سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

فایروال ویندوز چیست ؟ چگونه فایروال ویندوز را فعال کنیم ؟

معنی فایروال ویندوز چیست ؟ کار فایروال ویندوز چیست ؟ چگونه فایروال ویندوز 10 را غیر فعال کنیم و بالعکس؟ اینها از جمله مهم‌ترین سوالاتی است که در زمان شنیدن عبارت فایروال در ویندوز ممکن است با آن مواجه شوید. در این مقاله ما قصد داریم تا به صورت تخصصی به این سوال پاسخ دهیم که فایروال ویندوز یعنی چه و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؛ با ما همراه باشید.

ابرآراز مفتخر است که همراه با سرویس های متنوع و مختلف خود فایروال رایگانی را نیز ارائه دهد. در همین راستا برای شما بسیار به صرفه‌تر خواهد بود که تنها هزینه‌ی هاستینگ خود را بپردازید و دیگر نگرانی بایت امنیت داده‌‌ها و اطلاعات خود نخواهید داشت. پس اگر قصد تهیه میزبانی وب ویندوز پرسرعت را دارید،‌ به وب سایت ما مراجعه نمایید.

فایروال چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که فایروال در ویندوز چیست ، لازم می‌دانیم تا ابتدا شما آشنایی هرچند مختصری در مورد مفهوم و کارایی فایروال پیدا کنید.

سرور اختصاصی برای شرکت ها و سازمان ها سرویسی است که پهنای باند بالا، سرعت بالا و امنیت بالایی برخوردار است.

به‌طورکلی،‌ فایروال سیستمی برای ایجاد امنیت در شبکه‌های کامپیوتری است که درخواست‌ها و پاسخ‌ها و درکل، ترافیک ورودی و خروجی سیستم را چک می‌کند. همچنین مسئولیت بررسی، مدیریت، فیلتر و در صورت لزوم مسدود کردن آنها نیز برعهده‌ی فایروال است. تمامی این کارها و وظایف، بر‌اساس قوانین و دستورالعمل‌هایی است که کاربر admin (ریشه) وضع می‌کند.

این تنها گوشه‌ای از توضیحاتی است که می‌توان در مورد فایروال عنوان کرد. به همین دلیل، برای آشنایی بیشتر با فایروال پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی فایروال چیست را مطالعه نمایید.

منظور از فایروال ویندوز چیست ؟

فایروال در ویندوز ۱۰ یک برنامه کاربردی ویندوز مایکروسافت است که اطلاعاتی را که از اینترنت به سیستم شما وارد می‌شود را کنترل کرده و برنامه‌هایی که آسیب‌رسان باشند، مسدود می‌کند. هنگام استفاده از یک شبکه عمومی، فایروال برای ویندوز ،تلاش می‌کند سیستم را با مسدود کردن تمام اتصالات ناامن و ناشناخته در برابر انواع تهدیدات ایمن کند.

وظیفه فایروال ویندوز 10 چیست ؟

حال که دریافتید فایروال ویندوز چیست ، بیایید با هم وظایفی را که این ابزار برعهده دارد مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که توضیح دادیم فایروال برای ویندوز 10 ، ویژگی امنیتی داخلی ویندوز است که از ترافیک شبکه غیرمجاز روی کامپیوتر کاربر محافظت می‌کند. درواقع بهترین فایروال های ویندوز با کنترل ترافیک ورودی و خروجی شبکه‌ی کاربر از نفوذ و هک سیستم توسط مجرمین جلوگیری می‌کند.

فایل فایروال ویندوز به عنوان یک مانع بین سیستم کاربر و اینترنت عمل کرده و بر تمامی اتصالات ورودی و خروجی که در سراسر اتصالات شبکه کاربران وجود دارد، نظارت می‌کند. این امر، از اطلاعات کاربران در برابر ویروس‌ها، نرم افزارهای جاسوسی، بدافزار تروجان و سایر نرم افزارهای مخرب محافظت می‌کند. (برای آشنایی با تروجان و روش های مقابله با آن، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی تروجان چیست را در وبلاگ ابرآراز مطالعه نمایید.)

دسترسی به فایروال ویندوز از چه چیزهایی محافظت می‌کند؟

فایروال ویندوز با بسته‌های داده IPv4 و IPv6 در تمام سطوح شبکه IP کار می‌کند. به عنوان مثال، یک مهاجم ممکن است سعی کند از آسیب‌پذیری‌های پشته TCP/IP برای ایجاد ماشین‌های خود در یک شبکه کاربر سوء استفاده کند. این هکر ممکن است آن داده‌ها را جمع‌آوری کند یا با استفاده از آدرس‌های IP معتبر حملاتی را به شبکه محلی کاربر انجام دهد. بدین طریق، یک هکر می‌تواند رمزهای عبور را بشکند و بدون اینکه کاربر آگاه باشد کنترل ماشین کاربر را در اختیار بگیرد.

روش کار فایروال ویندوز چیست ؟

فایروال ویندوز سکیوریتی از چندین روش مختلف برای محافظت از رایانه کاربر در برابر حملات مخرب استفاده می‌کند:

  • جداسازی شبکه؛ از دسترسی سایت‌های مخرب بر مرورگر کاربر جلوگیری می‌کند.
  • جداسازی ترافیک؛ از رایانه کاربر در صورت عضویت در بات نت یا آلوده شدن به ویروس محافظت می‌کند.
  • IPsec؛ برای رمزگذاری ترافیک اینترنت.

از آنجایی که فایروال تمام این عملیات‌ها را به صورت خودکار اجرا می‌کند، نیازی نیست کاربران اقدامی انجام دهند. زمانی که کاربر سیستم عامل ویندوز را نصب می‌کند، این ویژگی ها به طور پیش فرض فعال می‌شوند. فایروال ویندوز روشن باشد یا خاموش ؟ ممکن است شما نیز با این سوال مواجه شوید. در پاسخ باید عنوان کنیم که شما می‌توانید دسترسی‌های مختلف را روشن و خاموش کندد. بااینحال همواره پیشنهاد می‌شود تا اجازه دهید تمامی دسترسی‌های فایروال ویندوز 10 روشن باشد تا بتواند از سیستم و اطلاعات شما در برابر تهدیدات گوناگون محافظت نماید.

فایروال سه لایه حفاظتی مجزا ارائه می‌دهد: خصوصی، عمومی و دامنه.

سطح خصوصی؛ بدین معناست که تمام ترافیک از اتصالات ورودی و خروجی مسدود می‌شود.

سطح عمومی؛ تمام اتصالات خارج از شبکه محلی کاربر مسدود خواهد شد.

سطح دامنه؛ این سطح در صورتی استفاده می‌شود که کاربران در یک شبکه محافظت شده توسط یک سرور احراز هویت مانند اکتیو دایرکتوری باشند. سطح دامنه تنها اتصالات ورودی خارج از شبکه محلی را مسدود می‌کند مگر اینکه توسط سرور احراز هویت مذکور مجاز باشد. اگر برنامه‌ای از طریق هر فایروال دیگری غیر از دامنه درخواست دسترسی کند، از کاربر درخواست می‌شود که دسترسی را تایید یا رد کند.

ویژگی های فایروال ویندوز چیست ؟

سطوح مختلفی که فایروال ویندوز در اختیار کاربران قرار می‌دهد، آنها می‌توانند انتخاب کنند که کدام برنامه به سیستم دسترسی داشته باشد و کدام خیر. در ادامه سه ​​ویژگی مهم فایروال ویندوز را عنوان کرده‌ایم:

مسدود کردن ترافیک غیرمجاز

اگر برنامه‌ای تلاش کند بدون اجازه به سیستم‌ها یا سرورهای دیگر در شبکه کاربر متصل شود، هشداری دریافت می‌کند. این هشدار، به آنها اجازه می‌دهد دسترسی را مسدود کنند.

برنامه‌های کنترلی

کاربران می‌توانند برنامه‌هایی را اضافه کنند که به طور خودکار برای استفاده با فایروال ویندوز مجاز می‌شوند. بنابراین نیازی نیست هر بار که می‌خواهند با یک منبع شبکه یا اینترنت وصل شوند، از طریق پیام‌های جداگانه عبور کنند.

ایجاد استثنا برای دستگاه‌ها و مکان‌های مورد اعتماد

فایروال ویندوز به‌طور پیش‌فرض همه اتصالات ورودی را مسدود نمی‌کند؛ اما امکان برقراری ارتباط میان مؤلفه‌های نرم‌افزار مورد اعتماد در داخل رایانه کاربر را فراهم می‌کند.

چگونه فایروال ویندوز را غیر فعال کنیم ؟

دریافتید که فایروال ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟ حال در ادامه مي‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه فایروال ویندوز را فعال کنیم و بالعکس؛ با ما همراه باشید.

شما می‌توانید آن را در هر زمان که درنظر داشتید فعال یا غیرفعال کنید. برای فعال یا غیرفعال کردن فایروال ویندوز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلید Windows را فشار دهید، سپس “Windows Security” را وارد کرده و Enter را بزنید.
  • در سمت چپ یا راست پنجره امنیت ویندوز، گزینه Firewall & Network protection را انتخاب کنید.
  • بسته به نمایه فایروالی که می‌خواهید فعال/غیرفعال کنید، در پنل امنیتی ویندوز بعدی، شبکه دامنه، شبکه خصوصی یا شبکه عمومی را انتخاب کنید.
  • فایروال مایکروسافت دیفندر را در موقعیت روشن/خاموش زیر سربرگ فایروال مایکروسافت دیفندر تغییر دهید تا فایروال را فعال یا غیرفعال کنید. در صورتی که از ارائه‌دهنده نرم افزار آنتی ویروس دیگری استفاده می‌کنید، ممکن است این گزینه در دسترس نباشد.

چگونه فایروال ویندوز را خاموش کنیم ؟

فایروال ویندوز به شما امکان می‌دهد تنظیمات را برای شبکه‌های خصوصی و عمومی شخصی سازی کنید. همچنین می‌توانید نرم افزار را روشن یا خاموش کنید (به طور پیش فرض روشن). از مراحل زیر در ویندوز 10 استفاده کنید:

  • به کادر جستجو بروید.
  • فایروال  (firewall)را تایپ کرده و Enter را بزنید.
  • فایروال ویندوز را انتخاب کنید.
  • فایروال ویندوز را روشن یا خاموش کنید.

جایگزین هایی برای فایروال ویندوز

در حالی که فایروال داخلی مایکروسافت مجموعه ویژگی‌های خود را گسترش داده است، جایگزین‌هایی نیز برای آن وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فایروال کومودو (Comodo)

Comodo Firewall درجه بالایی از محافظت در برابر تهدیدات ورودی و خروجی را فراهم می‌کند. این فایروال بررسی می‌کند که آیا تمام ترافیک شبکه ورودی و خروجی از رایانه کاربران معتبر است یا خیر. این فایروال همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا تعریف کنند که کدام برنامه‌ها مجاز به دسترسی به اینترنت هستند. در نهایت نیز اگر فعالیت مشکوکی مشاهده کنید، به سرعت به آنها هشدار می‌دهد.

جایگزین مناسب برای فایروال ویندوز چیست ؛ TinyWall

TinyWall یک برنامه فایروال رایگان است که با استفاده از رویکرد بدون پاپ از کاربران محافظت می‌کند. رویکرد بدون پاپ آپ مسائل امنیتی خارجی را در پس زمینه مدیریت می‌کند. همانطور که در اکثر برنامه‌های فایروال معمول است، هشدارها و هشدارهای بازشوی مزاحم آزار نمی‌دهند.

GlassWire

GlassWire یک فایروال یکپارچه و سیستم تشخیص نفوذ است. بررسی‌های امنیتی شبکه موارد متعددی را شامل می‌شود؛ مانند:

  • تشخیص تغییرات فایل سیستم
  • نظارت بر جعل ARP (پروتکل وضوح آدرس)
  • تشخیص تغییر اطلاعات برنامه
  • تشخیص تغییر لیست دستگاه‌ها

کاربران همچنین می‌توانند میزان مصرف داده خود را در رایانه شخصی یا تلفن همراه خود پیگیری کنند و قبل از اینکه از محدودیت‌های داده عبور کنند، هشدار دریافت کنند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه منظور از فایروال ویندوز چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا