توسعهمیکرو سرویس

directadmin چیست + آموزش نصب دایرکت ادمین به زبان ساده

هنگامی که صحبت از کنترل پنل هاست می‌شود، نام‌های زیادی وجود دارد که با آن آشنا هستیم یا ممکن است با آن کار کرده باشیم. پلسک، سی پنل ، دایرکت ادمین، نت پنل، وبسایت پنل و ابزارهای دیگری که می‌توان برای مدیریت هاست از آنها استفاده کرد. این پنل‌ها هرکدام امکاناتی را ارائه می‌دهند که بسیاری از آنها مشترک هستند و در مقابل تفاوت‌هایی هم در آنها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به پاسخ سوال دایرکت ادمین چیست  و آموزش نصب دایرکت ادمین را با یکدیگر بررسی کنیم.

پنل دایرکت ادمین (Direct Admin Panel) چیست ؟

دایرکت ادمین یکی از معروفترین نرم‌افزار‌های وب‌هاستینگ مانند سی پنل یا Plesk Control Panel می‌باشد. با رابط کاربری آسان این نرم‌افزار، کاربران و مشتریان به راحتی می‌توانند حساب‌های ایمیل و وب‌سایت‌ها را راه‌اندازی و مدیریت کنند. همچنین پنل دایرکت ادمین به علت سادگی محیط کاربری به انجام کارها کمک می‌کند. به طوری که، وب سرور ها یا صاحبان وب ‌سایت‌ها به سرعت وب سایت‌ها را ایجاد کرده و آن‌ها را مدیریت می‌کنند. این نرم‌افزار دارای بسیاری از ویژگی‌‌های خاص و رابط کاربری آسان می‌باشد.  همچنین می‌تواند بر روی سیستم عامل های لینوکس یا ویندوز اجرا شود.

مزایای پنل دایرکت ادمین

در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب دایرکت ادمین قصد داریم تا علت اهمیت استفاده و نصب directadmin را برای شما شرح دهیم. نرم‌افزار دایرکت ادمین (Direct Admin) از تکنولوژی جدید، امنیت، رابط کاربری آسان و با‌ ثبات برخوردار می‌باشد و با قیمت بسیار پایین در دسترس است.

شرکت ابر آراز خدمات پشتیبانی تخصصی کاملا فنی را برای دایرکت ادمین ارائه می‌دهد. در صورت مواجه شدن کاربر یا مشتری با هرگونه اختلال در حین استفاده از نرم‌افزار کنترل پنل دایرکت ادمین تیم متخصص در اسرع وقت به این مشکلات رسیدگی می‌کند. تیم پشتیبانی فنی 24 ساعته برای رسیدگی به مشکلات در دسترس می‌باشند.

وب سایت کنترل پنل دایرکت ادمین کاملاً مشابه سی پنل می‌باشد. به کاربران اجازه می‌دهد تا گزینه‌های هاستینگ و سایت خود را با استفاده از رابط گرافیکی مبتنی بر وب (web-based, graphical interface) مدیریت کنند. کاربران به راحتی می‌توانند حساب‌های ایمیل و سایت‎های نامحدودی را با به کار گرفتن کنترل پنل Direct Admin اداره کنند. این کنترل پنل وظیفه خودکارسازی فعالیت‌ها را بر عهده دارد.  بنابراین سرور های وب‌سایت‌‌ می‌توانند به راحتی به اشتراک گذاشته شوند.

چرا باید دایرکت ادمین را انتخاب کنیم ؟

  • دلایل خوبی برای اینکه چرا باید پنل دایرکت ادمین را انتخاب کنیم وجود دارند، به طور مثال:
  • راحت بودن استفاده از پنل دایرکت ادمین .
  • اجرای سریع پنل با سرعت بالا
  • -Direct Admin با بازیابی و بهبودی خودکارانواع خرابی‌ها، از بروز هر نوع مشکل و از کار افتادگی جلوگیری می‌کند.
  • -کنترل پنلی با پشتیبانی عالی و کیفیت بالا را ارائه می‌دهد
  • همچنین گزینه‎های قابل تنظیم برای صدور مجوزها در دسترس هستند که بتوانند نیازهای انواع مختلف سازمان‎‌های هاستینگ را پوشش دهند.

مزایای پنل دایرکت ادمین

تفاوت پنل دایرکت ادمین و سی‌پنل

با اینکه دایرکت ادمین و سی پنل کم و بیش یکسان می‌باشند، تفاوت‌های خاصی بین این دو وجود دارد. سی پنل در مقایسه با دایرکت ادمین پلاگین‌ها و ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر رابط کاربری دایرکت ادمین دارای چندین ویژگی مفید برای فروشندگان و سرپرستان سرور ها می‌باشد. دایرکت ادمین فقط بر روی سیستم عامل های لینوکس اجرا می‌شود.

 ویژگی‌های اصلی پنل دایرکت ادمین

از ویژگی‌های اصلی کنترل پنل Direct Admin می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد و مدیریت آدرس‎‌های ایمیل
• ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری FTP
• مدیریت DNS
• مدیریت برنامه‌های افزودنی FrontPage
• مشاهده آمار
• ایجاد و مدیریت زیر دامنه‌ها
• مدیریت پایگاه داده‌های MySQL
• بارگذاری و مدیریت فایل‌ها با استفاده از File Manager
• راه اندازی صفحات خطا (Error pages)
• تنظیم حفاظت رمز عبور دایرکتوری (Directory password protection)
• نصب گواهینامه‌های SSL
• تنظیم وظایف Cron و تجهیزات پیشرفته‌ی دیگر.

دیگر مزایای دایرکت ادمین

یکی از خاص‌ترین مزایای Direct Admin کمک به ایجاد و مدیریت چندین وب‌سایت می‌باشد. این یک کنترل پنل کم هزینه با برخی از بهترین ویژگی‌ها برای راه‌اندازی سایت ها در هاستینگ مشترک می‌باشد.

آموزش نصب دایرکت ادمین

دایرکت ادمین یک نوع پنل مثل Cpannel یا Plesk است که با استفاده از آن می‌توانید سایت‌تان را مدیریت کنید و به دلیل این که رابط کاربری ساده‌ای دارد مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
در ادامه  چند مورد از اقدامات ابتدایی و ساده‌ را  در محیط دایرکت ادمین  شرح داده‌ایم.که شامل  موارد زیر می‌باشند:‌

1. نصب دایرکت ادمین
2. فعال کردن لایسنس تریال دو ماهه
3. ایجاد دیتابیس
4. تغییر dns
5. نصب ssl
6. ورود به پنل phpmyadmin

برای نصب دایرکت ادمین روی سرور ابتدا باید وارد سایت دایرکت ادمین شده و لایسنس را برای IP یا Domain خودمان فعال کنیم. زیرا دایرکت ادمین هنگام نصب اول لایسنس شما را چک می‌کند و در صورتی که مشکلی نداشته باشد مراحل نصب را ادامه می‌دهد. بنابراین باید توجه داشته باشیم که دایرکت ادمین فقط بر روی سرورهای لینوکسی قابل نصب است و از این نوع سیستم عامل پشتیبانی می‌کند.

نصب دایرکت ادمین روی سرور

OS | Version

CloudLinux ( recommended) 6.x 32/64-bit, 7.x 64-bit, 8.x 64-bit
RedHat Enterprise / CentOS 6.x 32/64-bit, 7.x 64-bit, 8.x 64-bit
Debian 8.x 64-bit, 9.x 64-bit, 10.x 64-bit, 11.x 64-bit ALPHA
FreeBSD 11.x 64-bit, 12.x 64-bit

در صورتی که سرور شما ubuntu ( اوبونتو ) است مشکلی ندارد و می‌توانید از گزینه‌ي‌ static Linux استفاده کنید.
دایرکت‌ادمین برای نصب حداقل به ۱ گیگ رم و ۲ گیگ حافظه swap نیاز دارد که اگر میزان رم شما بیشتر از ۱ گیگ است دیگر نیازی به swap نخواهید داشت. همچنین سرور شما باید IP پابلیک داشته باشد و با IP های داخلی که با ۱۹۲٫۱۶۸ یا ۱۰٫۱۰ شروع می‌شوند و یا بقیه IP های خصوصی نمی‌توانید لایسنس دایرکت ادمین را فعال کنید. در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب دایرکت ادمین با ما همراه باشید.

روش فعال کردن لایسنس

برای فعال کردن لایسنس دایرکت ادمین به سایت دایرکت ادمین رفته و لایسنس خود را فعال می‌کنیم.

ابتدا وارد سایت زیر شوید.

https://www.directadmin.com/pricing.php

و روی اولین گزینه از سمت چپ که 0 دلار هزینه دارد و پایین آن بخش نوشته‌ی Create Trial را  می‌بینیم ، کلیک میکنیم. سپس  از ما سوال می‌کند که اگر اکانتی داریم با آن وارد بشویم و در غیر اینصورت اکانت جدید بسازیم که ما چون اکانتی نداریم روی گزینه‌ي‌ Register کلیک می‌کنیم .

بعد از این کار یک صفحه‌ي جدید برای ما باز می‌شود و اطلاعاتی برای ساخت اکانت از ما می‌خواهد که چون ما لایسنس آزمایشی را فعال می‌کنیم و این کار فقط برای تست کردن دایرکت ادمین است. بنابراین می‌توانیم اطلاعات را غیر واقعی پر کنیم تا از این مرحله عبور کنیم و فقط کافی است که در قسمت Website URL ما IP سرور خودمان را با //:https وارد کنیم. همچنین در قسمت ایمیل هم ایمیل واقعی وارد کنید چون اطلاعاتی برای ما ارسال می‌شود که بعداً به آن ها نیاز خواهیم داشت.  بعد از این از کار یک ایمیل حاوی اطلاعاتی که هنگام نصب از ما پرسیده می‌شود برای ما ارسال می‌شود که می‌توانیم از آن ها استفاده کنیم.

روش فعال کردن لایسنس

فعال کردن دایرکت ادمین

بعد از گذراندن مراحل فوق به سراغ دایرکت ادمین می‌رویم. اما قبل از نصب لازم است پیش نیازهایی را روی سیستم‌مان نصب کنیم که با توجه به سیستم عامل های شما آن دستورها می‌توانند متفاوت باشند. می‌توانید دستورهای مورد نیاز برای هر سیستم را درلینک زیر مشاهده کنید.
هنگامی که پیش نیازها را هم نصب کردید تنها کاری که باقی می‌ماند دانلود و نصب directadmin با استفاده از این دستور است.

bash <(curl -Ss https://www.directadmin.com/setup.sh) auto

به صورت خودکار همه‌ي مراحل نصب را انجام می شود . فقط در مرحله‌ی اول نصب از شما اطلاعاتی که برای شما ایمیل کرده را می‌خواهد که آن ها را وارد می‌کنید .  بقیه مراحل نصب به صورت خودکار انجام می‌شود.

نکته‌ی بسیار مهم در آموزش نصب دایرکت ادمین

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که قتی که نصب به اتمام رسید از ترمینال خارج نشوید. چون username و password را که برای وارد شدن به پنل به آن نیاز دارید در آخر به شما داده می‌شود. اما اگر این کار را انجام ندادید، می‌توانید به این آدرس رفته و پسورد خود را مشاهده نمایید.

/usr/local/directadmin/scripts/setup.txt

بعد از آن که که نصب به اتمام رسید، فقط کافی است که IP سرورتان را  با پورت 2222 در مرورگر وارد کنید تا به پنل دایرکت ادمین بروید.
برای مثال  اگر IP سرور 193.194.195.196 باشد ،‌ برای ورود به پنل آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کنید.

193.194.195.196:2222

حال با استفاده از اطلاعاتی که در مرحله آخر به شما نمایش داده می‌شود، می‌توانید وارد پنل شده و از فعال شدن لایسنس تریال خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب دایرکت ادمین با ما همراه باشید.

روش ایجاد دیتابیس در آموزش نصب دایرکت ادمین

به منظور ایجاد دیتابیس فقط کافیست که از قسمت بالای سمت راست سطح دسترسی را روی گزینه‌ی user قرار بدهید.  بعد از قسمت account manager روی گزینه‌ي MySQL Manager کلیک کنید که شما را  به صفحه‌ي جدیدی منقل کند. سپس از آن قسمت می‌توانید دیتابیس جدیدی را ایجاد کنید.

چگونه DNS خود را تغییر دهیم

برای تغییر dns از قسمت account manager روی DNS Management کلیک کنید. در صفحه‌ی جدیدی که برای شما  باز می‌شود انواع رکوردها را مشاهده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید رکوردها را تغییر داده ویا رکوردهای جدید را به آن ها اضافه کنید.

نحوه‌ی فعال کردن SSL

برای فعال کردن ssl روی دامنه خود می‌تونید از Let’s encrypt استفاده کنید و یا خودتان یک certificate جدید ایجاد کرده و از آن برای وب سایت‌تان استفاده کنید.

برای انجام این کار از قسمت account manager روی گزینه‌ی SSL Certificate کلیک می‌کنیم.  در آن جا می‌توانیم از افزونه let’s Encrypt استفاده کنیم . همچنین می‌توانیم از گزینه‌های دیگری مانند ساختن Certificate اختصاصی برای خود و یا استفاده از Certificate ای که خریده‌ایم و … استفاده کنیم.

زمانی که این عملیات تمام شد توجه داشته باشید که  تیک گزینه‌ي Force SSL with https redirect را فعال کنید.  تا  مطمئن شوید وب‌سایت شما فقط با https باز می‌شود واین  کار را باید در یک قسمت دیگر هم انجام بدهیم.  برای این کار از Account Manager روی Domain Setup کلیک می‌کنیم و روی دامین خود کلیک می‌کنیم و تیک گزینه‌ی Force SSL را فعال می کنیم.

در آخر برای ورود به phpMyAdmin باید از قسمت Extra Features روی phpMyAdmin کلیک کنیم تا مارو به صفحه‌ي مدیریت دیتابیس هامون ببره.

نحوه‌ی فعال کردن SSL

آموزش نصب directadmin نال شده

برای نصب directadmin کرک شده باید مسیری را که در ادامه شرح می‌دهیم،‌ پیش بگیرید.

سیستم مورد نیاز برای نصب directadmin نال شده:

CentOS all version 5.8, 6.4 or lastest 6.5 and both 32 & 64 bit

مرحله اول

در اولین قدم باید سیستم عامل خود را بروزرسانی کنید.

yum update

مرحله دوم

برای پیشبرد کار، شما به یک سری پکیج نیاز دارید که آنها را در ادامه نام برده‌ایم. تلاش کنید تا این موارد را در سریع‌ترین زمان ممکن نصب نمایید.

yum -y install wget gcc gcc-c++ flex bison make bind bind-libs bind-utils openssl openssl-devel perl quota libaio libcom_err-devel libcurl-devel tar diffutils nano dbus.x86_64 db4-devel cyrus-sasl-devel perl-ExtUtils-Embed.x86_64 cpan

مرحله سوم

در مرحله‌ی بعد تلاش کنید تا کرنل را بروزرسانی نمایید. در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب دایرکت ادمین نال شده با ما همراه باشید.

مرحله چهارم

نصب دایرکت ادمین + قالب کاپری:

wget -c https://www.arazcloud.com/dl/da1443-en.sh

chmod 755 da1443-en.sh

./da1443-en.sh 2>&1|tee directadmin_install.log

مرحله پنجم

اطلاعات لایسنس:

ClientID : arazcloud.com
LicenseID: arazcloud.com
Hostname : cp.yourdomain.com (link to controller)

و صبر میکنید تا نصب تمام شود و بعد از این ادرس وارد پنل می‌شوید:

https://cp.yourdomain.com:2222

نصب directadmin در لینوکس

در زمان نصب directadmin روی centos کمترین مقدار رم برای نصب ۱۲۸ مگابایت است و حتما gcc و g++ میبایست نصب باشد، برای نصب این ۲ پکیج می‌توانید از دستور yum install gcc و yum install g++ استفاده کنید. نکته بعدی که باید توجه داشته باشید این است که تنها کنترل پنلی موجود که از قبل نصب باید ابتدا لایسنس آن را خریداری کنید، چون در ابتدای مراحل نصب از شما کد های لایسنس را درخواست میکند و بعد نصب را انجام میدهد.

جهت شروع نصب ابتدا بوسیله برنامه پوتی (Putty) وارد SSH سرور مجازی یا سرور اختصاصی خود شده و سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:

mkdir /home/dainstall
cd /home/dainstall
wget https://www.directadmin.com/setup.sh
chmod 755 setup.sh
./setup.sh

پس از اجرای دستور آخر می بایست منتظر باشید تا نصب به اتمام برسد سپس کلمه عبور مدیریت برای شما قابل نمایش است که بوسیله آن و با پورت ۲۲۲۲ وارد کنترل پانل خود میشوید.

https://domainname.com:2222
امیدواریم که مقاله‌ی آموزش نصب دایرکت ادمین، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا