سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیارز دیجیتالهمه

Nft چیست؟

به نظر می‌رسد این روزها توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) همه جا هستند. از هنر و موسیقی گرفته تا تاکو و دستمال توالت، این دارایی‌های دیجیتال مانند لاله‌های هلندی عجیب و غریب قرن هفدهمی فروخته می‌شوند – برخی به قیمت میلیون‌ها دلار!

اما آیا NFT‌ها ارزش پول را دارند یا تبلیغات؟ برخی از کارشناسان می‌گویند که آنها حبابی هستند که آماده بیرون آمدن هستند، مانند شوق دات کام یا Beanie Babies. برخی دیگر بر این باورند که NFTها اینجا هستند تا بمانند و سرمایه گذاری را برای همیشه تغییر خواهند داد.

NFT چیست؟
NFT یک دارایی دیجیتالی است که اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را نشان می‌دهد. آنها به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند، اغلب با ارزهای رمزنگاری شده، و عموماً با همان نرم افزار زیربنایی مانند بسیاری از رمزارزها کدگذاری می‌شوند.

اگرچه NFT‌ها از سال 2014 وجود داشته اند، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده اند، زیرا در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند. ارزش بازار NFT‌ها تنها در سال 2021 به 41 میلیارد دلار رسیده است که به ارزش کل بازار جهانی هنرهای زیبا نزدیک می‌شود.

NFTها نیز عموماً در نوع خود یا حداقل یکی از اجراهای بسیار محدود هستند و کدهای شناسایی منحصربفردی دارند. آری یو، رئیس انجمن صنعت فناوری واشنگتن شورای بلاک چین Cascadia و مدیر عامل Yellow Umbrella Ventures می‌گوید: «در اصل، NFT‌ها کمبود دیجیتال ایجاد می‌کنند.

این در تضاد کامل با بیشتر خلاقیت‌های دیجیتال است که تقریباً همیشه عرضه‌شان بی‌نهایت است. به طور فرضی، قطع عرضه باید ارزش یک دارایی معین را با فرض تقاضای آن افزایش دهد.

اما بسیاری از NFT ها، حداقل در این روزهای اولیه، خلاقیت‌های دیجیتالی بوده‌اند که در حال حاضر به شکلی در جاهای دیگر وجود دارند، مانند کلیپ‌های ویدیویی نمادین از بازی‌های NBA یا نسخه‌های امنیتی شده از هنر دیجیتال که در حال حاضر در اینستاگرام شناور هستند.

هنرمند مشهور دیجیتال، مایک وینکلمن، معروف به “بیپل”، ترکیبی از 5000 نقاشی روزانه را برای خلق شاید مشهورترین NFT سال 2021، “EVERYDAYS: The First 5000 Days” ساخت که در کریستی به قیمت رکوردشکنی 69.3 میلیون دلار فروخته شد. .

هر کسی می‌تواند تک‌تصاویر یا حتی کل کلاژ تصاویر را به‌صورت آنلاین به‌صورت رایگان مشاهده کند. پس چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار برای چیزی که می‌توانند به راحتی اسکرین شات یا دانلود کنند خرج کنند؟

زیرا یک NFT به خریدار اجازه می‌دهد تا کالای اصلی را داشته باشد. نه تنها این، بلکه حاوی احراز هویت داخلی است که به عنوان مدرک مالکیت عمل می‌کند. کلکسیونرها برای این «حقوق رجزخوانی دیجیتال» ارزش بیشتری نسبت به خود کالا قائل هستند.

NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟
NFT مخفف non-fungible token است. به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می‌شود، اما شباهت در اینجا به پایان می‌رسد.

پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال «قابل تعویض» هستند، به این معنی که می‌توان آنها را با یکدیگر مبادله یا مبادله کرد. آنها همچنین از نظر ارزش برابر هستند – یک دلار همیشه ارزش یک دلار دیگر را دارد. یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تعویض کریپتو آن را به وسیله ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش‌های روی بلاک چین تبدیل می‌کند.

NFT‌ها متفاوت هستند. هر یک دارای یک امضای دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFTها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند (بنابراین غیرقابل تعویض). برای مثال، یک کلیپ NBA Top Shot برابر با EVERYDAYS نیست زیرا هر دو NFT هستند. (یک کلیپ NBA Top Shot حتی لزوماً با یک کلیپ دیگر NBA Top Shot برابر نیست.)

NFT چگونه کار می‌کند؟
NFT‌ها روی یک بلاک چین وجود دارند که یک دفتر کل عمومی توزیع شده است که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. احتمالاً بیشتر با بلاک چین به عنوان فرآیندی که ارزهای دیجیتال را ممکن می‌کند آشنا هستید.

به طور خاص، NFT‌ها معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می‌شوند، اگرچه بلاک چین‌های دیگر نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

یک NFT از اشیاء دیجیتالی که هم موارد محسوس و هم ناملموس را نشان می‌دهند، ایجاد می‌شود، یا «برش» می‌شود، از جمله:

• هنر گرافیک
• GIF ها
• ویدیوها و نکات مهم ورزشی
• کلکسیونی ها
• آواتارهای مجازی و پوسته‌های بازی‌های ویدیویی
• کفش‌های کتانی طرح دار
• موسیقی

حتی توییت‌ها هم حساب می‌شوند. جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت.

در اصل، NFT‌ها مانند اقلام جمع آوری فیزیکی هستند، فقط دیجیتال. بنابراین به جای اینکه یک نقاشی رنگ روغن واقعی را به دیوار آویزان کنید، خریدار به جای آن یک فایل دیجیتال دریافت می‌کند.

آنها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می‌شوند. NFT‌ها می‌توانند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشند و استفاده از فناوری بلاک چین تأیید مالکیت و انتقال توکن‌ها را بین مالکان آسان می‌کند. سازنده همچنین می‌تواند اطلاعات خاصی را در ابرداده NFT ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را با درج امضای خود در پرونده امضا کنند.

NFT برای چه مواردی استفاده می‌شود؟
فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان می‌دهد. به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری‌ها یا خانه‌های حراج اعتماد کنند. در عوض، هنرمند می‌تواند آن را مستقیماً به‌عنوان NFT به مصرف‌کننده بفروشد، که به آنها اجازه می‌دهد سود بیشتری را حفظ کنند. علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند در حق امتیاز برنامه‌نویسی کنند تا هر زمان که هنرشان به صاحب جدیدی فروخته شود، درصدی از فروش را دریافت کنند. این یک ویژگی جذاب است زیرا هنرمندان عموماً پس از اولین فروش آثار هنری خود درآمدهای آتی دریافت نمی کنند.

هنر تنها راه کسب درآمد با NFT نیست. برندهایی مانند Charmin و Taco Bell هنر NFT با موضوع را به حراج گذاشته‌اند تا برای امور خیریه سرمایه جمع کنند. Charmin پیشنهاد خود را “NFTP” (دستمال توالت غیر قابل تعویض) نامید و هنر NFT تاکو بل در عرض چند دقیقه فروخته شد و بالاترین قیمت‌ها با 1.5 اتر پیچیده (WETH) – معادل 3,723.83 دلار در زمان نگارش مقاله به فروش رسید.

Nyan Cat، یک GIF متعلق به دوران 2011 از یک گربه با بدنه تارت پاپ، در ماه فوریه به قیمت نزدیک به 600000 دلار فروخته شد. و NBA Top Shot تا اواخر مارس بیش از 500 میلیون دلار فروش داشت. یک بازی برجسته لبرون جیمز NFT بیش از 200000 دلار فروخته شد.

حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و لیندسی لوهان در حال پریدن از NFT هستند و خاطرات، آثار هنری و لحظات منحصربه‌فردی را به عنوان NFTهای امنیتی‌شده منتشر می‌کنند.

نحوه خرید NFT
اگر می‌خواهید مجموعه NFT خود را راه اندازی کنید، باید برخی از موارد کلیدی را به دست آورید:

ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال را می‌دهد. بسته به اینکه ارائه دهنده NFT شما چه ارزهایی را می‌پذیرد، احتمالاً باید مقداری ارز دیجیتال مانند اتر خریداری کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood، کریپتو بخرید. سپس می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید.

هنگام تحقیق در مورد گزینه ها، باید هزینه‌ها را در نظر داشته باشید. اکثر صرافی‌ها هنگام خرید رمزارز حداقل درصدی از تراکنش شما را دریافت می‌کنند.

بازارهای محبوب NFT
هنگامی که کیف پول خود را راه اندازی و تامین مالی کردید، هیچ کمبودی در سایت‌های NFT برای خرید وجود نخواهد داشت. در حال حاضر، بزرگترین بازارهای NFT عبارتند از:

• OpenSea.io: این پلتفرم همتا به همتا خود را تامین کننده «اقلام و مجموعه‌های دیجیتال کمیاب» می‌داند. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری برای مرور مجموعه‌های NFT ایجاد کنید. همچنین می‌توانید قطعات را بر اساس حجم فروش مرتب کنید تا هنرمندان جدید را کشف کنید.

• Rarible: مشابه OpenSea، Rarible یک بازار دموکراتیک و باز است که به هنرمندان و سازندگان اجازه می‌دهد تا NFT‌ها را منتشر و بفروشند. توکن‌های RARI منتشر شده در این پلتفرم، دارندگان را قادر می‌سازد تا ویژگی‌هایی مانند هزینه‌ها و قوانین جامعه را بررسی کنند.

• بنیاد: در اینجا، هنرمندان باید «رای موافق» یا دعوتی از خالقان دیگر برای ارسال آثار هنری خود دریافت کنند. انحصار جامعه و هزینه ورود – هنرمندان همچنین باید “گاز” را برای ضرب NFT خریداری کنند – به این معنی است که ممکن است آثار هنری با کالیبر بالاتر را به رخ بکشد. برای مثال، کریس تورس، خالق Nyan Cat، NFT را در پلتفرم بنیاد فروخت. همچنین ممکن است به معنای قیمت‌های بالاتر باشد – لزوماً برای هنرمندان و مجموعه‌دارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، بد نیست، با فرض اینکه تقاضا برای NFT در سطوح فعلی باقی بماند یا حتی در طول زمان افزایش یابد.

اگرچه این پلتفرم‌ها و سایر پلتفرم‌ها میزبان هزاران خالق و گردآورنده NFT هستند، مطمئن شوید که قبل از خرید به دقت تحقیق کنید. برخی از هنرمندان قربانی بدل هایی شده‌اند که آثار خود را بدون اجازه آنها فهرست کرده و فروخته اند.

علاوه بر این، فرآیندهای تأیید برای سازندگان و فهرست‌های NFT در بین پلتفرم‌ها یکسان نیستند – برخی از آنها سخت‌گیرانه‌تر از سایرین هستند. برای مثال OpenSea و Rarible برای لیست NFT نیازی به تأیید مالکیت ندارند. به نظر می‌رسد حفاظت از خریدار در بهترین حالت پراکنده باشد، بنابراین هنگام خرید NFT، ممکن است بهترین کار این باشد که ضرب المثل قدیمی “Caveat Emptor” (اجازه دهید خریدار مراقب باشد) را در نظر داشته باشید.

آیا باید NFT بخرید؟
فقط به این دلیل که می‌توانید NFT بخرید، آیا این بدان معناست که باید بخرید؟ بستگی دارد.

«NFT‌ها خطرناک هستند زیرا آینده آنها نامشخص است و ما هنوز تاریخ زیادی برای قضاوت درباره عملکرد آنها نداریم. از آنجایی که NFT‌ها بسیار جدید هستند، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری مبالغ کمی را داشته باشد تا آن را امتحان کنید.

به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در NFT یک تصمیم تا حد زیادی شخصی است. اگر پولی برای ذخیره دارید، ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد، به خصوص اگر یک قطعه برای شما معنی داشته باشد.

اما به خاطر داشته باشید، ارزش یک NFT کاملاً بر اساس آن چیزی است که شخص دیگری مایل به پرداخت برای آن است. بنابراین، تقاضا به‌جای شاخص‌های بنیادی، فنی یا اقتصادی که معمولاً بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند و حداقل به طور کلی مبنای تقاضای سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهند، قیمت را هدایت می‌کند.

همه اینها به این معنی است که ممکن است یک NFT کمتر از آنچه برای آن پرداخت کرده اید دوباره بفروشد. یا اگر کسی آن را نخواهد، ممکن است اصلاً نتوانید آن را دوباره بفروشید.

NFTها همچنین مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند – درست مانند زمانی که سهام را با سود می‌فروشید. با این حال، از آنجایی که آن‌ها به عنوان کالای کلکسیونی در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است نرخ سود سرمایه بلندمدت ترجیحی سهام را دریافت نکنند و حتی ممکن است با نرخ مالیاتی بالاتری از کالاهای کلکسیونی مشمول مالیات شوند، اگرچه IRS هنوز حکمی درباره NFTها برای اهداف مالیاتی در نظر نگرفته است. به خاطر داشته باشید، اگر ارزهای دیجیتالی که برای خرید NFT استفاده می‌شوند، ممکن است مشمول مالیات شوند، به این معنی که ممکن است بخواهید هنگام اضافه کردن NFT به سبد خود، با یک متخصص مالیات تماس بگیرید.

همانطور که گفته شد، به NFT‌ها نیز مانند هر سرمایه گذاری دیگری نزدیک شوید: تحقیقات خود را انجام دهید، خطرات را درک کنید – از جمله اینکه ممکن است تمام دلارهای سرمایه گذاری خود را از دست بدهید – و اگر تصمیم به غوطه ور شدن دارید، با احتیاط کامل ادامه دهید.

توضیحات کسب درآمد از NFT:

NFT‌ها و درآمد غیرفعال توضیح داده شد!
NFT‌ها توکن هایی هستند که روی بلاک چین میزبانی می‌شوند. این توکن‌ها به شما امکان می‌دهند دارایی‌های دیجیتالی مانند هنر، موسیقی و حتی املاک و مستغلات را در متاورس داشته باشید. درآمد غیرفعال درآمدی است که از طریق کم یا بدون کار به دست می‌آید و نیاز به نگهداری محدود دارد. با توسعه فناوری بلاک چین، مردم اکنون می‌توانند با داشتن NFT درآمد غیرفعال ایجاد کنند. یک طراحی سایت خوب در این مورد به شما کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید وب سایت وردپرس خود را از یک توسعه دهنده NFT طراحی کنید. برخی از نمونه‌های برتر درآمد غیرفعال NFT را در زیر بررسی کنید.

• شرط بندی NFT‌ها برای کسب درآمد غیرفعال
یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال در خانه این است که NFT‌های خود را به اشتراک بگذارید. Staking جایی است که شما NFT‌های خود را به یک شبکه بلاک چین تعهد می‌کنید و به عنوان پاداشی برای انجام این کار، بلاک چین به شما ارز دیجیتال پرداخت می‌کند که می‌توانید آن را معامله کنید، مبادله کنید، بفروشید یا جمع آوری کنید. در حالی که NFT‌های شما در معرض خطر هستند، نمی توانید آنها را بفروشید یا انتقال دهید. برای پردازش سریع تراکنش‌ها و افزایش امنیت شبکه باید درصد مشخصی از توکن‌ها را قفل کنید. برای تقویت شبکه، دارندگان NFT تشویق می‌شوند تا NFT‌های خود را با پاداش وعده داده شده در قالب ارز دیجیتال به اشتراک بگذارند.

سهام‌داری یکی از محبوب‌ترین ایده‌های درآمد غیرفعال برای NFT است، زیرا سرمایه‌گذاران هنوز حقوق مالکیت NFTهای خود را حفظ می‌کنند و می‌توانند در حالی که NFTهای خود را نگهداری می‌کنند، درآمد کسب کنند. نقطه ضعف این استراتژی درآمد غیرفعال این است که در حالی که NFT شما در معرض خطر است و نمی توانید آن را بفروشید، قیمت دارایی شما ممکن است به طور قابل توجهی کاهش یابد و در نتیجه ضرر سنگینی به همراه داشته باشد. با این حال، اگر قصد دارید NFT‌های خود را برای چندین سال نگه دارید، شرط بندی یک راه عالی برای تولید بازده است.

• اجاره NFT برای کسب درآمد غیرفعال
یکی از آخرین روندهای درآمد غیرفعال NFT، اجاره NFT به گیمرها است! در حال حاضر بازی‌های متعددی وجود دارد که بازیکنان می‌توانند NFT را اجاره کنند، که تجربه بازی آنها را افزایش می‌دهد. این NFTها می‌توانند شامل سلاح‌هایی باشند که به بازیکنان کمک می‌کنند تا دشمنان قدرتمند را شکست دهند، ابزارهایی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا از کوه بالا بروند یا خانه بسازند، یا پوسته‌هایی که شخصیت‌های بازیکنان را جذاب جلوه می‌دهند.

نکته مهم در مورد این استراتژی این است که تمام تراکنش‌ها از طریق قراردادهای هوشمند خودکار می‌شوند. شما به سادگی مدت زمانی را که می‌خواهید NFT خود را اجاره کنید و هزینه آن را وارد کنید، بلاک چین به‌طور خودکار شما را اجاره‌دهنده پیدا می‌کند و آن را تبدیل به یک درآمد غیرفعال عالی برای مبتدیان می‌کند. کارشناسان بازی پیش بینی می‌کنند که به زودی بازی‌های بزرگ دارای NFT خواهند بود و اگر می‌خواهید از یک بازی لذت کامل ببرید، اجاره یا خرید آنها ضروری است.

با افزایش قیمت NFT ها، بسیاری از گیمرها نمی توانند آن را داشته باشند. این جایی است که می‌توانید با اجاره آنها سود زیادی کسب کنید. در این سناریو، همه برنده می‌شوند، زیرا گیمرها از بازی خود کاملاً لذت می‌برند و شما درآمدی کاملاً غیرفعال از NFT خود کسب می‌کنید. نقطه ضعف این استراتژی این است که اگر NFT شما فقط در یک بازی قابل استفاده باشد و زمانی که آن بازی محبوبیت خود را از دست بدهد، ممکن است کسی حاضر نباشد NFT شما را اجاره کند. به همین دلیل است که شما باید NFT هایی با موارد استفاده چندگانه بخرید، و آنقدر معروف هستند که بسیاری از توسعه دهندگان مایلند آنها را در بازی خود قرار دهند.

• کسب درآمد غیرفعال از طریق حق امتیاز NFT
یک راه باورنکردنی برای کسب درآمد غیرفعال، حق امتیاز NFT است. حق امتیاز NFT مانند حق امتیاز سایر دارایی‌های خلاقانه مانند موسیقی، فیلم و هنر عمل می‌کند. هر بار که شخصی از NFT شما استفاده می‌کند یا NFT شما را می‌فروشد، باید درصدی را به شما پرداخت کند. نکته شگفت‌انگیز این است که این حق‌الامتیازها در یک قرارداد هوشمند گنجانده شده‌اند، بنابراین هر بار که یک تراکنش در بلاک چین انجام می‌شود، شما به‌طور خودکار حق امتیاز خود را دریافت خواهید کرد!

رایج ترین شکل حق امتیاز NFT درصدی است که هر بار که یک NFT فروخته می‌شود، دریافت می‌شود. رایج ترین حق امتیاز بین 5 تا 10 درصد است. برای مثال، اگر NFT شما به قیمت 5000 دلار فروخته شود و 10 درصد حق امتیاز داشته باشید، 500 دلار دریافت خواهید کرد. هر بار که NFT شما فروخته می‌شود، به دریافت حق امتیاز ادامه می‌دهید و این پرداخت‌های درآمد غیرفعال با افزایش دارایی افزایش می‌یابد.

گفتار آخر
اگر ماشین حساب درآمد غیرفعال خود را بیرون بکشید، به سرعت می‌توانید ببینید که بازدهی که می‌توانید در NFT دریافت کنید بسیار بیشتر از بازده غیرفعال سنتی از سهام یا املاک است. اگر استراتژی‌های توصیه شده ما را امتحان کنید، در مسیر سریع خودکارسازی درآمد غیرفعال خود خواهید بود! لطفاً در زیر در مورد استراتژی‌های NFT با درآمد غیرفعال و میزان سوددهی آنها نظر دهید. در اینجا یک راهنمای نهایی برای NFT‌ها وجود دارد که برای یادگیری بیشتر بسیار مفید است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا