همه

metaverse متاورس چیست ؟ ویژگی‌های دنیای متاورس چیست ؟

دنیای تکنولوژی و فناوری یک دنیای بدون مرز است که هر روزه شاهد اخبار عجیب و هیجان انگیز آن هستیم. یکی از مهم‌ترین این پیشرفت‌ها که توانسته جلوه‌ی خاص و تاثیرگذاری از تکنولوژی را به نمایش بگذارد، دنیای متاورس است. احتمالا شما نیز درمورد این مفهوم و حاشیه‌های مختلف آن چیزهایی شنیده‌اید اما درک درست این مفهوم،‌ نیاز به بررسی زیادی دارد. در ادامه قصد داریم تا ضمن پاسخ به این سوال که metaverse متاورس چیست به زبان ساده نیز توضیح دهیم که مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه متاورس چیست ؛ با ما همراه باشید.

برای خرید سرور ابری آراز با ویژگی‌های منحصر به فرد و سرعت بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • metaverse چیست ؟
  • منظور از واقعیت مجازی «VR» در پروژه متاورس چیست ؟
  • منظور از واقعیت افزوده «AR» در تکنولوژی متاورس چیست ؟
  • پروژه متاورس فیسبوک چیست ؟
  • ویژگی‌های جهان متاورس چیست ؟
  • جایگاه ارزهای دیجیتال در دنیای متاورس چیست ؟

metaverse متاورس چیست ؟

اگر شما هم با این سوال مواجهید که متاورس دقیقا به چه معناست و چه ویژگی‌هایی را شامل می‌شود، باید عنوان کنیم که درواقع Metaverse ترکیبی از دو واژه‌ی Meta به معنای فراتر و Universe به معنای جهان است. پس در ساده‌ترین شکل، متاورس را می‌توان به معنای جهان برتر و یا برتر از جهان در نظر گرفت. همین عبارت نشان می‌دهد که تکنولوژی متاورس، قصد دارد امکانات زیادی را به دنیای فیزیکی ما بیافزاید.

از طرفی دیگر، متاورس یک جهان سه بعدی است که جهان دیجیتالی را با جهان فیزیکی ما پیوند زده است. در دنیای متاورس ما می‌توانیم به هرآنچه که نیاز داریم و تصور می‌کنیم، دسترسی پیدا کنیم. یکی از جمله وعده‌هایی که درباره‌ی متاورس داده شده است، در زمینه‌ی اطلاعات است. در دنیای متاورس، شما به طیف وسیعی از اطلاعات در کسری از ثانیه دسترسی پیدا خواهید کرد. این نکته تنها یکی از مهم‌ترنی قابلیت‌های متاورس (Metaverse) است که توانسته نگرانی‌ها و خشنودی‌های زیادی را به وجود آورد.

نگران نباشید، این تنها قابلیتی نیست که از دنیای متاورس (Metaverse) منتشر شده است. در ادامه ما برخی از دیگر قابلیت‌های مهم این تکنولوژی را معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

منظور از واقعیت مجازی «VR» در شبکه متاورس چیست ؟

با مفهوم واقعیت مجازی یا Virtual Reality آشنایی دارید؟ Virtual Reality که به اختصار به آن VR نیز گفته می‌شود، به دنیای دیجیتالی اشاره دارد که کاربر می‌تواند به آن ورود کرده و با اتفاقات و رخدادهای آن، ارتباط برقرار کند. این اتفاق در حال حاضر، با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی قابل انجام است. اگر تا از عینک‌های VR استفاده نکردید، باید بدانید که اگر این عینک را بر چشم بگذارید، با حرکات اعضای بدن خود می‌توانید محیطی که مشاهده می‌کنید را کنترل نمایید. درواقع، شما با استفاده از این عینک وارد یک دنیای دیجیتالی می‌شوید و می‌توانید تجربیات متفاوتی را داشته باشید. به همین دلیل، می‌توان واقعیت مجازی را یکی از ابزارهای متاورس برای ساختن یک دنیای برتر دانست.

منظور از واقعیت افزوده «AR» در فضای متاورس چیست ؟

Augmented Reality یا AR که در زبان فارسی با نام واقعیت افزوده نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نامش پیداست، ماهیت افزونندگی دارد. منظور از افزونندی یعنی اینکه می‌تواند چیزی را به دنیای ما اضافه کند. این اضافه شدن می‌تواند هرچیزی باشد؛ یک کاراکتر یا یک شی دیجیتالی. لایو اکشن‌های محبوبی مانند، گارفیلد، آلیس در سرزمین عجایب، Maleficent و… که در آنها شخصیت واقعی در کنار شخصیت‌های غیرواقعی مانند حیوانات قرار می‌گیرند را در نظر بگیرید. اگرچه مفهوم لایواکشن با مفهوم واقعیت افزوده تفاوت دارد، اما برای درک درست AR، این ژانر بسیار کمک کننده است. چراکه در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، مانند این فیلم‌ها، بدون هیچ واسطه‌ای به دنیای فیزیکی ما اضافه می‌شوند و ما با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنیم!

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) نقش مهم و کلیدی در حوزه متاورس دارند، با این حال برای اینکه بتوانید درک درستی نسبت به تغییراتی که این تکنولوژی به همراه می‌آورد، پیدا کنید، برخی از مهم‌ترین آنها را با هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

پیش نمایش‌هایی از دنیای متاورس

امیدواریم که تا به اینجا به‌درستی با پاسخ، سوال خود مبنی بر اینکه metaverse متاورس چیست آشنا شده باشید؛ در این قسمت می‌خواهیم شما را با آینده‌ای که تکنولوژی متاورس برایمان به ارمغان می‌آورد، آشنا کنیم. با این که هرکسی دنیای متاورس را به گونه‌ای متفاوت به تصویر می‌کشد، با اینحال، همگی آن را دنیای پویاتری می‌بینند که در آن هر امکانی به سهولت صورت می‌گیرد. پیش نمایش‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم به شما کمک می‌کنند، دید روشن‌تری نسبت به کاربردهای این تکنولوژی داشته باشید.

شکل آموزش در دنیا متاورس چیست ؟

بهترین و سودمندترین تاثیری که متاورس Metaverse در دنیای ما می‌گذارد، مطمئنا در زمینه‌ی آموزش است. در دنیای کنونی برای اینکه بتوانید در یک زمینه‌ی مشخص به یک متخصص تبدیل شوید، نیاز است که زمان و هزینه‌ی زیادی را صراف آموزش کنید. در این راه، منبع‌های متعددی برای شما وجود دارد مانندکلاس‌های آنلاین، کلاس‌های حضوری، کتاب‌ها، جزوات، آزمایشات و… که همگی در بسترهای متفاوتی ارائه می‌شوند.

در دنیای متاورس، نیازی نیست که برای بهره‌گیری از دانش اساتید برتر موقعیت مکانی خود را تغییر دهید، کتاب‌های متعدد مطالعه کرده و یا صدها ساعت فیلم آموزشی ببینید. در متاورس، تمامی آموزش‌ها با یک ساختار یکپارچه، دسته‌بندی شده و به‌صورت مرحله‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ به‌طوری‌که در زمان سریع‌تری به برترین سطح تخصصی که می‌خواهید، دست پیدا می‌کنید.

متاورس سرگرمی

شاید سرگرمی‌های زیادی وجود داشته باشند که در زمان و مکان خاصی بتوان از آنها استفاده کرد. برای مثال ما در ایران نمی‌توانیم همیشه از تفریحات و ورزش‌های زمستانی استفاده کنیم و اگر می‌خواهیم از این نوع سرگرمی‌ها بهره ببریم، باید به مناطق سردسیر سفر کنیم. در دنیای متاورس، همه‌چیز در هر زمان و مکانی ممکن است. اگر شما در جنوب ایران زندگی می‌کنید و قصد دارید، اسکی یاد بگیرید، مي‌توانید در دنیای متاورس مشغول شوید. این تجربه مجازی چنان برای شما باکیفیت و لذت بخش خواهد بود که شما درست مانند یک تجربه‌ی واقعی از آن لذت خواهید برد.

شکل موسیقی در فضای متاورس چیست ؟

امروزه ما می‌توانید آهنگ موردعلاقه‌ی خود را دانلود کنید، می‌توانید در کنسرت‌های حضوری یا آنلاین شرکت کنید. اما ممکن است نتوانید به موقع به کنسرت برسید و اینکه کنسرت نلاین نیز به اندازه‌ی کافی لذت بخش نیست. در متاورس اما این محدودیت‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید در هر کنسرتی که دوست دارید بدون خروج از خانه حضور داشته باشید و اوقات خوشی را با همراهان خود بگذرانید. این اتفاق می‌تواند با استفاده از واقعیت مجازی (VR) یا یک واقعیت افزوده (AR) رخ دهد. حتی شما می‌توانید با استفاده از آواتار (یک نسخه شبیه‌سازی شده از خودتان)، در رویدادها حضور به هم برسانید.

متاورس کنفرانس

درال حاضر، کنفرانس‌ها و جلسات نیز می‌توانند درست مانند کنسرت‌ها به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار شوند. اما تجربه‌ای که متاورس از یک کنفرانس در اختیار افراد می‌گذارد، چیزی فراتر از آن است که در حال حاضر در حال رخ دادن است. در متاورس کنفرانس، آواتار افراد در جلسات حاضر می‌شوند و یک تجربه ملموس را رقم می‌زنند. آواتارها می‌توانند سرشان را برگردانند و به همکاران خود نگاه کنند؛ می‌توانند اظهار نظر کرده و نظرات دیگران را به چالش بکشند. همه این کارها را خود شما انجام می‌دهید، بدون اینکه مجبور باشید برای حضورتان در کنفرانس، مسیری را طی کنید یا به اسکایپ و دیگر رسانه‌های بصری متصل باشید.

نحوه‌ی خرید در پدیده متاورس چیست ؟

در این دوره مشکلی که کاربران با خرید اینترنتی دارند، این سات که نمی‌توانند به کیفیت خرید انجام شده، پی ببرند. ممکن است بسیار پیش بیاید که اندازه لباس‌ها در خرید اشتباه شود. در خریدهای فیزیکی نیز نمی‌توانیم تنوع بالایی داشته باشیم. در دنیای متاورس هیچ‌کدام از این محدودیت‌ها جود ندارند. شما می‌توانید تمام اقلام موردنظر خود را برای خرید لمس کنید، جنس آن‌ها را بسنجید و بعد از اطمینان یافتن، خرید کنید. تمام طیف محصولی که شما خواستار آن باشید، به صورت یک‌جا در متاورس برای شما آماده خواهند شد.

رابطه بازی‌ها با حوزه متاورس چیست ؟

در سال‌های اخیر، صنعت بازی سازی به شدت متحول شده و نزدیک‌ترین تجربه به Metaverse هستند. امروه بازی کردن تنها یک سرگرمی نیست و به یک صنعت تبدیل شده که بسیاری از افراد، از این طریق می‌توانند امتیاز و توکن‌های دیجیتالی به دست آورند. درواقع، بازی‌های مدرن و امروزی، ماهیت play to earn دارند؛ یعنی بازی کنی تا دریافت کنی.

متاورس فیسبوک چیست ؟ چرا فیسبوک تغییر نام داد؟

مالک فیسبوک، ‌مارک زاکربرگ، در تاریخ 28 اکتبر سال 2021، نام پلتفرم خود را به صورت رسمی از فیسبوک به متا تغییر داد. دلایل زیادی برای این تغییر نام وجود دارد که مهم‌ترین آن به متاورس مرتبط می‌شود. درواقع فیسبوک که به عنوان شرکت مادر برای اینستاگرام، واتساپ و اوکلوس «Oculus»محسوب می‌شود، قصد دارد در پی این تغییر نام، کلیه‌ی مجموعه‌ی خود را برای پیشبرد پروژه‌ی متاورس به کار بگیرد.

البته باید خاطر نشان کرد که تحقق متاورس، صرفاً توسط یک مجموعه نمی‌تواند صورت بگیرد. چراکه این پروژه بزرگ به زیرساخت‌های متنوعی برای اجرا نیاز دارد. با اینحال، تغییرنام فیسبوک باعث شد تا دیگر برندها نیز به فکر اجرای متاورس بیفتند که یکی از آن‌ شرکت‌ها مایکروسافت «Microsoft» است.

آینده‌ی سیستم متاورس چیست ؟

اینکه دقیقا ما از چه سالی می‌توانیم از متاورس و خدماتی که در اختیارمان می‌گذارد، استفاده کنیم را نمی‌توان به راحتی تخمین زد؛ چراکه برای ایجد تمامی ابعاد آن به زمان، انرژی و زیرساخت زیادی نیاز است. اینترنت، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بازی‌های ویدئویی، ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی جلوه‌های کوچکی از فناوری متاورس هستند که در آینده دچار پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای خواهند شد.

متاورس جایگزینی برای اینترنت کنونی است؟

یکی از رویکردهایی که در این روزها در بین کاربران وجود دارد، این است که متاورس جایگزینی برای اینترنت فعلی خواهد بود یا خیر! شاید این نظر را بتوان تادودی درست دانست اما به طورکامل صادق نیست؛ زیرا با وجود متاورس دیگر اصلا نیازی به اینرتنت نخواهد بود. اما سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا بدون وجود اینترنت، می‌توان به ایجد متاورس فکر کرد یا خیر؟ اگر بخواهیم دقیق‌تر و عمیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم، درخواهیم یافت که اینترنت، یکی از زیرساخت‌ها و ابزارهای ایجاد متاورس است، نه جایگزینی برای آن.

ویژگی‌های اینترنت متاورس چیست ؟

اگر می‌خواهید به درستی بدانید که ویژگی‌های فناوری متاورس چیست باید بزرگ‌ترین مزایای آن را در نظر بگیریم. اگر چه دنیای متاورس با مزیت‌های زیادی همراه است، اما مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم، در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارند.

نحوه‌ی دسترسی به اطلاعات در فناوری متاورس چیست ؟

سرعت، اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ متاورس خواهد بود. چراکه در آن، نیازی به جستجو برای هیچ موضوع خاصی نخواهد بود. همه‌چیز به‌صورت آنی در متاورس قابل دسترسی است؛ به‌خصوص اطلاعات.

نوع متفاوت حضور انسان در فناوری متاورس

حضور، یک ویژگی‌ اساسی در دنیای متاورس است. متاورس برای این ایجاد می‌شود تا انسان بتواند از نهایت پتانسیل تکنولوژی در جهت انجام کارهای خود بهره بگیرد. حالا انسان زمانی می‌تواند از قابلیت‌های Metaverse استفاده کند که به‌ شیوه ملموسی در آن حضور داشته باشد. این حضور می‌تواند در قالب آواتار باشد. شاید هم جلوه‌های دیگری برای حضور انسان در متاورس ایجاد شود.

ارتیاط دنیای واقعی با تکنولوژی متاورس چیست ؟

چیزهای مجازی در دنیای مجازی در واقع نشان دهنده چیزهای واقعی در دنیای واقعی هستند. به عنوان مثال، شما ممکن است یک پهپاد مجازی را در متاورس به پرواز درآورید تا یک پهپاد واقعی را در دنیای واقعی هدایت کنید. این مورد در سایر مثال‌ها نیز صدق می‌کند. حتی در گفتگو با یک شخص خاص که شاید گفتگو با وی در دنیای واقعی برایتان سخت باشد؛ پس می‌توانید با آواتارتان با وی ارتباط برقرار کنید. متاورس باید بتواند دنیای واقعی و دیجیتالی را به شکلی هوشمندانه به هم پیوند دهد.

جایگاه ارزهای دیجیتال در جهان متاورس چیست ؟

اگر بخواهیم پا را فراتر نهیم و باز هم دقیق‌تر بدانیم که متاورس چیست ، باید موضوع ارزهای دیجیتال را که یک مفهوم بنیادی در متاورس است ارزیابی کنیم. متاورس یک جهان تعاملی است و باید نقل و انتقالات مالی در آن صورت بگیرد. اما طبیعتاً نمی‌توان در متاورس هم با دلار و یورو معامله کرد. بنابراین اقتصاد در متاورس، صرفاً با ارزهای دیجیتال صورت خواهد گرفت. ارزهای دیجیتال می‌توانند رویکردهای زیر را در متاورس داشته باشند.

اثبات هویت

در متاروس، هیچ نهاد مرکزی یا حکومتی نمی‌تواند احراز هویت افراد و کنترل آن‌ها را به دست بگیرد. Metaverse نیز مانند ارزهای دیجیتال، برپایه‌ی تمرکز گریزی بنا خواهد شد. بنابراین برای اثبات هویت در دنیایی که نظارتی در آن صورت نمی‌گیرد، باید راه‌حل خلاقانه‌تری برای اثبات هویت کاربران در آن وجود داشته باشد. چون کاربران دارای شخصیت و هویت هستند و قرار نیست که خود را در متاورس گم کنند. ارزهای دیجیتال بر پایه شبکه بلاک‌چین «Blockchain» خود می‌توانند اثبات هویت کاربران در متاورس را ممکن سازند. این کار مانند اثبات تراکنش‌ها در زنجیره‌های داده‌ای بلاک‌چین خواهد بود.

نمی‌دانید بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا بلاک چین امن است؟ ما در مقاله‌ی بلاک چین چیست به تمامی سوالاتی که ممکن است در مورد بلاک چین با آن مواجه شوید، پاسخ داده‌ایم؛ پیشنهاد مي‌کنیم فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

مبادلات مالی

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، نقل و انتقال پول در متاورس با ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. بنابراین اقتصاد کریپتوکارنسی‌ها به متاورس تعلق خواهد داشت. ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی، ماهیت سرمایه‌گذاری به خود گرفته‌اند، در حالی این ارزها با هدف تبدیل شدن به پول‌های رایج به میدان آمدند. متاورس می‌تواند ایده‌آل‌ترین بستر ممکن برای ارائه‌ی ارزهای دیجیتال به عنوان پول‌های رایج باشد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه متاورس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا