سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

آموزش بک آپ گرفتن از وردپرس به صورت تصویری

چگونه از وردپرس بکاپ بگیریم ؟ بهترین افزونه پشتیبان گیری از وردپرس کدامند؟ بک آپ گیری اتوماتیک از وردپرس چگونه انجام می‌شود؟ما در این مقاله با آموزش بک آپ گرفتن از وردپرس به شما کمک می‌کنیم تا از تمام مشکلاتی که ممکن است در این زیمنه برای شما پیش بیاید دور بمانید؛ با ما همراه باشید.

تهیه نسخه پشتیبان و بک آپ گرفتن از وردپرس یکی از اصلی‌ترین کارهاییست که بعد از ساخت سایت باید به صورت مداوم انجام دهید. درست است که شرکت هاستینگ و میزبان شما به صورت روزانه، ماهانه و یا هفتگی به پشتیبان گیری از وردپرس و یا دیگر داده‌های سایت شما اقدام می‌کند، اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که موقعیت‌هایی ممکن است پیش آید که شما به هر دلیلی به یک فایل بک آپ نیاز داشته باشی که دسترسی به آن امکان پذیر نیست و یا سخت است.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

اگر با این مشکلات مواجه بشید و دسترسی به بک آپ وردپرس خود نداشته باشید، تمام زمان و هزینه‌ای که برای سایت خود صرف کردید، از میان می‌رود. پس استفاده از بک آپ وردپرس یکی از ملزوماتی است که باید از همان ابتدای مسیر، به آن بیاندیشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که با خرید بهترین هاست برای وردپرس شما از یک فضای امن برای وب سایت ورپرسی خود بهره‌مند می‌شوید ودیگر نگرانی بابت امنیت فایل‌ها و داده‌های خود نخواهید داشت. 

دلیل اهمیت بک آپ گرفتن از وردپرس

بیایید پیش از اینکه به موضوع اصلی مقاله یعنی آموزش بکاپ گرفتن از سایت وردپرس بپردازیم، با هم درمورد دلیل اهمیت این موضوع صحبت کنیم.

به طورکلی، نسخه پشتیبان یک کپی از داده‌های مهم است که در یک مکان جایگزین ذخیره می‌شود؛ بنابراین در صورت حذف یا خراب شدن فایل‌ها، اطلاعات قابل بازیابی هستند. حال سوالی که ممکن است پیش آید این است که هر چند وقت یکبار شما باید به بکاپ وردپرس خود اقدام نمایید؟ پاسخ به این سوال به عوامل متعددی مربوط است؛ عواملی مانند:

  • داده‌ها چند بار تغییر می‌کنند
  • میزان ارزش داده‌ها به چه میزان است؟
  • مدت زمانی که برای پشتیبان‌گیری طول می‌کشد، چقدر است؟
  • و دیگر موارد اینچنینی

به عنوان مثال، شرکتی که مشتریان آن دائما اطلاعا خود را تغییر می‌دهند، ممکن است هرچند ساعت یکبار از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کند. داده‌هایی مانند اطلاعات بانکی عموما در درایوهای RAID ذخیره می‌شوند که به محافظت از داده‌ها حتی در صورت خرابی درایو کمک می‌کنند.

امروزه راه‌های مختلفی برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات و حفظ امنیت آنها وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های برای پشتیبان‌گیری عبارتند از:

  • CD-R
  • DVD-R
  • درایوهای کوچک USB
  • درایوهای خارجی
  • فضای ابری

تاریخچه‌ای از Backup

پیش از اینکه آموزش بک آپ گرفتن از وردپرس و معرفی بهترین افزونه بکاپ وردپرس را پیش بگیریم بیایید تاریخچه‌ای زا بکاپ‌گیری را مرور کنیم که دریابیم تکنولوژی با چه سرعتی پیشرفت می‌کند.

قبل از اینکه دیسک به عنوان رسانه اصلی پشتیبان گیری در اوایل دهه 2000 تبدیل شود، بیشتر سازمان‌ها از کتابخانه‌های درایو نوار مغناطیسی برای ذخیره بک آپ‌های مرکز داده استفاده می‌کردند. نوار هنوز هم امروزه استفاده می‌شود، اما عمدتا برای داده‌های آرشیو شده که نیازی به بازیابی سریع ندارند.

در روزهای اولیه پشتیبان‌گیری از دیسک، نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای اجرا بر روی یک سرور جداگانه طراحی شده بود. این نرم‌افزار فرآیند پشتیبان‌گیری را هماهنگ می‌کرد و داده‌های پشتیبان را در یک آرایه ذخیره‌سازی می‌نوشت. این سیستم‌ها به سرعت محبوبیت پیدا کردند؛ زیرا به عنوان پشتیبان‌گیری آنلاین عمل می‌کردند. به این معنی که می‌توان از داده‌ها در صورت تقاضا پشتیبان‌گیری یا بازیابی کرد، بدون نیاز به نصب نوار.

روش بک آپ گرفتن از وردپرس

در این بخش به بررسی نحوه بک آپ گرفتن از وردپرس و در مرحله‌ی بعد به بازگردانی بک آپ وردپرس می‌پردازیم. به‌طورکلی، در وردپرس دو بخش پشتیبان‌گیری وجود دارد:

  • پشتیبان‌گیری از فایل‌های وردپرس
  • پشتیبان‌گیری از پایگاه داده وردپرس

استفاده از FileZilla Client برای بک آپ گرفتن از وردپرس

برای دریافت فایل‌های پشتیبان وردپرس، باید FileZilla Client را روی سیستم خود نصب کنید. در ادامه، مراحل ساده‌ای که برای شروع عملیات پشتیبان گیری از وردپرس استفاده می‌شود، آورده شده است.

  • همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، FileZilla Client را باز کنید.

  • هاست، نام کاربری، رمز عبور و پورتی را که برای ورود به سی پنل خود استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از پر کردن تمام فیلدها، روی دکمه Quickconnect کلیک کنید.

  • همانطور که در صفحه زیر مشاهده می‌کنید، تمامی فایل‌ها و پوشه‌های سایت وردپرس خود را در سمت راست دریافت خواهید کرد.

  • تمام فایل‌ها و پوشه‌ها را انتخاب کنید و روی Download کلیک کنید.

پس از دانلود فایل‌های وردپرس از سی پنل، در سیستم شما ذخیره می‌شود.

مرحله دوم آموزش گرفتن بک آپ وردپرس و پایگاه داده‌ی آن

در ادامه طریقه بک آپ گرفتن از وردپرس و پایگاه داده‌ی آن را در چند مرحله‌ی کوتاه با هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید. 

  • مسیر http://localhost/phpmyadmin را در مرورگر خود تایپ کنید. پس از آن، صفحه زیر را مشاهده خواهید دید:

  • روی نام پایگاه داده “WordPress” که برای وردپرس ایجاد کرده‌اید کلیک کنید.

  • پس از کلیک بر روی پایگاه داده wordpress صفحه زیر بریا شما نمایش داده می‌شود. برای پیشبرد مراحل، روی تب Export کلیک کنید.

  • دو روش برای export پایگاه داده دریافت خواهید کرد؛ Quick و Custom. یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و روی دکمه Go کلیک کنید.

  • پس از export، فایل پایگاه داده در سیستم شما ذخیره می‌شود.

آموزش بازگردانی بکاپ وردپرس

بک آپ گرفتن از وردپرس را انجام دادید؟ حال می‌خواهید این بکاپ را بازگردانی نمایید؟ در ادامه، مراحل ساده‌ای که برای بازگردانی بک آپ وردپرس با استفاده از ftp − استفاده می‌شود، آورده شده است. برای اینکار:

  • FileZilla Client را باز کرده و همانطور که در صفحه زیر نشان داده شده است با استفاده از ftp وارد سایت خود شوید.

  • دایرکتوری محلی را در ftp باز کنید و تمام فایل‌های وردپرس را همانطور که در صفحه زیر نشان داده شده است در وب سایت خود آپلود کنید.

  • به پوشه وردپرس → فایل wp-config.php بروید. پیش از ویرایش، فایل wp-config.php را کپی کرده و نام آن را تغییر دهید. در صورت بروز اشتباه می‌توانید این فایل را بازیابی کنید.

فایل wp-config.php را باز کرده و کد زیر را پیدا کنید.

define('DB_NAME', 'db_name');

db_name را با نام پایگاه داده‌ای که ایجاد کرده‌اید جایگزین کنید.

define('DB_USER', 'db_user');

db_user را با نام کاربری MySql جایگزین کنید.

define('DB_PASSWORD', 'db_password');

db_password را با رمز عبور MySql جایگزین کنید.

فایل wp-config خود را پس از ویرایش ذخیره کرده و از طریق ftp در سایت وردپرس خود آپلود کنید.

بازیابی پایگاه داده وردپرس

اگر بک آپ گرفتن از وردپرس را انجام داده‌اید اما اکنون قصد دارید تا بکاپ فایل‌های این پایگاه داده را بازگردانید؛ با ما همراه باشید. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا فایل بکاپ وردپرس و پایگاه داده‌ی آن را بازیابی نمایید. برای اینکار:

  • مسیر http://localhost/phpmyadmin را در مرورگر تایپ کنید. پس از آن با صفحه‌ی زیر مواجه خواهید شد.

می‌توانید یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید یا نسخه پشتیبان خود را در پایگاه داده موجود وارد کنید. ما صد داریم تا یک پایگاه داده جدید ایجاد کنیم؛ یعنی new_wordpress و روی دکمه ایجاد کلیک کنید.

  • می‌توانید پایگاه داده ایجاد شده خود را همانطور که در صفحه زیر نشان داده شده است، مشاهده کنید. روی نام پایگاه داده new_wordpress کلیک کنید.

  • گزینه‌ی Import را انتخاب کنید.

  • بر روی دکمه Choose File کلیک کنید تا فایل پشتیبان از سیستم انتخاب شود. پس از آپلود فایل sql، همانطور که در صفحه زیر نشان داده شده است، فرمت را به عنوان SQL تغییر دهید.

  • روی دکمه Go کلیک کنید.
  • پس از کلیک بر روی Go و آپلود موفقیت آمیز فایل sql، پیامی دریافت خواهید کرد با این مضمون:

بهترین افزونه بک آپ گیری وردپرس

بهترین افزونه بک آپ از وردپرس افزونه‌ای است که بیشترین درصد اطمینان را داشته باشد. اگر افزونه‌ی مناسبی را دانلود نکنید، ممکن است فایل‌های بکاپی که با استفاده از این افزونه‌ها از سایت شما تهیه شده است، ناقص و یا غیرقابل بازگردانی باشند. پس انتخاب مناسب‌ترین افزونه بک آپ وردپرس درست به اندازه‌ی امنیت سایت مهم است.

صحبت از سرعت سایت شد؛ روش‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارند که ما در مقاله‌ی راه های افزایش سرعت سایت به آنها پرداخته‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم، فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

بهترین افزونه‌ها برای بک آپ گرفتن از وردپرس ؛ UpdraftPlus 

UpdraftPlus محبوب‌ترین افزونه بکاپ وردپرسی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در مخزن wordpress.org بیش از 2میلیون نصب فعال از این افزونه ثبت شده است. افزونه UpdraftPlus در دو نسخه رایگان و پرمیوم ارائه می‌شود که با نسخه رایگان این پلاگین می‌توانید بکاپ گرفتن از کل سایت (دیتابیس، پلاگین ها و قالب و…) را زمان‌بندی کنید.

در این پلاگین بکاپ برای وردپرس، restore یا برگرداندن بک آپ وردپرس به راحتی قابل انجام است و افراد مبتدی نیز به راحتی می‌توانند از تنظیمات این پلاگین استفاده نمایند.

پلاگین بک آپ وردپرس ؛ All-in-One WP Migration 

پلاگین بکاپ وردپرس All-in-One WP Migration  یکی از بهترین افزونه‌ها برای بک آپ گرفتن از وردپرس است که تاکنون بیش از 2 میلیون نصب فعال داشته است. این افرونه دارای 3 منوی اصلی است؛ برون ریزی، درون ریزی و پشتیبان گیری. به طور کلی این افزونه می‌تواند به شما اطمینان دهد که به فایل‌های بکاپی که ایجاد می‌کنید، اعتماد داشته باشید.

نحوه پشتیبان گیری از وردپرس این افزونه بسیار راحت بوده و تنها با چند کلیک می‌توانید سایت خود ورودی، خروجی و بکاپ تهیه کنید.

افزونه بک آپ گرفتن از وردپرس ؛ BackWPup 

با استفاده از این پلاگین شما می‌توانید خیلی ساده از سایت خود بکاپ بگیرید. پس از آن نیز استفاده از بکاپ وردپرس در هر قالبی که در نظر داشته باشید (Zip ،Tar ،Tar ،GZip) قابل انجام است.

افزونه backupbuddy

Backupbuddy یک افزونه‌ی مناسب برای بک آپ گرفتن از وردپرس است که به شما امکان می‌دهد به راحتی به گرفتن بک آپ خودکار وردپرس را انجام دهید. علاوه بر آن می‌توانید بکاپ گیری دستی وردپرس را در چندین مکان از راه دور مانند سرویس ذخیره سازی ابری، کامپیوتر، سرور FTP و… ذخیره کنید.

چرا ابرآراز انتخاب مناسبی است؟

ما در ابرآراز با در نظر گرفتن قشرهای مختلف جامعه، به تعریف ۳ پلن متفاوت برای قیمت هاست وردپرس پرداختیم تا همه اقشار جامعه قادر به راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود باشند. هاست وردپرس ارزان ابرآراز شامل یک پلن اقتصادی می‌شود که برای افرادی مناسب است که تعداد بازدید روزانه سایت آنها کمتر از ۵۰۰ است. قیمت هاست وردپرس در این پلن تنها ۸۵ هزار تومان به صورت ماهانه درنظر گرفته شده است که در مقایسه با سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست مناسب وردپرس قیمت رقابتی و عادلانه‌ای می‌باشد؛ دو پلن دیگر شامل پلن استاندارد و پلاس است که به ترتیب برای سایت‌های پربازدید در نظر گرفته شده‌اند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل آموزش بک آپ گرفتن از وردپرس را توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابر آراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا