همه

صفحه یتیم چیست ؟ صفرتاصد orphan pages و روش‌های رفع آن

به نتیجه رسیدن پروژه‌های سئو، تنها به معنای انجام تکنیک‌های مختلف به منظور بهینه‌سازی سایت نیست. بخش عظیمی از فرآیندهای سئو ، به آنالیز پیوسته صفحات برای پیدا کردن اشکالات و حل آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است. یکی از جمله این مسائل که با بررسی دقیق سایت، آن‌ها را پیدا می‌کنیم، صفحات یتیم یا orphan pages هستند. منظور از صفحه یتیم چیست ؟ در ادامه به تمامی مسائلی که لازم است در مورد اینگونه صفحات بدانیم، اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین مواردی که تاثیر بالایی در سئو سایت دارد، سرعت آن است. اگر سایت فروشگاهی دارید، کوچک‌ترین معطلی کاربران، می‌تواند کاهش ترافیک و فروش شما را در پی داشته باشد. به همین دلیل ما به شما هاست سئو و یا هاست شناور را پیشنهاد می‌کنیم.

شما با استفاده از هاست شناور به طور همزمان هم از مزایای هاست ایران و هم هاست اروپا برخوردار خواهید شد. به عبارتی دیگر سرعت بالا، پینگ پایین و ثبات و پایداری هاست خارج را تجربه می‌کنید و هم از عدم خطر تحریم، دسترسی و امنیت اطلاعات در هاست ایران برخوردار می‌شوید. اگر قصد خرید هاست شناور پرسرعت را دارید به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره‌ی 86084594-021 تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • صفحه یتیم چیست ؟
  • واکنش گوگل به orphan pages چیست ؟
  • اهمیت توجه به وجود صفحه یتیم چیست ؟
  • بهترین راه برای پیدا کردن یک صفحه یتیم چیست ؟
  • بهترین راه‌ها برای شناخت orphan pages چیست ؟
  • بهینه سازی صفحات Orphan یا یتیم
  • دلیل اهمیت پیدا کردن صفحه یتیم چیست ؟
  • نتیجه‌گیری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سرورها به خصوص سرور اختصاصی، مقاله سرور اختصاصی را بخوانید.

صفحه یتیم چیست ؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین زبان توضیح دهیم که صفحه یتیم چیست ، باید عنوان کنیم که orphan pages به هر صفحه‌ای از سایت ما گفته می‌شود که به هیچ صفحه دیگری لینک نیست و سایر صفحات نیز به آن لینک نداده‌اند. حال چرا از کلمه یتیم برای این صفحات استفاده می‌کنیم؟ دلیل این انتخاب این است که صفحه یتیم ، به هیچ صفحه اصلی و پیلار محتوایی متصل نیست.

حتی اگر شما به بهترین شکل ممکن هم این صفحات را بهینه‌سازی کرده باشید، تقریبا هیچ ترافیکی دریافت نمی‌کنید، چون از دید ربات‌های گوگل خارج هستند. در نتیجه شانس خود را برای دریافت ترافیک از دست می‌دهید. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است رویکرد گوگل و سایر موتورهای جستجو نسبت به صفحات Orphan را هم بدانیم.

واکنش گوگل به orphan pages چیست ؟

گوگل و موتورهای جستجو علاقه‌ای به صفحات یتیم ندارند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، این است که این صفحات، با سایر صفحات سایت ما در ارتباط نیستند و لینکی در آن‌ها وجود ندارد. وقتی یک صفحه با دیگر صفحات سایت، ارتباطی برقرار نکرده باشد، موتورهای جستجو چگونه می‌توانند دریابند که یک صفحه در کجای سایت قرار دارد و از چه جایگاهی برخوردار است.

حتی اگر ربات‌های گوگل بتوانند یک صفحه یتیم را شناسایی کنند، درنهایت، هیچ راهی برای انتقال اعتبار به این صفحات و یا از این صفحات وجود ندارد. در نتیجه صفحه ترک را می‌کنند و احتمالا آن را ایندکس نمی‌کنند. ولی اگر این صفحات ایندکس نمی‌شوند چگونه می‌توانند به سئو سایت ما آسیب برسانند. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اهمیت توجه به وجود صفحه یتیم چیست ؟

وقتی ربات‌های گوگل یک صفحه از سایت ما را کراول می‌کنند، آن صفحه احتمالا ایندکس شده و به Sitemap و نتایج Serp ما اضافه شده است. در نتیجه زمانیکه کاربری عبارت کلیدی مربوط به یک صفحه را سرچ می‌کند، گوگل آن را نمایش می‌دهد و ترافیک ارگانیک برای سایت شما ایجاد می‌شود.

در مقابل صفحه یتیم هیچ لینک داخلی نداشته و لینکی هم از دیگر مقالات دریافت نمی‌کند؛ در نتیجه از چشم خزنده های گوگل مخفی می‌مانند و درست شبیه به این است که شما مقاله‌ای منتشر نکرده‌اید. برخی از مهم‌ترین معایب وجود صفحه orphan در سایت را در ادامه توضیح داده‌ایم.

محدود بودن رتبه و ترافیک دریافتی

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، یک صفحه یتیم ممکن است محتوای فوق‌العاده‌ای داشته باشد و بتواند ترافیک فوق‌العاده‌ای نیز جذب کند. با اینحال اگر از لینک داخلی استفاده نکرده باشید، تمامی وقت، هزینه و بوجه‌ای که در این راه صرف کرده‌اید، بی‌نتیجه خواهد بود.

به زبانی ساده‌تر، حتی اگر این صفحات در نتایج SERP هم رتبه‌بندی شوند، رتبه خوبی نخواهند داشت و ترافیک ارگانیگ محدودی نیز دریافت می‌کنند. البته این صفحات عموما ترافیکی دریافت نمی‌کنند.

هدر رفتن بودجه خزش

گوگل به هر سایت بک میزان بودجه خزش مشخص اختصاص داده است. منظور از بودجه خزش این است که خزنده‌های گوگل در یک بازه زمانی مشخص، تعداد معینی از صفحات سایت را بررسی می‌کنند. اگر این بودجه مشخص، صرف صفحات یتیم و بدون هیچ لینکی شود، شانس صفحات مهم و کاربردی برای کرال شدن و ایندکس کم‌تر می‌شود. در نتیجه بودجه شما کاملا هدر می‌رود و کمکی به سئو سایت شما نمی‌کند.

امیدواریم که با این توضیحات، دریافته باشید که وجود صفحه یتیم در سایت، چه تاثیر مخربی بر سئو داخلی و رتبه‌بندی سایت دارد. چطور می‌توان این صفحات را پیدا کرده و مشکل آن‌ها را برطرف کرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

بهترین راه برای پیدا کردن یک صفحه یتیم چیست ؟

برای پیدا کردن orphan pages و یا صفحات یتیم ، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از گوگل آنالیتیکس است. بری پیدا کردناین صفحات با استفاده از این ابزار پرکاربرد گوگل باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. شناسایی صفحات قابل خزش (Crawlable)

در نخستین مرحله شما به لیستی از صفحاتی نیاز دارید که توسط ابزارهاو الگوریتم‌های گوگل شناسایی شده‌اند. بهترین راه برای دستیابی به این لیست، استفاده از فایل sitemap است.

در این مرحله از کار باید توجه کنید که صفحاتی با تگ noindex یا صفحاتی که در فایل robots.txt سایت نیستند، در این لیست قرار نگیرند.
  1. دریافت لیست Url ها از گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعدی با کمک بخش All pag در پنل Behavior گوگل آنالیتیکس، می‌توانید لیست کاملی از URL های سایت خود براساس میزان بازدید کاربران دریافت کنید. استفاده از این ابزار ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد، با این وجود نتیجه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، صددرصدی و کاملا قابل اعتماد است. البته این قابلیت اطمینان وابسته به این است که شما در زمان ورود اطلاعات، به درستی داده‌ها را وارد می‌کنید یا خیر.

  1. مقایسه فهرست URL های قابل خزش و لیست URLهای گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعد، هر دو فهرست دریافتی را در یک فایل اکسل و دو ستون مجزا وارد کنید. پس از آن، نتایج را با استفاده از ابزار Match اکسل با هم مقایسه کنید. احتمالا آدرس‌هایی که در ستون Match اکسل وجود دارند، صفحات یتیم یا orphan pages هستند.

  1. تفکیک URL های نهایی از نظر میزان ترافیک و رفتار بازدیدکنندگان

مرحله بعدی پیدا کردن صفحه یتیم چیست ؟ در آخرین مرحله از کار، صفحاتی که ستون Match لیست شده‌اند را بررسی کنید. این بررسی باید از جنبه‌های زیر صورت بگیرد:

  • میزان بازدید
  • منابع ترافیک
  • رفتار بازدیدکنندگان

عموما سایت‌هایی که

  • بازدید ندارند
  • میزان بازدید آن‌ها در مقایسه با سایر صفحات بسیار کمتر است
  • کاربر پس از ورود به این صفحات، وارد صفحه دیگری نمی‌شود

صفحات یتیمی هستند که باید مشکل آ‌ن‌ها را حل کنید.

بهترین راه‌ها برای شناخت orphan pages چیست ؟

اگر به هر دلیل تمایل نداشتید که از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، می‌توانید از ابزارهای دیگری که برای پیدا کردن صفحات orphan pages وجود دارند، استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این ابزارها کاملا رایگان است و تنها با وارد کردن آدرس سایت خود می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس (google analytics)

بهترین ابزار برای شناخت صفحه یتیم چیست ؟ اولین و بهترین ابزرا ممکن برای شناسایی اینگونه صفحات، گوگل آنالیتیکس است. اما چیزی که باعث می‌شود کاربران تمایل خود را برای استفاده از این ابزار جهت شناسایی orphan pages از دست بدهند، زمان‌بر بودن این کار با استفاده از این ابزار است.

ابزار SEMRush

ابزار SEMRush یکی از محبوب‌ترین ابزارها در دنیای سئو (SEO) است. این ابزار شگفت‌انگیز، کاربردهای بسیار زیادی دارد که شناسایی صفحات یتیم یکی از آنهاست. SEMRush هر صفحه یتیمی که در سایت مپ شما وجود داشته باشد و صفحاتی را که در Google Analytics در بازه زمانی 30 روزه ثبت شده‌اند ولی هیچ لینک ورودی ندارند را شناسایی می‌کند.

البته به یاد داشته باشید که برای استفاده این قابلیت SEMRush ، باید اکانت حرفه‌ای این ابزار را تهیه کنید.

استفاده از Screaming Frog

Screaming Frog یکی از دیگر ابزارهای رایگانی است که با استفاده از آن، می‌توان وضعیت سایت را از دید خزنده‌های گوگل بررسی کرد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به لیستی از Url های موجود در سایتتان دستزسی پیدا کنید. لازم به ذکر است که صفحات Noindex و صفحاتی که از طریق فایل Robots.Txt برای خزنده‌های گوگل غیرقابل دسترس هستند، در این لیست قرار نمی‌گیرند.

Screaming Frog دقیقا مانند یک عنکبوت در تمامی صفحات سایت خزیده و لینک سازی آن‌ها را بررسی می‌کند. 

از دیگر قابلیت‌های این ابزار می‌توان به دو مودر کاربردی زیر اشاره کرد:

  • بررسی صفحات کراول شده (Crawl) از صفحه اصلی وبسایت یا Homepage
  • بررسی آدرس دسترسی‌های متفاوت از وبسایت به صفحه اصلی
  • شناسایی تمامی Url های قابل دسترس توسط خزنده‌های گوگل و دسترسی به آنها در ابزار اکسل (Exel)

ابزار Sitebulb

یکی از دیگر ابزارهایی که برای یپدا کردن orphan pages می‌توانید از آنها استفاده کنید، Sitebulb است. این ابزار درست مانند Screaming Frog، تمامی صفحات شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. نکته‌ی جالب توجه این است که حتی می‌توان مجوز دسترسی به حساب Google Analytics و Google Search Console  را نیز در اختیار آن قرار داد.

نکته قابل توجه در مورد Sitebulb این است که در حال حاضر تنها نسخه رایگان و آزمایشی آن در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد.

بهینه سازی صفحات Orphan یا یتیم

این بخش مهم‌ترین قسمت این مقاله است؛ بهینه سازی و رفع صفحات یتیم . پس از اینکه تمامی صفحات orphan سایت خود را با استفاده از روش‌های گفته شده پیدا کردید، باید تلاش کنید تا آن‌ها را برطرف کنید. رفع orphan pages به سه روش ساده و کلی انجام می‌شود؛ ترمیم، ادغام و حذف.

ترمیم صفحات یتیم

بهترین راه رفع صفحه یتیم چیست ؟ همه چیز بستگی به کیفیت محتوای منتشر شده دارد. اگر صفحه موردنظر ترافیک ورودی دارد و از آن برای بهبود سئو سایت می‌توان استفاده کرد، پیشنهاد می‌کنیم محتوا را بروزرسانی کرده و لینک سازی داخلی آن را بهبود ببخشید.

ادغام یا ریدایرکت

اگر مقاله منتشر شده قابلیت و ارزش بروزرسانی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم آن را به مرتبط‌ترین صفحه سایت ریدایرکت کنید. می‌دانید منظور از ریدایرکت چیست؟ اگر نمی‌دانید ریدایرکت چیست، پیشنهاد می‌کنیم با مراجه به وبسایت ابرآراز مقاله‌ی ریدایرکت چیست ، دریابید که این مفهوم چه معنی دارد و مهم‌ترین انواع آن کدامند

حذف orphan pages

اگر محتوایی دارید که بی‌کیفیت است که اعتبار و ارزش آن از بین رفته، پیشنهاد می‌کنیم تا با کمک پنل Removals سرچ کنسول گوگل، برای همیشه آن را حذف کنید.

در نهایت اینکه برای اینکه از ایجاد صفحات یتیم جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم هیچ صفحه بدون لینک داخلی نداشته باشید. تلاش کنید تا با تنظیم یک استراتژی محتوایی قوی و ساختار محتوایی مناسب، لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشید تا در نهایت هیچ صفحه‌ای راکد و منزوی باقی نماند.

دلیل اهمیت پیدا کردن صفحه یتیم چیست ؟

حال که دریافتید orphan pages یعنی چه و چه مفهومی دارد وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا باید این صفحات را پیدا کرد؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا ما به عنوان یک سئوکار تلاش کنیم تا این صفحات را پیدا کنیم هدر دادن بودجه خزش و ایجاد تجربه کاربری بد برای مخاطبان است.

همانطور که می‌دانید موتورهای جستجو ارزش زیادی برای تجربه کاربری قائل‌اند و برای سایت‌هایی که نتوانند رضایت کاربران را جلب کنند، نمره منفی درنظر گرفته می‌شود. در نتیجه زمان و هزینه‌ای که برای سئو سایت خود انجام داده‌اید، می‌تواند بی‌نتیجه باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا توضیح دهیم که صفحه یتیم چیست و چگونه می‌توان این صفحات را پیدا کرده و مشکل آن‌ها را رفع کرد. اگر در خصوص مطالب گفته شده به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

همچنین اگر موضوعی مدنظر دارید که می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید، با ما در میان بگذارید تا در مورد آن موضوع برای ما مقاله تولید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا