توسعههمه

پهنای باند چیست ؟آشنایی با تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت

اهمیت و ارزش اینترنت در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر از شما بپرسند که منظور از پهنای باند چیست ؟ احتمالا تعریف شما از آن اینست که در واقع همان سرعت اینترنت است. نه تنها شما بلکه اکثر مردم آن را به عنوان همان سرعت اینترنت می شناسند.اما در واقع پهناي ارتباطيست که از طریق آن داده های شما از طریق محیط وب  انتقال مي‌يابند.

تفاوت پهنای باند اینترنت با سرعت اینترنت

 سرعت اینترنت یا Speed

سرعت اینترنت در واقع با اندازه گیری سرعت بارگیری داده یا سرعت بارگذاری داده در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. شما می‌توانید با پینگ گرفتن؛ از سرعت  اینترنت خود آگاه شوید.

سرعت اینترنت در افزایش سرعت سایت شما نقش مستقیم دارد . یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موجود در بازاریابی اینترنتی سرعت سایت است. درواقع سرعت بارگذاری ‌سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست آن ‌سایت دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش سرعت سایت مقاله‌ی نکاتی بسیار مهم در مورد افزایش سرعت سایت را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

اما در واقع Bandwidth پهناي ارتباطي است که از طریق آن داده های شما  از طریق محیط وب شما انتقال مي‌يابند.

تفاوت پهنای باند اینترنت با سرعت اینترنت

 سرعت اینترنت یا Speed

سرعت اینترنت در واقع با اندازه گیری سرعت بارگیری داده یا سرعت بارگذاری داده در ثانیه اندازه گیری می شود. شما می‌توانید با پینگ گرفتن؛ از سرعت  اینترنت خود آگاه شوید.سرعت اینترنت در افزایش سرعت سایت شما نقش مستقیم دارد . یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موجود در بازاریابی اینترنتی سرعت سایت است. درواقع سرعت بارگذاری ‌سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست آن ‌سایت دارد.

برای خرید سرور ابری به پنل ابر آراز مراجعه کرده و از خدمات ویژه‌ی آن  بهره‌مند شوید.

پهنای باند اینترنت چیست

پهنای باند  یا عرض باند به شما نشان می‌دهد که به صورت همزمان چند بیت اطلاعات می‌تواند جا به جا شود. به زبان ساده‌تر به نرخ انتقال داده در شبکه گفته می شود.

درواقع این درست است که پهنا و سرعت با هم ارتباط دارند ولی با هم متفاوتند. راحترین مثال برای درک این مطلب این است که شما Bandwidth را اتوبانی در نظر بگیرید. که هر چه تعداد لاین‌های این اتوبان بیشتر باشد ماشینهای بیشتری در یک زمان امکان رفت‌و‌آمد در آن را دارند . اطلاعات در اینجا نقش ماشین را ایفا می‌کنند و پهنای باند اینترنت همان اتوبان است. یعنی هر چقدرمقدار آن بیشتر باشد اطلاعات بیشتری در یک زمان قابل انتقال است. ولی سرعت ، سرعت حرکت ماشین ها می باشد، ممکن است سرعت حرکت ماشین کم یا زیاد باشدف که رابطه‌ی مستقیم با سرعت اینترنت شما دارد

واحد پهنای باند

واحد انتقال اطلاعات بیت بر ثانیه است، کوچک‌ترین واحد رایج آن 64k است. به طور مثال شما می‌توانید  از یک بیت در ثانیه تا هزاران بیت در ثانیه و حتی بیشتر پهنای باند بهر‌مند شوید. اما در واقعیت اینگونه نیست و شما با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید. شما اصلا نمی‌توانید از یک شرکتی که خدمات ارائه می‌دهد، Bandwidth به میزان 913 kbps درخواست کنید.

تفاوت بین MBps و Mbps

پهنا باند با واحدهای مختلفی می‌تواند بیان شود gigabits، megabytes ، kilobytes، bytes و … . ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت شما می‌تواند از یکی از این واحدها  و سرویس تست سرعت از یک واحد دیگر استفاده کند. شما باید از نحوه‌ی تبدیل واحدهای مختلف به یکدیگر آگاه باشید. به طور مثال 20MB  با 20Mb  مساوی نیست، زیرا  bکوچک در اینجا یعنی bit(بیت) و Bبزرگ نشان دهنده Byte(بایت) است. هر بایت برابر 8 بیت می‌باشد.

انواع پهنای باند اینترنت

Shared Bandwidth یا پهنای باند اشتراکی

 اين نوع ارزانتر و به صرفه تر از قیمت پهنای باند اختصاصی می‌باشد، ولی تضمینی برای تامین پهنای باند کاربر طبق قرارداد ندارد. چون اين نوع از بين تعدادیISP  به اشتراک گذاشته می‌شود، که همگی این مشترکان از آن استفاده مي كنند. در این نوع شما در ساعت پرترافیک از سرعت پهنای باند خوبی نمی‌توانید بهره‌مند شوید.

Dedicated Bandwidth  یا پهنای باند اختصاصی

چون این نوع به‌صورت اختصاصی به کاربر اختصاص داده می‌شود، سقف استفاده از آن در طول شبانه روز برای شما تضمین می‌شود و این از جمله مزایای پهنای باند اختصاصی است، از همین رو هزینه پهنای باند اختصاصی بیشتر از نوع اشتراکی است.

كيفيت پهنای باند

كيفيت آن به دو عامل بستگي دارد

Ping Time : به زمانی که طول می‌کشد که یک بسته با استفاده از شبکه اینترنتی از یک ISP به مقصد برسد و پاسخ از مقصد دوباره برگردد  گفته می‌شود. هرچقدر که این زمان کمتر باشد کیفیت آن بیشتر است.

Packet Loss : هنگامی که یک داده  با اینترنت ارسال می‌گردد. به دلایل مختلف ممکن است از بین برود یا گم شود.

Packet Loss : یعنی نسبت بسته‌هاي گم شده و از دست رفته به كل بسته‌ها. هر چه اين نسبت كمتر باشد، کیفیت آن بیشتر است.

راههای استفاده از Bandwidth :

ماهواره

خط دیتا

ماهواره و خط دیتا

شما به چه مقداری پهنای باند نیاز دارید؟

تشخیص مقدار مورد نیازتان بستگی به برنامه و کاری دارد که شما هنگام کار با اینترنت دارید. مسلما مقدار بیشتر بهتر است ولی این ارتباط مستقیم با هزینه‌ای دارد که شما می‌پردازید.

به طور کلی اگر بیشتر برای استفاده از شبکه های اجتماعی و ویدئو آنلاین است، Bandwidth کمی نیازتان است. ولی اگر هدف شما برای استفاده از اینترنت  انجام دادن چند کار مختلف و یا توسط چند سیستم مختلف است شما نیازمند پهنای باند بیشتری هستید.

چگونه پهنای باند را افزایش دهیم

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که، چگونه پهنای باند اینترنت را زیاد کنیم ؟ مایکروسافت بخشی از پهنای باند را به عنوان رزرو برای اپدیت‌های ضروری مثل اپدیت ویندوز نگه می‌دارد. شما می‌تواند این فضا را که حدودا 20% از فضای عرض باند شماست با انجام کارهای زیر برگردانید.

برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- در اولین قدم روی استارت کلیک کرده و Run را اجرا کنید.

2- در پنجره Run، gpedit.msc را تایپ کرده و  اینتر را بزنید. با این دستور، پنجره ادیت پالیسی‌های ویندوز باز می‌شود.

3- در پنجره پالیسی، به ترتیب زیر پیش بروید:

Local Computer Policy > Computer Configuration > Administrative Templates

4- اینجا Network را انتخاب کنید و بعد از ان روی QOS Packet Scheduler کلیک کنید.

5- حالا باید گزینه Limit Reservable Bandwidth را با استفاده از دابل کلیک باز کنید..

6- وقتی پنجره باز شد، عبارت پیکربندی نشده (Not Configured) را به شما نشان می‌دهد. اما در واقع  فضای رزور شده مایکروسافت همینجاست و در تب Explain، به صورت پیش‌فرض Packet Scheduler نزدیک به ۲۰٪ از پهنای‌باند رارزرو کرده است.

7- برای استفاده از این فضا، اول باید Reservable Bandwidth را در حالت Enabled قرار دهید و بعد مقدار آن را صفر کنید.

 تفاوت پهنای باند و طیف

 بیانگر حداکثر نرخ تبادل داده در بازه ‌ی زمانی مشخصیست، از آن برای اندازه گیری مقدار داده‌ای که یک وسیله می‌تواند در یک واحد زمانی انتقال دهد استفاده می‌شود.واحد اندازه گیریش بیت در ثانیه (bits/sec) است.

اما طیف به مجموعه‌ای از امواج با فرکانس‌های مشخص که به ترتیب طول موج مرتب شده اند گفته می‌شود. در الکترومغناطیس، طیف باعث می‌شود تا طول موج و فرکانس امواج الکترومغناطیسی شناسایی شود. طیف واحد اندازه گیری خاصی ندارد.

تفاوت پهنای باند و فرکانس

فرکانس سیگنال تعداد همه‌ی سیکل های کامل یک موج را که در هر ثانیه وجود دارد را مشخص می کند. فرکانس یک سیگنال با سیکل بر ثانیه cycles/second نمایش داده می‌شود. برای  فرکانس از “f” استفاده می شود. اما  پهنای باند ظرفیت جریان اطلاعات را نشان می دهد چون دامنه‌ی فرکانس سیگنال می‌باشد. واحد اندازه گیری آن بیت در ثانیه (bits/sec) است. پهنای باند با حروف بزرگ “B” نشان داده می‌شود.

ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد مدیریت پهنای باند در سرور لینوکس با ابزارهای IFTOP و nethogs صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی این مقاله‌ی جذاب را از دست ندهید.

یکی از دیگر ابزارهای مدیریت و بررسی پهنای باند، vnStat است. برای یادگیری نحوه‌ی استفاده از این ابزار، با مراجعه به وبلاگ ما از مطالب مفید و ارزشمندی که در مقاله‌ی نظارت بر ترافیک شبکه با vnStat عنوان کرده‌ایم، استفاده نمایید. 

در شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا