همه

پروتکل DNSSEC چیست ؟ با نحوه‌ی کار DNSSEC آشنا شوید

در دنیای امروزی، امنیت اطلاعات یکی از اساسی‌ترین نیازهای افراد مخصوصا در زمینه‌ی میزبانی وب سایت است. مطمئنا در فصای وب،‌ هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که امنیت 100 درصدی را تامین کرده است. اما می‌توان با راهکارهایی میزان این امنیت را به حداکثر رساند. یکی از مهم‌ترین این راهکارها، ست کردن DNSSEC برای وب سایت شماست. برای درک بهتر کار و نوع فعالیت DNSSEC  ابتدا باید بتوانید به روشنی به سوال DNSSEC چیست پاسخ دهید. بنابراین مقدمه‌ی این مقاله را با دقت دنبال نمایید.

سرور های مجازی ابرآراز به صورت رایگان مجهز به سرویس DNS است که در اینصورت شما دیگر نگرانی از بابت امنیت اطلاعات کاربرانتان نخواهید داشت. علاوه بر آن ما به شما یک آی پی اختصاصی ارائه می‌دهیم که تا بتوانید از ترافیک نامحدود خدمات ما بهره‌مند شوید. اگر قصد خرید VPS ایران را دارید،‌ به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. علاوه بر آن متخصصان شبکه و دواپس ما به صورت رایگان و 24 ساعته آماده پاسخگویی هستند تا اطمینان حاصل کنند هیچ مشکلی برای سرورهای شما وجود ندارد.

dns چیست ؟

پیش از اینکه در مورد موضوع اصلی این مقاله یعنی DNSSEC چیست صحبت کنیم،‌ اجازه دهید تا اطلاعاتی هرچند جزئی در مورد DNS یا نیم سرور در اختیار شما قرار دهیم. به زبان ساده،‌ تمامی سرور ها از یک آدرس IP اختصاصی برخوردارند که کاربران برای ورود به سایت از آن استفاده می‌کنند.

از آنجایی که IP Address در حالت عادی که به صورت عددی بوده و ممکن است به سختی به خاطر سپره شود،‌ تلاش شده تا این اعداد به حروف بامعنی تبدیل گردند؛ این وظیفه برعهده‌ی DNS است. شما باید نیم سرور ها یا DNS را به صورت کاملا صحیح بر روی دامنه ی خود تنظیم نمایید تا در نهایت سایتتتان بدون هیچ مشکلی بارگذاری گردد.

صحبت بیشتر در مورد DNS و نحوه‌ی کار آن در این مقاله نمی‌گنجد، اما ما تلاش کردیم برای تسلط بیشتر شما بر این مبحث، در مقاله‌ی دیگری تحت عنوان dns چیست به سوالات شما در این زمینه به طور کامل پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه‌ی این مقاله،‌ به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و اطلاعات خود را در مورد dns تکمیل نمایید.

dns چیست

پروتکل DNSSEC چیست ؟

حال که با معنی DNS آشنا شدید بیایید با هم به موضوع اصلی مقاله‌ی خود برگشته و به طور کامل شما را با پرسش اصلیتان یعنی پروتکل DNSSEC چیست آشنا کنیم.

DNSSEC که مخفف عبارت Domain Name System Security Extensions است یکی از جمله مهم‌ترین افزودنی‌ها برای سرویس DNS به شمار می‌آید. وظیفه‌ی اصلی DNSSEC حفظ نام دامنه یا دامین از حملات مختلفی با عنوان DNS spoofing است. DNSSEC با تشخیص سرور های فیک DNS، امنیت سایت را به شکل چشمگیری ارتقا می‌دهد.

نکته‌ای که در همین ابتدا باید بدان آگاه باشید این است که DNSSEC به صورت پیش فرض و اتوماتیک بر روی سیستم DNS نصب نشده است. در صورت تمایل به استفاده از این سرویس خودتان باید به نصب آن اقدام نمایید.

رابطه‌ی گواهینامه ssl و پروتکل DNSSEC‌ چیست ؟

مقاله‌ی پیشین ما در مورد گواهینامه ssl را مطالعه کرده‌اید؟ همانطور که ما در این مقاله توضیح دادیم با استفاده از گواهی SSL اطلاعات دریافی از سرور مبدا تنها با یک کلید اختصاصی در مرورگر بازدیدکننده رمزگشایی می‌شوند. این موضوع در مورد DNSSEC نیز صادق است. به عبارتی شما با استفاده از این سرویس می‌توانید حملات متعددی مانند Man in the middle attact را نابود نمایید.

رابطه‌ی گواهینامه ssl و پروتکل DNSSEC‌ چیست

نگاهی عمیق‌تر به پروتکل DNSSEC‌

مطمئنا تاکنون با معنای دقیق DNSSEC‌ چیست آشنا شده‌اید. حال برای درک بهتر و شناخت دقیق‌تر این پروتکل نیاز می‌دانیم که مروری مختصر در مورد رمزنگاری و امضای دیجیتال داشته باشیم.

رمزنگاری یا Cyptography

از رمزنگاری یا Cyptography برای رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌نمایند تا بتوانند امنیت داده‌ها را تایید کنند. به یاد داشته باشید که رمز نگاری تنها برای تامین امنیت داده‌ها و پنهان کردن جزئیات پیام‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه در بسیاری از موارد، احراز هویت رکورد ها از طریق DNSSEC‌ انجام می‌شود.

امضای دیجیتال در DNSSEC چیست ؟

در امضای دیجیتال، داده‌‌ها به یک تابع هش ارسال شده و خروجی حاصل از این تابع همراه با داده‌ی اصلی امضا و سپس برای دریافت کننده ارسال می‌گردد. جالب است بدانید که این امضا (sign) به وسیله‌ی private key انجام ی‌گیرد. دریافت‌کننده تنها در صوریت قالدر به خواندن داده‌ی اصلی است که public key را در اختیار داشته باشد. در این قسمت، اگر هش خروجی و دریافتی با هم یکسشان باشند، عملیات احراز هویت موفق خواهد بود.

امضای دیجیتال در DNSSEC چیست

رابطه‌ی رمزنگاری و امضای دیجیتال با DNSSEC چیست ؟

متوجه ارتباط میان رمزنگاری و امضای دیجیتال با DNSSEC شدید؟ DNSSEC با به‌کارگیری امضای دیجیتال رکورد های dns یک دامنه ،‌ امکان می‌یابد که به راحتی از حمله‌ی DNS spoofing جلوگیری کند. علاوه بر آن،‌ امکان احراز هویت این رکورد ها را نیز فراهم می‌نماید.  به زبانی ساده‌تر،‌ DNSSEC  با استفاده از این دو ابزار تلاش می‌کند تا دی ان اس های معتبر را اعتبارسنجی نماید.

مزایای استفاده از DNSSEC چیست ؟

DNSSEC از تغییر مسیر و انتقال کربران به وب سایت های جعلی و فیینگ جلوگیری می‌کند و از این طریق اعتماد کاربر به صفحه موردنظر را افزایش می‌دهد. در نتیجه‌ی این عمل است که فعالیت‌های مخربی مانند cache poisoning یا  pharming و man in the middle attacks متوقف می‌شوند.

DNSSEC برای اطمینان از اعتبار پاسخ‌های ارائه شده توسط DNS Server ، آدرس ‌IP را با امضای رمزنگاری شده تکثیر می‌نماید. کاربران در صورتی اطمینان حاصل می‌یابند که به یک سایت ایمن منتقل شده‌اند که DNSSEC به درستی برای نام دامنه آن سایت فعال شده باشد.

سخن پایانی

امدواری که توانسته باشیم به روشنی در مورد سوالات شما پیرامون DNSSEC چیست پاسخ داده باشیم. در پایان می‌خواهیم نکته‌ای را به شما یادآوری کنیم که ممکن است در مورد آن دچار اشتباه شوید.

به خاطر داشته باشید که DNSSEC درستی محتوای سایت را تایید نمی‌نماید. این پروتکل تنها صحت آن را از طریق مکانیزم امضای دیجتالی تضمین می‌کند. به عبارتی دیگر، با استفاده از این پروتکل، هکرها قادر به تغییر آدرس آی پی های درج شده در DNS نام دامنه شما و یا سوء استفاده از سیستم کش DNS سرور ها نخواهند بود.

امیدواریم که مقاله‌ی پروتکل DNSSEC چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا