سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

مدل OKR چیست ؟ چگونه از این سیستم برای رشد تجارتمان استفاده کنیم ؟

مدل okr چیست ؟ یکی از اصطلاحات جدید و پرکاربرد در ادبیات سازمانی سیستم okr است. OKR یک روش تعیین هدف است که سازمان‌ها برای تسهیل رشد، پیشرفت و نوآوری تجارت خود از آن استفاده می‌کنند. رهبران با تعیین OKRS برای برقراری ارتباط تیم کارکنان با اولویت‌های شرکت و همسویی آنان برای حرکت در مسیر درست استفاده می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) ، موسسان گوگل، از OKR به عنوان یک چارچوب و فریم ورک نتیجه محور استفاده کردند تا بتوانند تجارت خود را وارد سطح جدیدی از پیشرفت نمایند. از آن زمان تاکنون، شرکت‌های بی‌شماری تلاش کرده‌اند تا از این روش برای ارتقای کسب‌وکار خود استفاده کنند.

okr مخفف چیست ؟ OKR مخفف عبارت Objectives and Key Results و به معنای اهداف و نتایج کلیدی است. اگر بخواهیم تعریف درست و جامعی از OKR ارائه دهیم، باید بگوییم که OKR یک ابزار هدف گذاری مشترک است که توسط تیم‌ها و رهبران برای تعیین اهداف چالش برانگیز و بلند پروازانه استفاده می‌شود. البته این استفاده به‌گونه‌ای است که بتوان به نتایج قابل اندازه‌گیری دست پیدا کرد. به کارگیری و تعیین OKR ، نحوه پیگیری پیشرفت، ایجاد همسویی و تشویق مشارکت در مورد اهداف قابل اندازه‌گیری را موجب می‌شود. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم هرآنچه را که برای پیاده‌سازی موفق OKRS ( okrها) در تجارت خود نیاز دارید را بدانید.

موفقیت کسب‌‎وکار اتفاقی نیست!

در دنیای تجارت پر رقایت امروزی، موفقیت کار آسانی نیست و تمام کسب‌وکارها تلاش می‌کنند با صرف کم‌ترین هزینه، بیشترین بازدهی را داشته باشند. در کنار آن، استقبال خریداران و مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی سبب شده تا بسیاری از شرکت‌ها، به ساخت فروشگاه آنلاین و وب‌سایتی در بستر اینترنت اقدام نمایند.

یکی از جمله عواملی که می‌تواند شما را در انجام درست این پروسه هدایت نماید، سرور و هاستی پرسرعت و متناسب با نیازهایتان است. مطمئنا هر شرکت و ارائه‌دهنده‌ای نمی‌تواند مطابق با نیازهای شما عمل کرده و مسیر موفقیتتان را هموار سازد. ما در مقاله‌ای دیگر به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم که برای خرید یک هاست باید چه مواردی را در نظر داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی راهنمای خرید هاست را از دست ندهید.

در همین راستا، ابر آراز با ارائه‌ی خدمات مختلفی مانند پشتیبانی شبانه روزی و رایگان، امکان نصب مجدد سیستم‌عامل به صورت آنی و مستقیم، ارائه‌ی خدمات کامل مدیریت سرور برای نظارت همه جانبه و… تلاش کرده تا به بهترین نحو ممکن، نیاز شما به یک اینترنت پرسرعت را برطرف نماید. برای خرید هاست می‌توانید به صفحه‌ی محصولات ما سر بزنید و گزینه‌ای متناسب با نیازتان را انتخاب نمایید. 

سیستم okr چیست

کاربردهای مدل OKR چیست ؟ okr چگونه کار می کند ؟

okr چگونه کار می کند ؟ کاربرد OKR آنچنان گسترده است که در خصوص عملیات اداری، مهندسی، نرم افزاری و شرکت‌های خصوصی و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید برای دستیابی به اهداف شخصی و در موقعیتی که کارافرینان مدیران ارشد از این روش استفاده نمی‌کنند، از OKR بهره بگیرید.

هر تجارتی، در کنار اهداف کوچک و کوتاه‌مدتی که دارد، از یک هدف واحد، مستقل و ثابت نیز برخوردار است. این هدف ، دقیقا همان چیزی است که شرکت شما بر مبنای آن شکل گرفته است. اهداف دیگری که قصد دارید در کنار این مسیر، به آنها دست یابید، اگر به درستی شکل نگیرند می‌توانند آثار سوء بسیاری برای شما داشته باشند. یکی از جمله این آثار سوء، گمراهی کارکنان و تیم‌های اجرایی کسب‌وکار شماست. حال در این مرحله، تعیین OKR می‌تواند مانند واکسنی برعلیه مشکلات اینچنینی عمل کند.

به خاطر داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید مسیر موفقیت در OKR را پشت‌سر بگذارید، باید بسیار منعطف و انعطاف‌پذیر باشید. به این صورت که در کنار اهداف بلندمدت و ثابتی که دارید، باید اهداف کوتاه‌مدت و متغیر خود را نیز با تیم خود به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که این اهداف کوتاه‌مدت باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که بتوانند مسیر حرکت شما به سوی هدف طلایی را هموار سازند. با ادامه‌ی مقاله‌ی سیستم okr چیست با ما همراه باشید.

هدف از okr چیست

تاریخچه مدل OKR چیست ؟

تاریخچه مدل OKR چیست ؟ OKR نخستین بار توسط اندی گروو (Andrew Stephen Grove) در اینتل طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. تاکنون، بسیاری از شرکت‌ها این روش را به کار گرفتند تا بتوانند مسیر موفقیت را سریع‌تر از آنچه که باید طی کنند. شرکت‌هایی از جمله لینکدین، گوگل، Netflix، توییتر و… .

نقطه‌ی اوج روش OKR زمانی است که جان دوئر (John Doerr) از کارمندان شرکت اینتل تصمیم گرفت، OKR را با بنیانگذاران جوان از جمله لری پیج و سرگئی برین (موسسان گوگل) در میان بگذارد. خوشبختانه این جلسه موفقیت‌آمیز بود و استراتژی OKR مورد استقبال مدیران و کارافرینان گوگل قرار گرفت. پس از آن، Google استراتژی مدیریتی خود را تغییر داد و بر فریم ورک و چارچوب OKR تنظیم شد.

سیستم OKR چگونه به تنظیم اهداف کمک می‌کند؟

OKR ( Objectives and Key Results ) یک روش سه ماهه هدف گذاری است که سازمان‌ها را ملزم می‌کند، به روش جدیدی درباره‌ی رشد و ارتقای تجارتشان فکر کنند. فرآیند هدف گذاری ، زمانی آغاز می‌شود که مدیر یک تجارت، اهداف اصلی را برای کارکنان تعریف کرده و مناطقی را که به پیشرفت نیاز دارند انتخاب می‌کند. بر اساس توضیحات ارائه شده توسط رهبران پیرامون هدف موردنظر، تیم‌ها و بخش‌های اجرایی، اهداف و فعالیت‌هایی را که برای مشارکت در پیشبرد این اهداف نیاز است را لیست می‌کنند.

OKR های تیم باید مطابق با جهت شرکت باشد و بر بهبودهایی که آن تیم‌ها و بخش‌های انتخابی در مدت یک چهارم زمان درنظرگرفته‌اند، متمرکز باشد. داشتن تمرکز نتیجه محور، به افراد حاضر در آن تیم کمک می‌کند، تا فعالیت‌های روزمره‌ی خود را در اولویت قرار دهند و دریابند که چگونه کار آنها به دستیابی به اهداف بزرگ‌تر کمک می‌کند. اگر هنوز به پاسخ سوال مدل okr چیست دست نیافیتد، مقاله را دنبال کنید.

درواقع، مدل OKR یک رویکرد متمرکز بر بهبود هدف گذاری است که به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند به کارمندان توضیح دهید که اهدافی را که در این سطوح تعریف شده‌اند، مربوط به مسئولیت‌های شغلی معمول نیست، بلکه دقیقاً به آنچه باید تغییر کند مشخص می‌شود. اجرای روش OKR یک سفر یادگیری است و به شما کمک می‌کند تا درک کنید چگونه می‌توانید اهداف موردنظر برای بهبود و ارزیابی عملکرد تان را بنویسید، در یک راستا بمانید و تجارت خود را به سطح بالاتری برسانید.

چگونه می توان اهداف را با OKR تنظیم کرد؟

تیم OKR چیست ؟

Team OKR یک همکاری با هدف بهبود  و ارزیابی عملکرد با ساختار خاص است. هدفی که در نظر گرفته‌اید، باید پاسخگوی این سوال باشد که قصد دارید چه مشکلی را حل کنید؟ یا اینکه به عنوان تیم کدام به دنبال دستیابی به چه اهداف و فرصت‌هایی هستید؟ در نهایت و بعد از به پایان رسیدن مدتی که در نظر گرفته بودید، باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که آیا به هدف رسیده‌اید؟ در نظر داشته باشید که تیم OKR باید با یک هدف ارزشمند و سطح بالای شرکت همسو باشد و به آن کمک کند.

اهداف و مزایای مدل OKR چیست ؟ هدف از okr چیست ؟

هدف از okr چیست ؟ ” ما می‌خواهیم در اهداف مشترکمان بیشتر متمرکز شویم و همسویی برای رسیدن به این اهداف را در بین کارکنان شرکت ارتقا دهیم.” این عبارت، به واضح‌ترین شکل ممکن برای شما توضیح می‌دهد که هدف از اجرای روش OKR چیست . این روش تاثیر مثبت فوق‌العاده‌ای را در روند هدف گذاری ایجاد می‌کند و به شرکت‌ها امکان می‌دهد جایگاه‌های بالاتری را هدف قرار دهند.

هدف مدل OKR ها اتصال اهداف شرکت، استارتاپ و اشخاص به صورت سلسله مراتب به یکدیگر برای رسیدن به نتایجی قابل اندازه گیری است، و همه کارکنان با هم در یک جهت واحد و برای تحقق یک هدف متحد می شوند. برای دستیابی به همسویی تمامی منابع انسانی یک کسب‌وکار در یک راستا، باید اهمیت ارتباط دو طرفه را تشخیص دهیم؛ بالا به پایین (رهبران نسبت به تیم‌ها) و از پایین به بالا (تیم‌ها نسبت به رهبران). درک اهمیت این ارتباط دوطرفه منجر به افزایش خرید و عملکرد فعال‌تر شرکت شما می‌شود. ذهنیت مالکیت زمانی در وجود کارکنان شکل می‌گیرد که همه معتقد باشند، در حال انجام کارهای مهمی هستند و می‌دانند که چگونه تاثیر کارهای روزمره‌شان به اهداف بزرگ‌تر وصل می‌شود.

اهداف و مزایای مدل OKR چیست

قوانینی برای نتایج کلیدی OKR (key results)

  • با تعریف یک یا چند هدف مشخص برای یک بازه‌ی زمانی کوتاه و انعطاف‌پذیر، ترجیحا سه ماهه شروع کنید.
  • حداقل 2 و حداکثر 5 نتیجه کلیدی برای هر هدف درنظر بگیرید.
  • آنها را بلندپروازانه اما غیرممکن تصور نکنید.
  • در نظر داشته باشید که KR یک فعالیت نیست، بلکه نتیجه مطلوبی است که از یک مجموعه فعالیت حاصل می‌شود.
  • مطمئن شوید که اهداف انتخابی برای مدت زمان کوتاه مثلا سه ماه قابل دستیابی است. علاوه بر آن، ایده‌هایی در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف نیز دارید.
اگر در تعریف اهداف کلیدی مشکل دارید، لیستی از فعالیت‌هایی که می‌خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تهیه کنید. به این فعالیت‌ها نگاه کنید و به طور مداوم از خود بپرسید:”این به من چه کمکی می‌کند؟”

هنگامی که دلیل انجام فعالیت‌ها را فهمیدید، سعی کنید نوع تغییری را که می‌خواهید بدست آورید مشخص کنید. این نتایج کلیدی ( key results ) شما خواهد بود. با ادامه‌ی مقاله‌ی مدل okr چیست با ما همراه باشید.

تعیین اهداف کوتاه‌مدت ترجیحا سه ماهه

اگر همه‌گیری جهانی بیماری کووید-19  چیزی به ما یاد داده باشد، این است که برنامه‌ریزی طولانی مدت، ممکن است در نهایت با تغییر یکی ار عوامل تاثیرگذار به عملی کاملا بیهوده تبدیل شود. این موضوع به این معنا نیست که اهداف بلند مدت مفید نیستند. بلکه به عنوان یک کسب‌وکار، شما قطعاً باید یک چشم انداز -یک مقصد نهایی- داشته باشید که تمام تلاش و فعالیت‌های شما برای دستیابی به آن هدف باشد. اما باید این را درنظر بگیرید که حتما اهداف کوتاه مدت، متغیر و متفاوتی را نیز داشته باشید که تمامی آن‌ها برای دسترسی به آن هدف بزرگتر باشند.

بهترین مدت زمانی که می‌توانید برای اهداف کوتاه‌مدت خود در نظر بگیرید، سه ماه است. این اهداف سه ماهه ، باید آنچنان برای کارکنان و تیم‌های مرتبط شفاف‌سازی شده باشند که تیم‌های ارایی بتوانند به راحتی از زاویه‌های مختلف به ان نزدیک شده و هدف را مورد بررسی قرار دهند.

سه ماه زمان کافی برای یک تیم برای ارائه نتایج ارزشمند است. در این مدت آنها می آموزند که چه چیزی بهتر کار می کند و مناطق تمرکز خود را برای چرخه سه ماهه بعدی تنظیم می کنند. با بررسی اهداف و نتایج کلیدی ( key results ) خود هر 3 ماه ، تیم ها هر سال 4 شانس پاسخگویی به تغییرات در دنیای واقعی دارند. بر خلاف اینکه هر سال یک مرور داشته باشید و متوجه شوید که آنها یک سال در مسیر اشتباهی بوده اند.

تعیین زمان کوتاه در مدل okr

تراز و وابستگی‌ها در سیستم okr چیست ؟

پس از درک معنای مدل okr چیست باید به این نکته واقف باشید که نمی‌توانید اهداف شرکت و OKR تیم‌ها را در یک فضای مشترک بنویسید و انتظار داشته باشید همه منسجم و در یک راستا حرکت کنند. همان‌طور که پیشتر نیز عنوان کردیم، هم‌ترازی مناسب به ارتباطی دو طرفه نیاز دارد: از بالا به پایین (رهبران نسبت به تیم‌ها) و از پایین به بالا (تیم‌ها نسبت به رهبران). نخست، مدیر ارشد و مربوطه باید جهت‌گیری شرکت را توضیح داده و جنبه‌های مختلف آن را به خوبی روشن کند. در نهایت این امر، تیم‌ها باید نوشتن OKR های خود برای دستیابی به هدف در زمانی کوتاه (ترجیحا سه ماهه ) اقدام کنند. پس از آماده شدن پیش نویس‌های OKR، هر تیم باید آنها را به بقیه شرکت ارائه داده و به سوالات احتمالی پاسخ دهد.

قبل از نهایی کردن OKR ها، تیم‌ها نیز باید میزان و نوع وابستگی عملیاتی به بخش‌های دیگر را تشخیص دهند. اگر تیم A به کمک یا منابع انسانی تیم B احتیاج دارد، تیم B باید از این موضوع مطلع باشد و زمان لازم برای ارائه آن را در نظر بگیرد. وقتی همه‌ی افراد در مورد اولویت‌ها آگاه شدند، تیم‌ها می‌توانند به سمت نقطه‌ی شروع حرک کنند.

اجرای روش OKR توسط چند تیم

OKR به دنبال اهدافی است که به بهبود و ارزیابی عملکرد شرکت بیانجامد. بدیهی است که دستیابی به برخی از آنها، نیاز به تلاش افراد در قسمت‌های مختلف یک مجموعه منابع انسانی دارد. این افراد برای رسیدن به همان نتایج کار می‌کنند و پس از آن، به صورت هفتگی دور هم جمع می‌شوند تا یک جلسه بررسی سریع OKR برای اطمینان از سالم ماندن روند OKR انجام دهند. در بیشتر موارد، یکی از تیم‌ها هنوز مالکیت کامل OKR را برعهده دارد و سایر تیم‌ها و همکاران برای تکمیل فعالیت‌های مربوطه کار می‌کنند.

چگونه می توان پیشرفت OKR را ردیابی کرد؟

ابتکارات تیمی و اعلام حضور در OKR

در این قسمت از مقاله‌ی مدل okr چیست درخواهید یافت که ابتکارات تیمی فعالیت‌هایی است که یک تیم برای دستیابی به نتایج تعریف شده از آنها استفاده می‌کند. در نخستین قدم، تیم OKR باید بررسی کند که آیا به سایر تیم‌های اجرایی نیاز دارد یا خیر؟ و یا برنامه‌های خود را بر اساس مدیریت منابع موجود، اولویت‌بندی کند.

اعلام آمادگی هفتگی OKR، جلساتی منظم است که افرادی که روی مدل OKR واحدی کار می‌کنند، در آن شرکت می‌کنند. جدای از انتقال اطلاعات در مورد پیشرفت و همگام ماندن، هدف این جلسات اطمینان از تبادل منظم اطلاعات است که بهبود درک متقابل و ایجاد اعتماد را حاصل می‌شود.

okr یعنی چه ؟ چه تفاوتی با KPI دارد؟

به طور کلی باید بگوییم OKR و KPI دو سیستم کاملا متفاوت برای تعیین هدف و اندازه‌گیری نتایج و به طور کلی مدیریت پروژه هستند، هر چند گاهی اوقات می‌توانند کاملا به هم شبیه باشند. شاخص کلیدی عملکرد یا KPI مخفف عبارت Key Performance Indicator و نوعی متغیر قابل اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد یک سازمان یا شرکت (با هر نوع استراتژی که در نظر گرفته است)، تا چه اندازه به اهداف و نتایج کلیدی و مهم خود نزدیک شده است.

تفاوت okp با kpi

KPI ها برای ارزیابی عملکرد یک سازمان و مدیریت پروژه ، برنامه، فعالیت و… در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاخص‌هایی که در نظر می‌گیرید باید با اهداف استراتژیک مجموعه مرتبط بوده و همچنین قابل اندازه‌گیری باشند. همان‌طور که اشاره کردیم، KPI تعدادی شاخص است که وضعیت کسب‌و‌کار و یا به طور دقیق‌تر سلامت کسب‌و کار را نشان می‌دهد. در حالی که OKR مفهومی مستقل از شاخص‌های کلیدی است.

اما دیگر تفاوت kpi و okr ، این است که اساس سیستم OKR مبتنی بر هدف گذاری چابک است که در ضمن آن، تعدادی از هدف های مهم سازمانی در یک بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود. معمولا برای OKR دو افق زمانی کوتاه مدت (3 ماهه) و بلند مدت (1 ساله) در نظر می‌گیرند. در واقع با OKR اولویت‌هایی تعیین می‌شوند که سازمان باید بر آن‌ها تمرکز کند. اما سایر کارها (غیر از اولولیت‌ها) کارهای روزانه و همیشگی هستند که بر اساس KPI و طبق روال مشخصی انجام می‌شوند.

امیدواریم که مقاله‌ی مدل okr چیست برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا