سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

استاندارد owasp چیست ؟ با زیرمجموعه‌های این پروژه آشنا شوید

استاندارد OWASP چیست ؟ کاربرد آن چیست؟ برای حل چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ مطمئنا اگر در حوزه‌ی اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارید، با این عبارت آشنایی دارید. ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل شما را با این مفهوم و کاربردهای آن آشنا کنیم. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

مطمئنا اگر وب‌سایتی برای کسب‌وکار خود ساخته‌اید و قصد دارید شغل خود را ارتقا دهید،‌ یکی از نخستین دغدغه‌های شما امنیت نرم‌افزاری است که به عنوان سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت از آن استفاده می‌کنید. در کنار تخصص و دانش فنی تیم برنامه‌نویسی که با آنها کار می‌کنید، ممکن است این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که آیا متدولوژی یا استانداردی برای تخمین و تحلیل امنیت نرم‌افزارهای کاربری تحت وب وجود دارد یا خیر؟ آیا استانداردی وجود دارد که بتوان براساس آن امنیت نرم‌افزار تحت وب را تحلیل کرد؟ 

مطمئنا اگر در این زمینه جستجویی انجام داده باشید، درخواهید یافت که پرکاربردترین عبارت که توسط حجم زیادی از افراد مورد استفاده قرار میگیرد، استاندارد OWASP است ( standard owasp ). اگر شما نیز به دنبال بررسی و افزایش امنیت نرم‌افزارهای تحت وب خود هستید، فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

در همین ابتدای امر یادآور شویم که اگر برای سایت خود از هاست ابری استفاده می‌کنید، باید با شرکت ارائه‌کننده مناسبی همکاری داشته باشید. هاست ابری ابرآراز، در کنار قیمت مناسب از سرعت و امنیت بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند نیاز شما را به بهترین شکل رفع نماید. برای خرید هاست ابری به سایت ما سر بزنید و در صورت وجود هر گونه سوالی با بخش فروش ما تماس بگیرید.

استاندارد امنیتی owasp

استاندارد OWASP مخفف چه کلمه‌ای است؟

استاندارد OWASP مخفف عبارت Open Web Application Security Protocol Project است. این استاندارد،‌ یک متدولوژي است که در آن به شما به عنوان یک کارشناس برنامه‌نویس تحت وب، معیارهایی که باید برای افزایش امنیت نرم‌افزار خود پیش بگیرید، شرح داده شده است.

به طور کلی،‌ استاندارد OWASP متدولوژی‌ است که به ما راهکار نشان می‌دهد. این متدولوژی منحصر به شرکت، فرد و یا سازمان خاصی نیست و یک پروژه‌ی کاملا متن باز یا به عبارت بهتر Open Source است. این موضوع، به این معناست که هرکسی در هر جای دنیا می‌تواند به آن بپیوندد و از آن استفاده نماید. 

کاربرد استانداردهای owasp چیست ؟

کاربرد استانداردهای owasp بسیار وسیع‌تر از آنچیزی است که تصور می‌کنید. جامعه‌ی آماری که از استاندارد OWASP استفاده می‌کند، در زمینه‌های مختلفی مانند تولید مقالات، شرکت در تالارهای گفتمان، معرفی و تولید نرم‌افزارهای امنیتی وب،‌ تولید مستندات و متدولوژی‌های امنیتی و… فعالیت می‌کنند. در نتیجه‌ی این امر نیز،‌ می‌توانند فعالیت خود را در مستند نهایی این پروژه مشاهده کنند.

پروژه‌ی OWASP در ابتدا با عنوان استاندارد به کار برده نمی‌شد، اما امروزه به عنوان معیار و به عبارت بهتر، پایه امنیت طراحی و تولید امنیت در نرم‌افزارهای تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد standard owasp

لیست پروژه‌های استاندارد OWASP

پروژه‌ی owasp با توجه به گستردگی تکنولوژی‌های وب، پیچیده‌تر شدن ساختارهای برنامه نویسی و بحث امنیت آنها به چندین پروژه‌ی کوچکتر تبدیل شد. امروزه اغلب افرادی که تصور می‌کنند، به OWASP مسلط هستند، تنها با چند عدد از این زیر پروژه‌ها آشنایی دارند. امروزه استاندارد OWASP متشکل از 9 زیر پروژه یا پروژه‌های کوچک است که هر کدام از آنها به طور مجزا در خصوص یکی از موارد مرتبط با امنیت حوزه‌ی نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت می‌کنند. در ادامه،‌ تمامی این 9 زیرمجموعه را برای شما لیست کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

standard owasp asvs

OWASP Application Security Verification Standard که به اختصار ASVS خوانده می‌شود، در زبان فارسی با نام استاندارد تایید امنیت نرم افزارهای کاربردی از آن یاد می‌شود. همانطور که از نام این پروژه پیداست، این استاندارد جهت دریافت تاییدیه برای نرم‌افزارهای تحت وب در خصوص رعایت استانداردهای امنیتی کاربرد دارد.

OWASP XML Security Gateway یا XSG

این پروژه یکی از زیر مجموعه‌های OWASP XML Security Gateway که به اختصار XSG خوانده می‌شود،‌ بصورت پایلوت فعلا ایجاد شده است. این استاندارد، بصورت ویژه جهت برقراری امنیت برای ساختار XML مورد استفاده قرار می‌گیرد.

OWASP Development Guide

OWASP Development Guide که در زبان فارسی با نام راهنمای توسعه نرم‌افزار برای برنامه‌نویسان وب ایجاد شده، شامل یک سری نمونه کدهای کاربردی و تمثیلی از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند J2EE و ASP.NET و PHP می‌باشد. در این زیرمجموعه از استاندارد OWASP ، برنامه‌نویس با انواع و اقسام حملات تحت وب، از قبیل SQL Injection،Phishing ، امنیت کارت‌های اعتباری، امنیت تبادلات الکترونیک، Session Fixation و بسیاری دیگر از مسائل مهم اعم از مشکلات حریم خصوصی در وب‌سایت‌ها آشنا می‌شوند. به طور کلی، این پروژه، به برنامه‌نویسان در جهت رفع مشکلات احتمالی در خصوص نرم‌افزارها، راهنمایی،های لازم ارائه می‌دهد.

راهنمای توسعه نرم‌افزار

OWASP Testing Guide

همانطور که نام این پروژه نشان می‌دهد، کاربرد آن، راهنمایی برای تست و آزمون گرفتن از نرم‌افزارهای کاربری تحت وب است. این پروژه در واقع یک راهنمای مقدماتی برای برنامه‌نویسان وب است تا بتوانند در پروژه‌های تست نفوذ سنجی به نرم‌افزارهای تحت وب، از آن استفاده کرده و آن را به عنوان معیار امنیتی خود قرار دهند.

OWASP Code Review Guide

OWASP Code Review Guide، یک راهنمایی برای مرور کدهای نوشته شده و مستندسازی کدهای نوشته شده است. به طورکلی، برنامه‌نویس می‌تواند پس از نوشتن یا توسعه نرم‌افزار کاربردی وب، آن را آزمایش کرده و نقاط ضعف کدهای نوشته شده را برطرف نماید.

استاندارد تست نفوذ owasp ؛ OWASP ZAP Project

این پروژه یک نرم‌افزار تست نفوذ سنجی تقریبا ساده است که برای انجام تست‌های نفوذ سنجی به نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار برای برنامه نویسان و هکرهای قانونمند، بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود.

استاندارد امنیتی owasp ؛ استاندارد owasp top 10

هدف از استاندارد owasp top 10 ، اطلاع رسانی در خصوص مشکلات امنیتی نرم‌افزارهای تحت وب و هشدار دهی به سازمان ها در خصوص امنیت برنامه‌های تحت وب است. در این پروژه، انواع و اقسام مختلفی از ابزارها، کدها، راهنماها و… معرفی و استفاده می‌شوند.

استاندارد امنیتی owasp ؛ استاندارد OWASP Top Ten

OWASP Software Assurance Maturity Model یا SAM

این پروژه از زیرمجموعه‌ی استاندارد تست نفوذ owasp ، یک راهنما برای سازمان‌ها است تا بتوانند یک چارچوب درست و تحلیل امنیتی برای نرم افزارهای تحت وب خود ایجاد کنند. با استفاده از این پروژه، آنها می‌توانند با مشکلات امنیتی نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب و ریسک‌های آن، بصورت هدفمند و روش‌مند مقابله و برخورد کنند.

Webgoat

این پروژه، تمامی نقطه ضعف‌هایی که تابه‌حال،‌ توسط استاندارد OWASP شناخته شده‌اند را به صورت مجازی و در قالب یک محیط برنامه‌نویسی شده در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند. افرادی که با انواع حملات آشنایی پیدا کرده‌اند اما قصد دارند آنها را بصورت عملی درک کنند، کافیست این نرم‌افزار را دانلود کرده و پس از نصب، از طریق راهنمای آن، تمامی حملات را بصورت شبیه سازی شده انجام دهند.

در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور کامل و با زبانی ساده استاندارد OWASP را برای شما شرح دهیم. امیدواریم اگر به عنوان یک برنامه‌نویس وب فعالیت می‌کنید،‌ این روش و استاندارد امنیتی را در کد نویسی و تمامی مراحل نرم‌افزار خود به‌کار بگیرید.

در انتها باید عنوان کنیم که تامین امنیت به طور کلی امری پر اهمیت است. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که نام سرور یا هاست به میان بیاید. اگر دوست دارید در مورد افزایش امینت سرور بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی تغییر پورت ssh را مطالعه نمایید.

استاندارد OWASP تنها یکی از نرم افزارهای مدیریت پروژه موجود در بازار است. اگر می‌خواهید با بهترین و مناسب‌ترین ابزارهای مدیریتی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی بهترین انواع نرم افزار مدیریت پروژه را از دست ندهید.

چرا ابرآراز؟

ابرآراز با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا و تیم پشتیبانی قوی در نظر دارد، تا برای تمامی گستره کاربران خود، تجربه یک خدمت در سطح جهانی را به ارمغان آورد. کاربران ابرآراز، از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ایرانی، تا هر کسی که یک سایت وردپرسی ساده دارد را شامل می‌شوند. از مزایای استفاده از ابر آراز، دسترسی کامل به امکانات ارائه داده شده توسط مجازی ساز، تا بسیاری از امکانات دیگر در لایه‌های دیگر نظیر شخصی سازی شبکه است.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا