همه

افزونه yoast seo چیست ؟ آموزش yoast seo و افزونه‌های آن

هر سایت وردپرسی به یک افزونه نیاز دارد تا بتواند سایت خود را با بالاترین امکانات و امتیازات پیش ببرد. یکی از این افزونه‌ها که به شما در زمینه سئو کمک می‌کند، پلاگین yoast seo است. در این مقاله ما ضمن توضیح در مورد اینکه افزونه yoast seo چیست ، آموزش yoast seo را نیز به طور کامل و به صورت صفرتاصدی به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از این افزونه برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید؛ با ما همراه باشید.

برای خرید هاست وردپرس پرسرعت و ارزان می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و ضمن برخورداری از راهنمایی مشاوران و متخصصان ما بهترین سرویس هاست وردپرس ابری را برای سایت خود انتخاب کنید.

افزونه yoast seo چیست ؟

yoast seo چیه ؟ به جرائت می‌توان این افزونه را یکی از بهترین افزونه‌های وردپرس دانست که هر وبسایتی می‌تواند با استفاده از آن، عملکرد خود را ارتقا دهد. استفاده از پلاگین yoast seo به شما امکان می‌دهد تا بتوانید سئو سایت خود را به شکل قابل توجهی کنترل و مدیریت کنید. برخی از مهم‌ترین مواردی که این افزونه در اختیار شما می‌گذارد، عبارتند از:

  • بررسی سایتها در گوگل و بینگ
  • تنظیمات متاتگ‌ها
  • ایجاد نقشه سایت
  • کنترل URLهای پیشرفته
  • ویرایش فایل htaccess. وردپرس
  • پنهان کردن تاریخ از اسنیپت‌های موتورهای جستجو
  • تنظیم فایل robots.txt
  • و…

آموزش yoast seo

در اولین قدم شما باید به دانلود افزونه yoast seo اقدام کنید. پس از فعالسازی آن در پیشخوان وردپرس، منوی جدیدی با نام سئو اضافه می‌گردد.

2. آموزش yoast seo ؛ پیکربندی افزونه

در این مرحله نیاز است که تنظیمات yoast seo را پیکربندی کنید. برای اینکار، وارد پیشخوان وردپرس شده و منوی سئو (seo) را انتخاب کنید. با اینکار، صحفحه‌ای مانند شکل زیر برای شما به نمایش درمی‌آید:

در این مرحله شما باید در قسمت <پیکربندی سئو برای اولین بار> یا <First-time SEO configuration> گزینه <پیکربندی آسان> یا configuration wizard را انتخاب کنید. با این کار گزینه‌هایی برای شما به نمایش درمی‌آید که در ادامه هرکدام را به تفصیل با هم بررسی می‌کنیم.

3. آموزش yoast seo ؛ آشنایی با بخش محیط یا Environment

اولین بخشی که در این قسمت با آن مواجه می‌شوید، مربوط به تنظیمات محیط یا Environment است که دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد. (صفحه‌ای مانند تصویر زیر)

در این بخش از شما سوال می‌شود که آیا تمایل دارید صفحات سایتتان ایندکس شوند یا خیر! اگر هنوز سایت خود را به طور کامل راه‌اندازی نکرده‌اید و نمی‌خواهید کاربران به سایتتان دسترسی داشته باشند، باید گزینه دوم را انتخاب کنید.

4. پیکربندی yoast seo ؛ تعیین نوع سایت یا Site type

در این بخش، گزینه‌هایی برای شما به نمایش درمی‌آید که نوع سایت شما را مشخص می‌کنند. باید از میان گزینه‌های موجود، موردی که بیشترین تطابق را با سایت شما دارد، انتخاب کنید:

5. آموزش yoast seo ؛ ورود اطلاعات

در این بخش، باید تعیین کنید که آیا سایتتان شخصی است یا به یک شرکت تعلق دارد. ببه یاد داشته باشید که اگر گزینه شرکتی را انتخاب می‌کنید، باید نام و لوگو شرکت موردنظر را نیز آپلود کنید. (پیشنهاد می‌کنیم از لوگوی مربعی شکل و سایز 112*112 پیکسل استفاده کنید.)

اگر هم سایت شخصی دارید، باید نام و اطلاعات شخص را به طور کامل وارد کنید.

اگر سایت شرکتی دارید، همانطور که در تصویر بالا می‌بینید باید، در پایین‌ترین قسمت صفحه، آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را وارد کنید. پیشنهاد می‌کنیم این بخش را به طور کامل پر کنید.

اگر سایت شخصی دارید و می‌خواهید اطلاعات شبکه‌های اجتماعی خود را وارد کنید، باید از مسیر پیشخوان وردپرس » کاربران » شناسنامه شما، این کار را انجام دهید.

ورود درست اطلاعات در این صفحه به افزونه Yoast SEO  کمک می‌کند تا تمامی اطلاعات موردنیاز برای کارت گرافیک دانش گوگل را به درستی فراهم کنند. ورود کوچک‌ترین اطلاعاتی در این کارت‌ها می‌تواند مفید و سودمند باشد. در تصویر زیر، نمونه‌ای از کارت گرافیک دانش را مشاهده می‌کنید:

نکه‌ای که لازم است در این بخش، متذکر شویم این است که الزامی نیست تا تمامی اطلاعات خواسته شده را به طور کامل وارد کنید. ولی تکمیل بخش مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود فعالیت‌های شما کمک کند.

6. مهم‌ترین بخش تنظیمات افزونه yoast seo چیست ؛ قابلیت مشاهده برای موتورهای جستجو

در این قسمت شما باید انتخاب کنید که آیا باید صفحات و محتوایتان توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند یا خیر.

7. تعیین نویسندگان

در این بخش از شما سوال می‌شود که آیا تنها یک نویسنده در سایت شما وجود دارد یا خیر. به صورت پیش فرض، yoast seo گزینه تک نویسنده را انتخاب می‌کند، پس اگر شرا شما خلاف این است، گزینه را تغییر دهید. علت اهمیت این مورد این است که در تک نویسنده بودن، آرشیو نویسندگان سایت باید noindex شوند تا از ایجاد محتوای تکراری یا اصطلاحا دابلیکیت جلوگیری شود. (noindex به موتورهای جستجو اعلام می کند که صفحه را ایندکس نکنند)

چرا این کار باید انجام شود؟ زیرا در یک وبلاگ تک نویسنده، آرشیو نویسنده 100% با صفحه ایندکس واقعی وبلاگ یکسان است. اگر از چندین نویسنده در سایت خود استفاده می‌کنید، گزینه بله را انتخاب کنید تا افراد بتوانند در نتایج جستجوی گوگل، آرشیو پست‌های نویسنده موردنظر خود را پیدا کنند.

8. آموزش yoast seo ؛ تنظیمات عنوان یا H1

این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عنوان یا h1 جدا از اینکه از نظر سئو اهمیت بالایی دارد، تعداد کلیک‌های صفحات شما را نیز تعیین می‌کند. این عنوان دقیقا همان چیزی است که در نتایج جستجوی گوگل برای کاربارن و موتورهای جستحو نمایش داده می‌شود (در صورت عدم انتخاب meta title).

افزونه Yoast SEO به صورت پیش فرض عنوان صفحات را به شکل زیر نشان می‌دهد:

نام پست *جداساز (معمولا | )* نام سایت

شما می‌توانید به راحتی تمامی این موارد را تغییر داده و براساس ترجیحات خود، گزینه‌ای را انتخاب کنید.

برای مثال اگر صفحه‌ای با عنوان آموزش yoast seo داشته و تنظیمات تصویر بالا را روی آن اعمال کرده باشید، در نتایج جستجوی گوگل، برای کاربران به شکل زیر نمایش داده می‌شوید:

آموزش yoast seo – تست

پایان پیکربندی یوست سئو

در این بخش، Yoast SEO تلشا می‌کند تا با توضیح امتیازات نسخه پولی این افزونه، شما را به خرید ترغیب کند. اگر قصد انجام این کار را ندارید، می‌توانید با انتخاب دکمه بعدی (next) این مرحله را پیشت سر بگذارید. در بخش بعدی پیامی برای شما به نمایش درمی‌آید که نشان می‌دهد توانسته‌اید با موفقیت این افزونه را روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

آموزش yoast seo ؛ استفاده از متاباکس‌ها

متاباکس های افزونه Yoast SEO به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به شکل آسان‌تری محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این افزونه در بخش سئو، خوانایی و شبکه‌های اجتماعی، مطالب صفحه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

1. آنالیز سئو

در این بخش، شما با وارد کردن یک عبارت کلیدی اصلی، از Yoast SEO کمک می‌گیرید تا بتوانید محتوای خود را با استفاده از آن کلمه بهینه کنید. یواست سئو با بررسی محتوای شما و کلمه کلیدی استفاده شده نشان می‌دهد که کدام بخش‌های محتوای شما مناسب بوده و چه بخش‌هایی به بهبود نیاز دارند.

علاوه‌بر موارد گفته شده، شما مي‌توانید meta titl و meta description محتوای خود را درست همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، تغییر دهید.

در هر مرحله از کار، پیش نمایشی برای شما نشان داده می‌شود که نشان می‌دهند اطلاعات وارد شده در نتایج جستجو به چه شکل دیده می‌شوند.

2. آموزش yoast seo و تنظیمات پیشرفته آن

معمولا به این بخش نیازی پیدا نمی‌کنید. اما اگر قصد تعیین و تنظیم مورد خاصی را دارید، باید از بخش تنظیمات پیشرفته استفاده کنید. مواردی که در این بخش می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، عبارتند از:

  • درخواست برای ایندکس نکردن صفحه
  • مشخص کردن یک URL کانونیکال برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (دوپلیکیت)

3. خوانایی افزونه Yoast SEO

در بخش خوانایی، این افزونه تلاش می‌کند تا محتوای شما را برای کاربران بهینه کره و تجربه کاربری مناسبی را برای مخاطبانتان ایجاد کند.

نکته‌ای که لازم است در مورد این بخش، متذکر شویم این است که بخش خوانایی بیشتر برای زبان انگلیسی کاربری است. بنابراین، نیازی نیست تا در تمامی موارد و صفحات، بهترین امتیاز را از این بخش کسب کنید.

4. شبکه‌های اجتماعی

در این تب می‌توانید تعیین کنید که محتوای شما در زمان اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به چه شکلی نمایش داده شود. عموما نیازی به تغییر این تنظیمات نیست و افزونه Yoast SEO، براساس عنوان سئو و تصویر شاخص هر صفحه، محتوای شما را نمایش می‌دهد.  اما اگر می خواهید مقادیر پیش فرض آن را تغییر دهید باید از این قسمت (همانطور که در تصویر زیر می‌بینید) اقدام کنید.

آموزش yoast seo ؛ تنظیمات پیشخوان

در قسمت‌های بعدی در تلاشیم تا شما را با دسترسی‌های مختلف در پیشخوان وردپرس آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

  • عمومی

برای اینکه بتوانید به بخش عمومی دسترسی داشته باشید، باید از قسمت پیشخوان وردپرس (Dashboard) وارد بخش سئو و سپس عمومی (General) شوید. این صفحه دارای سه تب مختلف است که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. پیشخوان

افزونه Yoast SEO، در صفحه اصلی پیشخوان، هر نوع مسئله احتمالی در بخش سئو سایت را به شما هشدار می‌دهد. سپس با ارائه راه‌حل‌هایی تلاش می‌کند تا به شما کمک کند تا مشکلات را برطرف کنید.

2. امکانات

در این بخش، شما می‌توانید ویژگی‌های خاصی را که افزونه Yoast SEO در اختیارتان می‌گذارد را فعال یا غیرفعال کنید. برای مثال، اگر تصور می‌کنید بخش خوانایی برای شما مفید نخواهد بود، می‌توانید آن را در این بخش غیرفعال کنید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، در کنار هر ویژگی، آیکون علامت سوال وجود دارد که با کلیک برروی آن، می‌توانید اطلاعاتی مفید در مورد هر کدام از ویژگی‌ها به دست آوردید.

3. آموزش yoast seo ؛ آشنایی با ابزارهای وبمستر

در این تب، افزونه yoast seo به شما در تایید سایت با استفاده از ابزارهای مختلف وبمستری موتورهای جستجو کمک می‌کند.

  • ظاهر جستجو

در این قسمت از آموزش Yoast SEO قصد داریم تا زیرمنوی ظاهر جستجو را مورد بررسی قرار دهیم. برای دسترسی به این زیرمنو در پیشخوان وردپرس به مسیر سئو » ظاهر جستجو بروید. این صفحه نیز دارای چندین تب است که در ادامه بخش‌ها مهم آن را بررسی خواهیم کرد.

1. عمومی

در این تب، شما می‌توانید جداکننده عناوین خود را انتخاب کرده و قالب مناسبی را برای عنوان سئو و توضیحات متای صفحات سایت تنظیم کنید. همچنین امکان تغییر داده‌های گراف دانش و Schema.org در این بخش، فراهم است. در نهایت نیز شما می‌توانید با استفاده از ابزار تست داده ساختاریافته گوگل، سایت وردپرسی خود را آزمایش کنید.

2. انواع محتوا

دراین بخش، شما دسترسی خواهید داشت تا سئوی نوشته‌ها و برگه‌های مختلف سایت وردپرسی خود را پیکربندی کنید. به یاد داشته باشید که افزونه Yoast SEO به صورت پیش فرض تاریخ را از اسنیپت‌های موتورهای جستجو مخفی می‌کند. این موضوع برای بلاگ‌هایی که محتواهایی بدون تاریخ انتقضا منتشر می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود. اما اگر سایت خبری دارید و می‌خواهید تاریخ انتشار پست‌ها در موتورهای جستجو نشان داده شود، باکس <تاریخ در پیش نمایش قطعه (snippet)> را فعال کنید.

3. طبقه بندی ها

تنظیمات این بخش، کاملا وابسته به استراتژی است که برای سایت خود در نظر گرفته‌اید. شما بر اساس، سیاست‌هایی که برای سئو سایت خود انتخاب کردید، می‌توانید ایندکس کردن دسته‌ها و برچسب‌ها توسط موتورهای جستجو را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید نمایش بخش متا را فعال و یا غیرفعال کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم این بخش، قابلیت حذف پیشوند دسته‌هاست. URL های دسته در وردپرس حاوی یک پیشوند هستند که این پیشوند معمولاً /category/ است. در قسمت دسته بندی لینک‌ها می‌توانید این پیشوند را برای دسته‌ها حذف کنید.

4. مسیر راهنما

مسیرهای راهنما یا Breadcrumbs یک ویژگی ناوبری مانند تصویر زیر هستند:

این موارد، عموما برای کمک به کاربران، در جهت‌یابی سایت شما مفید هستند. فعالسازی این بخش، از طریق این بخش افزونه یواست قابل انجام است. اما به یاد داشته باشید که برای کارکرد درست ویژگی Breadcrumb در سایت، باید یک اسنیپت کد را به قالب سایت خود اضافه کنید.

5. RSS

تب RSS به شما امکان می دهد تا محتوای اضافی را قبل یا بعد از نوشته در فید RSS خود وارد کنید. همچنین می توانید از بعضی متغیرها برای وارد کردن اطلاعات به صورت پویا مانند لینک دادن به وب سایت استفاده کنید:

  • اجتماعی

اگر نماینده یک شرکت هستید، در بخش اجتماعی می‌توانید تنظیمات عمومی برای نحوه تعامل سایت با شبکه‌های اجتماعی مختلف را پیکربندی کنید. افزونه یواست یکی از بهترین افزونه‌ها برای تولید لید و جذب مخاطب هدفمند در وردپرس است. معمولاً این صفحه به تنظیمات خاصی نیاز ندارد و می‌توانید آن را به حالت پیش فرض باقی بگذارید.

منظور از ابزارها در افزونه yoast seo چیست ؟

اگر افزونه یواست را در یک وب سایت وردپرس که از افزونه های دیگر سئو در آن استفاده شده است، نصب کرده‌اید پس از نصب و فعال سازی در پیشخوان وردپرس به مسیر سئو » ابزارها بروید و روی لینک “درون ریزی و برون بری” کلیک کنید.

در این قسمت با صفحه‌ای مشابه نمونه زیر مواجه می‌شوید. در این صفحه برروی گزینه‌ی درون ریزی تنظیمات از دیگر افزونه های SEO کلیک کنید.

افزونه‌ای را که قصد دارید تا تنظیمات را از آن ایمپورت کنید، انتخاب و عملیات پاکسازی را شروع کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از شروع عملیت پاکسازی حتما از وردپرس خود پشتیبان بگیرید.

سخن پایانی

ما تلاش کردیم تا در این مقاله آموزش yoast seo را به طور کامل و صفرتاصدی پیش ببریم. امیدواریم که بتوانید از مطالب گفته شده برای بهبود سئو سایت خود بهره ببرید. اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا