رایانش ابریهمه

emulated storage چیست ؟

emulated storage چیست ؟ چرا باید از فضای ذخیره سازی شبیه سازی شده استفاده کرد؟ آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده‌اید که نتوانید مکانی که یک فایل ذخیره شده است را به طور دقیق بیایید. آیا تا به حال برای دسترسی به یک فایل با این عبارت مواجه شده‌اید؟

"/storage/emulated/0/DCIM/Camera/IMG_202020430_197267.jpg"

در این مسیر نوشته شده، منظور از emulated storage چیست ؟ اگر با این فضای ذخیره سازی آشنا نباشید، در صورت مواجهه با آن ممکن است با مشکل مواجه شوید و نتوانید به درستی درک کنید که فایل شما در چه قسمتی ذخیره شده است. از آنجایی که در قسمت File Explorer شما قسمتی با عنوان emulated storage وجود ندارد، چگونه می‌توان به این فضا دسترسی پیدا کرد؟ با ما همراه باشید تا ضمن توضیح در مورد اینکه emulated storage چیست و چه کارایی دارد به شما کمک کنیم تا در صورت مشاهده‌ی این عنوان، به فایل موردنظر خود دسترسی پیدا کنید.

برای استفاده از یک فضای ذیخره سازی مناسب می‌توانید از هاست دانلود استفاده کنید. اگر قصد خرید هاست دانلود و آپلود را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت ابرآراز از خدمات و امتیازات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید.

emulated storage چیست ؟

سیستم‌های اندرویدی، انواع مختلفی از دستگاه و فضاهای ذخیره‌سازی را پشتیبانی می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین فضای ذخیره‌سای توسط کاربران، کارت SD است که به راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد. از دیگر انواع فضای ذخیره سازی، emulated storage است که با عنوان فضای ذخیره سازی شبیه سازی شده نیز از آن یاد می‌شود. این فضای ذخیره سازی، با تاییديه شما به فضای خیره‌سازی داخلی، از طریق یک لایه شبیه‌سازی به دستگاه Android اضافه می‌شود.

emulated storage مکان ذخیره‌سازی یک فایل را با استفاده از یک لینک در حافظه داخلی دستگاه شما نشان می‌دهد. این لینک، فایلی است که به عنوان مرجع به فایل یا دایرکتوری دیگری که به دنبال آن هستید، اشاره می‌کند. این لینک که با نام  Symlink شناخته می‌شود، فایلی است که مستقیماً توسط سیستم عامل به عنوان مسیر رسیدن به هدف در خواستی کاربر تفسیر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر به مسیر فایل یک تصویر در پوشه DCIM نگاه کنید، مسیر فایل را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد که تنها یک لینک به DCIM معمولی است.

"/storage/emulated/0/DCIM/Camera"

دلیل استفاده از emulated storage چیست ؟

وابسته به اینکه از چه دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید، emulated storage در تمامی فایل‌هایی که در پوشه‌ی File ذخیره شده‌اند، وجود دارد. تنها تفاوتی که وجود دارد در لینک‌ها یا Symlink است که در برخی دستگاه‌ها قابل مشاهده است و در برخی دیگر خیر.

سوالی که در این قسمت پیش می‌آید این است که دلیل استفاده از emulated storage چیست ؟ در پاسخ باید عنوان کرد که ارائه یک لایه انتزاعی یا شبیه سازی شده بر روی سیستم فایل اصلی اجازه می‌دهد تا دسترسی غیرمجاز برنامه‌ها و سیستم‌های شخص ثالث به رسانه‌های خصوصی کاربر و سایر داده‌های موجود در حافظه‌های فیزیکی مانند کارت‌های SD را محدود کند. این موضوع کمک می‌کند تا اطلاعات و داده‌ها (بسته به مجوز‌های داده شده) توسط شخص ثالثی قابل خواندن نباشند.

به عبارتی دیگر، emulated storage یا فضای ذخیره سازی شبیه سازی شده یکی از راهکارهای اندروید برای بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران است.

دلیل استفاده از emulated storage چیست

موارد استفاده emulated storage

امیدواریم که تا به اینجا با پاسخ سوال خود یعنی اینکه emulated storage چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شده باشید. حال در این قسمت بررسی خواهیم کرد که در چه زمانی از emulated storage استفاده می‌شود؛ با ما همراه باشید. 

emulated storage می‌تواند در حافظه داخلی و خارجی وجود داشته باشد. بنابراین، برای تمایز بین این دو، اندروید ممکن است از 0 و 1 برای نشان دادن فهرست فایل موردنظر استفاده کند،؛ چه در حافظه داخلی یا حافظه خارجی مانند کارت SD باشد.

به عنوان مثال، DCIM پوشه‌ای است که می‌تواند هم در حافظه داخلی دستگاه و هم در حافظه خارجی وجود داشته باشد. حال، اگر DCIM در هر دو حافظه داخلی و خارجی دارای شبیه‌سازی باشد، برای همه موارد موجود در پوشه DCIM حافظه داخلی و /storage/emulated/1/DCIM/storage/emulated/0/DCIM را نشان می‌دهد. برای تمام مواردی که در پوشه DCIM حافظه خارجی ذخیره می‌شوند، عدد 1 اشاره به حافظه خارجی موجود در دستگاه Android دارد.

موارد استفاده emulated storage

چگونگی استفاده از emulated storage در دستگاه اندرویدی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که نحوه‌ی استفاه از emulated storage چیست و چگونه مي‌توان از این فضای ذخیره سازی شبیه سازی شده در اندروید استفاده کرد؟ برای این کار شما تنها کافیست که shell adb را در سیستم خود اجرا کنید تا فرمان موردنظر توسط shell در دستگاه شما دریافت شود. شما اجازه خواندن /storage/emulated/ را ندارید، اما از آنجایی که می‌دانید در زیر شاخه 0 قرار دارد، کافی است به cd /storage/emulated/0 رفته و آن را بیابید. 

ساده‌ترین راه برای دسترسی به /storage/emulated/0/ در دستگاه اندروید، دانلود فایل اکسپلورر شخص ثالث مانند ES File Explorer است. اگر صفحه اصلی ES File Explorer را باز کنید و روی “Local”  بزنید، پوشه‌ای به نام “Emulated” را خواهید دید که در صورت بازکردن آن با پیغام Empty Folder مواجه خواهید شد. 

از طرف دیگر، اگر روی Internal Storage در ES کلیک کنید، در نهایت به دایرکتوری هدایت می‌شوید که شامل تمام پوشه‌های Internal Storage است.  اینموضوع نشا می‌دهد که emulated storage یک دایرکتوری ریشه است و شما نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. با این حال، اگر مایل به دسترسی به این فضای ذخیره سازی هستید، راه دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونگی استفاده از emulated storage در دستگاه اندرویدی

نحوه‌ی دسترسی به emulated storage چیست ؟

دستگاه خود را به دسکتاپ متصل کرده و  adb را اجرا کنید. از آنجایی که اندروید اجازه خواندن و دسترسی به emulated storage را به شما نمی‌دهد، می‌توانید به زیر شاخه آن بروید. از آنجایی که در shell فرمان خود هستید (با اجرای adb shell)، می‌توانید به قسمت cd/storage/emulated/0 بروید.

آیا می توان emulated storage را حذف کرد؟

پوشه‌های شبیه‌سازی‌شده دقیقاً مانند پوشه‌های اصلی شما هستند؛ جایی که تمامی داده‌های خود از جمله برنامه‌ها، داده‌ها، دانلودها، موسیقی و تصاویر را در آن ذخیره می‌کنید. از آنجایی که دایرکتوری واقعی emulated storage فقط قابل خواندن است و نمی‌توان آن را تغییر داد. در نتیجه تنها می‌توان پوشه‌های اصلی را حذف کرد تا پوشه شبیه‌سازی شده نیز از بین برود.

Storage های سنتی در مقابل Storage های نوین

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فایل‌های زیادی برای ذخیره سازی دارید، با این مشکل مواجه شده‌اید که آیا راهی مناسب و مقرون به صرفه برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد یا خیر. مژده‌ای که می‌توان به شما داد این است که شما می‌توانید به راحتی از Ceph storage که پروژه‌ای اپن سورس است استفاده کنید. Ceph storage یک راهکار واقعی و جامع در زمینه‌ی سرویس‌های یکپارچه ذخیره‌سازی است که دسترسی‌های استوریج در سطوح Block، Object و File را در اختیار ما می‌گذارد.

اگر می‌خواهید با این سرویس ذخیره سازی، نحوه‌ی کار و فواید استفاده از آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز و مطالعه‌ی مقاله‌ی Ceph storage چیست از مطالب مفید و ارزشمند این مقاله استفاده کنید.

چرا از فضای ذخیره سازی استفاده کنیم؟

در این روزها که حجم فایل‌ها و داده‌هایی که میان کاربران جابه‌جا می‌شود، روزبه‌روز در حال افزایش است، دیگر فضایی که برای گوشی‌ها و سیستم‌ها وجود دارد، پاسخگو نیست. به همین دلیل در بسیاری از موارد ما مجبور می‌شویم بسیاری از داده‌ها و اطلاعات خود را حذف کنیم تا جا برای ذخیره سازی داده‌های جدیدتر وجود داشته باشد. مطمئنا با این کار ما بخشی از اطلاعات و فایل‌هایی که می‌خواهیم را از دست می‌دهیم و ممکن است در آینده با مشکلات متعددی مواجه شویم.

راه‌های زیادی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از هاست دانلود است که با استفاده از آن می‌توان بدون نیاز به از دست دادن بخشی از فایل‌ها،  به دانلود و ذخیره‌سازی فایل‌های جدیدتر اقدام کرد.

هاست دانلود به سروری تعلق می‌گیرد که متصل به اینترنت است و کاربر می‌تواند محتوای خود را در فضای ‌ذخیره سازی یا به اصلاح هارد آن قرار دهد. پس از آن، در هر زمان که به اطلاعات و فایل‌های خود نیاز داشتید می‌توانید بدون هیچ مشکلی به آنها دسترسی پیدا کنید.

قیمت هاست دانلود پر سرعت که در ابرآراز با بهترین منابع سخت افزاری و نرم افزاری ارائه می‌شود، به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی ابری بسیار عادلانه و مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه شما در جواب اعتماد به این مجموعه علاوه بر خرید هاست دانلود ارزان قیمت از هاست دانلود نامحدود که به معنی ارائه هاست با ترافیک نامحدود است، بهره‌مند خواهید شد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه emulated storage چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن، ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

‫6 نظرها

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      درپاسخ به سوال شما باید عنوان کنیم که emulated storage ساختار حافظه است نه نوعی از حافظه؛ به همین دلیل برای بازکردن و استفاده از آن به نرم‌افزار خاصی نیاز ندارید.

    2. سلام
      ممنون از زحمات شما
      الآن تلگرام من بعد از آپدیت شدن به همین فضا انتقال پیدا کرده و پوشه ای یا چیز دیگه ای برای دسترسی به عکس و فیلم هایی که دانلود کردم ولی ذخیره نکردم پیدا نمیکنم
      آیا دانلود های تلگرام من حافظه ای از حافظه داخلی یا sd رو میگیره؟!

      1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
        فایل‌های تلگرام در صورت گرفتم export از داخل اپلیکیشن در یک فایل ذخیره می‌شوند و در غیر این صورت در قسمت Telegram در فایل منیجر وجود خواهند داشت.
        در نظر داشته باشید که موارد دانلود شده و ذخیره شده در دایرکتوری مورد نظر خود در سیستم عامل ذخیره می‌شوند.

  1. سلام روزتون خوش، در emulated storage گوشی من تعدادی فایل با حجم بالا و با پسوند وی بی وجود داره که من نمیدونم چی هستن و آیا میتونم حذفشون کنم یا نه میشه بفرمایید چکار کنم؟

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      این فرمت فایل برای فایل های ذخیره شده در برنامه visual studio هست و حذف ان ممکن از منجر به مشکلاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا