سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعههمه

آموزش نصب PostgreSQL برروی ویندوز و نصب PgAdmin  

آیا با نحوه‌ی نصب PostgreSQL آشنا هستید، آیا می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه PostgreSQL را روی ویندوز نصب کنید؟ در این مقاله ابتدا  آموزش نصب PostgreSQL در ویندوز را با هم یاد خواهیم گرفت و در ادامه با PgAdmin  آشنا خواهیم شد.

برای خرید سرور مجازی ابری آراز با کیفیت و آپ تایم بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

PostgreSQL چیست وآموزش نصب PostgreSQL در ویندوز

PostgreSQL یک پایگاه‌داده استاندارد وانعطاف‌پذیر است، PostgreSQL از زبان SQL برای توزیع و توصیف داده‌ها استفاده می‌‎کند.  PostgreSQL با نام Postgres هم شناخته می‌شودو به وسیله‌ی تیم Postgres کنترل و توسعه داده شد. امروزه از این پایگاه‌داده در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری و رایگان بودن آن طرفداران زیادی دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این دیتابیس مقاله ی postgresql چیست و بررسی مزایا و مقایسه آن با mysql را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

آموزش نصب PostgreSQL روی ویندوز

در اولین مرحله از آموزش نصب PostgreSQL به وب سایت POSTGRESQL رفته و دانلود PostgreSQL برای ویندوز را دریافت می‌نماییم.

بسته نصب POSTGRESQL

در این مثال، ما آموزش نصب PostgreSQL نسخه 13 را بر روی کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز 2016 می‌بینیم. برای شروع نصب نرم افزار PostgreSQL روی بسته دوبار کلیک کنید.

PostgreSQL نسخه 13

جایی که می‌خواهید postgres نصب شود، را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next کلیک کنید.

مکان نصب postgres

مولف‌های PostgreSQL مورد نظر را انتخاب کنید.

راه-اندازی-postgresql-در-ویندوز

مکانی  را که قصد دارید اطلاعات مربوط به دیتابیس را آنجا ذخیره کنید، را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next کلیک کنید.

محل ذخیره اطلاعات مربوط به دیتابیس

رمز ورود مدیر PostgreSQL را انتخاب و وارد کنید.

رمز-ورود-مدیر-PostgreSQL-

پورت TCP مورد نظر را برای سرویس PostgreSQL تنظیم کنید. در مثال ما ، پورت پیش فرض TCP را نگه داشتیم.

آموزش نصب postgres

روی دکمه Next کلیک کنید.

آموزش نصب postgresql

ادامه ی آموزش نصب PostgreSQL

حالا در ادامه ی آموزش نصب PostgreSQL خلاصه را تأیید کنید و نصب PostgreSQL را شروع کنید.

آموزش نصب postgresql

 تیک را بردارید و بر روی دکمه Finish کلیک کنید.

دانلود PostgreSQL برای ویندوز

در سرور ویندوز ، روی منوی start کلیک کنید و گزینه SQL SHELL را انتخاب کنید. رمز ورود مدیر POSTGRESQL را وارد کنید.

 گزینه SQL SHELL

در ادامه، نصب یک رابط وب برای مدیریت PostgreSQL به نام PGADMIN4 ارائه می‌دهد. آموزش نصب PostgreSQL روی ویندوز در اینجا به اتمام رسید.

PGADMIN4 نصب

PgAdmin چیست؟

آموزش نصب PostgreSQL را با هم یاد گرفتیم، حالا با PgAdmin که یک ابزار مدیریت پایگاه‌داده است، که معمولاً در جامعه Postgres DB استفاده می‌شود، آشنا خواهیم شد. PgAdmin ایجاد یک رابط کاربری تمیز و بصری، نگهداری و استفاده از اشیا پایگاه داده را ساده می‌کند. PgAdmin با مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌ها برای مدیریت پایگاه‌داده و اتصال ساده برای استفاده، ویرایشگر داخلی SQL برای وارد کردن اسکریپت های SQL و در صورت نیاز به اجرای دستورات SQL در پوسته خط فرمان پایگاه داده همراه می‌باشد. رابط کاربری گرافیکی آن بسیار ساده است و می‌توانید در کمترین زمان به آن عادت کنید. می‌توانید PgAdmin را از طریق رابط وب یا به عنوان یک برنامه قابل بارگیری که به صورت محلی نصب شده است، اجرا کنید.

پیشنهاد مطالعه: آیا با دستورات کاربردی psgl آشنایی دارید، برای آشنایی با این دستورات کاربردی کافیست مقاله ی آموزش دستورات postgresql ، را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

پیش نیازها

آموزش کار با pgadmin قبل از ورود به PGAdmin، باید YugaByte DB را تنظیم کنید و یک پایگاه‌داده نصب کنید. به طور مثال، ما از پایگاه‌داده  Northwind استفاده خواهیم کرد. در این‌جا، ما  اجرا شدن با Mac را توضیح می دهیم، اگرچه PGAdmin از اکثر محیط های عملیاتی پشتیبانی می کند.

برای دریافت آخرین نسخه به صفحه دانلود PGAdmin مراجعه کنید. پس از بارگیری، نصب و باز کردن برنامه PGAdmin، باید یک رمز عبور اصلی برای برنامه تنظیم کنید. در مرحله بعد، برای اضافه کردن سرورجدید روی گزینه ی Add New server کلیک کنید:

آموزش کار با pgadmin

در YugaByte DB، به طور پیش‌فرض نام میزبان و شماره پورت به ترتیب localhost و 5433 هستند. به صورت پیش‌فرض در صفحه پیکربندی، از پورت 5432 استفاده می‌شود، باید آن را به 5433 تغییر دهید. درست مانند یک خوشه معمولی PostgreSQL، احراز هویت رمز عبور برای کاربر postgres غیرفعال است و بنابراین برای شروع هیچ رمز عبوری لازم نیست.

ورود به PGAdmin

اطلاعات اتصال سرور را ذخیره کرده و پس از رفرش منوی سمت چپ در PgAdmin، باید بتوانید سرورها و اشیا (object) موجود در سرور را مشاهده کنید.

PgAdmin

کار با پایگاه داده نمونه Northwind

حالا شما با استفاده از PGAdmin شروع به کاوش در پایگاه داده Northwind کنید. برای اجرا بر روی یک backend SQL توزیع شده کلیک کنید. بیایید یک بررسی سریع انجام دهیم.

مشاهده اشیا base پایگاه داده

با رفتن به آدرس northwind > schemas > public > tables می‌توانید به سرعت تمام جداول موجود در پایگاه داده northwind را بینید و خصوصیات آنها را بازیابی کنید، آمار را کنترل و هر گونه وابستگی را مشاهده کنید.

جداول موجود در پایگاه داده northwind

پرس و جو از داده ها

با کلیک راست روی جدول و انتخاب گزینه ی view/Edit data می‌توانید داده‌ها را در یک جدول مشاهده و ویرایش کنید.

پرس و جو از داده ها

یا اگر می‌خواهید، درخواست‌های SQL  را اجرا کنید، می توانید این کار را با کلیک روی دکمه “lightning bolt” یا ویرایشگر پرس و جو انجام دهید. در این UI می توانید نتایج جستجوی خود را ایجاد، اجرا و مشاهده کنید.

lightning bolt

در داخل PGAdmin تعداد زیادی قابلیت توسعه و مدیریت وجود دارد. مطمئن شوید که اسناد PGAdmin را بررسی می‌کنید تا در مورد چگونگی عملکرد همه ویژگی‌های اطلاعات کافی را بدست آورید. در اینجا آموزش نصب PostgreSQL و همچنین نصب PGAdmin و کار کردن با آن به پایان می رسد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

لازم به ذکر است که ما در مقاله‌ای دیگر، به تفصیل در مورد نحوه‌ نصب mysql در ubuntu توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنیم به وبلاگ ما سر بزنید و از اطلاعات موجود در این مقاله و دیگر مقالات ابر اراز استفاده نمایید.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت‌ترین سرور ابری با آپتایم 99/9 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا