همه

تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک چیست ؟

در تحقیق در مورد آدرس های پروتکل اینترنت (IP)، ممکن است با کلماتی مانند «استاتیک» و «دینامیک» برخورد کرده باشید؛ این عبارات به چه معنا هستند و کدام نوع بهتر است؟ در این مقاله، به‌طور مفصل مزایا، معایب، شباهت و  تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک را بررسی می کنیم.

شناخت درست نسبت به تعریف آی پی به شما کمک می‌کند تا تمامی مطالب گفته شده در این مقله را به طور کامل درک کنید؛ پس اگر شناخت درستی نسبت به این مفهوم ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله‌ی آی پی چیست را در وبلاگ ابرآراز مطالعه کرده و سپس این مقاله را دنبال کنید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر به دنبال سرویس ابری هستید که IP اختصاصی در اختیار شما قرار دهد، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. برای خرید سرور مجازی اروپا VPS به وبسایت ما مراجعه کرده و تمام سوالات خود را با مشاوران و کارشناسان ما در میان بگذارید.

آدرس IP استاتیک چیست؟

برای درک بهتر تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک ، نیاز است که در ابتدا نسبت به هرکدام از آنها شناخت پیدا کنید. در اولین قدم باهم بررسی می‌کنیم که آی پی استاتیک چیست و چه کاربردی دارد.

آدرس IP استاتیک یک آدرس آی پی ثابت است که تغییر نمی‌کند. لازم به ذکر است که به طور معمول، کاربران آدرس‌های IP ثابت را به صورت دستی وارد می‌کنند. به عبارتی دیگر، استاتیک آی پی یک عدد 32 بیتی است که به عنوان یک آدرس در اینترنت به یک کامپیوتر اختصاص داده می‌شود. این عدد، همراه با 4 عدد میان نقطه نمایش داده می‌شود. چیزی شبیه به این: a.b.c.d . اعدادی که میان این نقاط قرار می‌گیرند، اعدادی مابین 1 تا 255 هستند که عموما توسط یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) ارائه می‌شوند.

چه زمانی به آی پی استاتیک نیاز داریم؟

از آنجا که آدرس های IP استاتیک در حال حاضر به طور معمول مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، باید به طورکامل بررسی کنید که دقیقا در چه زمانی به آی پی ثابت نیاز دارید. عموما شما نیازی به این نوع پروتکل نیاز پیدا می‌کنید که:

  • شرکت‌هایی که درصد بالایی کارمند دورکار دارند.
  • میزبان سایت‌ها و سرورهایی با درصد آپتایم بالا هستید.
  • شرکت‌هایی که برای ارتباط تلفنی از IP یا همان (VoIP) استفاده می‌کنند.

اگر کارمندان بخواهند از راه دور به دستگاه‌ها و سیستم‌های خود دسترسی داشته باشند، در صورت تغییر مداوم آی پی، به مشکل برخورده و نیاز پیدا می‌شود به طور مکرر برای دسترسی به آی پی جدید اطلاع رسانی صورت گیرد. در این صورت استفاده از یک آی پی ثابت ، کارمندان می‌تواند با همان آدرس به سیستم خود دسترسی داشته باشد.

در بیشتر موارد، یک آدرس IP ثابت توسط مشاغل برای تسهیل عملیات با:

  • سرورهای FTP
  • تجهیزات شبکه
  • خدمات میزبانی وب
  • سرورهای پایگاه داده
  • ایمیل و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)
  • و…

استفاده می‌شود. در این موارد، کسب‌وکارهایی که داده‌های زیادی را در این زمینه‌ها مدیریت می‌کنند، یک آدرس IP ثابت برای کارمندان و مشتریانی که باید به سرورهای سازمان متصل شوند را مفید خواهند یافت. در ادامه برای درک بهتر تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک نیاز است که با مزایا و معایب هرکدام از آنها به طورکامل آشنا شوید. در ادامه مزیت استاتیک آی پی را باهم بررسی می‌کنیم.

نکات مثبت آی پی استاتیک

  • عملکرد بهتر با VPN
  • بهتر بودن پشتیبانی DNS
  • عملکرد بهتر برای هر عملکردی که به پروتکل VoIP نیاز دارد، مانند چت ویدیویی
  • برای خدمات موقعیت جغرافیایی، مانند تغییر مکان شما در Tinder، قابل اعتمادتر هستند.

نکات منفی ip static

  • آسان‌تر بودن فرآیند مکان‌یابی کاربران
  • بیشتر بودن هزینه آنها نسبت به IP پویا
  • قابلیت هک بیشتر نسبت به آدرس‌های IP پویا

آدرس IP دینامیک چیست؟

برای درک بهتر تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک ، در ادامه می‌خواهیم آی پی داینامیک را باهم بررسی کنیم. آدرس IP پویا یا دینامیک یک آدرس IP است که به طور مداوم تغییر می‌کند؛ بدین معنا که آی پی برای مدت معینی فعال بوده و سپس منقضی می شود. یک فرق آی پی استاتیک با دینامیک این است که برخلاف آدرس‌های استاتیک ، دینامیک توسط یک سرور پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) به کاربر اختصاص داده می‌شود.

استفاده از یک آدرس IP که تغییر می‌کند، می‌تواند برای عملیات میزبانی وب‌سایت دشوار باشد؛ زیرا با هر آدرس IP جدید، تنظیمات روتر برای ارسال درخواست‌ها به آدرس IP مناسب باید تغییر کند. بدون این فرآیند، هیچ کاربر نهایی نمی‌تواند به سایت دسترسی داشته باشد زیرا روتر نمی‌داند چه دستگاهی در شبکه میزبان وب‌سایت است.

فواید IP دینامیک

  • عدم نیاز به وارد کردن آی پی به صورت دستی
  • سخت بودن عملیات دستیابی به افراد با دینامیک آی پی
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت آی پی داینامیک با استاتیک مقرون به صرفه بودن dynamic ip است.

معایب dynamic ip

  • عدم کار با وب‌سرورهای DNS
  • عدم دقت در داده‌های موقعیت جغرافیایی
  • وب سایت‌ها نمی‌توانند اطلاعات شما را به صورت خودکار پر کنند.

بررسی شباهت و تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک

امیدواریم که تا به اینجا دریافته باشید که هرکدام از این آی پی ها چه کاربرد و مزایایی دارند. در ادامه شما را با تفاوت static ip با dynamic ip آشنا می‌کنیم تا بتوانید به طور کامل دریابید که کدام یک از آنها برای شما مناسب‌تر است؛ با ما همراه باشید.

شباهت IP دینامیک و استاتیک

آدرس های IP استاتیک و دینامیک مکان شما را نشان می‌دهند؛ اما تنها منطقه و کد پستی. عملا بدون داشتن اطلاعات شناسایی شخصی شما، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و نمی‌توان کاری از پیش برد.

تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک

در حالی که آدرس های IP استاتیک، ثابت باقی می‌مانند، آی پی دینامیک به طورمداوم تغییر می‌کند. علاوه بر این، آدرس‌های استاتیک به صورت دستی ایجاد می‌شوند، در حالی که dynamic ip معمولاً توسط یک DHCP اختصاص داده می‌شوند.

عموما در VPN ها با اصطلاحات dynamic ip و static ip مواجه می‌شوید. اصلی‌ترین فرق آی پی استاتیک با دینامیک در این است که با VPN ثابت، هنگام اتصال به یک سرور خاص، آدرس IP یکسانی را دریافت خواهید کرد. با یک VPN پویا، هر بار که یک اتصال جدید را امتحان می‌کنید، آدرس‌های IP که توسط سرور به شما اختصاص داده می‌شود، متغیر است.

تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک ؛ به کدام نیاز داریم؟

استفاده از آدرس‌های IP استاتیک معمولاً ضروری نیست؛ مگر برای وب‌سایت‌هایی که باید آدرس IP شما را به خاطر بسپارند. در بیشتر موارد، آدرس‌های IP پویا منطقی‌تر است.

در حالی که آدرس‌های static ip برای کسب‌وکارهایی که وب‌سایت‌ها و خدمات اینترنتی خود را دارند بهتر است، آدرس‌های پویا یا dynamic ip برای مصرف‌کنندگانی که از اینترنت به دلایل شخصی استفاده می‌کنند، بهتر است.

نوع آی پی را چگونه تشخیص دهیم؟

ساده‌ترین نحوه تشخیص نوع آدرس IP به سیستم‌عامل شما بستگی دارد. هنگامیکه آدرس IP خود را پیدا کردید، کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی کرده و بررسی کنید که آیا آی پی تغییر کرده است یا خیر. اگر آی پی یکسان بود، IP استاتیک است اما اگر تغییر کرد، dynamic است. با این حال، اولین قدم این است که آدرس IP اصلی خود را پیدا کنید.

برای پیدا کردن آدرس IP خود در مک:

  1. System Preferences را باز کنید.
  2. روی «شبکه» کلیک کنید.
  3. شبکه Wi-Fi خود را انتخاب کنید.
  4. روی «پیشرفته» کلیک کنید.
  5. روی «TCP/IP» کلیک کنید.
  6. آدرس IP خود را در قسمت «IPv4» ببینید.

برای پیدا کردن آدرس IP خود در ویندوز:

  1. نوار وظیفه خود را باز کنید.
  2. “شبکه Wi-Fi” را انتخاب کنید.
  3. شبکه ای را که در حال حاضر در آن هستید انتخاب کنید.
  4. “Properties” را انتخاب کنید.
  5. به «آدرس IPv4» نگاه کنید.

برای پیدا کردن آدرس IP خود در اندروید:

  1. روی “تنظیمات” کلیک کنید.
  2. روی «درباره» کلیک کنید.
  3. “وضعیت” را انتخاب کنید.
  4. “آدرس IP” را انتخاب کنید.

برای پیدا کردن آدرس IP خود در آیفون:

  1. در نهایت، برای مشاهده آدرس IP آیفون خود:
  2. روی “تنظیمات” کلیک کنید.
  3. روی «Wi-Fi» کلیک کنید.
  4. در زیر «i» کوچک، روی «شبکه» کلیک کنید.
  5. آدرس IP خود را در قسمت «آدرس IPv4» ببینید.

در این مقاله ما تلاش کردیم تا تفاوت آی پی استاتیک با دینامیک را به طور کامل بررسی کنیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا