سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
سئوهمه

Whois چیست و چرا اطلاعات Whois اهمیت دارد ؟

در پاسخ این سوال که اطلاعات Whois چیست و چرا اهمیت دارد. باید گفت Whois یک لیست رکورد اینترنتی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. کار آن پیدا کردن صاحب دامنه است و مشخص می کند چه کسی دامنه ای را در اختیار دارد و چگونه می توان با آن ها ارتباط گرفت.

 شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاص داده شده (ICANN) ثبت نام و مالکیت دامنه را تنظیم می کند. رکورد های Whois بسیار مفید شناخته شده اند و به عنوان منبع اساسی، به منظور حفظ یکپارچگی فرآیند ثبت نام دامنه و مالکیت وب سایت توسعه یافته اند.

رکورد WHOIS چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

Whois record شامل تمام اطلاعات صاحب دامنه و گروه یا شرکتی است که یک نام دامنه خاص را ثبت می کند. به طور معمول، هر رکورد Whois چیست و شامل چه اطلاعاتی  است. اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات ثبت شده و اینکه دامنه به نام کیست (این که صاحب دامنه کیست)، نام و اطلاعات ثبت کننده (سازمان یا نهاد تجاری ثبت نام دامنه)، تاریخ ثبت، نام سرورهای مجازی، آخرین به روزرسانی و تاریخ انقضا می باشد. سوابق Whois همچنین ممکن است، اطلاعات مربوط به کنترل و مدیریت و فنی صاحب دامنه  (که اغلب، اما نه همیشه، همان ثبت نام کننده است) را ارائه دهد.

شاید برای شما سوال باشد که دامنه چیست ؟  نام دامنه کلیدی‌ترین قسمت آدرس آنلاین است.  بازدیدکنندگان با استفاده از نام دامنه سایت شما را به راحتی پیدا می‌کنند. مثال: نام دامنه آراز کلود www.arazcloud.com است. نام دامنه برای هر شخص منحصر به فرد است، هنگامی که نامی به عنوان نام دامنه ثبت شود، دیگر کسی نخواهد توانست مادامی که آن نام در اختیار شخص دیگری است، همان نام را ثبت نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دامنه به مقاله‌ی دامنه چیست در سایت ابرآراز مراجعه کنید.

رکورد WHOIS چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

مدل های Whois Thick and Thin 

 ذخیره اطلاعات منابع و پایگاه داده Whois چیست و چند مدل دارد ، دو مدل داده مختلف وجود دارد:

مدل نازک یا Thin Whois 

مدل نازک یا Thin Whois  به ثبت کننده فقط نام سرورها و تاریخ ثبت نام را می دهد. اگر می خواهید به اطلاعات بیشتر دسترسی داشته باشید، جستجوی ثانویه در ثبت کننده فایل ها برای دستیابی به اطلاعات کامل در مورد مالکیت نام دامنه ضروری است.

برای ساخت سرور سفارشی آراز  به سایت ابر آراز مراجعه کرده و با ساخت سرور با منابع دلخواه و پشتیبانی 24 ساعته، لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

چرا ابر آراز ؟ یکی از مزایای کلیدی ابر سرور یا سرور ابری آراز قیمت مقرون به صرفه است. که می‌تواند نقش و تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشد. با اطمینان می‌توان گفت که سرور ابری ارزان ترین گزینه برای شما است؛ شما با خرید سرور های ابری ساعتی و سرور های ابری روزانه دیگر نیازی ندارید که در تمام طول هفته هزینه سرور با منابع قوی را بپردازید. و همچنین می‌توانید منابع خود را کاهش یا افزایش دهید.

مدل ضخیم یا Thick Whois 

مدل ضخیم Whois جزئیات بیشترو مفیدتری را فراتر از آنچه در یک رکورد Who is نازک است را ارائه می دهد. به طور معمول، جزئیات بیشتر شامل اطلاعات صاحب دامنه (ثبت نام کننده ، مدیریت و فنی) است.  بنابراین یک جستجو، تمام اطلاعات لازم را در مورد اینکه دامنه در کجا ثبت شده است، از چه نام سرورهایی استفاده می کند، چه زمانی ثبت شده و چه زمانی ممکن است منقضی شود را فراهم می کند. با توجه به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان و سرورهای Whois ،ردیابی اطلاعات هویز مشکل است و نیاز به تلاش زیادی دارد. DomainTools یافتن اطلاعات Whois را در یک مکان آسان می کند. 

هدف و ارزش داده ها در سیستم Whois

هدف و ارزش داده ها در سیستم Whois در طول زمان به روش های مختلفی همواره درحال تکامل است.

از جمله این روش ها می توان به این موارد اشاره نمود:

  • تقویت ثبات و امنیت اینترنت با ارائه اپراتورهای شبکه، تیم های پاسخگو در زمان مشکلات رایانه ای و ISP ها با contact های مناسب
  • تنظیم وضعیت ثبت نام دامنه ها
  • حمایت از مقامات مسئول اجرای قوانین که در تحقیقات ملی و بین المللی شرکت می کنند.
  • کمک به مبازه علیه سوء‌استفاده از فناوری ارتباطات اطلاعاتی، از جمله اقدامات غیرقانونی و سایر اقدامات ناشی از تبعیض نژادی، خشونت، نفرت، هرگونه تعصب، هر نوع کودک آزاری، پورنوگرافی کودکان، کودک هراسی، استثمار و قاچاق انسان و… .
  • پشتیبانی از تحقیقات و اقدامات لازم برای اطمینان از منحصر به فرد بودن علائم تجاری و کمک به افشای نقض مالکیت معنوی آن ها، سرقت و سوء استفاده مطابق با معاهدات بین المللی قابل اجرا و قوانین ملی.
  • کمک به مشاغل و سایر کاربران و سازمان ها در مبارزه با کلاهبرداری و حفاظت از منافع عمومی
  • افزایش اعتماد کاربران در اینترنت به عنوان ابزاری کارآمد و قابل اطمینان برای برقراری ارتباط با کمک به آن ها در تشخیص این که نهادها یا اشخاصی مسئول ارائه ی خدمات و محتوای آنلاین هستند.
  • پیگیری رفتارهای ناهنجار و اسپم ها 

صحت اطلاعات Whois چیست

 اطلاعات ثبت شده در رکورد Whois در ابتدا هنگام ثبت نام دامنه ارائه می شود. سپس با گذشت زمان، اوضاع تغییر می کند و اطلاعات از رده خارج می شوند. ICANN به ثبت نام کنندگان دامنه توانایی به روزرسانی اطلاعات مخاطبین خود را می دهد. این به طور کلی شامل دسترسی به اطلاعات حساب از طریق وب سایت ثبت کننده، یا از طریق نماینده مرکز تماس است. تغییرات ثبت شده در Who is ممکن است مدتی(اغلب تا 24 ساعت) طول بکشد. داشتن داده‌های Whois دقیق و به روز، باعث سهولت ارتباط با ثبت کننده یا مدیریت (administrator) می شود.

هر ثبت کننده روش‌های کمی متفاوتی برای تغییر اطلاعاتی که در یک رکورد Who is ظاهر می شود، دارد. هر ثبت کننده برای تغییر اطلاعاتی که در یک رکورد Whois ظاهر می شود، روش هایی متفاوتی دارد. این به طور کلی شامل دسترسی به اطلاعات حساب از طریق وب سایت ثبت کننده ، یا از طریق نماینده مرکز تماس است. تغییرات ثبت شده در Whois ممکن است مدتی طول بکشد (غالباً در مجاورت 24 ساعت). داشتن داده های Whois دقیق و به روز ، ارتباط با ثبت کننده یا مدیر را آسان می کند.

صحت اطلاعات Whois

حریم شخصی و امنیت در Whois چیست

 توجه به این نکته مهم است که هیچ راهی برای پنهان کردن ثبت نام دامنه وجود ندارد. زیرا هر کسی می تواند Whois را برای تأیید وضعیت دامنه بررسی کند. شرکت اینترنتی نام و شماره های اختصاصی (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) (ICANN) امکان قرار گرفتن اطلاعات کاربری کسانی که صاحب نام و دامنه هستند. از طریق فهرست های سایت Whois در دسترس عموم را فراهم می کند. این شامل تمامی آدرس های پستی ، شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل می شود. برخی از ثبت کنندگان دامنه خدمات ثبت خصوصی را ارائه می دهند. (که به آنها خدمات پروکسی نیز گفته می شود) و در آن ها اطلاعات تماس ثبت کننده نشان داده می شود و نه ثبت نام کننده.

ثبت خصوصی

 با استفاده از این “ثبت خصوصی” ، سازمانی که خدمات امنیتی و حریم خصوصی دامنه را ارائه می دهد خود، ثبت کننده دامنه و صاحب یا contact آن است. یادآوری این نکته نیز مهم است که حتی اگر از سرویس‌های حریم خصوصی دامنه هم استفاده شود. لزوما تضمینی برای بی‌هویتی به معنای واقعی نیست. علاوه براین، ثبت کنندگان ممکن است طبق قوانینی ملزم به انتشار اطلاعات خصوصی خود باشند.

حتی چند هشدار حریم خصوصی هم با پسوندهای دامنه خاص مانند: دامنه های .us و .ca نیز وجود دارند. از مارس 2005، اداره ملی ارتباطات و اطلاعات آمریکا (NTIA) اعلام كرد كه همه دارندگان دامنه های .us گزینه خصوصی سازی برای اطلاعات خود را نخواهند داشت و این اطلاعات باید در دسترس عموم قرار گیرند. از ژوئن سال 2008 نیز، اداره ثبت اینترنت کانادا دیگر جزئیات ثبت نام دامنه های مرتبط با دامنه ی .ca را منتشر نکرد. با این حال، شرکت ها و سازمان ها همچنان ملزم به انتشار اطلاعات و داده های خود هستند.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد . برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا