سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

PostgreSQL چیست ؟ مزایا و مقایسه آن با mysql

در تعریف PostgreSQL چیست ؟ باید گفت یک سیستم پایگاه‌داده کلاس سازمانی، رابطه‌ای پیشرفته و و منبع باز است. از پرس و جو SQL (رابطه ای) و JSON (غیر رابطه ای) پشتیبانی می‌کند. یک پایگاه‌داده بسیار پایدار که بیش از 20 سال است، توسط جامعه منبع باز پشتیبانی می شود. به عنوان یک پایگاه‌داده اصلی برای بسیاری از برنامه‌های وب و همچنین برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود.

برای خرید سرور مجازی ابری آراز با کیفیت و آپ تایم بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

تاریخچه PostgreSQL

پروژه PostgreSQL در سال 1986 در بخش علوم کامپیوتر برکلی، دانشگاه کالیفرنیا آغاز شد. این پروژه در اصل POSTGRES نامگذاری شد، با اشاره به پایگاه‌داده قدیمی اینگرس که در برکلی نیز توسعه یافت. هدف پروژه افزودن حداقل ویژگی‌های مورد‌نیاز برای پشتیبانی از چندین نوع داده بود. در سال 1996 پروژه POSTGRES به PostgreSQL تغییر نام یافت، تا پشتیبانی خود از SQL را به وضوح نشان دهد. امروزه، به طور خلاصه به عنوان Postgres مخفف می شود. از آن زمان گروه توسعه جهانی آن، که شامل یک جامعه اختصاصی از مشارکت‌کنندگان است، همچنان به انتشار نسخه‌های پایگاه‌داده منبع باز و رایگان ادامه می‌دهد. در ابتدا، برای اجرا در سیستم عامل‌های مشابه UNIX طراحی شده است. سپس در سیستم عامل‌های مختلف مانند: ویندوز، macOS و Solaris اجرا شد.

موارد معمول استفاده از PostgreSQL چیست

موارد معمول استفاده از PostgreSQL چیست ؟ باید گفت موارد استفاده از آن زیاد است، که ما در اینجا به مهم‌ترین آن‌ ها اشاره می ‌کنیم.

1) یک پایگاه داده قوی در پشته LAPP

LAPP مخفف Linux، Apache، PostgreSQL و PHP (یا Python and Perl) است. در درجه اول به عنوان یک پایگاه‌داده قوی و پشتیبان استفاده می شود که بسیاری از وب سایت ها و برنامه های وب پویا را تأمین می کند.

LAPP چیست

2) پایگاه داده معاملات عمومی

شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها به طور یکسان از PostgreSQL به عنوان پایگاه‌داده اصلی برای پشتیبانی از برنامه‌ها و محصولات خود استفاده می کنند.

3) پایگاه داده جغرافیایی

PostgreSQL با پسوند PostGIS از پایگاه‌های اطلاعاتی مکانی برای سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) پشتیبانی می‌کند.

منظور از پشتیبانی از زبان ها در PostgreSQL چیست

PostgreSQL از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌ کند:

Python
• Java
• C#
• C/C+
• Ruby
• JavaScript (Node.js)
• Perl
• Go
• Tcl

ویژگی های برجسته PostgreSQL چیست

PostgreSQL‌ دارای خیلی از ویژگی‌های پیشرفته است، که سایر سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده کلاس سازمانی ارائه می‌دهند. مانند:

  1. تعریف انواع متغیر توسط کاربر
  2. ارث بری از جدول
  3. مکانیزم پیچیده قفل امنیتی
  4. تمامیت ارجاع کلید خارجی
  5. نماها و قوانین
  6. همانند سازی ناهمزمان

نسخه‌های اخیر PostgreSQL از ویژگی‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

  1. نسخه بومی Microsoft Windows Server
  2. بازیابی به موقع و ویژگی‌های جدید بیشتری در هر نسخه جدید اضافه می‌شود.

ویژگی های PostgreSQL

PostgreSQL به گونه‌ای طراحی شده است، که قابلیت توسعه دارد، به شما امکان می دهد انواع داده‌ها، انواع شاخص، زبان‌های کاربردی و غیره را تعریف کنید. اگر هیچ بخشی از سیستم را دوست ندارید، می‌توانید یک پلاگین سفارشی ایجاد کنید، تا نیازهای شما را برآورده کند. به عنوان مثال: با اضافه کردن یک بهینه ساز جدید.

مقایسه mysql و postgresql چیست

هنگام شروع یک پروژه جدید به خصوص در وب، انتخاب سیستم مدیریت پایگاه‌داده از اولویت برخوردار است. بیشتر چارچوب‌ها با برخی از ابزارهای نقشه برداری رابطه ای شی (ORM) ارائه می شود، در عین حال که کم و بیش تفاوت بین سیستم عامل‌های مختلف را پنهان می‌کند، ولی همه را کند می‌کند. استفاده از گزینه‌ی پیش‌فرض MySQL معمولا اشتباه نیست، ولی باید در این زمینه دقت داشته باشید. یک توسعه‌دهنده خوب همیشه باید در میان گزینه‌های مختلف و مزایا و معایب آن‌ها آگاهانه تصمیم بگیرد.

 مقایسه MySQL و Postgres

تفاوت‌های عملکردی بین MySQL و Postgres چیست

تفاوت‌های عملکردی بین MySQL و Postgres در نسخه‌های اخیر تا حد زیادی از بین رفته است. MySQL همچنان در خواندن داده‌ها بسیار سریع است. در موتور قدیمی MyISAM و استفاده از InnoDB (که امکان معاملات، محدودیت های کلیدی و سایر ویژگی‌های مهم را فراهم می کند)، تفاوت‌ها حتی اگر وجود داشته باشند، بسیار ناچیزند. این ویژگی‌ها برای برنامه‌های سازمانی یا مصرف کننده کاملاً مهم هستند. از طرف دیگر، MySQL برای کاهش فاصله زمانی بهینه‌سازی شده است.

هنگام انتخاب بین MySQL و PostgreSQL، عملکرد نباید عاملی برای اکثر برنامه‌های کاربردی باشد در هر صورت، حتی اگر رشد مورد انتظار اطلاعات دیتابیس را در نظر بگیرید، به اندازه کافی خوب خواهد بود. هر دو سیستم‌عامل کاملاً قابل تکرار هستند و بسیاری از ارائه‌دهندگان cloud نسخه‌های قابل مدیریت مقیاس‌پذیر از هر یک از پایگاه‌داده ها را ارائه می‌دهند. بنابراین، ارزش دارد قبل از شروع پروژه بعدی خود با تنظیمات پیش‌فرض پایگاه‌داده، سایر مزایای Postgres نسبت به MySQL را نیز در نظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه : مایکروسافت اس کیو ال سرور نرم افزاری قدرتمندیست، که برای مدیریت بانک‌های اطلاعاتی از آن استفاده می‌شود. در این برنامه ابزارهای مختلفی برای ساخت، نظارت، مدیریت بر پایگاه داده‌ها و بانک های اطلاعاتی وجود دارد. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد آن و اطلاع از نحوه ی نصب آن مقاله ی نصب اس کیو ال سرور 2019(sql server) را مطالعه نمایید.

مزایای Postgres نسبت به MySQL در چیست؟

Postgres یک Database رابطه‌ای شی است، در حالی که MySQL یک پایگاه‌داده کاملاً رابطه‌ای است. این بدان معنی است که Postgres شامل ویژگی‌هایی مانند وراثت جدول و اضافه بار عملکرد است، که می‌تواند برای برخی از برنامه‌ها مهم باشد. همچنین بیشتر به استانداردهای SQL پایبند است. به دلایل مختلف همزمانی را بهتر از MySQL کنترل می‌کند. از کنترل همزمان Multiversion (MVCC) بدون قفل خواندن استفاده می‌کند. همچنین از برنامه‌های جستجوی موازی پشتیبانی می‌کند که می‌تواند از چندین CPU / هسته استفاده کند. می‌تواند به روش غیر مسدود کننده(از طریق نحو CREATE INDEX) شاخص ایجاد کند، همچنین می‌تواند شاخص‌های جزئی ایجاد کند. (به عنوان مثال: اگر مدلی با حذف نرم دارید، می‌توانید نمایه‌ای ایجاد کنید، که رکوردهای مشخص شده به عنوان حذف شده را نادیده بگیرد) به دلیل محافظت از یکپارچگی داده ها کمتر در معرض خرابی داده ها قرار گیرد.

چه زمانی از MySQL استفاده کنید

با وجود همه این مزایا، هنوز هم اشکالات کوچکی در استفاده از Postgres وجود دارد، که باید آنها را در نظر بگیرید.

Postgres هنوز با وجود پیشرفت در سال‌های اخیر محبوبیت کمتری نسبت به MySQL دارد. بنابراین تعداد کمتری از ابزارهای شخص ثالث یا توسعه‌دهندگان / مدیران پایگاه داده در دسترس است.

Postgres برای هر اتصال مشتری جدید، فرآیند جدیدی را تخصیص می‌دهد. برای هر فرایند مقدار ناچیزی از حافظه (حدود 10 مگابایت) را اختصاص می دهد.

با در نظر گرفتن قابلیت توسعه، رعایت استانداردها، مقیاس پذیری و یکپارچگی داده ها ساخته شده است. که این اهداف گاهی اوقات باعث کمتر شدن سرعت دیتابیس می شود. بنابراین، برای گردش کار ساده و پرخواننده، Postgres ممکن است گزینه بدتری نسبت به MySQL باشد.

این‌ها تنها برخی از عواملی هستند، که توسعه‌دهنده می‌خواهد هنگام انتخاب پایگاه‌داده در نظر بگیرد. علاوه بر این، ارائه‌دهنده سیستم عامل شما ممکن است یک اولویت داشته باشد. به عنوان مثال Heroku Postgres را ترجیح می دهد و مزایای عملیاتی آن را نسبت به اجرای آن ارائه می دهد. چارچوب شما همچنین ممکن است با ارائه درایورهای بهتر، یکی را به دیگری ترجیح دهد.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا