همه

آموزش نصب nginx در اوبونتو (Ubuntu) در 7 مرحله کاربردی

بسیاری از کسانی که از NGINX استفاده می‌کنند، براین باورند که این نرم افزار مراحل نصب سختی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا حرفه‌ای و کامل آموزش نصب nginx روی ubuntu را توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا این آموزش را به صورت تصویری و مرحله به مرحله باهم پیش ببریم.

NGINX چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد توضیح دهیم که نصب nginx در اوبونتو چگونه انجام می‌شود، نیاز است که با مفاهیم پایه‌ای و اصولی این آموزش آشنا شوید.

در پاسخ به این سوال که NGINX چیست باید عنوان کنیم که این برنامه یک نرم افزار open source است که برای سرویس‌دهی وب، پروکسی معکوس، حافظه پنهان، تعادل بار، پخش رسانه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به شکلی اصولی تر درباره مفهوم Nginx توضیح دهیم، باید عنوان کنیم که این مفهوم را به عنوان وب سرور درنظر بگیرید که به صورت open source برای پروتکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این پروتکل‌ها عبارتند از:

  • HTTP
  • HTTPS
  • SMTP
  • POP3
  • IMAP

این وب سرور برروی سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند Solaris، OS X، HP-UX، AIX و لینوکس و ویندوز همچنین انواع BSD ها قابل اجراست. از دیگر مزایای انجین ایکس که کاربران را به استفاده از آن ترغیب می‌کند، حجم پایین آن است. این حجم پایین، سبب می‌شود تا این وب سرور از رم ظرفیت پایینی نیز استفاده کند.

در نهایت تمامی این امور، Nginx در پاسخگویی به کاربر از سرعت بالایی برخوردار است. نکته‌ای که در رابطه با این وب سرور باید به خاطر داشته باشید این است که اساسا برای خدمت‌رسانی به محتوای صفحات پویای HTTP بر روی شبکه تعبیه شده است.

مواردی که در خصوص مفهوم و تعریف Nginx بیان کردیم، تنها گوشه‌ای از مواردی است که باید در مورد این وب سرور محبوب و پراستفاده بدانید. اگر می‌خواهید به شکلی اصولی‌تر و کامل‌تر با این وب سرور آشنا شوید، پیشنهاد مي‌کنیم با مرجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی انجین ایکس چیست را مطالعه کنید.

حال پیش از اینکه آموزش نصب nginx را آغاز کنیم لازم می‌دانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا nginx و Apache با هم اجرا می شوند؟

چرا Nginx و Apache را با هم اجرا کنیم؟

همانطور که می‌دانید هردوی این وب سرورها، قدرتمند و موثر هستند. در حال حاضر آپاچی به عنوان اولین گزینه برای وب سایت‌ها تبدیل شده است. وب سرور قدرتمند apache ، در سال 2006 انتشار یافت و پس از این که nginx نیز منتشر شد، توانست توجه کاربران را به خود جلب کرده و به عنوان رقیب آپاچی فعالیت کند.

لازم به ذکر است کهاین دو وب سرور در کنار مزایای بی‌شماری که دارند، مانند هر برنامه دیگری ممکن است معایبی نیز داشته باشند. برای مثال،‌ آپاچی در قسمت حافظه سرور با مشکل مواجه است. در مقابل نیز انجین ایکس برای محتوای پویا به کمک php-fpm یا ماژول‌های مشابه، نیاز دارد. با این حال، می‌توان دو سرور وب را با هم ترکیب کرد. انجین‌اکس به عنوان static web server front و پردازش apache در قسمت backend می‌تواند ترکیبی فوق‌العاده باشد.

پیش نیازهای آموزش نصب nginx بر روی اوبونتو

پیش از اینکه آموزش چگونگی نصب nginx برروی اوبونتو را توضیح دهیم، لازم است تا مواردی که در این زمینه به آنها نیاز پیدا می‌کنید را باهم مرور کنیم. پیش از هرچیز شما باید یک کاربر معمولی و غیر از روت با امتیازات sudo پیکربندی شده روی سرور خود داشته باشید.

مرحله 1: بروزرسانی سرور

از آنجایی که Nginx در مخازن پیش فرض اوبونتو موجود است، امکان نصب آن از این مخازن با استفاده از apt سیستم وجود دارد.
اگر این اولین تعامل شما با apt است، باید ابتدا سرور خود را بروز کنید تا به آخرین لیست‌های بسته دسترسی داشته باشید.

sudo apt update
sudo apt upgrade

مرحله 2: دانلود و نصب NGINX

همانطور که گفتیم NGINX در مخزن نرم‌افزار رسمی اوبونتو موجود است. برای دانلود و نصب آن کافیست دستور زیر را در ترمینال تایپ کنید.

aptNginx

پس از آن، هرگونه وابستگی موردنیاز به طورخودکار  روی سرور شما نصب خواهد شد.

sudo apt install NGINX


مرحله 3 آموزش نصب nginx ؛ تأیید مراحل نصب

پس از اتمام نصب، سرویس Nginx به طور خودکار شروع به کار می‌کند. برای تایید این نصب، دستور ترمینال زیر را اجرا کنید.

sudo systemctl status NGINX

مرحله 4: بروزرسانی تنظیمات فایروال

تنظیمات فایروال را از طریق دستور UFW بروز کنید تا ترافیک ورودی به سرور NGINX شما از سرورهای وب HTTP و غیر HTTP مختلف در پورت 443، 80 یا هر دوی این پورتها مجاز باشد.

sudo ufw allow ‘NGINX Full

مرحله 5 آموزش نصب nginx ؛ تست نصب در مرورگر

در این مرحله از آموزش نصب NGINX ، این برنامه را با باز کردن یک برگه جدید در یک مرورگر در دستگاه اوبونتو و تایپ URL زیر در نوار URL آزمایش کنید. به جای متن “YOUR_IP”، IP دستگاه خود را در دستور زیر قرار دهید.

مرحله 6: نصب آزمایشی در رابط خط فرمان

همچنین می‌توانید نصب NGINX را از طریق رابط خط فرمان با اجرای دستور ترمینال زیر تست کنید:

curl -i 10.0.2.15

مرحله 7 آموزش نصب NGINX ؛ پیکربندی سرور

اکنون باید سرور NGINX خود را برای استفاده پیکربندی کنید.

sudo systemctl enable NGINX

همچنین می‌توانید از دستورات اضافی زیر برای بررسی وضعیت سرور NGINX، استفاده کنید:

sudo systemctl status NGINX

در نهایت بااستفاده از دستور زیر می‌توانید سرویس nginx خود را مجدد راه‌اندازی کنید:

sudo systemctl restart NGINX

sudo systemctl reload NGINX

در این قسمت از آموزش نصب nginx با استفاده از دستورات زیر می‌توانید سرویس nginx خود را روشن، خاموش و غیرفعال کنید:

sudo systemctl start NGINX

sudo systemctl stop NGINX

sudo systemctl disable NGINX

حذف نصب سرور NGIN

حال اگر به هر دلیل قصد دارید تا این برنامه را حذف کنید باید این مراحل را دنبال کرده و از طریق دستورات ترمینال زیر از اوبونتو حذف کنید.

sudo apt-get purge NGINX

sudo apt-get autoremove

نتیجه

در این مقاله ما تلاش کردیم تا آموزش نصب nginx در سیستم‌های اوبونتو 20.04 و حذف آن را به طور کامل پیش ببریم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا