همه

کش سرور چیست ؟آشنایی صفرتاصد با cache server و کاربردهای آن

می‌خواهید بدانید کش سرور چیست و چگونه کار میکند ؟ اطلاعات محدود و ناقصی در مورد cache server دارید؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با مهم‌ترین و کامل‌ترین مواردی که باید در مورد تعریف و کاربرد کش سرور بدانید، آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید VPS سرور مجازی ارزان و پرسرعت دارید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. اگر به دنبال استفاده از قدرتمندترین فایروال‌های روز دنیا هستید که بتوانید بدون نگرانی از امنیت داده‌های خود در دنیای وب فعالیت داشته باشید، می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و با مشاوره با متخصصان و مشاوران ما، بهترین سرویس متناسب با کسب‌وکارتان را انتخاب کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • سرور server چیست؟
  • cache server چیست به زبان ساده
  • موارد استفاده از cache server چیست ؟
  • روش کار کش سرور
  • اهداف cache server
  • کش سرور چیست چه کاربرد هایی دارد؟
  • انواع کش سرور

سرور چیست ؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد توضیح دهیم که کش سرور چیست و چه کاربرد هایی دارد ، لازم است که در ابتدا بدانیم اصلا سرور چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟

بسیاری از کاربرانی که قصد خرید سرور را دارند، با این سوال مواجهند که اصلا سرور چیست و چه تفاوتی با دیگر سرویس‌های میزبانی دارد؟ به ساده‌ترین بیان، سرور ها، کامیپوترهایی قدرتمند هستند که برای اینکه بتوانند جواب کاربران را بدهند همیشه روشن می‌مانند. از آنجایی که سرورها از منابع قدرتمندی برخوردارند، می‌توانند به عنوان میزبان سایت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

به خلاصه‌ترین شکل ممکن، سرورها، مجموعه کامپیوترهایی هستند که وظیه دارند، داده‌ها و اطلاعات را از یک کامپیوتر به شبکه جهانی اینترنت، منتقل کنند.

پیشنهاد مطالعه: مواردی که عنوان کردیم، تنها بخش کوچکی از توضیحاتی است که می‌توان در مورد معنا و مفهوم سرور عنوان کرد، اگر می‌خواهید به صور کامل با مفهوم سرور و کاربرد و انواعی که دارد، آشنا شوید، با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله سرور یعنی چه را مطالعه کنید.

cache server کش سرور چیست به زبان ساده

به ساده‌ترین بیان، کش سرور ها ، یک سرور شبکه اختصاصی و یک سرویس در سرور هستند که صفحات وب را نگهداری می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند تا صفحات سایت شما با سرعت بیشتری بارگذاری شده و به طور کلی، سرعت سایت شما به شکل تاثیرگذاری افزایش پیدا کند.

cache server چیست چه کاربردی دارد ؟ مهم‌ترین کاربرد و وظیفه سرور کش این است که به شما کمک کند به اطلاعات سایت‌ها با سرعت بیشتری دسترسی پیدا کرده و در مقابل نیز میزان استفاده از پهنای باند نیز کاهش پیدا کند. علاوه‌بر تمام این موارد، کش سرور ها به کاربران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به آنلاین شدن (درصورتی که قبلا به سایت موردنظر وارد شده باشند)، از محتوای صفحات استفاده کنند.

cache server چیست به زبان ساده

موارد استفاده از کش سرور چیست ؟

علاوه‌بر تمامی مواردی که گفته شد، cache server به عنوان سرور پروکسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرور درخواست‌های اینترنتی کاربران را مورد بررسی و آن‌ها را برای کاربران مدیریت می‌کند. این کار بدین دلیل انجام می‌گیرد که همواره یک فایروال در شبکه و سازمان وجود دارد و از اطلاعات و داده‌های سازمان و ادارات محافظت می‌کند.

در چنین حالتی، سرور پروکسی، تمامی درخواست‌های خروجی در سازمان‌ها و ادارات را کنترل کرده و تمام ترافیک‌های ورودی و خروجی را مدیریت می‌کند. این کارها باعث می‌شود تا انواع کش سرور بتواند فایل‌های دریافتی را بریا دفعات بعدی مراجعه کاربران کش کند. در نتیجه تمامی این عوامل، سرعت فراخوانی اطلاعات، برای درخواست بعدی کاربر، افزایش می‌یابد.

کش سرور چیست چگونه کار میکند ؟

داده‌ها در یک فرایند کش، در سخت‌افزارهایی با دسترسی سریع مانند RAM (حافظه دسترسی تصادفی) ذخیره می‌شوند، علاوه‌برآن، می‌توان از نرم‌افزارهای خاصی نیز برای این کار استفاده کرد. این نرم‌افزارها ارتباط مستقیمی با رم سیستم دارند و با بخشی از  Ram به‌عنوان یک سخت‌افزار سریع برای دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کنند.

اهداف استفاده از کش سرور ها

  • افزایش سرعت بازیابی داده‌ها : cache server نیاز به دسترسی به لایه‌های ذخیره‌سازی زیرین را حذف می‌کند تا بتواند با سرعت بیشتری به اطلاعات و داده‌ها دسترسی داشته باشد.
  • کاهش هزینه‌های تمام شده : نرخ بالای درخواست عملیات ورودی/خروجی در ثانیه (IOPS) که توسط موتورهای حافظه داخلی و RAM پشتیبانی شده، باعث می‌شود تا کش با بهبود بازیابی داده‌ها، هزینه تمام شده را کاهش دهد.

اهداف استفاده از کش سرور ها

موارد استفاده از کش سرور چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجا دریافته باشید که منظور از کش سرور یعنی چه . حال مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که این قابلیت در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ مهم‌ترین و پرکاربردترین مواردی که از انواع کش سرور استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • کاهش تأخیر و بهبود IOPS برای اکثر برنامه‌های کاربردی خواندنی
  • کاهش تأخیر و بهبود IOPS برای سایت‌های شبکه‌های اجتماعی
  • و…

نکته‌ای که لازم است به خاطر داشته باشید این است که به طورکلی، فرآیند کش کردن اطلاعات و ذخیره سازی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی از مطالب ذخیره شده استفاده کنید.

کش سرور چیست و انواع آن در بخش‌های مختلف کدامند؟

حال که در مورد cache server چیست به زبان ساده توضیح دادیم و بررسی کردیم سرور کش به چه معناست ، زمان آن است که موارد بیشتر و عمیق‌تری از آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در همین راستا در ادامه قصد داریم تا در مورد انواع کش سرور صحبت کنیم.

ذخیره‌سازی پایگاه داده (database)

نکته‌ای که در مورد کش سرور لازم است به خاطر داشته باشید این است که کش یعنی فرآیند ذخیره سازی داده‌ها و لازم است که این اطلاعات در جایی ذخیره شوند. پس به یک دیتابیس نیاز است که سرعت و عملکرد مورد توجهی داشته باشد. درواقع سرعت تاثیر بسیار زیادی برروی عملکرد برنامه‌هایی دارد که از آن دیتابیس استفاده می‌کنند.

تفاوتی ندارد که برنامه شما برروی کدام شبکه اجرا می‌شود؛ درهر صورت، استفاده از کش سرور ها ، سبب می‌شود تا کاربران بتوانند با سرعت بیشتری به اطلاعات هر سایت دسترسی پیدا کنند. علاوه بر بالا رفتن سرعت باگذاری اطلاعات، عملکرد برنامه‌ها نیز بهبود می‌یابد.

ذخیره‌سازی پایگاه داده

کش عمومی

مواردی که از پشتیبانی داده‌های تراکنشی استفاده نمی‌کنند، ذخیره سازی داده‌های مهم به عنوان یک دیتابیس مستقل، می‌تواند یکی از راه‌های مهم برای ساخت برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا باشد. به عبارتی دیگر، در این عملیات، به جای اینکه اطلاعات، در حافظه‌هایی کند مانند دیسک ذخیره شوند، در حافظه‌های سریع ذخیره می‌شوند (مانند رم).

ذخیره‌سازی CDN

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های اینترنت که از کش سرور استفاده می‌کنند، CDN ها هستند که محتوای وب را در سرورهای مخصوص و در نزدیک‌ترین فاصله به کاربر ذخیره می‌کند تا داده‌ها با سرعت بیشتری برای کاربران بارگذاری شوند.

ابرآراز مفتخر است که CDN را همراه با تمامی سرویس‌های خود در اختیار کاربران قرار دهد. اگر می‌خواهید با خرید cdn ایرانی ، سرعت سایت خود را بالا ببرید، ابرآراز می‌تواند بدون دریافت کوچک‌ترین مبلغی این، سرویس را در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

تا به اینجا ما تلاش کردیم تا به طور کامل توضیح دهیم که cache server چیست و چگونه کار میکند و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنا این موضوع، لایه‌های مهم و تخصصی دارد که باید به طور جداگانه و اصولی تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار داد؛‌ا ما مفهوم و کاربردی که دارد، تمام چیزی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

اگر در مورد هرکدام از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود دارد که می‌خواهید در مورد آن صحبت شود، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت وبلاگ با ما مطرح کنید،

اگر می‌خواهید در مورد جدیدترین اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات کسب کنید، به اینستاگرام ابرآراز بپیوندید.

شبکه‌های اجتماعی ابرآراز

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا