آموزشی

نرم افزار erp چیست و چگونه کار می‌کند؟ به همراه توضیحات درباره کاربردها و مزایا

erp مخفف Enterprise Resource Planning یک نرم افزار يكپارچه مدیریت و برنامه ريزي منابع سازماني است که در بهینه سازی و کنترل فرآیندهای سازمانی از جمله امور مالی و حسابداری ، تولید، فروش، لجستیک، منابع انسانی و تدارکات به کسب و کارها کمک می‌کند. در پاسخ به این که نرم افزار erp چیست در یک جمله می‌توان گفت یک سيستم erp به صورت يكپارچه امکان مدیریت همه فرآيند های سازمان را به شما می‌دهد. پس تا انتهای این مقاله از سایت ارائه دهنده سرویس های ابری ابر آراز همراه ما باشید.

برنامه‌ریزی یک اصل اساسی برای کنترل فرآیندهای همه سازمان‌هاست. این فرآيند ها شامل مواردی از جمله امور مالی، تولید، زنجیره تأمین، منابع انسانی، تدارکات و… می‌شوند. ثبت اطلاعات و کنترل همه این فرآیندها به صورت همزمان مشکل خواهد بود. بنابراین سازمان‌ها از سیستم‌های هوشمند و یکپارچه مانند erp برای اداره امور مربوط به کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

در ادامه این مطلب با ابر آراز ارائه دهنده انواع سرور همچون سرور مجازی همراه باشید تا به این سوال که نرم افزار erp چیست پاسخ دهیم.

مقالات مفید: نرم افزار برگزاری جلسات آنلاین رایگان

نحوه عملکرد نرم افزار erp چیست ؟

سيستمهاي erp از چند ماژول مجزا (واحد نرم‌افزاری) تشکیل شده‌است. هریک از ماژول‌ها در نرم افزار ای آر پی مسئول کنترل یکی از بخش‌های کسب و کار است. نحوه کار نرم افزار سازمانی erp به این صورت است که واحدهای مختلف آن، اطلاعات مربوط به هر یک از بخش‌های سازمان را جمع آوری و ذخیره کرده و پس از آن، داده‌های همه ماژول‌ها در یک فضای مشترک، که همان پایگاه داده نرم افزار است، با هم به اشتراک گذاشته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی نرم افزار erp چیست ؟ سيستم erp با ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها در یک فضای مشترک، به جای استفاده از چندین نرم افزار مختلف، امکان تحلیل و آنالیز سریع‌تر اطلاعات بخش‌های مختلف سازمان مانند امور مالی، فروش، تدارکات، منابع انسانی و… و گزارش دهی از این اطلاعات را برای کارکنان فراهم می‌‌کند.

کاربرد نرم افزار erp چیست؟

با پیشرفت کسب‌وکار، حجم داده‌ها و پیگیری آن‌ها دچار مشکلاتی می‌شود. یک نرم افزار erp در کنترل و مدیریت این روندها به سازمان کمک می‌کند و موجب بهینه سازی امور سازمان می‌شود.

یکی از مشکلات در پردازش داده‌ها، سرعت پایین در پردازش اطلاعات به دلیل نبود سیستم جامع برای ذخیره‌سازی آن‌ها است. نرم افزار erp برای منظم سازی این فرآيند ها کابرد فراوانی دارد. به این ترتیب زمان‌بندی‌ها در فعالیت‌هایی از قبیل تولید و ارائه محصول به مشتری یا امور دیگر شرکت، مانند امور مالی و برنامه‌ریزی کارکنان، تسهیل می‌شود. نرم افزار ERP مهم‌ترین فعالیت‌ها را به شما نشان می‌دهد تا برنامه‌ریزی دقیقی را در پیش بگیرید و براساس آن عمل کنید.

مزایای استفاده از ای آر پی چیست؟

نرم افزار برنامه ریزی جامع ای آر پی ، مزایای زیادی از جمله افزایش کارایی و بهبود عملکرد کلی سازمان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عملکردهای واحد مالی و حسابداری، مدیریت منابع انسانی و ارتباط با مشتری به میزان قابل توجهی به کمک نرم افزار ERP بهینه سازی می‌شوند.

مهم ترین مزایای برنامه erp چیست ؟

سیستم‌های ERP با به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها مزایای فراوانی برای کاربران فراهم می‌کنند که سهولت دستیابی و انتقال سریع اطلاعات یکی از این موارد است. ای آر پی همچنین امکان آنالیز دقیق‌تر داده‌ها را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فراهم می‌کند.

دیگر مزایای مهم نرم افزار erp چیست:

  • کاهش هزینه در روند‌های کلی کسب و کار
  • افزایش بازدهی در سازمان
  • استانداردسازی فرآیندهای مدیریت منابع سازمان
  • جمع‌آوری داده‌ها به صورت خودکار و هوشمند
  • يكپارچه سازی اطلاعات و داده‌ها
  • بهبود روندها در مدیریت زنجیره تأمین
  • ساده‌سازی فرآيند ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • افزایش امنیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده

سرور اختصاصی با پهنای باند زیاد و دسترسی نامحدود در شرکت ابرآراز

نرم افزار erp ایرانی

لزوم استفاده از نسخه‌های ایرانی نرم افزار erp چیست ؟ با وجود همه مزایایی که استفاده از سيستم erp برای کاربران فراهم می‌کند، استفاده از آن در ایران به دلایلی از جمله تحریم‌های وضع شده و نوسانات ارزی و موارد دیگر با چالش‌هایی همراه است. همچنین به دلیل تفاوت در نحوه مدیریت امور در سازمان‌های ایرانی، بسیاری از ویژگی‌های اجرایی این نرم افزارها برای شرکت‌های ایرانی کاربرد ندارند.
به همین دلیل بعضی از شرکت‌های داخلی فعال در حوزه برنامه نویسی، تصمیم به تولید نرم افزارهای مشابه با ای آر پی گرفتند تا علاوه بر رفع چالش‌های گفته شده، هزینه‌های استفاده از این گونه نرم افزارها را نیز برای کاربران داخلی به حداقل برسانند.

چند مثال از نرم افزارهای ایرانی erp

به عنوان مثال، سامه آرا (سازمان های کوچک تا بزرگ)، همکاران سیستم (سازمان های متوسط و بزرگ)، آرین سیستم (سازمان های کوچک تا بزرگ)، پگاه سیستم و نیلرام، نمونه‌هایی از این نرم‌افزارهای تولیدشده هستند. این نرم افزارها از  پلتفرم‌های مختلف (لینوکس، ویندوز، مک و…) پشتیبانی می کنند.

نرم افزارهای ایرانی ERP

می‌توان گفت بهترین نرم افزار erp ایرانی ، همکاران سیستم است که  قابلیت پیاده سازی و استقرار  را هم به صورت ابری و هم نصبی برای مشتریان فراهم می‌کند و برای استفاده در سازمان‌های متوسط تا بزرگ پیشنهاد می‌شود.

آرین سیستم به دلیل انتخاب نحوه استقرار و پیاده سازی اطلاعات در فضای ابری و در نتیجه هزینه کمتر برای کسب و کارها، گزینه مناسب‌تری برای سازمان های کوچک است.

انواع دیگری از نرم افزار erp رایگان نیز برای استفاده کاربران در فضای وب وجود دارند. درباره افزایش سرعت دانلود بخوانید.

ابر آراز ارائه دهنده خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری

شرکت ابر آراز با ارائه خدمات ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری، به شرکت‌ها و افراد امکان می‌دهد تا به طریقی امن و قابل اطمینان، داده‌ها و اطلاعات خود را در محیطی مجازی ذخیره و مدیریت کنند. این خدمات شامل فضای ذخیره‌سازی بزرگ‌ترین حجم اطلاعات، پشتیبانی دوره‌ای و امنیتی، امکان به‌اشتراک‌گذاری آسان داده‌ها و دسترسی از هر مکان و دستگاهی به آن‌ها می‌شود. برای ارتباط با ابر آراز علاوه بر سایت می توانید لینکدین ابر آراز را هم دنبال کنید.

جمع بندی

نرم افزار erp چیست ؟ یک نرم افزار مدیریت و کنترل فرآيند های سازمانی است که با ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها در بخش‌های مختلف سازمان مانند امور مالی، فروش و منابع انسانی، به کاربران اجازه می‌دهد تا در اسرع وقت به اطلاعات مورد نیاز خود برای آنالیز داده ها و تصمیم گیری، دسترسی پیدا کنند.  از طریق این نرم افزار، به جای استفاده از چندین نرم افزار مختلف در بخش‌های سازمان، امکان مدیریت گزارش‌ها فراهم می‌شود. اطلاعات ذخیره شده می‌توانند به روز رسانی شده و در تصمیمات آتی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین می‌توانند داده‌ها را با فروشندگان نیز به اشتراک بگذارند که موجب افزایش کارایی سازمان و رضایت مشتریان می‌شود.

سوالات متداول

کسب و کارهای کوچک چگونه می‌توانند از نرم افزار erp استفاده کنند؟

روش‌های پیاده سازی سیستم sap ای آر پی به دو طریق نصب و استقرار در محل، یا استفاده از فضای ابری است. در بعضی از موارد نیز از هر دو روش به طور ترکیبی استفاده می‌شود. یکی از معایب پیاده سازی این نرم افزار از طریق نصب، هزینه اولیه بالای مورد نیاز برای آن است. به همین دلیل کسب و کارهای کوچک‌تر امکان تهیه آن را نخواهند داشت. اما استفاده از روش ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری، آسان‌تر و با هزینه کمتری بوده و انتخاب بهینه‌تری برای کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود.

معایب استفاده از نرم افزار ای ار پی چیست ؟

با وجود ضرورتی که در استفاده از سيستمهاي erp در کسب و کارها و سازمان‌ها احساس می‌شود و تسهیلی که این نرم افزارها در مدیریت امور سازمانی ایجاد کرده، این سیستم معایبی نیز دارد که استفاده از آن را با دشواری‌هایی همراه کرده‌است. به عنوان مثال، هزینه بالایی که پیاده سازی و به روز رسانی تجهیزات پاسگاه داده این نرم افزار ایجاد می‌کند برای بسیاری از کسب و کارها غیر قابل دستیابی است. همچنین پس از پیاده سازی و اجرا ممکن است به تغییراتی در سیستم کلی یا برخی ماژول‌های آن نیاز باشد که علاوه بر هزینه بیشتر، پیچیدگی‌هایی نیز به همراه خواهد داشت.

نرم افزار erp مخفف چیست؟

نام این نرم افزار از سه کلمه Enterprise Resource Planning  گرفته و مخفف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا