سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

اموزش طراحی فوتر سایت همراه با مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید

آیا تا به حال در زمان بازدید از سایت دقت کرده‌اید که چه رفتاری دارید؟ درصد زیادی از کاربران، برای دستیابی به اهدافشان در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ صفحه را اسکرول کرده و تنها به تیترها توجه می‌کنند. این رفتار تا زمانی که به قسمت انتهایی صفحه یا فوتر برسید، ادامه دارد. فوتر سایت، جایگاهی است که در آن، اطلاعات سایت مانند شماره تماس، آی‌نماد، محل فروشگاه و شرکت و… ثبت می‌شوند. این بخش به دلیل ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. همین موضوع ما را مجاب کرد تا در این مقاله اموزش طراحی فوتر سایت را به صورت مرحله به مرحله پیش ببریم.

شما برای اینکه یک سایت کارآمد داشته باشید، یک فضا برروی اینترنت نیاز دارید تا سایت خود را برروی آن بالا بیاورید. این فضا، فضای میزبانی یا هاست نامیده می‌شود. هزینه هاست برای داشتن یک سایت با توجه به امکاناتی محاسبه می‌شود که ارائه‌دهنده در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید با توجه به نیازهای خود، شرکتی را انتخاب کنید که در ازای دریافت به صرفه‌ترین مبلغ، بیشترین خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها ابرآراز است که در کنار خدمات متنوعی که در اختیار مشتریات خود قرار می‌دهد و با دریافت منصفانه‌ترین قیمت، پشتیبانی 24 ساعته و رایگان را نیز به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که کدام هاست می‌تواند بهترین انتخاب شما و کسب‌وکارتان باشد، می‌توانید از مشاوره تیم متخصص ما بهره‌مند شوید. پس پیشنهاد می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن برای خرید هاست ابری ارزان به وب‌سایت ابرآراز مراجعه کنید.

فوتر سایت چیست؟

همانطور که گفتیم فوتر سایت جایگاهی است که در آن اطلاعات مهمی برای برقراری ارتباط با مخاطب در آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش کمک می‌کند تا کاربر از شلوغی‌های سابت فاصله گرفته و بتواند با استفاده از یک میانبر به هر قسمت از سایت که نیاز دارد، منتقل شود.

یک نکته‌ی جالبی در این مورد وجود دارد، این است که اکثریت سایت‌ها، ظاهر و اطلاعات ثابتی را در تمامی صفحات به بخش فوتر اختصاص می‌دهند. تصویری که می‌بینید، فوتر سایت ابرآراز است که در تمامی صفحات سایت همراه با این اطلاعات و همین طراحی است.

دلیل اهمیت مناسب بودن طراحی فوتر برای سایت چیست؟

به طورکلی، دلایل اهمیت طراحی فوتر سایت را می‌توان در مواردی که در ادامه عنوان می‌شود، جستجو کرد:

یکسان بودن اطلاعات فوتر سایت

یکی از اهدافی که سبب می‌شود تا به طراحی فوتر برای سایت اقدام کنیم، این است که کاربران بتوانند به راحتی به اطلاعات موردنظر خود در سایت شما دسترسی پیدا کنند. این امر با فواید زیادی برخوردار است که یکی از مهم‌ترین آنها سئو و رده‌بندی سایت است. همانطور که می‌دانید تجربه کاربری برای گوگل بسیار مهم است؛ در نتیجه اینکه کاربر بتواند پاسخ سوالات خود را در سایت شما بیابد تاثیر مثبتی در امتیاز سایتتان دارد. 

علاوه‌برآن، فوترهای به عنوان لنگرگاه‌های اصلی هر وبسایتی شناخته می‌شوند. کاربران با اطلاع از این موضوع، می‌دانند که اگر نتوانند مطالب موردنظرشان را در بالای سایت پیدا کنند، با مراجعه به انتهای صفحه با لیستی از آیتم‌ها و لینک‌های مهم مواجه می‌شوند.

فضای زیاد برای مطالب مهم

یکی از مواردی که اهمیت اموزش طراحی فوتر سایت را بالا می‌برد، این است که شما فضای کافی دارید تا بتوانید مطالب مهم را در آن قرار دهید. اگر سایت شما مطالب و دسته‌بندی‌های متعددی دارد، قرار دادن تمامی آنها در قسمت اصلی بالایی سایت نه تنها کار درستی نیست بلکه می‌تواند آسیب‌رسان نیز باشد. این کار تنها باعث می‌شود تا کاربران سردرگم شده و از میان انبوهی لینک و اطلاعت، خواسته اصلی خود را از یاد ببرند.

به جای اینکار شما می‌توانید بخشی از لینک‌های مهم و ضروری خود را در قسمت Footer سایت قرار دهید. با اینکار، هم سایت منظم‌تری دارید و هم مخاطبانتان تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.

افزودن فوتر در طراحی ، یکی از تکینک‌های لینک سازی داخلی

لیک سازی داخلی از پایه‌های اصلی سئو داخلی سایت است که اهمیت بالایی برای متخصصان سئو و گوگل دارد. فوتر سایت به شما امکان می‌دهد تا بتوانید لینک‌های صفحات مهم سایت خود را در تمامی قسمت‌های سایت داشته باشید.

اگر می‌خواهید بانید لینک سازی داخلی چیست، چرا از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمان لینک‌دهی چه نکاتی را باید در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله لینک سازی داخلی را مطالعه کنید.

حال شما به عنوان یک طراح سایت در زمان طراحی فوتر زیبا چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

اموزش طراحی فوتر سایت

ممکن است طراحی فوتر وردپرس و یا هر سایت ساز دیگری، کار آسانی به نظر برسد. اما بسیار پیش می‌آید که چینش و سازماندهی بخش‌های مختلف فوتر در کنار هم به شکلی که ظاهر سایت به هم نخورد، به چالشی جدی تبدیل می‌شود. برای اینکه در زمان طراحی فوتر برای سایت با این دست چالش‌ها کمتر مواجه شوید،‌ مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم برای شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

آماده سازی لیستی از صفحات مهم

مطمئنا تاکنون دریافتید که Footer سایت، مکانی مناسب برای بولد کردن صفحاتی است که می‌خواهید کاربر به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد. برای دسترسی به این صفحات نیاز است که شما دیتاهایی را جمع‌آوری کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهید. کمک از تیم فروش برای دستیابی به اینکه کاربران از چه صفحاتی بیشتر استفاده می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

اموزش طراحی فوتر سایت ؛ صفحاتی با ارزش سئویی

این مورد چیزی شبیه به موردی است که در قسمت قبلی توضیح دادیم. البته با این تفاوت که در قسمت قبلی صفحات مهم از نظر کاربران را مورد توجه قرار دادیم و در این قسمت صفحاتی که از نظر گوگل باارزش هستند را ملاک قرار می‌دهیم. قرارگیری لینک این صفحات در فوتر سایت می‌تواند به ارتقای رتبه شما در گوگل کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم لینک این صفحات را با استفاده از کلمات کلیدی بااهمیت در Footer سایت قرار داده و از امتیازاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

قرار دادن اطلاعات حقوقی و کپی رایت خود

هر کسب‌وکاری از اطلاعات حقوقی متعددی برخوردار است که نمایش برخی از آنها می‌تواند به جلب اعتماد مخاطبان کمک کند. به همین دلیل نیاز است که قسمتی از وب سایت خود را به این اطلاعات اختصاص دهید. فوتر بهترین مکان برای نمایش این سبک اطلاعات است و شما می‌توانید اطلاعاتی مانند حق کپی رایت، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و شرایط و قوانین استفاده از سایت را در این قسمت به کاربران نمایش دهید.

اموزش طراحی فوتر سایت ؛ اطلاعات تماس

در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که کاربر در زمان گردش در سایت یا مطالعه مقاله‌ای از سایت شما، با سوالی روبه‌رو می‌شود. در اینجاست که وجود اطلاعات تماس می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان شما را افزایش دهد. جالب است بدانید که براساس تحقیقات، هرچه سرعت دستیابی کاربر به شماره تلفن، آدرس ایمیل فرم و… بیشتر باشد، سریع‌تر به آن کسب‌وکار اعتماد می‌کند.

یکی از راه‌های نمایش این اطلاعات، استفاده از دکمه CTA است تا کاربر بتواند به راحتی و تنها با یک کلیک، با شما ارتباط برقرار کند.

هماهنگی طراحی فوتر با دیگر بخش‌های سایت

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید تم‌های رنگی و استفاده از رنگ‌های متناسب است. برای مثال سایت ابرآراز را در نظر بگیرید؛ تم رنگی سایت ما آبی و سفید است و بدترین کاری که می‌توانستیم در طراحی انجام دهیم این بود که از رنگ قرمز برای فوتر سایت استفاده کنیم.

به یاد داشته باشید که در زمان طراحی فوتر برای سایت ، از رنگ‌ها و فونت‌هایی که در قسمت‌های دیگر سایت به کار رفته‌اند، استفاده کنید.

واضح بودن رنگ لینک‌ها

وقتی در حال طراحی فوتر سایت هستید، رنگ لینک‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که با پس‌زمینه فوتر متفاوت بوده و به راحتی قابل مشاهده باشد. مثلا اگر از رنگ آبی پپررنگ برای طراحی استفاده کرده‌اید، برای لینک‌ها از رنگ سفید استفاده کنید.

اموزش طراحی فوتر سایت ؛ سازماندهی قسمت‌های مختلف فوتر

شما باید در عین داشتن اطلاعات متعدد در قسمت Footer سایت ، نظم و ترتیب میان آنها را نیز حفظ کنید. اگر در قسمت فوتر، بخش‌های متفاوتی وجود دارد، سعی کنید با یک فونت درشت‌تر برایشان دسته‌بندی انتخاب کنید تا کاربر بتواند با یک نگاه لینک موردنظر خود را پیدا کند.

اموزش طراحی فوتر سایت ؛ موارد پیشنهادی

امیدواریم که تا به اینجا دریافته باشید که برای طراحی فوتر سایت باید چه مواردی را در نظر داشته باشید. در ادامه ما اطلاعاتی را که پیشنهاد می‌کنیم در سایت خود قرار دهید را عنوان کرده‌ایم.

اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی

اگر کاربری به دنبال برقراری ارتباط با شما باشد، نخستین کاری که انجام می‌دهد، جستجوی این اطلاعات در قسمت فوتر سایت است. شما حتی برای راهنمایی بهتر کاربران می‌توانید، از گوگل مپ نیز در این قسمت استفاده کنید. اضافه کردن نقشه گوگل یا گوگل مپ بیشتر برای کسب‌وکارهایی سودمند است که جلسات حضوری متعددی دارند.

آیکون شبکه‌های اجتماعی

مطمئنا یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شما و تیم سئو شرکتتان، بیشتر شدن تعداد کاربران صفحات اجتماعی شماست. شما با قرار دادن آدرس و آیکون شبکه‌های اجتماعی در Footer سایت می‌توانید به این موضوع کمک کنید. همچنین افزودن این آیکون‌ها از لحاظ بصری نیز سایت شما را ارتقا می‌دهد.

اموزش طراحی فوتر سایت ؛ افزودن لوگو و اطلاعات اصلی

اگر می‌خواهید لوگوی سایت خود را علاوه‌بر قسمت بالای سایت خود، در جای دیگری نیز نمایش دهید،‌ قسمت فوتر سایت بهترین انتخاب شما خواهد بود. علاوه‌براین، شما می‌توانید اطلاعات اصلی یا شعار کسب‌وکارتان را نیز در این قسمت قرار داده و به برندینگ خود کمک کنید.

جمع‌بندی

اگر تا امرور تصور می‌کردید که توجه به جزییات سایت کاری بیهوده اسن که تنها زمان شما را می‌گیرد و تاثیری بر کسب‌وکار شما ندارد، بهتر است تا هرچه زودتر تجدید نظر کنید. در این مقاله ما به طور کامل توضیح دادیم که فوتر یکی از قسمت‌هایی است که کاربران حتما از آن دیدن می‌کنند و حتی بر رتبه‌بندی سایت شما نیز تاثیرگذار است.

پس پیشنهاد می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن، این قسمت سایت را ارتقا دهید و بهترین شکل آن را پیاده سازی کنید. امیدواریم که اموزش طراحی فوتر سایت برای شما مفید بوده باشد، اما اگر سوالی دارید و یا تجربه مفیدی در این زمینه دارید، با مطرح کردن آن ما را خوشحال کنید. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا