همه

لیست کامل الگوریتم های گوگل و کاربردی که هر کدام دارند!

منظور از الگوریتم های گوگل چیست ؟ الگوریتم گوگل در سئو چه نقشی دارد؟ اگر در حوزه بازاریابی و فعالیت‌های آنلاین فعالیت دارید، مطمئنا نام الگوریتم های گوگل سئو را شنیده‌اید. به طور کلی، اینترنت نیز مانند هر سامانه و هر مجموعه بزرگ، قوانینی دارد تا بتواند همه چیز را تحت کنترل درآورد و از هرج‌ومرج جلوگیری کند. عدم وجود قوانین مشخص و مامورانی که بر این قوانین نظارت داشته باشند، سبب می‌شود تا سطح اینترنت پر شود از سایت‌های اسپم و مطالب بی‌کیفیتی که به هرروشی به دنبال جذب مخاطب هستند.

گوگل برای جلوگیری از این مورد و برای اینکه بتواند همواره انتخاب اول کاربران خود برای جستجو باشد، از الگوریتم‌های متعددی استفاده می‌کند. شما به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت دارید، باید در اولین قدم، با لیست کامل الگوریتم‌های گوگل آشنایی داشته باشید تا کاری برخلاف قوانین و مقررات آن انجام نداده و بتوانید کسب‌وکار خود را به صورت آنلاین ادامه دهید. در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح می‌دهیم که منظور از الگوریتم گوگل چیست و لیست الگوریتم های گوگل را با هم بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • الگوریتم چیست؟
  • منظور از الگوریتم های موتور جستجوی گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟
  • الگوریتم گوگل در سئو چه مواردی را بررسی می‌کنند؟
  • گوگل چطور تصمیم می‌گیرد که یک صفحه چه رتبه‌ای دارد؟
  • آینده الگوریتم گوگل چیست ؟
  • فاکتورهای رتبه‌بندی الگوریتم گوگل چیست ؟
  • لیست کامل الگوریتم های گوگل

الگوریتم چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که الگوریتم های جستجوی گوگل چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانند محتویات سایت‌ها را تشخیص دهند، قصد داریم تا بررسی کنیم که اصلا الگوریتم چیست و چه معنایی دارد؟

بهترین تعریفی که می‌توانیم از الگوریتم بیان کنیم عبارت است از: الگوریتم مجموعه‌ای از قوانین برای حل یک مسئله و مشکل در تعداد محدودی از مراحل و در سریع‌ترین زمان ممکن است. در زبان کامپیوتر، الگوریتم به  کامپیوتر کمک می‌کند تا بتواند یک کار خاص را به راحتی انجام دهد.

الگوریتم های جستجو گوگل نیز کارکردی شبیه به الگوریتم های کامپیوتری دارند. آن‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا بتوانند بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را بدون کمترین اشتباه و عدم حضور سایت‌های اسپم به کاربران نشان دهند.

منظور از الگوریتم های گوگل یعنی چه و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم های گوگل سئو مجموعه قوانینی هستند که گوگل از آن‌ها برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در نتایج جستجو (serp) استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها با بررسی بخشی مرتبط به وظیفه خود از هر صفحه، داده‌ها را از صفحات بازیابی کرده و به گوگل کمک می‌کنند بهترین نتیجه را به کاربران نمایش دهد. همکاری تمامی این صفحات، در کنار یکدیگر سبب می‌شود تا در نتایج جستجو گوگل، سایت‌هایی که ارتباط و کیفیت بالایی دارند، نمایش داده شوند.

چند سال گذشته را درنظر بگیرید که با سرچ هر موضوع شما به صفحاتی وارد می‌شدید که سرشار از مطالب کپی، بی‌کیفیت، نامرتبط و اسپم بود که هیچ جواب درستی به سوالات شما نمی‌دادند. اما همین حالا اگر تاریخچه جستجوهای خود را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که گوگل چه پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته به هر سوالی که داشتید (حتی عجیب‌ترین آن‌ها) پاسخ دهد.

سوالی که پیش می‌آید این است که گوگل چگونه می‌تواند درک کند که کدام نتیجه را باید به شما نشان دهد و با چه ترتیبی سایت‌ها را قرار دهد؟ تمام این کارها،‌ توسط الگوریتم سرچ گوگل انجام می‌شوند.

تمام این الگوریتم‌ها در طی سالیان پیشرفت داشته‌اند و با هر بار آپدیت توانسته‌اند به کاربران کمک کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با استفاده از بهترین منابع، به پاسخ سوالات خود برسد.

الگوریتم گوگل برای سئو چه مواردی را بررسی می‌کند؟

گوگل، از الگوریتم های بی‌شماری استفاده می‌کند که عموما از نحوه کار آن‌ها اطلاعات دقیقی منتشر نمی‌کند. اما براساس تجربه‌ای که فعالان این حوزه، در تمام این سال‌ها به دست آورده‌اند، موارد زیر، کیفیت مطالب شما را تحت تاثیر قرار داده و تعیین می‌کنند که شما در چه جایگاهی در نتایج جستجو قرار می‌گیرد. از آنجایی که گوگل به دنبال ایجاد تجربه کاربری منحصربه‌فرد برای کاربران است، تمامی این موارد، مربوط به احساسی است که کاربران در زمان ورود به سایت با آن مواجه می‌شوند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی در عناوین، تگ‌ها و متاها
  • تعداد لینک‌های ورودی و خروجی به هر صفحه
  • نحوه عملکرد سایت در تلفن همراه، دسکتاپ و تبلت
  • استفاده درست و متناسب از کلمات کلیدی اصلی و کلمات مرتبط در بدنه متن

این مواردی که عنوان کردیم تنها چند مورد از صدها موردی است که در زمان بررسی صفحات، توسط الگوریتم جستجوی گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه هرکدام از این الگوریتم‌ها را بررسی خواهیم کرد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که الگوریتم های گوگل هرکدام چه وظایفی برعهده دارند.

گوگل چطور تصمیم می‌گیرد که یک صفحه چه رتبه‌ای دارد؟

هرکدام از الگوریتم جدید گوگل برای سئو ، صفحات سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با اعداد از پیش تعیین شده، مشخص می‌کنند که هر سایت چه ارزشی از نظر آن‌ها دارد. در نتیجه بررسی تمامی این ربات‌ها، یک عدد نهایی حاصل می‌شود که نشان می‌دهد از نظر انواع الگوریتم های گوگل چه ارزشی داشته‌اند.

موردی که در مورد رتبه‌بندی سایت خود باید در نظر داشته باشید این است که جایگاه شما ممکن است متغیر باشد؛ زیرا همانطور که شما برای کسب رتبه‌های برتر تلاش می‌کنید، رقبا و دیگر صاحبان کسب‌وکار نیز به دنبال بهترین جایگاه هستند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند.

در نتیجه اینکه رتبه‌هایی که توسط الگوریتم های جدید گوگل مشخص می‌شوند، کاملا متغیر هستند. شما ممکن است محتوایی تولید کنید که در رتبه 3 قرا بگیرد و پس از آپدیت و تغییر در آن، صفحه را به لینک 1 برسانید.

آینده الگوریتم موتور جستجوی گوگل چیست؟

همانطور که گفتیم گوگل اطلاعات دقیقی درمورد الگوریتم‌های خود به صورت رسمی منتشر نمی‌کند و آنچه تاکنون در مورد آن‌ها به دست آمده از اخبار غیررسمی و فعالان در این حوزه است. البته اگر تغییر بزرگ و اساسی در روند کار این الگوریتم‌ها ایجاد شود، گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی، به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کند؛ به همین دلیل نیاز است که حتما اطلاعیه‌های گوگل را دنبال کنید.

در آینده‌ای نه‌چندان دور، این الگوریتم های جستجو گوگل به نحوی تغییر کرده و هوشمند می‌شوند که می‌توانند بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را برای کاربران به نمایش درآورند. بدین طریق، سایت‌ها دیگر نمی‌توانند با تولید محتواهایی کپی و بی‌کیفیت، به رتبه‌های برتر برسند.

ابزارهایی برای اطلاع از آپدیت الگوریتم گوگل

آیا می‌توان از آپدیت‌های گوگل را اطلاع پیدا کرد؟ اگر بخواهیم صادقانه پاسخ دهیم، خیر! برای مثال از آغاز سال 2022، چندین و چند آپدیت بر روی گوگل انجام شده است که از میان آن‌ها، تنها سه مورد به طور رسمی اعلام شدند.

گوگل برای اینکه کاربران و مدیران سایت‌ها نتوانند شکل کار آن‌ها را حدس زده و راهی برای دورزدن آن‌ها پیدا کنند، گزارشی از تغییر الگوریتم‌های خود منتشر نمی‌کنند. با اینحال ابزارهایی وجود دارند که با دنبال کردن تغییرات، پیش‌بینی می‌کنند آیا تغییری صورت گرفته است یا خیر. برخی از مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از:

  • MozCast
  • SEMrush

فاکتورهای رتبه‌بندی الگوریتم گوگل چیست ؟

سوالی که کاربران عموما با آن مواجهند این است که گوگل در زمان رتبه بندی صفحات، چه مواردی را به عنوان ملاک خود قرار می‌دهد. همانطرو که پیش‌تر نیز عنوان کردیم، کلمات کلیدی، لینک‌ها، نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف از موارد قابل اهمیت هستند. با اینحا، در ادامه می‌خواهیم به شکلی اصولی‌تر، موارد تایرگذار را نام برده و مورد بررسی قرار دهیم:

  • بک لینک‌ها
  • تازگی
  • چگونگی استفاده از کلمات کلیدی
  • تجربه کاربری مخاطبان

1. بک لینک‌ها

از آنجایی که گوگل به دنبال آن است که بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهد، سایت‌هایی که مطالب باارزش‌تر و معتبرتر منتشر می‌کنند، از اهمیت بالاتری نیز برخوردارند. یکی از مواردی که اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد این است که سایت‌های دیگر از شما به عنوان منبع مطالب خود یاد کنند. این بدان معناست که مطالب شما به قدری باارزش و معتبرند که ارزش اشتراک‌گذاری دارند.

بسیاری از سایت‌ها از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند ارزش سایت خود را نزد گوگل افزایش دهند و راحت‌تر به لینک‌های بالاتر برسند. این کار بدین طریق انجام می‌شود که شما به سایت‌هایی که از اهمیت بالایی نزد گوگل برخوردارند، پول پرداخت کرده و در مقابل آن‌ها نیز به شما در صفحات سایت خود لینک می‌دهند. این کار که با نام یک لینک شناخته می‌شود، تاثیر بسیاری زیادی در دیدگاه گوگل نسبت به سایت و اعتبار شما دارد.

پیشنهاد مطالعه؛ اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر بدانید که بک لینک چیست و چگونه می‌توان بک لینک‌هایی قدرتمند ساخت، با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی آموزش ساخت backlink قوی را مطالعه کنید.

2. اهمیت تازگی محتوا برای الگوریتم گوگل چیست ؟

تازگی محتوا به جدید و بروز بودن محتوای صفحات سایت شما اشاره دارد. آخرین باری که صفحات سایت و وبلاگ خود را آپدیت کردید، کی بوده است؟ اهمیت این موضوع نسبت به سختی کلمات کلیدی و رقابتی که در آن زمینه وجود دارد، مي‌تواند متغیر باشد. مثلا اگر شما در حوزه خبررسانی فعالیت دارید، در صورت جستجوی کاربران، تنها نتایجی که در طی 24 ساعت گذشته منتشر شده‌اند، در نتایج بالا نشان داده می‌شوند.

برای اینکه بدانید چه زمانی باید صفحات خود را آیدیت کنید، بهترین کار، بررسی نتایج جستجوی گوگل (SERP) و گوگل سرچ کنسول است. اگر مشاهده کردید که گوگل مرتبا صفحات جدیدی را به نتایج جستجو اضافه می‌کند، بدین معناست که باید مقاله صفحه خود را آپدیت کنید.

3. چگونگی استفاده از کلمات کلیدی

یکی از موارد قابل اهمیت برای گوگل، تعداد و چگونگی استفاده از کلمات کلیدی است. عموما مکان‌هایی وجود دارند که ارزش بیشتری به کلمه کلیدی می‌دهند؛ از جمله:

  • عنوان (H1) و متا تایتل
  • آدرس و URL صفحه
  • مقدمه و خطوط ابتدایی صفحه

یکی از مواردی که باید در زمان استفاده از کلمات کلیدی به خاطر داشته باشید این است که تعداد آن‌ها زیاد نشود و به شکلی درست در مقاله مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که الگوریتم های گوگل به قدری پیشرفت کرده‌اند که ارتباط و کیفیت محتوا، به تعداد دفعاتی که از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، اولویت دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرچیز اطمینان حاصل کنید که کاربر با مطالعه مقاله شما به پاسخ سوال خود دست می‌یابد.

4. اهمیت تازگی محتوا برای الگوریتم گوگل

یکی از مواردی که برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است، تجربه کاربری مخاطبان از هر صفحه از وبسایت است. اما سوالی که در این قسمت پیش می‌آید این است که اساسا چه چیزی به عنوان تجربه کاربری مناسب در نظر گرفته می‌شود؟تجربه کاربری (UX) موارد مختلفی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سرعت بارگذاری و لود صفحه (کمتر از دو ثانیه، بهترین گزینه ممکن است.)
  • عدم وجود مطالب اسپم و نامرتبط به صفحه، به گونه‌ای که کاربر را دچار مشکل کند.
  • پیوندهای داخلی مناسب و مرتبط
  • سازگاری با موبایل (از آنجایی که کاربران امروزی، بیشتر از موبایل برای ورود به سایت‌ها استفاده می‌کنند، این مورد، از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است.)
  • متا تگ‌ها (عناوین و توضیحاتی که با هدف جستجوی کاربران، مطابقت داشته باشند.)
  • و…

لیست کامل الگوریتم های گوگل

حال که با کارکرد جدیدترین الگوریتم های گوگل و طرز کار آن‌ها آشنا شدید، زمان آن است که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها و وظیفه‌ای که برعهده دارند را باهم بررسی کنیم.

1. الگوریتم پاندا در گوگل ( Google Panda )

گوگل از طریق کدام الگوریتم محتوا را به چالش میکشد ؟ الگوریتم پاندای گوگل برای اولین بار در تاریخ 24 فوریه سال 2011 توسط گوگل منتشر شد. این الگوریتم وظیفه دارد تا با محتوای تکراری، بی‌کیفیت و صفحاتی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنند، مبارزه کند. از طرفی دیگر نیز الگوریتم پاندا گوگل وب سایت‌هایی که کیفیت بالایی دارند را مورد توجه خاص خود قرار داده و رتبه خوبی را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

این الگوریتم با اینکه سال‌ها قبل عرضه شد اما تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و با آپدیت‌های متعددی که داشته تلاش می‌کند تا با هرنوع محتوای دزدی و منفی مقابله کند.

مواردی که از نظر الگوریتم پاندا گوگل نمره منفی به همراه دارند، عبارتند از:

  • محتوای تکراری (چه از دیگر صفحات وبسایت خود و چه از دیگر سایت‌ها)
  • محتوای کم و کوتاه با تعداد کلمات نامحدود
  • عدم وجود مطالب مفید در محتوا
  • عدم تطابق محتوا با کلمه کلیدی استفاده شده در آن

2. الگوریتم پنگوئن ( Google Penguin )

گوگل برای نخستین بار، الگوریتم های گوگل پنگوئن را در تاریخ 24 آوریل 2012 راه‌اندازی و معرفی کرد. Google Penguin برای شناسایی لینک‌های نامربوط، پیوندهای اسپم و یا هرگونه لینک سازی با استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه، به کار می‌رود.

این الگوریتم هنوز هم یکی از تهاجمی‌ترین الگوریتم های گوگل است؛ زیرا تا به الان توانسته میلیون‌ها سایت را به دلیل استفاده از لینک سازی غیرقانونی جریمه کند. بهترین راه برای درامان ماندن از این الگوریتم این است که پیوندهای اسپم و نامرتبط را حذف کرده و در زمان بک لینک سازی، از استراتژی مناسبی استفاده کنید.

مواردی که از نظر Google Penguin نمره منفی به همراه دارند، عبارتند از:

  • خرید و استفاده از بک لینک های بی‌کیفیت یا غیرمرتبط
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

3. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ ( Google Hummingbird )

گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار را در تاریخ 22 آگوست 2013 عرضه کرد. در ماه‌های ابتدایی معرفی این الگوریتم به نظر نمی‌رسید که عملکرد آن تاثیر منفی بر روی سایت‌ها داشته باشد. مرغ مگس خوار ( Google Hummingbird ) وظیفه داشت که بهترین و نزدیک‌ترین نتیجه را برای کاربران به نمایش دربیاورد. همین موضوع باعث شد تا به مرور زمان، صفحاتی که مطالب نامربوط را منتشر می‌کردند، از نتایج جستجو حذف شوند.

4. الگوریتم کبوتر گوگل چیست ؟ ( Google Pigeon )

در معرفی الگوریتم گوگل کبوتر یا Google Pigeon باید عنوان کنیم که این پلاگین در تاریخ 24 ژوئیه 2014 راه‌اندازی شده و در تلاش است تا نتایج جستجوی محلی مفید، مرتبط و دقیق‌تر را ارائه داده و در عین حال پارامترهای رتبه‌بندی فاصله و مکان را بهبود ببخشد. به عبارتی اگر کاربر، سرچ می‌کند نزدیک‌ترین سوپرمارکت به من، الگوریتم کبوتر، تلاش مي‌کند تا نزدیک‌ترین سوپرمارکت را به شما نشان دهد.

مواردی که برای Google Penguin نمره منفی به همراه دارند، عبارتند از:

  • لینک سازی هوشمندانه
  • اعتبار دامنه
  • ایجاد محتوای فرامحلی با تمرکز بیشتر بر ایجاد متن، تصاویر، محتوای ویدیویی و…
  • بهبود مبانی SEO محلی شما (اگر می‌خواهید بدانید سئو محلی چیست و چه مواردی را باید در این نوع بهینه سازی لحاظ کنید، به وبسایت ابرآراز مراجعه کرده و مقاله سئو محلی چیست را مطالعه کنید.)

5. بروزرسانی مناسب برای نسخه موبایلی گوگل ( Google Mobile-Friendly Update )

Google Mobile-Friendly Update نخستین بار در تاریخ 21 آوریل 2015 منتشر شده و به دنبال آن است که سایت‌هایی که نسخه متناسب با موبایل ندارند یا تجربه کاربری ضعیفی دارند را از نتیجه جستجوها حذف کند.

6. آشنایی با الگوریتم های گوگل ؛ رنک برین ( Google RankBrain )

آخرین الگوریتم گوگل که مورد بررسی قرار مي‌دهیم، Google RankBrain در 26 اکتبر 2015 منتشر شده و برای جریمه سایت‌هایی که محتوای خسته‌کننده، UX ضعیف و… دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل، RankBrain را سومین فاکتور مهم رتبه‌بندی برای نمایش صفحات در نتایج جستجوی گوگل معرفی کرده است. Google RankBrain، اولین الگوریتمی است که از یادگیری ماشینی برای تعیین مرتبط‌ترین نتایج در رابطه با عبارت جستجوشده استفاده می‌کند.

سخن پایانی

الگوریتم گوگل ، جنگلی گسترده با تعداد زیادی جانور متفاوت با کارکردهای گوناگون است که روزبه‌روز در حال آپدیت و بروزرسانی است. اما در نهایت، هدف تمامی آن‌ها نمایش بهترین و مرتبط ترین نتیجه برای کاربران است. حال که الگوریتم های گوگل سئو را شناختید و دریافتید که هرکدام از آن‌ها چه وظایفی دارند، چک لیست زیر می‌تواند به عنوان حسن ختام، کمک کننده باشد:

  • مهم‌ترین هدف شما انتشار محتوایی با کیفیت و با قالب‌بندی مناسب باشد که به طور کامل تمامی موارد مربوط به کلمه کلیدی را دربر بگیرد.
  • آدیت و بروزرساین صفحات را در برنامه کاری خود قرار دهید و میزان سرچ و نتایجی که گوگل در پاسخ به کلمات نشان می‌دهد را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سایتتان تجربه کاربری خوبی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.
  • پیوندها و لینک‌های مناسب و مرتبط با موضوع اصلی صفحه بسازید.

این‌ها تنها چند مورد از صدها موردی است که در زمان سئو کردن و بهینه سازی سایت برای الگوریتم های سرچ گوگل باید مورد توجه قرار بگیرند. امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر در خصوص مالب گفته شده با سوالی مواجه شدیدو یا اینکه تمایل داشتید که در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنید که ما در وبلاگ ابرآراز به آن‌ها نپرداخته‌ایم، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

اگر می‌خواهید در مورد جدیدترین اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات کسب کنید، به اینستاگرام ابرآراز بپیوندید.

اینستاگرام ابرآراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا