سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

api چیست ؟ دلیل اهمیت استفاده از پروتکل api چیست ؟

در دنیای توسعه‌ی نرم افزار ممکن است به دفعات با واژه‌ی api برخورد کرده باشد و از خود بپرسید که معنی api چیست و چه کاربردی دارد. اصولا بسیاری از برنامه نویسان با این مفهوم به درستی آشنایی ندارند و نمی‌دانند که حقیقتا api به چه معناست . به همین دلیل ما لازم دانستیم تا در این مقاله به تفصیل در مورد ماهیت و کاکرد api به زبان ساده برای شما توضیح دهیم.

پیش از هرچیز لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر برای ارتباط میان اپلیکیشن و سیستم‌های خود به دنبال یک سرویس مطمئن هستید، می‌توانید از پکیج‌های سرور ابری ما استفاده کنید. برای خرید سرور ابری ارزان می‌توانید به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و سرویس‌های ما بهره‌مند شوید.

تعریف api چیست به زبان ساده

در سالهای ابتدایی فراگیری اینترنت و کامپیوتر، انسان به عنوان تنها عاملی در نظر گرفته می‌شد که قصد داشت با این سیستم کار کند. پیشرفت تکنولوژی اما همه چیز را تغییر داد. در دنیای وب امروزی، نرم افزارها نیز بدون دخالت انسان با یکدیگر در ارتباط هستند. در چنین حالتی بود که نیاز به api احساس شد.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که سیستم api چیست باید عنوان کنیم که درواقع API مجموعه‌ای از قوانین مختلف است که نحوه‌ی برقراری ارتباط کامپیوترها و اپیکیشن‌ها با یکدیگر را تعیین و تعریف می‌کند. به عبارتی دیگر API ها به عنوان یک لایه‌ی واسطه میان اپلیکیشن و وب سرور قرار می‌گیرند. در نهایت نیز کار انتقال داده میان سیستم‌ها را پردازش و مدیریت می‌کنند.

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه vps نامحدود از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

api چیست به زبان ساده

استاندارد api مخفف چیست ؟

تا به اینجا به ساده‌ترین بیان توضیح دادیم که api یعنی چه و چه وظیفه‌ای را برعهده دارد. حال برای درک بهتر این مفهوم، بیایید توضیح بیشتری را با هم بررسی کنیم. 

Application Programming Interface که به اختصاربه آن api نیز گفته می‌شود، به وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها به تبادل داده‌ها و عملکردها می‌پردازد. این موضوع باعث می‌شود تا توسعه و نوآوری نرم‌افزاری آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. از طرفی دیگر API که در زبان فارسی با عنوان رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن نیز شناخته می‌شود، به شرکت و سازمان‌ها امکان می‌دهد تا داده‌ها و عملکرد اپلیکیشن خود را در اختیار توسعه دهندگان ، شرکا و… قرار دهند. 

این موضوع موجب می‌شود که خدمات و محصولات با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از داده‌ها و عملکردهای یکدیگر استفاده کنند. نکته‌ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که شما به عنوان توسعه‌دهنده نیازی ندارید با با نحوه‌ی پیاده‌سازی API آشنایی داشته باشید.

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه سرور اختصاصی مجازی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

نحوه کار و کاربرد api چیست ؟

  • در نخستین گام شما باید بدانید که درخواست بازیابی اطلاعات از طرف اپلیکیشن کلاینت به استاندارد API داده می‌شود.
  • درخواست ذکر شده از طرف اپلیکیشن به وب سرور API ارسال می‌شود. این درخواست اطلاعاتی مانند فعل درخواست، سرصفحه‌ها و در برخی موارد متن درخواست را شامل می‌شود.
  • پس از دریافت درخواست معتبر، API با اپلیکیشن خارجی یا وب سرور تماس برقرار می‌کند.
  • در مقابل، سرور پاسخ موردنظر خود را براساس اطلاعات درخواستی به API ارسال می‌کند.
  • پس از آن API ، داده‌ها را به اپلیکیشن اولیه درخواست کننده منتقل می‌کند.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی سرور مجازی داخل ایران، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

کاربرد api

فواید استفاده از API ها

API ها طراحی امنی دارند و سبب تسهیل عملکرد میان دو سیستم می‌شوند. موردی که امنیت API را حاصل می‌شود، این است که این پروتکل عموما ار مجوزهایی استفاده می‌کند که در نتیجه‌ی آن حملات به سرور به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابند. علاوه برآن، درگاه API می‌تواند برای به حداقل رساندن تهدیدات امنیتی، دسترسی را محدود نماید.

علاوه برتمام اینها، در زمان تبادل اطلاعات، سرصفحه‌های HTTP، کوکی‌ها یا پارامترهای رشته پرس‌وجو، لایه‌های امنیتی بیشتری را به داده‌ها ارائه می‌دهند. اگر بخواهیم پاسخ سوال فواید api چیست با مثال توضیح دهیم می‌توانید سرویس پردازش پرداخت را در نظر بگیرید.

در این مثال، مشتریان می‌توانند مشخصات کارت خود را در اپلیکیشن فوشگاه موردنظر وارد کنند. پردازنده پرداخت نیازی به دسترسی به حساب بانکی کاربر ندارد. API یک رمز منحصربه‌فرد برای این تراکنش ایجاد می‌کند که به سرور ارسال شده و سطح بالاتری از امنیت را در برابر تهدیدات احتمالی (هک شدن) تامین می‌کند.

فواید استفاده از API ها

دلیل اهمیت پروتکل api چیست ؟

چه برای مدیریت ابزارهای موجود و چه برای طراحی ابزارهای جدید، می‌توان از رابط برنامه نویسی اپلیکیشن ( API ) برای ساده‌تر کردن روند کاری خود استفاده کرد. برخی از دلایلی که استفاده از API را سودمند می‌کند، عبارتند از:

منظور از همکاری بهتر api ها چیست ؟

به طور تقریبی، یک شرکت یا سازمان از 1200 اپلیکیشن استفاده می‌کند. تصور کنید که اگر این اپلیکیشن‌ها به یکدیگر متصل نباشند، هماهنگ سازی کارها تاچه اندازه مشکل می‌شود. API ها کار یکپارچه‌سازی را امکان‌پذیر می‌کنند. منظور از یکپارچه سازی این است که سیستم عامل ها و اپلیکیشن‌ها بتوانند به شکلی یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این یکپارچه سازی سبب می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند همکاری در محل کار خود را بهبود ببخشند. در صورتی که بدون استفاده از API ، سیستم‌ها نمی‌توانند به درستی با یکدیگر ارتباط قرار کنند و عملکردشان به خطر می‌افتد.

همکاری بهتر

نوآوری آسان تر در برنامه api چیست ؟

api به زبان ساده خدمات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد:

  • ارتباط‌گیری با شرکای تجاری
  • ارائه خدمات جدید به بازارهای موجود
  • دسترسی به بازارهای جدید
  • ایجاد بازدهی بیشتر
  • در نهایت ایجاد تحول دیجیتالی

امنیت بیشتر

روش ایجاد امنیت api در شبکه چیست ؟ همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، API یک لایه‌ی حفاظتی اضافه میان داده‌ی ما و سرور ایجاد می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند امنیت API را با استفاده از رمزها، امضاها و پروتکل امنیتی لایه (TLS) و با تمرین مدیریت موثر تقویت کنند.

حال که صحبت از امنیت در دنیای وب شده بد نیست تا شما را با مفهومی به نام فایروال یا دیوار آتش آشنا کنیم. به‌طورکلی، فایروال سیستمی برای ایجاد امنیت در شبکه‌های کامپیوتری است. نحوه‌ی کار فایروال بدین شکل است که درخواست‌ها و پاسخ‌ها و به طور کلی ترافیک ورودی و خروجی سیستم را چک می‌کند. همچنین آنها را بررسی، مدیریت، فیلتر و در صورت لزوم مسدود می کند. بر‌اساس قوانین و دستورالعمل هایی که کاربر admin (ریشه)وضع می‌کند، همه‌ی این کار‌ها و وظایف را انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم فرصت آشنایی با این سیستم امنیتی را از دست ندهید و مقاله‌ی فایروال چیست را مطالعه کنید.

امنیت بیشتر

رایج‌ترین‌های سرویس api چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجای مقاله توانسته باشیم به روشنی به سوال شما مبنی بر اینکه api در برنامه نویسی چیست پاسخ داده باشیم. پس از آن نیز تلاش کنیم تا بررسی کنیم که مهم‌ترین فواید استفاده از آدرس api چیست . از آنجایی که API ضمن حفظ امنیت به شرکت‌ها امکان می‌دهد، به منابع خود دسترسی داشته باشند،‌ این سرویس به ابزاری قدرتمند در دنیای تجارت مدرن تبدیل شده است. در ادامه ما برخی از محبوب‌ترین رابط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن را معرفی می‌کنیم که شاید شما نیز با آنها مواجه شده باشید.

ورود به حساب

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های API ، عملکردی است که به افراد امکان می‌دهد با استفاده از جزئیات ورود به پروفایل ‌های شبکه‌های مختلف مانند توییتر، اینستاگرام و یا حتی خود گوگل، به سایت‌ها وارد شوند. این ویژگی به سایت‌ها امکان می‌دهد تا با استفاده از API ، کاربر را با سرعت بالایی احراز هویت کنند. در نتیجه در وقت صرفه جویی شده و نیازی نیست تا در هر مرتبه ورود بخواهید در هر وب سرویس پروفایل جدید ایجاد کنید.

Google Maps

اگر از ما بپرسند که متداول‌ترین نمونه‌ی روش apa چیست بدون تردید، از گوگل مپ نام می‌بریم. علاوه بر API های اصلی که نقشه‌های ثابت یا تعاملی را نمایش می‌دهند، این اپلیکیشن با استفاده از API ها و ویژگی‌های دیگر، جهت‌ها یا نقاط مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از طریق موقعیت جغرافیایی و چندین لایه داده، می‌توانید هنگام ترسیم مسیرهای سفر یا ردیابی موارد در حال حرکت، مانند وسیله نقلیه، با Maps API ارتباط برقرار کنید.

نقش api در google map چیست

انواع دسترسی api چیست ؟

امروزه، بیشتر رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن، وب API هایی هستند که داده‌ها و عملکردهای یک اپلیکیشن را نشان می‌دهند. در ادامه به چهار نوع اصلی API وب اشاره خواهی کرد؛ با ما همراه باشید.

Open APIs (ای پی آی های عمومی یا باز)

رابط های برنامه نویسی اپلیکیشن منبع باز هستند که به شما امکان می‌دهد با پروتکل HTTP به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین آنها به عنوان API های عمومی شناخته می‌شوند و endpoint و قالب‌های درخواست و پاسخ را تعریف می‌کنند.

Partner APIs (ای پی آی های مشارکتی)

درواقع این نوع API ها در اختیار شرکای تجاری استراتژیک قرار می‌گیرند. به طور معمول، توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق پورتال توسعه‌دهنده API عمومی، به این API ها در حالت سلف سرویس دسترسی پیدا کنند. البته، آنها برای دستیابی به API های مشارکتی باید مراحل پردازشی را انجام دهند و اطلاعات ورود به سیستم را دریافت کنند.

Internal APIs (ای پی آی های خصوصی)

ای پی آی های خصوصی ، API هایی هستند که از نظر کاربران خارجی پنهان می‌مانند. این API های خصوصی برای کاربران خارج از شرکت در دسترس نیستند و در یک سازمان یا بین گروه خاصی استفاده می‌شوند.

Composite APIs (ای پی آی های ترکیبی)

چندین داده یا API سرویس را ترکیب می کنند. این خدمات به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا در یک تماس به چندین endpoint دسترسی پیدا کنند. این ای پی آی ها در معماری ریز سرویس ها مفید بوده و در انجام یک کار ممکن است به اطلاعاتی از چندین منبع نیاز داشته باشند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه api چیست و چرا ای استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است ، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا