۹۸۴ شناخته شده است. اگر بخواهیم از لحاظ فنی آن را شرح دهیم، می‌توان چنین گفت که به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می گردد. اما از طرفی برخی نیز می گویند که لینوکس که با نماد پنگوئن شناخته می شود، هم نوعی سیستم عامل مانند ویندوز است. و دسته سوم هم که کلا اعتقاد بر این دارند Linux نام دیگر Ubunto است و این دو یکی هستند.

از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد لینوکس در این مقاله نمی‌گنجد، در مقاله‌ای دیگر به تفصیل به این موضوع پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سیستم عالم لینوکس چیست را از دست ندهید و با مزایا و معایب این سیستم عامل به طور کامل آشنا شوید.

آپدیت کرنل لینوکس ؛ آپدیت نسخه فعلی هسته

پیش از بروزرسانی نسخه هسته، بهتر است نسخه فعلی سیستم عامل خود را بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که به روز رسانی کرنل خود را با کدام نسخه انجام دهید. در اولین قدم با استفاده از این میانبر صفحه کلید، خط فرمان را باز کنید:

Ctrl+Alt+T

پس از آن، نسخه هسته لینوکس فعلی را مستقیماً از خط فرمان به صورت زیر بررسی کنید:

uname -r

همچنین می‌توانید نسخه هسته لینوکس را با دستور زیر نیز بررسی نمایید:

cat /proc/version

با استفاده از هر یک از دستورات بالا، نسخه هسته سیستم عامل لینوکس به شما نشان داده می‌شود. خروجی به شما نشان می‌دهد که شما زا چه هسته‌ای استفاده می‌کنید. در این مقاله هسته‌ی استفاده شده‌ی ما 5.4.0-28-generic است. 

اپدیت هسته لینوکس ؛ بروزرسانی از طریق خط فرمان

در ادامه و با استفاده از روش‌های زیر ما به شما آموزش داده‌ایم که چگونه با استفاده از خط فرمان به اپدیت هسته لینوکس خود اقدام نمایید.

روش1 برای به روز رسانی کرنل ؛ سایت تیم هسته اوبونتو

در روش زیر با دانلود آخرین نسخه از سایت کرنل اوبونتو می‌توانید به نصب و آپدیت کرنل لینوکس خود اقدام نمایید. برای این کار، مواردی را که ذکر می‌کنیم، با دقت کامل دنبال کنید.

برای دانلود آخرین هسته لینوکس اوبونتو، سایت کرنل را با استفاده از این لینک باز کنید. پس از آن، نسخه‌ای را که می‌خواهید دانلود کنید، انتخاب کرده و سپس فایل‌های .deb را برای دریافت نسخه عمومی دانلود کنید:

linux-headers-<version-number >-all.deb

linux-mage-unsigned-<version-number>-amd64.deb

linux-modules-<version-number>-amd64.deb

ما می‌خواهیم آپدیت کرنل لینوکس خود را به آخرین نسخه هسته پایدار 5.6.10 ارتقا دهیم. بنابراین، ما فایل‌های .deb زیر را دانلود کرده‌ایم.

linux-headers-5.6.10-050610_5.6.10-050610.202005052301_all.deb

linux-image-unsigned-5.6.10-050610-generic_5.6.10-050610.202005052301_amd64.deb

Linux-modules-5.6.10-050610-generic_5.6.10-050610.202005052301_amd64.deb

همچنین، می‌توانید از دستور wget برای دانلود بسته‌های خط اصلی زیر برای هسته نسخه 5.6.10 استفاده کنید:

$ wget https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.6.10/linux-headers-

5.6.10-050610_5.6.10-050610.202005052301_all.deb

$ wget https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.6.10/linux-image-unsigned-

5.6.10-050610-generic_5.6.10-050610.202005052301_amd64.deb

$ wget https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.6.10/linux-modules-5.6.10-

050610-generic_5.6.10-050610.202005052301_amd64.deb

هنگامی که همه بسته ها دانلود شدند، می‌توانید با استفاده از دستور “ls –l” آنها را تایید کنید:

روش1 برای آپدیت کرنل لینوکس ؛ سایت تیم هسته اوبونتو

مرحله دوم برای به روز رسانی هسته لینوکس از طریق سایت

مرحله بعدی برای آپدیت کرنل لینوکس ، نصب تمام بسته‌های دانلود شده است. اگر فایل‌ها را در دایرکتوری دیگری غیر از دایرکتوری Home دانلود کرده‌اید، ابتدا با استفاده از دستور cd به آن بروید:

cd /path/to/directory

اکنون تمام فایل‌های .deb دانلود شده را نصب کنید. از طریق دستور زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

sudo dpkg –i *.deb

مرحله دوم برای آپدیت کرنل لینوکس از طریق سایت

مدتی صبر کنید تا نصب تمام بسته ها کامل شده و سپس سیستم خود را مجددا راه اندازی نمایید. پس از اتمام راه‌اندازی مجدد، به سیستم خود وارد شده و نسخه هسته را با دستور uname بررسی کنید:

uname –r

راه اندازی مجدد سیستم

روش 2 برای آپدیت کرنل لینوکس ؛ استفاده از اسکریپت Bash

در روش بعدی از اسکریپت bash برای نصب نسخه کرنل جدید استفاده می‌کنیم. برای انجام این کار این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • اسکریپت bash را با استفاده از دستور زیر دانلود کنید:
 wget https://raw.githubusercontent.com/pimlie/ubuntu-mainline-kernel.sh/

master/ubuntu-mainline-kernel.sh
  • اسکریپت را با استفاده از دستور زیر در پوشه “/usr/local/bin/” کپی کنید:
sudo install ubuntu-mainline-kernel.sh /usr/local/bin/

روش 2 برای آپدیت کرنل لینوکس ؛ استفاده از اسکریپت Bash

  • اکنون می‌توانید با استفاده از دستور زیر به آپدیت کرنل لینوکس خود اقدام نمایید:
Ubuntu-mainline-kernel.sh –i

مرحله دوم برای به روز رسانی هسته لینوکس از طریق اسکریپت Bash

با این دستور، آخرین شماره نسخه هسته در اختیار شما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال. v5.6.10، در خروجی زیر نیز به همسن روش در دسترس قرار گرفته است. اگر می‌خواهید این نسخه را نصب کنید، دکمه B را بزنید تا مراحل نصب شروع شود.

پس از نصب، سیستم را مجددا راه‌اندازی کنید. سپس نسخه هسته را با دستور uname به صورت زیر بررسی کنید:

uname –r

خروجی، نسخه هسته به روز شده رابرای شما به نمایش درمی‌آورد.

روش 3 آپدیت کرنل لینوکس ؛ استفاده از رابط گرافیکی

در روش زیر با استفاده از روش GUI به آپدیت کرنل لینوکس اقدام می‌کنیم. ما از ابزار گرافیکی Mainline برای نصب آخرین نسخه هسته استفاده خواهیم کرد. در اینجا مراحل انجام این کار را به شکلی ساده برایتان شرح داده‌ایم:

  • ابزار Mainline در مخازن رسمی اوبونتو موجود نیست؛ بنابراین باید PPA آن را به صورت دستی به فایل sources.list در سیستم خود اضافه کنیم. برای این منظور از دستور apt-add-repository استفاده کنید:
sudo apt-add-repository -y ppa:cappelikan/ppa

  • هنگامی که مخزن اصلی را اضافه کردید، با استفاده از دستور زیر به بروزرسانی فهرست مخزن سیستم اقدام نمایید:
sudo apt update

مرحله دوم برای به روز رسانی هسته لینوکس از طریق رابط گرافیکی

  • در این مرحله ابزار Mainline را با استفاده از دستوری که در ادامه عنوان می‌کنیم، نصب کنید:
sudo apt install mainline

ممکن است سیستم با ارائه گزینه Y/N از شما تأییدیه بخواهد. برای ادامه، Y را بزنید تا ابزار Mainline روی سیستم شما نصب شود.

  • ابزار اصلی را از نوار جستجوی اوبونتو به صورت زیر راه اندازی کنید:

  • هنگامی که ابزار Mainline راه‌اندازی شد، پنجره نصب کننده زیر را با لیستی از نسخه‌های هسته جدید و موجود مشاهده خواهید کرد. می‌توانید با انتخاب نسخه از لیست و کلیک بر روی دکمه Install در نوار سمت راست، نسخه جدیدی را نصب کنید.

پس از این مرحله، گفتگوی Authentication زیر ظاهر می‌شود. رمز عبور super user را وارد کرده و روی دکمه Authenticate کلیک کنید.

نصب و آپدیت کرنل لینوکس انتخاب شده آغاز شده و شما می‌توانید مراحل نصب را در یک پنجره جدید مشاهده کنید.

اکنون سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید و نسخه جدید هسته را تأیید کنید:

uname –r

در این مقاله سه روش مختلف برای به روز رسانی نسخه کرنل در اوبونتو 20.04 LTS را توضیح داده‌ایم. پس از به روز رسانی کرنل ، گاهی اوقات ممکن است در راه اندازی سیستم با مشکل مواجه شوید. در این حالت با زدن کلید Shift در هنگام بوت به هسته قدیمی برگردید و نسخه قدیمی را از لیست انتخاب کنید.

چرا ابرآراز انتخاب مناسبی است؟

با خرید هاست لینوکس حرفه ای و پرسرعت ابر آراز که با بهترین منابع سخت افزاری و نرم افزاری همچون هارد پرسرعت NVMe، CDN و… در اختیار شما قرار می‌گیرد، از کارایی و عملکرد بالایی در میزبانی خود برخوردار خواهید شد و با انواع تجهیزات امنیتی و فایروال که به صورت رایگان به شما ارائه می‌گردد، امنیت سایت خود را در برابر حملات احتمالی تضمین می‌کنید؛ همچنین ناگفته نماند که با خرید هاست ابری لینوکس امکان استفاده از بانک اطلاعاتی MYSQL با کارایی کامل و سرعت فوق العاده برای شما فراهم می‌گردد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل توضیح داده باشیم که کرنل لینوکس چیست و آپدیت کرنل لینوکس چگونه انجام می‌شود. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابر آراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا