همه

ادان دامین چیست ؟ ساخت ادان دامین چگونه انجام می‌شود؟

اگر در حوزه سایت و زیر ساخت فعالیت دارید احتمالا با کلمه ادان دامین ( Addon domain ) آشنایی دارید. اما اگر در ابتدای مسیر فعالیت خود قرار دارید و قصد دارید به تازگی با مفاهیم و عبارات مهم این عرصه آشنا شوید، شاید تعریف درستی از مفهوم Addon Domain در ذهن نداشته باشید. در این مقاله ما به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه ادان دامین چیست و دلایل اهمیت و نیاز به آن را برای شما توضیح می‌دهیم. پس از آن نیز آموزش ساخت ادان دامین را به صورت تصویری و مرحله به مرحله پیش می‌بریم؛ پس با ما همراه باشید. 

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای داشتن یک تجارت اینترنتی، داشتن دامنه و هاست است. با توجه به این موضوع شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین هاست را از وب سایت ابرآراز تهیه کنید. علاوه برآن، شما می‌توانید با مشاوره با گروه فنی ما به پاسخ تمام سوالات خود دست یابید. برای خرید هاست ابری ایران و اروپا به وب سایت ما مراجعه کنید.

دامنه چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی برنامه برویم و در این مورد توضیح دهیم که ادان دامین چیست ، لازم می‌دانیم شما را هرچند مختصر با مفهوم و عبارت دامنه آشنا کنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی تمام مواردی را که در ادامه عنوان کرده‌ایم را درک کنید.

دامنه یا دامین آدرس یک وب سایت است که عموما با “www” آغاز شده و با پسوندی مانند “.com”، “.org” یا “.co.uk” به پایان می‌رسد. نام دامنه ، آدرس‌های پروتکل اینترنت (آدرس IP) هستند که رایانه‌ها از آن برای شناسایی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. به‌طورکلی، هر وب سایتی که نام دامنه دارد می‌تواند تنها با یک آدرس IP کار خود را آغاز کند.

دامنه چیست

نام دامنه به ما کمک می‌کند که نام وب سایت موردنظرمان را به راحتی به خاطر بسپاریم و سایت مورنظرمان را بیابیم. همانطور که مطمئنا می‌دانید به خاطر سپردن آدرس‌ IP به دلیل ساختاری که دارد،‌ کار دشواری است. برای مثال یادآوری دامنه Arazcloud.com بسیار آسان‌تر از به خاطر تعدادی رقم و عدد است.

آشنایی با مفهوم دامنه و پروتکل IP یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیمی است که هرکسی که در زمینه‌ی سایت و زیرساخت فعالیت دارد باید با آن آشنایی داشته باشد. به همین دلیل ما لازم دانستیم تا در دو مقاله‌ی مجزا به تفصیل در مورد اینکه دامنه چیست و پروتکل IP چیست توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر و عمیق‌تر مطالب گفته شده در این مقاله، ابتدا از لینک‌های داده شده استفاده کرده و درک درست‌تری از مفاهیم پایه‌ای این مبحث پیدا کنید.

ادان دامین چیست ؟

Addon domain نام دامنه ای است که شما آن را به حساب میزبانی وب خود اضافه می‌کنید؛ حتی اگر متفاوت با نام دامنه ای باشد که در ابتدا ثبت کرده‌اید. استفاده از ادان دامین درست مانند این است که چندین بسته میزبانی وب تحت یک کنترل پنل داشته باشید. با یک Addon domain ، شما می‌توانید تمامی کارهایی را که با دامنه اصلی قابل انجام است را انجام دهید.

به عبارت دیگر دامنه افزودنی (Addon Domain) یک دامنه کاملاً کاربردی است که می‌تواند از داخل کنترل پنل شما ایجاد شود. دان دامین افزونه یک وب سایت جدید و منحصربه‌فرد است که در یک پوشه جدید در حساب شما میزبانی می‌شود تا بتوانید چندین دامنه را از یک کنترل پنل واحد میزبانی کنید. همچنین شما می‌توانید به این دامنه ، آدرس‌های ایمیل، فورواردکننده‌ها و موارد دیگر را مانند دامنه اولیه (اصلی) در حساب کاربری بدهید.

منظور از ادان دامین چیست

هنگامی که یک Addon Domain به یک حساب، اختصاص داده می‌شود، همه چیز به طور خودکار اتفاق می‌افتد و نیازی به اقدام دیگری جز بارگذاری محتوا در پوشه دامنه افزونه نیست. یک حساب میزبانی وب می‌تواند چندین زیر دامنه متفاوت داشته باشد. دامنه های افزونه مدیریت، چندین دامنه را تحت یک حساب کاربری با استفاده از یک کنترل پنل ممکن می‌کنند. بهترین قسمت این است که بازدیدکنندگان شما نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام یک از دامنه های شما دامنه اصلی و کدام دامنه های افزونه شما هستند.

دلیل اهمیت و نیاز به ادان دامین چیست ؟

  • با یک ادان دامین ، می‌توانید چندین وب‌سایت را نگهداری کنید:

اگرچه کاملاً مجزا به نظر می‌رسند، اما می‌توان آن‌ها را از طریق همان کنترل پنل، مدیر فایل و دسترسی FTP تغییر داد.

  • از حساب میزبانی خود سود بیشتری می‌برید:

هنگامی که از یک Addon Domain استفاده می‌کنید، می‌توانید سایت‌های متعددی را تحت نام دامنه های متعدد بدون نیاز به ثبت نام برای چندین حساب میزبانی وب ایجاد کنید.

  • گزینه‌ای عالی برای مبتدیان:

اگر به تازگی سایت خود را ساخته‌اید و می‌خواهید برای درستس کار خود، تعدادی سایت بسازید، بعید است که ترافیک کافی برای دریافت خدمات میزبانی داشته باشید. Addon Domain محیطی زیبا و کم خطر را در اختیار شما قرار می‌دهند که در آن می‌توانید سایت خود را مورد آزمایش قرار دهید.

دلیل اهمیت و نیاز به ادان دامین چیست

  • صرفه جویی در هزینه‌ها:

از آنجایی که هنگام ایجاد یک دامنه افزونه نیازی به ثبت نام برای یک حساب میزبانی جدید ندارید، این یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه است، به خصوص زمانی که به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اید.

نکاتی پیش از خرید ادآن دامین برای سایت مجزا

با سوال خود مبنی بر اینکه ادان دامین چیست آشنا شدید؟ در ادامه نکاتی را بررسی خواهیم کرد که در زمان خرید Addon Domain باید درنظر داشته باشید؛ باما همراه باشید.

  • Addon Domain آدرس IP منحصر به فردی نخواهد داشت. آدرس IP یک دامنه افزودنی است که همیشه با دامنه اصلی یکسان خواهد بود.
  • ادان دامین تمام منابع موجود در دامنه اصلی را به اشتراک خواهد گذاشت. (این منابع شامل فضای ذخیره سازی و پهنای باند است.)
  • تا زمانی که از ادان دامین برای موارد غیرقانونی استفاده نکنید، سئوی شما آسیب نخواهد دید.
  • می‌توانید Addon Domain را طوری تنظیم کنید که آمار سایت، مدیر FTP و فهرست cgi-bin خود را داشته باشد.

آموزش ساخت ادان دامین در سی پنل

هنگامی که یک دامنه Addon ایجاد می‌کنید، 3 اتفاق مختلف ممکن است روی دهد:

  • یک پوشه در پوشه ‘public_html’ ایجاد می‌شود.
  • یک زیر دامنه برای دامنه اصلی ایجاد شده و به پوشه جدید متصل می‌شود.
  • نام دامنه جدید با زیر دامنه مرتبط است.

به عنوان مثال، اگر دامنه اصلی شما ‘abc.com’ بوده باشد و یک دامنه Addon را با نام ‘123.com’ ایجاد کنید، پوشه ‘123’ ایجاد خواهد شد. مسیرهای زیر (URL) درست خواهند بود:

abc.com/123

123.abc.com

123.com

هر سه این مسیرها به یک دایرکتوری دسترسی پیدا کرده و یک سایت را نشان می‌دهند. با این حال، در نظر داشته باشید که بینندگان سایت شما که به  123.com مراجعه می‌کنند، هیچ مدرکی مبنی بر هدایت آنها از طریق 123.abc.com وجود نداشته و همه چیز به طور عادی عمل خواهد کرد.

موارد موردنیاز در آموزش ساخت ادان دامین سی پنل 

برای افزودن یک نام دامنه جدید به حساب میزبانی خود، باید دو مرحله اساسی را انجام دهید:

1) سرورهای نام دامنه خود را به Namecheap تغییر دهید.

2) نام دامنه خود را به سروری که حساب شما در آن میزبانی می‌شود، اضافه کنید.

الزامات زیر برای ادان دامین وجود دارد:

1) نام دامنه باید به Namecheap Hosting DNS اشاره شود:

برای اشتراک گذاری – dns1.namecheaphosting.com و dns2.namecheaphosting.com.

برای Reseller – سرورهای نام خصوصی شما یا سرورهای میزبانی Reseller Name.

اگر ترجیح می‌دهید از PremiumDNS یا هر سرور نام شخص ثالث استفاده کنید، باید مراحل اعتبار سنجی شرح داده شده در مرحله 3 را ادامه دهید.

2) دامنه نباید در همان حساب میزبانی به عنوان افزونه یا به عنوان نام دامنه اصلی وجود داشته باشد.

دستورالعمل های زیر را برای افزودن دامنه افزونه دنبال کنید.

مرحله 1: تغییر نام دامنه

برای شروع، باید نام دامنه خود را به سرورهای میزبانی نشان دهید:

برای برنامه های میزبانی مشترک: dns1.namecheaphosting.com و dns2.namecheaphosting.com.

برای میزبانی Reseller: سرورهای نام خصوصی شما یا سرورهای نام میزبانی Reseller مشخص شده در ایمیل خوش آمدید. دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تغییر سرورهای نام خود به میزبانی اشتراکی برای نام‌های دامنه‌ای که با Namecheap ثبت شده‌اند را می‌توانید در اینجا یا در قالب ویدیویی در اینجا بیابید.

اگر نام دامنه شما توسط یک ثبت کننده شخص ثالث ثبت شده است، با پشتیبانی مشتری آنها تماس بگیرید و بخواهید سرورهای نام دامنه شما را به موارد ذکر شده تغییر دهند.

آموزش ساخت ادان دامین مرحله 2 ؛ دامنه جدید را به عنوان یک Addon Domain اضافه کنید

اگر نام دامنه به سرورهای میزبانی ما اشاره شده است، می‌توان آن را فوراً به حساب میزبانی شما اضافه کرد.

  1. وارد سی پنل خود شوید. برای دسترسی سریع، می‌توانید از میانبرهای cPanel استفاده کنید.
  2. به بخش Domains >> منوی Addon Domains بروید:

برای تم اصلی cPanel:

برای تم CPanel Retro:

  1. اطلاعات لازم را در قسمت Create an Addon Domain وارد کنید.
  • نام دامنه جدید: نام دامنه‌ای که می‌خواهید به عنوان یک افزونه اضافه کنید.

برای جلوگیری از پیام خطا، این یک دامنه معتبر نیست، مطمئن شوید که قبل و بعد از نام دامنه افزونه شما فضای اضافی وجود ندارد.

  • زیر دامنه: به صورت خودکار پر می‌شود.
  • Document Root: به صورت خودکار پر می‌شود.

اگر می‌خواهید برای نام دامنه افزونه خود یک حساب FTP ایجاد کنید، گزینه ایجاد یک حساب FTP مرتبط با این دامنه افزونه را علامت بزنید.

  • نام کاربری FTP: به صورت خودکار پر می‌شود.
  • رمز عبور: رمز عبور برای حساب FTP مرتبط.
  • رمز عبور (دوباره): رمز عبور را تکرار کنید.

  1. روی افزودن دامنه کلیک کنید.

اگر نام دامنه شما از قبل به سرورهای میزبانی ما اشاره نشده بود، هنگام افزودن یک دامنه افزودنی یک پیام خطا دریافت خواهید کرد:

گاهی اوقات، نمی‌توان نام دامنه خود را به سرورهای نام میزبان ما اشاره کرد. در اینجا به چند دلیل اشاره می­‌کنیم:

  • برخی از انواع نام دامنه نیاز به ایجاد یک فایل منطقه DNS در سمت ارائه دهنده میزبانی دارند.
  • شما می‌خواهید ابتدا یک وب سایت ایجاد کنید و بعداً نام دامنه را با آن متصل کنید.
  • شما می‌خواهید نام دامنه را به سرورهای شخص ثالث نشان دهید.

در چنین مواردی، مراحل اعتبار سنجی که در زیر توضیح داده شده است را ادامه دهید.

منظور از اعتبار سنجی کنترل نام دامنه در زمان ساخت ادان دامین چیست

اگر راهی برای تغییر سرورهای نام دامنه شما وجود ندارد، باید فرآیند اعتبارسنجی نام دامنه مورد نیاز را تکمیل کنید:

برای اینکه بتوانید نام دامنه خود را اضافه کنید، باید یکی از گزینه‌های اعتبار سنجی مورد نیاز را ادامه دهید:

  • اعتبار سنجی مبتنی بر DNS (رکورد TXT باید در منطقه DNS دامنه شما در سمت ارائه دهنده DNS ایجاد شود)
  • اعتبارسنجی مبتنی بر HTTP (فایل HTML باید در کنار ارائه دهنده میزبان فعلی شما ایجاد شود)
  • اعتبار سنجی مبتنی بر HTML (کد ارائه شده باید به قسمت سر صفحه اصلی وب سایت در سمت ارائه دهنده میزبان فعلی شما اضافه شود)

به محض ایجاد رکورد اعتبار سنجی مورد نیاز، به Begin Validation بروید. در این مرحله می­‌توانید محتوای نام دامنه جدید خود را در ریشه سند مربوطه آپلود کنید.

مراحل حذف یک ادان دامین چیست

نسخه ویدیویی این پاراگراف را می‌توانید در اینجا بیابید. اگر نیاز به حذف نام دامنه افزونه دارید، به منوی Addon Domains بروید >> برای ادامه روی Remove کلیک کنید:

اگر می‌خواهید حساب FTP برای نام دامنه افزونه خود را از منوی FTP Accounts در cPanel خود حذف کنید، گزینه Delete the related FTP account را علامت بزنید، سپس روی Remove کلیک کنید:

در انتها باید گفت Addon Domain یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه در حساب‌های میزبانی وب است. اگر می‌خواهید بدون خرید میزبانی وب اضافی یا استفاده از کنترل پنل‌های مختلف چندین وب‌سایت ایجاد کنید، به دنبال دریافت دامنه‌های افزونه باشید تا وب‌سایت‌های بیشتری را با پول خود دریافت کنید!

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه مفهوم و کاربرد ادان دامین چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در تلگرام ابرآراز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا