سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

Public Cloud یا ابر عمومی چیست + تاثیر دوچندان آن در کاهش هزینه‌ها

نکات برگزیده مطلب
  • رایانش ابری

در جواب این سوال که ابر عمومی چیست یا به عبارتی ابر عمومی (  Public Cloud Computing) در رایانش ابری چیست ؟ باید گفت که برای ایجاد یک سرویس ابری ، می بایست در مورد انواع ابر در رایانش ابری اطلاع داشته باشیم. در واقع تصمیم اصلی انتخاب نوع ابر  برای پیاده سازی است.

پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی از پرسرعت ترین سرویس های ابری از جمله هاست ابری ، سرور ابری و… که با تکنولوژی رایانش ابری در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد، سری به سایت ابر آراز بزنید. شایان ذکر است که هاست ابری حتی برای کسانی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، نیز می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد؛ زیرا قیمت هاست ابری ابر آراز به دلیل استفاده از تکنولوژی ابری بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و نگرانی شما را از هزینه‌های غیرمنطقی و سرسام‌آور برطرف می‌کند.

انواع ابر در رایانش ابری

در حال حاضر، سه نوع ابر برای پیاده سازی موجود است:

  • ابر عمومی (Public Cloud)
  • ابر خصوصی (Private Cloud) 
  • ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)

پیش از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم بهتر است شما را با رایانش ابری آشنا کنیم؛ بی‌شک این سوال برای شما پیش می‌آید که رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؛ رایانش ابری در واقع به دیتاسنترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای تأمین‌کننده‌ی سرویس پردازشی می گویند و دارای دنیای اطلاعاتی وسیعی هستند. از این رو سر کردیم در مقاله‌ای جامع به تعریف رایانش ابری به زبان ساده ومزایای آن را در ۸ مزیت کاربردی بپردازیم؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه این مطلب مقاله رایانش ابری چیست را به دقت مورد مطالعه قرار دهید.

در ادامه شرح مختصری به ابر عمومی و مزایای آن ارائه خواهیم داد:

معنی Public Cloud ابر عمومی چیست ؟

Public Cloud یا ابر عمومی چیست ؟ ابر عمومی در واقع مبتنی بر مدل رایانش ابری است که در آن شرکت سرویس دهنده، منابع را با توجه به نیازتان برای شما کانفیگ می‌کند که با بهرگیری از آن نیازهای سازمان، برای سرمایه گذاری و نگهداری منابع خود در زمینه فناوری اطلاعات را به حداکثر ممکن می‌رساند؛ همچنین قابل ذکر است که خدمات ابر عمومی ممکن است به صورت رایگان یا ارائه شده در یک مدل پرداخت برای هر نوع استفاده باشد.

کاربران می توانند به وسیله ی مرورگر های اینترنت به  ابر عمومی (Public Cloud) دسترسی پیدا کنند. در ابر عمومی (Public Cloud) شرایط استفاده بر اساس پرداخت به اندازه مصرف (pay-as-you-go) است.کاربران تنها به ازای مدت زمانی که از خدمات استفاده می کنند هزینه می پردازند و واضح است که نیازی به نصب و راه اندازی سخت افزار و نرم افزار های مختلف برای استفاده از خدمات مورد نیازشان ندارند.

این ویژگی ابر عمومی Public Cloud را می توان به نیروی الکتریسیته مورد استفاده در منازل مسکونی تشبیه کرد که کاربران تنها به ازای مقدار مصرفشان هزینه می کنند و نه بیشتر.همچنین این ویژگی منجر به کاهش گسترده ی هزینه های عملیاتی می شود. راه حل این مورد بررسی های امنیتی هم از سوی کاربران و هم از سوی ارائه دهندگان خدمات است.

ساده‌ترین نوع استقرار خدمات رایانش ابری

ابر عمومی (Public Cloud) شاید ساده‌ترین نوع استقرار خدمات رایانش ابری باشد. هنگامی که یک مشتری نیاز به منابع بیشتر، سیستم عامل‌ها یا نرم افزارهایی داشته باشد، می‌تواند به سادگی برای یک ساعت یا برای مقدار مشخصی فضا هزینه بپردازد و از آنها دقیقا در همان زمانی که نیاز دارد به میزانی که نیاز دارد استفاده کند.

دقیقا شبیه به خدماتی که زیرساخت خانه‌ی شما را تشکیل داده است، لازم نیست بدانید آب و گاز در لوکشی ساختمان و الکتریسیته در سیم کشی خانه تان چگونه فراهم شده است و نگرانی یا دغدغه‌ای بابت فراهم کردن آنها داشته باشید. تنها زمانی که نیاز دارید از آنها استفاده می‌کنید و در پایان ماه هزینه آنها را می‌پردازید.

امروزه ابر عمومی (Public Cloud) به عنوان راه‌ کاری مستقل برای زیرساخت رایانش ابری نیست، بلکه  مخلوط نا همگونی پدید آمده است که منجر به افزایش امنیت و عملکرد، کاهش بیشتر هزینه ها و قابلیت های گسترده تر در زیرساخت ، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها شده است.

ابر عمومی در رایانش ابری

مزایای ابر عمومی (Public Cloud) در رایانش ابری

یکی از از انواع ابر (Cloud) در رایانش ابری، ابر عمومی (Public Cloud) است که کاربران می‌توانند به قدرت پردازشی  بزرگی بر روی اینترنت دسترسی یابند و فرقی نمی‌کند که IaaS باشد یا PaaS و یا SaaS.

۱. سهولت در کارکرد: استفاده از ابر عمومی یا Public Cloud در بستر اینترنت با مدیریت شرکت ارائه دهنده ی سرویس می تواند سهولت و آسانی استفاده از این نوع سرویس ابری را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

۲. وسعت منابع: باعث می‌شود همیشه به میزان کافی، ظرفیت اضافی وجود داشته باشد که در مواقع لزوم در اختیار مشتریان قرار گیرد. این ظرفیت اضافی اصولا برای اپلیکیشن‌های کم اهمیت‌ تر استفاده می‌شود که مقادیر متفاوتی از منابع را استفاده می‌کنند.

۳. هزینه پایین نسبت به ابر اختصاصی: با داشتن این نوع ابر نه تنها در هزینه های مالی صرفه جویی کرده اید، بلکه زمان را نیز ذخیره کرده اید. سرویس‌هایی که با مدل پابلیک کلود ارائه می‌شوند، دارای هزینه کمی هستند، مانند سرویس‌هایی که شرکت‌های گوگل و آمازون و مایکروسافت Azure ارائه می‌دهند.

۴. مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالا: می توانید هر زمان به هر مقیاس از فضای ذخیره سازی ابری و رایانش ابری که نیاز دارید، آن را افزایش داده، در مواقع دیگر برای صرفه جویی بیشتر، آن را کاهش دهید و بر اساس نیازتان، خصوصیات و مشخصه  های سرور را تغییر دهید.

۵. سهولت تهیه و استفاده: از دیگر ویژگی های این سرور سهل و آسان بودن تهیه و استفاده  از آن می باشد، چرا که کنترل آن می تواند از راه دور انجام شود و نیاز به داشتن نرم افزار و سخت افزار های اضافی دیگر نیست.

۶. قابلیت عملکرد خودکار

۷. سرعت بالا در ارتقاء سرویس

ابر بومی یا cloud native چیست؟

یکی دیگر از انواع ابر که نیاز است با آن آشنایی داشته باشید، cloud native است. تعریفی که ویکی پدیا از ابر بومی یا ابرزی ارائه می‌دهد عبارت است از:

«cloud native نوعی از نرم‌افزار رایانه‌ای است که به طور بومی از خدمات و زیرساخت‌های ارائه‌دهندگان محاسبات ابری مانند Amazon EC2، Force.com یا Microsoft Azure استفاده می‌کند».

این تعریف تقریبا درست است اما کامل نیست!‌ cloud native موارد بسیار دیگری را شامل می‌شود. به عبارتی cloud native مقیاس و انعطاف پذیری است که رویکردی مبتنی بر ابر دارد. عموما تصورات اشتباه زیادی در مورد cloud native (ابر بومی) وجود دارد: شاید شنیده باشید که باید از کانتینرها یا AWS برای بومی کردن ابر یا cloud استفاده کنید. هیچکدام از این موارد ضروری نیستند و گزینه‌های بسیار دیگری پیش روی شما وجود دارد.

از آنجایی که مطرح کردن مزایای ابرزی یا ابربومی در این مقاله نمی‌گنجد، لازم دانستیم تا در یک مقاله‌ی دیگر به تفصیل در مورد cloud native صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی cloud native چیست را از دست ندهید.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا