همه

پروتکل arp چیست ؟ پروتکل arp چه وظیفه ای دارد ؟

پروتکل arp چیست ؟ پروتکل arp چگونه کار میکند ؟ در این مقاله ما با توضیح در مورد کاربرد پروتکل arp به تمامی سوالات شما در این زمینه نیز پاسخ می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید بهترین هاست ایران را دارید می‌توانید از طریق وب سایت ابرآراز از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید.

تعریف پروتکل arp چیست ؟

برنامه‌ها برای تبادل پیام بین یک‌دیگر از آدرس‌های IP استفاده می‌کنند، در حالی که ارتباط حقیقی بین رایانه‌ها به‌وسیله‌ی آدرس‌های فیزیکی یعنی همان مشخصات یکتای سخت‌افزاری دستگاه‌ها صورت می‌گیرد. در علم شبکه و مدل استاندارد OSI، آدرس IP مربوط به لایه‌ی سوم و آدرس سخت‌افزاری، که تحت عنوان MAC Address شناخته می‌شود، مربوط به لایه‌ی دوم است.

پروتکل ARP یا Address Resolution Protocol وظیفه‌ی یافتن MAC Address مربوط به یک IP Address را برعهده دارد. فرض کنید آدرس IP سرور مقصدتان را می‌دانید و می‌خواهید به آن سرور یک پیام مشخص ارسال کنید. در این حالت شما صرفن آدرس IP مقصد را وارد می‌کنید و رایانه‌ی شما به‌شکل خودکار با استفاده از پروتکل ARP آدرس MAC سرور مقصد را پیدا کرده و با استفاده از آن پیام شما را ارسال می‌کند.

درباره پروتکل arp بیشتر بدانید

پروتکل arp در شبکه مخفف عبارت Address Resolution Protocol بوده و به عنوان یک پروتکل ارتباطی جهت پیدا کردن لایه آدرس و پیوند آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد پروتکل arpچیزی شبیه به پروتکل MAC بوده که در لایه اینترنت از آدرس IPV4 استفاده می‌کند.

arp در شبکه چیست

کار پروتکل arp چیست ؟

پروتکل ARP با ترکیب تعداد زیادی از فناوری های مختلف در لایه های شبکه و داده ها ایجاد شده است. این فناوری ها شامل IPv4، Chaosnet، DECnet و Xerox PARC Universal Packet (PUP) می باشند که با استفاده از استاندارد های IEEE 802، FDDI، X.25 و همچنین استاندارد ATM پیاده سازی شده است.

پروتکل ARP که با نام پروتکل تفکیک آدرس نیز شناخته می شود به عنوان پروتکلی شناخته می شود که با استفاده از آن می توان در لایه دوم  آدرس مک دستگاه متصل به شبکه را پیدا کرد. در واقع پروتکل ARP نوعی تبدیل کننده IP آدرس به مک آدرس است. در لایه دو که به عنوان لایه پیوند داده نیز شناخته می‌شود آدرسی وجود دارد که با نام آدرس مک معروف شده است.

در لایه دو دستگاه هایی مانند هاب و سوئیچ ها فعالیت می کنند. آدرس مک یک آدرس 48 بیتی است که در قالب 6 جفت عدد در مبنای هگزادسیمال نمایش داده می شود. امروزه آدرس مک هر سخت افزار منحصر به فرد بوده و هیچ دستگاهی در دنیا وجود دارد که دارای دو آدرس مک مشابه به هم باشد. این آدرس توسط کمپانی سازنده در داخل دستگاه قرار داده می شود.

پروتکل arp چه وظیفه ای بر عهده دارد ؟

امیدواریم که تا به اینجا با سوال خود مبنی بر اینکه پروتکل arp چیست ، آشنا شده باشید. در این قسمت قصد داریم تا با هم بررسی کنیم که این پروتکل چه وظیفه‌ای برعهده دارد و چگونه کار می‌کند؛ باما همراه باشید. 

برای درک اینکه پروتکل ARP چگونه کار می‌کند مثال زیر را باید در نظر بگیرید. دو کامپیوتر در کی دفتر وجود دارد. آن‌ها با نام کامپیوتر 14 و کامپیوتر 2 شناخته می شوند. این کامپیوتر ها با استفاده از کابل های اترنت و سوئیچ شبکه به هم متصل هستند. این اتصال به صورت یک شبکه محلی است. در این اتصال هیچ روتاری دخالت نمی کند. کامپیوتر 1 بسته ای را برای کامپیوتر 2 ارسال می کند. این ارسال از طریق DNS انجام می شود. در این فرایند DNS مشخص می کند که کامپیوتر 2 دارای آدرس 192.168.0.55 به عنوان IP آدرس است.

پروتکل arp چه وظیفه ای بر عهده دارد

برای ارسال بسته به مک آدرس کامپیوتر 2 نیاز است. در ابتدا رایانه 1 با استفاده از جدول ARP ذخیره شد در خود آدرس 192.168.0.55 را جست و جو می کند. در این حالت در سوابق موجود در این IP به دنبال مک آدرس است. آدرس مک کامپیوتر 2 به عنوان مثال 00: eb: 24: b2: 05: ac است. در صورت یافتن مک آدرس کامپیوتر 1 یک فریم را در اترنت به مقصد آدرس 00: eb: 24: b2: 05: ac ارسال می کند. در این فریم یک بسته IP وجود دارد. کامپیوتر 2 این فریم را دریافت می کند و یک پیام پاسخ به IP ای که در فریم قرار داشت ارسال می کند. به این ترتیب هر دو رایانه آدرس های مک خود را در جداول ARP خود قرار می دهند و برای یکدیگر ارسال می کنند.

کامپیوتر 1 اطلاعات پاسخ را دریافت می کند در جدول خود ذخیره می کند. اکنون هر دو رایانه یکدیگر را در شبکه شناخته اند و می توانند برای یکدیگر بسته های داده را ارسال کنند. این مثال نمونه کوچکی از عملکرد پروتکل ARP بود که به ساده ترین شکل ممکن توضیح داده شد.

ساختار پروتکل arp چیست ؟

برای کار با پروتکل ARP شما باید درک مناسبی از شبکه و لایه های شبکه داشته باشد. آشنایی با لایه های مختلف شبکه و پروتکل های تشکیل دهنده آن‌ها بسیار مهم می باشد. شما برای اینکه بتوانید به خوبی از این پروتکل استفاده کنید باید به خوبی با لایه ها و نقش های آن‌ها اشنایی داشته باشید. اینکه دستگاه های ارتباط دهنده در کدام لایه ها فعالیت می کنند نیز بسیار مهم هستند.

اندازه پیام استفاده شده در پروتکل ARP به لایه پیوند و اندازه لایه شبکه بستگی دارد. هدر پیام در پروتکل ARP، انواع شبکه مورد استفاده در هر لایه و همچنین اندازه آدرس های هر یک را مشخص می کند. عنوان پیام با کد عملیاتی برای درخواست با کد 1 و پاسخ با کد 2 شناخته و تکمیل می شوند. محموله بسته شامل چهار بخش است. آدرس IP، آدرس سخت افزار، پروتکل میزبان و مقصد گیرنده است.

ساختار پروتکل arp چیست

مزایای پروتکل arp در شبکه چیست ؟

  • اگر شما با لایه OSI آشنایی داشته باشید، مطمئنا خواهید دانست که برای پیدا کردن مک آدرس باید سراغ جداول ARP رفت. یکی از مهم‌ترین نقاطی که می‌توان به جداول ARP دست پیدا کرد، سوئیچ‌های استفاده شده در شبکه هستند. از مهم‌ترین مزایای ARP پیدا کردن مک آدرس سیستم‌ها است. (اگر آشنایی چندانی با مدل OSI ندارید، می‌توانید از مطالب و محتوای مقاله‌ی مدل OSI چیست استفاده کنید.)
  • از دیگر مزایای ARP می‌توان به پیدا کردن دستگاه‌ها در شبکه اشاره کرد. پس از قرار گیری دستگاه‌ها شما می‌توانید با استفاده از پروتکل arp به مک آدرس این دستگاه‌ها دسترسی داشته باشید.
  • دیگر مزیت پروتکل ARP ، استفاده از آن به عنوان یک پروتکل اعلامیه است و در این فرآیند، برای بروزرسانی آدرس مک از آدرس دیگر میزبان‌ها استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از این پروتکل، یک فراخوانی ارسال شده و آدرس مک دستگاه‌ها در جدول ARP بروزرسانی می‌شود. لازم به ذکر است که با این کار دستگاه‌های جدید شناسایی می‌شوند.
  • یکی دیگر از مزایای ARP بروزرسانی سخت‌افزارهای جدید در هر بار روشن شدن است. امروزه سخت‌افزار و سیستم‌ها در زمان راه‌اندازی دستگاه‌ها، اطلاعات مربوط به پروتکل ARP خود را در شبکه بروزرسانی می‌کنند. با این کار، این دستگاه‌ها می‌توانند به خوبی با دیگر دستگاه‌ها، ارتباط برقرار کرده و از مشکلات اولیه دوری کنند. همچنین در صورت تغییر بخش‌هایی از شبکه مانند تغییر یک کارت شبکه خیلی سریع متوجه شده و تغییرات لازم را در جداول انجام خواهند داد.

معایب پروتکل ARP چیست ؟

پروتکل ARP نیز درست مانند بسیاری دیگر از پروتکل‌ها از معایب متعددی برخوردار است که در ادامه تنها به بخشی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • در پروتکل ARP سیستمی وجود ندارد که از صحت معتبر بودن جواب دریافت شده اطمینان حاصل کند. بنابراین، پروتکل ARP به هر جوابی که به عنوان ARP Reply دریافت کند، اعتماد می‌کند.
  • در این فرایند ممکن است که به کامپیوتر مبدأ حمله های ARP Spoofing یا ARP Poisoning صورت بگیرد. این حمله‌ها یکی از مخرب‌ترین حمله‌های انجام شده از طریق پروتکل ARP هستند که می‌توانند برای شما مشکلات متعددی را به وجود آورند. برای رفع این مشکل و لوگیری از اینگونه حمله‌ها از روشی به نام Dynamic ARP inspection استفاده می‌شود.
امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه پروتکل arp چیست و چه عملکردی دارد، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا