همه

کلود اپ چیست ؟ آشنایی با مزایا و معایب Cloud App

اگز در دنیای وب و اینترنت فعالیت دارید، مسلما با عبارت‌های رایانش ابری، هاست ابری و به طورکلی سرویس و زیرساخت ابری آشنایی دارید. کلود اپ ( Cloud App ) که در زبان فارسی با نام اپلیکیشن ابری نیز شناخته می‌شود، یکی از دیگر اصطلاحاتی است که در زمینه توسعه و فروش نرم‌افزارهای مبتنی بر کلود کاربرد دارد. پس به عنوان یک فعال در زمینه‌ی وب نیاز است که بدانید کلود اپ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

رایانش ابری (cloud computing) چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به این سوال پاسخ دهیم که Cloud App چیست و چه مزایا پ معایبی دارد، لازم می‌دانیم تا در ابتدا به تمامی ابهامات شما درباره‌ی تکنولوژی رایانش ابری پاسخ دهیم.

کلود کامپیوتینگ چیست ؟ تصور کنید که یک فضای ذخیره سازی بر روی یک سرور دارید. اگر این سرور به صورت انفرادی و بدون هیچ ارتباطی با سایر سرورها وظیفه‌ی نگهداری و پردازش داده‌های شما را بر عهده داشته باشد، ممکن است بارها بنا بر دلایلی از بروزرسانی سیستم عامل گرفته تا مشکل سخت افزاری دچار اختلال شود. اما اگر مجموعه وسیعی از کامپیوترها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که بار پردازشی و ذخیره سازی در میان آنها سرشکن شده و بصورت پویا تقسیم شود، به دسترسی و پایداری بی‌نظیر این سیستم دست خواهیم یافت.

در نتیجه استفاده از شبکه ابری افزون بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها، موجب افزایش سطح دسترسی و بهبود عملکرد سیستم نیز می‌شود. استفاده از پردازش ابری همواره پیشرفت‌های چشمگیری را برای مشاغل بزرگ به دنبال داشته است.

همانطور که مشخص است استفاده از رایانش ابری به رشد کسب‌وکار شما کمک شایانی می‌کند و داشتن اطلاعات در این باره به شما کمک می‌کند تا به شکل موثرتری تجارتتان را ارتقا دهید. از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد رایانش ابری از موضوع اصلی این مقاله دور است، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله‌ی رایانش ابری چیست داشته باشید.

کلود اپ چیست ؟

Cloud App یا اپلیکیشن ابری چیست ؟ همانطور که از نام این تکنولوژی مشخص است، کلود اپ ، اپلیکیشنی است که در بستر اینترنت کار می‌کند و تمام پردازش‌ها و ذخیره‌سازی داده‌ها نیز در فضای ابری انجام می‌پذیرد. شما برای استفاده از این نوع اپلیکیشن نیاز دارید از مرورگر وب و اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید. در نهایت پردازش‌های داده‌ها هم به صورت ترکیبی از پردازش محلی روی دستگاه و رایانش ابری مدیریت می‌شود.

به برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که روی وب سرور اجرا می‌شود SaaS یا Software as a service هم گفته می‌شود. مزیت این نوع اپلیکیشن این است که نیازی نیست روی یک کامپیوتر یا دستگاه محلی (Local device) نصب شود و خیلی راحت می‌توانید آنها را روی مرورگر اجرا کرده یا مدیریت کنید.

👈 اگر نیاز بود، مقاله وب سرور چیست را برای تکمیل اطلاعات‌تان مطاله کنید.

مزایای برنامه های ابری

برنامه‌های ابری با اجازه دادن به گروه‌هایی از افراد برای اشتراک‌گذاری سریع و آسان اطلاعات از طریق فضای ذخیره‌سازی مشترک، همکاری را بهبود می‌بخشند.

Cloud به ما این امکان را می دهد که با استفاده از اتصال به اینترنت، به سرعت و به راحتی به اطلاعات فروشگاه در هر مکان و هر زمان دسترسی داشته باشیم.

زیرساخت ابری اینترنتی با اطمینان از اینکه داده ها همیشه در دسترس هستند، بهره وری و کارایی سازمان را افزایش می دهد.

برنامه‌های مبتنی بر ابر، هزینه‌های نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای سازمان‌ها کاهش می‌دهند.

Cloud ظرفیت ذخیره سازی عظیمی را برای ذخیره داده های ضروری مانند اسناد، تصاویر، صدا و ویدئو در یک مکان ارائه می دهد.

امنیت داده ها یکی از بزرگترین مزیت های برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر است. Cloud بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته مرتبط با امنیت را ارائه می‌کند و تضمین می‌کند که داده‌ها به‌طور امن ذخیره و مدیریت می‌شوند.

معایب برنامه های ابری

قفل شدن فروشنده بزرگترین نقطه ضعف برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر است. سازمان ها ممکن است هنگام انتقال خدمات خود از یک فروشنده به فروشنده دیگر با مشکلاتی مواجه شوند.

ارائه دهندگان خدمات مالکیت و مدیریت کامل زیرساخت ابری را دارند، بنابراین کاربران ابری کنترل کمتری بر عملکرد و اجرای خدمات در زیرساخت ابری دارند.

اگرچه ارائه دهندگان خدمات ابری استانداردهای امنیتی سطح بالایی را برای ذخیره اطلاعات مهم اجرا می کنند، قبل از استفاده از فناوری ابری، باید تصدیق کنید که تمام اطلاعات حساس سازمان خود را برای شخص ثالث ارسال می کنید.

با زیرساخت های ابری، کاربران با اتصال به اینترنت به داده ها از ابر دسترسی پیدا می کنند. اگر اتصال اینترنت ضعیف باشد، کاربران نمی توانند به این داده ها دسترسی داشته باشند. با این حال، ما هیچ راه دیگری برای دسترسی به داده ها از ابر نداریم.

وب اپلیکیشن چیست؟

همانطور که گفته شد، برنامه های وب روی مرورگرهای وب اجرا می شوند. معماری ساده است – برنامه نویسی سمت سرور و اسکریپت سمت مشتری وجود دارد. کاربر برای دسترسی به خدمات به وب سرور وابسته است و برنامه باید دانلود شده و در دستگاه قرار گیرد. در مقایسه، برنامه‌های ابری در دستگاه کاربر کار نمی‌کنند، اما در عوض، در فضای ابری کار می‌کنند و کاربران از این طریق به محتوا دسترسی پیدا می‌کنند.

یک مثال معمولی از یک برنامه وب، یک فروشگاه تجارت الکترونیکی با اندازه متوسط ​​است. مثال دیگر ممکن است یک بانک باشد. بانک یک وب‌سایت دارد و مشتری می‌تواند از طریق مرورگر به آن دسترسی داشته باشد، که سپس با سرورهای بانک ارتباط برقرار می‌کند و به نوبه خود اطلاعات را بازیابی می‌کند. سرورهای بانک تمام داده ها را نگه می دارند. به همین ترتیب، مشاغل در بخش‌های دیگر، مانند خدمات نوشتن، مقاله‌نویسی برتر، و مقاله باکلاس، سرورهای خود را دارند و می‌توانند به راحتی به خواسته‌ها رسیدگی کنند.

همانطور که مشخص است، تفاوت اصلی بین برنامه های مبتنی بر وب و برنامه های مبتنی بر ابر، نحوه دسترسی به آنها است. فراتر از آن، برنامه‌های مبتنی بر ابر، بسیاری از عملکردها و عناصر دیگر را در اختیار دارندگان قرار می‌دهند که ارزشمند هستند.

مزایای برنامه های وب

نگهداری برنامه های وب نسبتاً آسان است زیرا از یک پایه کد مشترک در چندین پلت فرم تلفن همراه استفاده می کنند.

برنامه های وب می توانند برای همه پلتفرم ها ساخته شوند تا زمانی که بتوانند در یک مرورگر وب مناسب اجرا شوند.

در مقایسه با انواع دیگر برنامه‌ها، برنامه‌های وب ارزان‌تر هستند.

برنامه های وب به پروتکل های استاندارد سیستم عامل پایبند نیستند و نیازی به تأیید بازار برنامه ندارند. آنها می توانند در هر زمان و در هر فرمتی منتشر شوند.

به‌روزرسانی‌های برنامه‌های وب لازم نیست از طریق فروشگاه برنامه انجام شود، به این معنی که کاربر مجبور نیست به‌روزرسانی‌ها را به صورت دستی مدیریت کند. زمانی که کاربر یک برنامه وب را باز می کند، جدیدترین نسخه همیشه بارگیری می شود.

معایب برنامه های وب

برنامه های وب در مورد استفاده از ویژگی ها و سخت افزار دستگاه، دامنه بسیار کمتری دارند.

برای اجرای یک برنامه وب به مرورگر نیاز است. کاربران باید اقدامات بیشتری را برای استفاده از یک برنامه وب انجام دهند، چه در جستجوی صفحه یا تایپ کردن یک URL. در هر صورت، تلاش بیشتر تجربه کاربر را پیچیده می کند.

کاربران با مرورگرهای وب مختلف تعامل دارند و الگوهای استفاده و معیارهای عملکردی که برای ایجاد نقشه راه محصول استفاده می‌شوند، چالش‌برانگیزتر هستند.

مگر اینکه یک برنامه وب به خوبی بازاریابی شود، برنامه های وب قابلیت شناسایی ضعیفی دارند زیرا لیست فروشگاه برنامه ندارند.

برنامه های وب نسبت به انواع دیگر برنامه ها کندتر و پاسخگوی کمتری دارند.

برنامه های وب در مقایسه با برنامه های بومی کمتر تعاملی و شهودی هستند.

فرصت های برندسازی کمتری با برنامه های وب وجود دارد. لیست فروشگاه برنامه فرصتی ارزشمند برای انتقال ارزش منحصر به فرد برنامه ارائه می دهد.

کدام نوع برای استفاده تجاری بهترین است؟

انتخاب بین یک برنامه وب و یک برنامه ابری به کسب و کار و نیازهای آن بستگی دارد. از آنجایی که یک کسب و کار مقیاس می‌شود و سرورهای آن بیش از حد بارگیری می‌شوند، یک انتخاب دارد – به افزودن سخت‌افزار بیشتر برای برآورده کردن خواسته‌های کاربران و مشتریان، همراه با نیازهای داخلی ادامه دهید، یا به فضای ابری بروید، هزینه‌های اشتراک را بپردازید، و بتوانید مقیاس بر اساس تقاضا مزیت ظاهری دیگر این است که خطر خرابی زمانی که یک برنامه در فضای ابری قرار دارد بسیار کم است تا وجود نداشته باشد. اگر سرورهای داخلی با مشکل مواجه شوند، یا اگر ترافیک بیش از حد سنگین شود، یک برنامه وب اولیه کار نخواهد کرد. علاوه بر این مزایا، این واقعیت که بازیابی بلایا دیگر نیازی به نگرانی ندارد.

با این حال، بسیاری از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند به برنامه‌های وب، با سرورهای داخلی خود ادامه دهند. برخی دیگر دارای برنامه های مبتنی بر وب و عملکردهای دیگری هستند که در فضای ابری هستند. Sue O’Donnell، مدیر فناوری اطلاعات Studyker، این را می‌گوید: «ما ترکیبی از برنامه‌های مبتنی بر وب و ابری داریم و برای ما خوب کار می‌کند. برخی از برنامه‌های ما نیاز به امنیت کامل دارند و برخی دیگر در صورت خراب شدن، ما را ویران خواهند کرد. ما از این برنامه‌ها در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه می‌کنیم.»

سایر مشاغل نسبتا کوچک با استفاده از روش‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری اضافی، برنامه‌های مبتنی بر وب را انتخاب کرده‌اند. جان شیلینگ، همکار IT برای Write Scout و اشلی آدامز، مدیر فناوری اطلاعات Subjecto، در این زمینه شراکتی را تشکیل داده‌اند. شیلینگ می‌گوید: «ما هر دو نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها، اطلاعات و برنامه‌های حیاتی خود را با یکدیگر ذخیره کرده‌ایم. آدامز می‌گوید: «خیلی خوب است که نگران بازیابی فاجعه نباشیم.

برنامه های مبتنی بر وب در مقابل. برنامه های مبتنی بر ابر: داشتن بهترین های هر دو دنیا

آیا کسب‌وکارهایی وجود دارند که هم برنامه‌های مبتنی بر وب و هم مبتنی بر ابر داشته باشند؟ بله، قطعا در حالی که برخی از شرکت‌ها از ترکیبی از انواع مختلف برنامه‌ها استفاده می‌کنند، همانطور که در بالا ذکر شد، برخی دیگر برنامه‌های یکسانی را هم به صورت مبتنی بر وب و هم در فضای ابری دارند. در حالی که گرایش مطمئناً به سمت ابر است، این مشاغل در انجام هر دو ارزش پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا