همه

برنامه dhcp چیست ؟ آشنایی با کاربرد dhcp در شبکه

برنامه dhcp چیست ؟ وظیفه dhcp سرور چیست ؟ dhcp چگونه کار میکند ؟ این سوالات برای تمام کسانی که در حوزه IT فعالیت دارند می‌تواند پیش آید. ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده و به شما کمک می‌کنیم به درک درستی نسبت به ساختار dhcp برسید.

سرویس های dhcp ، از جمله پروتکل‌های موجود در لایه کاربر اپلیکیشن در شبکه است که وظیفه دارد آدرس آی پی خودکار را به کلاینت های موجود در شبکه اختصاص دهد. این واژه که مخفف عبارت Dynamic Host Configuration Protocol است میزبان‌های موجود در شبکه را به صورت پویا یا داینامیک آدرس‌دهی و پیکربندی می‌کند. در ادامه به شکل مفصل‌تری به توضیح این پروتکل می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر به دنبال خرید سرور ابری روزانه هستید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما باشد. ما همراه با سرویس‌های خود منابع را به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهیم و با پشتیبانی 24 ساعته و رایگان توسط متخصصان فنی و دواپس به شما کمک می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات سایت خود را برطرف کنید.[/box]

منظور از برنامه dhcp چیست

برنامه dhcp چیست ؟

dhcp مخفف چیست ؟ همانطور که گفتیم عبارت dhcp مخفف Dynamic Host Configuration Protocol است که برای اختصاص دادن آی پی (IP) در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که مطمئنا می‌دانید تمام دستگاه‌های موجود در یک سبه باید از آدرسی جهت شناسایی برخوردار باشند. این آدرس با نام آی پی شناخته می‌شود. آیا تا به حال با این سوال مواجه شده‌اید که دستگاه‌ها چگونه به محض روشن شدن به صورت خودکار، یک IP غیرتکراری دریافت می‌کنند؟ این کار توسط فرایند dhcp سرور انجام می‌شود.

برای درک درست اینکه سرویس dhcp چیست شما باید ابتدا به درستی بدانید که آدرس IP چیست و چه کاربرد مهمی در دنیای اینترنت دارد. ادرس IP که با عنوان زبان کامپیوتر نیز شناخته می‌شود، یکی از مسائلی است که آشنایی کامل با آن سبب می‌شود بتوانید با تسلط بیشتری در دنیای اینترنت فعالیت داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی آی پی چیست را مطالعه کنید تا بتوانید این آموزش را به طور کامل درک کنید.

مزایا و فوائد dhcp چیست ؟

استفاده از ویژگی های dhcp با فوائد متعددی برای مدیران شبکه همراه است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

منظور از پیکربندی آدرس IP قابل اعتماد با استفاده از dhcp سرور چیست ؟

یکی از مهم‌ترین کاربرد های برنامه dhcp چیست ؟ در شبکه نمی‌تواند دو کاربر و آدرس سایت با IP یکسان وجود داشته باشد. یکی از کاربرد های dhcp این است که در این زمینه میزان خطاهای انسانی را به حداقل رسانده و کمک می‌کند تا تداخل آدرس، خطاهای پیکربندی و اشتباهات تایپی ساده به حداقل برسد.

کاربرد های برنامه dhcp چیست

منظور از بهینه سازی آدرس IP در پروتکل dhcp چیست ؟

dhcp به زبان ساده نه تنها آدرس IP های متمایز را در اختیار کابران قرار می‌دهد، بلکه بررسی می‌کند که در زمان عدم استفاده طولانی مدت از یک آدرس آی پی ، آنها مجددا توسط دیگر مشترکان شبکه مورد استفاده قرار گیرند.

برخی از دیگر مزایایی که کاربرد dhcp در شبکه برای شما به همراه می‌آورد عبارتند از:

  • آسان بودن اجرای انواع dhcp
  • اختصاص آدرس آی پی های اختصاصی بدون وجود کوچک‌ترین مشکلی
  • بدون نیاز به پیکربندی دستی آدرس IP. این موضوع سبب می‌شود تا بار کاری مدیران شبکه به شکل قابل توجی کاهش یابد.

معایب برنامه dhcp چیست ؟

dhcp مفهوم گسترده‌ای است که مانند دیگر پروتکل‌ها در کنار مزایایی که در اختیار مدیران شبکه قرار می‌دهد با معایبی نیز همراه است. در ادامه با بریخ از این معایب آشنا می‌شویم.

  • منظور از مشکلات امنیتی در dhcp شبکه چیست ؟ سرویس های dhcp هیچ پروسه امنیتی مناسبی برای احراز هویت مشتریان ندارند؛ بنابراین هر سرویس‌گیرنده‌ای می‌تواند به شبکه بپیوندد. این موضوع خطرات امنیتی مانند ارائه آدرس آی پی به مشتریان غیر مجاز و در مقابل تخلیه آدرس آی پی از سرویس گیرنده های غیرمجاز را به همراه دارد.
  • اگر شبکه فقط یک گزینه dhcp داشته باشد، سرور DHCP می‌تواند در یک نقطه خراب شده و فعالیت کل سیستم را دچار مشکل کند.
  • استفاده از شیوه broadcast و کند بودن سرویس.

معایب سرویس dhcp چیست

مهم‌ترین اجزای dhcp شبکه چیست ؟

  • DHCP Server:

منظور از DHCP Server یک سرور یا روتر است که اطلاعات پیکربندی شبکه را در خود نگهداری می‌کند.

  • DHCP Client :

dhcp کلاینت چیست ؟ این بخش یک گره یا Node است که وظیفه دارد اطلاعات پیکربندی را مانند هر سیستمی ازجمله کامپیوتر یا سور دریافت کند.

  • DHCP Relay Agent:

اگر فقط یک سرور DHCP برای چندین شبکه دارید، DHCP Relay Agent موجود در هر شبکه درخواست DHCP را به سرور ها هدایت می کند. زیرا بسته های DHCP نمی توانند از طریق روتر عبور کنند. از این رو، Relay Agent مورد نیاز است تا سرور های DHCP بتوانند درخواست از همه شبکه ها را کنترل کنند.

  • منظور از IP address pool در برنامه dhcp چیست ؟

این لیست شامل لیستی از آدرس‌های آی پی است که برای انتساب به مشتریان در دسترس قرار دارد.

  • وظیفه جز Subnet Mask در تنظیمات dhcp چیست ؟

Subnet Mask یک عدد 32 بیتی است که با تنظیم Host ID به صورت 0 و Network ID به صورت 1 ایجاد می‌شود. به این ترتیب است که Subnet Mask ، آدرس‌های آی پی را از آدرس‌های شبکه و میزبان جدا می‌کند.

وظیفه جز Subnet Mask در تنظیمات dhcp

  • Lease Time:

منظور از Lease Time مدت زمانی است که آدرس IP برای مشتری در دسترس قرار می‌گیرد. پس از این زمان، مشتری باید آدرس IP را تمدید کند.

  • Gateway Address :

آدرس gateway به میزبان اطلاع می‌دهد که محل اتصال به اینترنت کجاست.

نحوه کار dhcp در شبکه چیست ؟

در قسمت‌های قبلی به طور کامل دریافتیم که منظور از برنامه dhcp چیست به زبان ساده و dhcp در کدام لایه است . در ادامه می‌خواهیم با هم سرور dhcp نحوه کار آن را بررسی کنیم.

نحوه کار dhcp چیست ؟ سرویس های dhcp در لایه برنامه یا application layer کار می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا بتواند آدرس آی پی را به صورت پویا به مشتری اختصاص دهد. در نهایت نیز پیام‌هایی با نام تراکنش‌های DHCP یا مکالمه DHCP تبادل پیدا می‌کند.

پیدا کردن dhcp یعنی چه ؟

سرویس‌گیرنده برای کشف سرورهای DHCP پیامی ارسال می‌کند. پس از آن، رایانه کلاینت بسته‌ای را با مقصد پخش پیش‌فرض 255.255.255.0 یا آدرس پخش خاص زیر شبکه در صورت تنظیمات، ارسال می‌کند.

255.255.255.255 یک آدرس پخش ویژه است که معنایی تحت عنوان این شبکه دارد و به شما امکان می‌دهد یک بسته پخش را به شبکه‌ای که به آن متصل هستید ارسال کنید. جالب است بدانید که به این کار (broadcast) گفته می‌شود.

پیشنهاد dhcp یعنی چی ؟

هنگامی که سرور DHCP پیام DHCP Discover را دریافت می‌کند، با ارسال پیام پیشنهادی DHCP به کلاینت ، آدرس IP را به آن پیشنهاد می‌کند. این پیام پیشنهادی DHCP شامل آدرس IP پیشنهادی برای سرویس گیرنده DHCP، آدرس IP سرور، آدرس MAC سرویس گیرنده، Subnet Mask ، Gateway، آدرس DNS و اطلاعات اجاره است.

  • آدرس IP پیشنهادی برای سرویس گیرنده DHCP (اینجا 192.168.1.11)
  • ماسک زیر شبکه برای شناسایی شبکه (اینجا 255.255.255.0)
  • IP دروازه پیش فرض زیر شبکه (اینجا 192.168.1.1)
  • IP سرور DNS برای ترجمه نام (اینجا 8.8.8.8)

درخواست dhcp به چه معناست ؟

در بیشتر موارد، کلاینت می‌تواند چندین پیشنهاد DHCP دریافت کند؛ علت این امر این است که تعداد زیادی سرور DHCP وجود دارد. در نتیجه اگر آدرس IP یک سرور خراب شود، سایر سرور ها می‌توانند به راحتی پشتیبان تهیه کنند. اما مشتری شما تنها یک پیشنهاد DHCP را می‌پذیرد. 

در پاسخ به این پیشنهاد، مشتری با ارسال درخواست DHCP آدرس پیشنهادی را از یکی از سرورهای DHCP درخواست می‌کند. سایر آدرس‌های IP ارائه شده از سرورهای DHCP باقیمانده، پس گرفته شده و به مجموعه آدرس‌های IP موجود بازگردانده می‌شوند.

منظور از تأیید dhcp چیست در شبکه

در نهایت سرور با تایید اجاره DHCP به مشتری، تأیید را به مشتری ارسال می‌کند. البته سرور ممکن است پیکربندی دیگری را که مشتری درخواست کرده است را ارسال کند. در این مرحله، پیکربندی IP به پایان رسیده و مشتری می‌تواند از تنظیمات IP جدید استفاده کند.

سخن پایانی

ما تلاش کردیم تا در این مقاله توضیح دهیم که برنامه dhcp چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد. اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا