همه

نیچ مارکتینگ چیست ؟ با niche marketing ، پولدار شوید!

معنی نیچ مارکتینگ چیست ؟ مزایای نیچ مارکتینگ niche marketing چیست ؟ چگونه با استفاده از ایده های نیچ مارکتینگ درآمد خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم؟ niche market معنى گسترده‌ای در زبان فارسی دارد و بسیاری آن را با عبارت‌های بازاریابی گوشه‌ای نیز می‌شناسند.

این روش بازاریابی تلاش می‌کند تا با هدف قرار دادن بخش‌های کوچک، خاص و از پیش تعیین شده، استراتژی‌های خود را هدف‌مندتر پیش ببرد. در این مقاله ما تلاش می‌کنیم تا با شرح مفهوم نیچ مارکتینگ به شما کمک کنیم تا محصولاتی را تولید کنید که جامعه هدف مشخصی دارد و در نتیجه شما می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید.

همانطور که می‌دانید سرور و هاست مورد استفاده سایت شما تاثیر مستقیمی روی سئو و رتبه‌بندی‌های سایتتان دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب میزبان باید تمام موارد قابل اهمیت را مورد بررسی قرار دهید. یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای خرید سرور مجازی ایران ، ابرآراز خواهد بود. شما با خرید این سرویس، علاوه‌بر کاهش چشمگیر هزینه‌های خود در بهترین دیتاسنترها قرار می‌گیرید تا با کمترین مشکل از تجارت خود سود کسب کنید.

نیچ مارکتینگ چیست ؟

نیچ مارکینگ ( niche marketing ) استراتژی بازاریابی هدفمند است که بخش‌های کوچک و خاصی از جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. به عبارتی دیگر، در مفهوم نیچ مارکتینگ ما بر روی بخشی از بازار هدف دست می‌گذاریم که شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر هنوز توجه چندانی به آن نداشته‌اند.

حتما شما هم بارها با این جمله برخورد داشته‌اید که:

محصول ما مشتری‌های خاص خود را دارد.

منظور از مشتری‌های خاص در جمله بالا، گروهی از افراد جامعه هستند که تمامی آن‌ها به یک محصول با ویژگی‌های مشابه نیاز دارند و تا به حال شرکتی به نیازهای آنان توجهی نداشته و یا حداقل، نتوانسته محصول و خدمات باکیفیتی ارائه دهد.

اگر شما بتوانید در نیچ مارکتینگ موفق عمل کنید، می‌توانید مشتری‌های وفاداری را جذب کرده و سود کلانی را کسب کنید. سول که پیش می‌آید این است که مشتری‌های وفادار را چطور پیدا کنیم؟ چطور بازار هدف را انتخاب کنیم؟ در نهایت، چگونه آن‌ها را مجاب کنیم که محصولات و خدمات ما برای آن‌ها مفید خواهد بود.

دلیل استفاده از نیچ مارکتینگ چیست ؟

حالا که تصمیم گرفتید سراغ مخاطب‌هایی بروید که شاید هیچ وقت کسی به نیاز‌هایشان توجهی نداشته است، مطمئن باشید مزیت‌های خیلی خوبی را برایتان به همراه دارد. چند عدد از آن‌ها رادر این قسمت باهم بررسی می‌کنیم.

1. تاثیرگذار بودن پیام

در نیچ مارکتینگ از کلمات و عبارات و عکس‌هایی استفاده می‌کنید که مخصوص گروه خاصی از افراد است و در واقع دارید با آنها به زبان خودشان صحبت می‌کنید و ارتباط قوی‌تری را شکل می‌دهید. اینگونه می‌توانید پیام برندتان را به گوش مخاطب برسانید.

2. جذب درست مخاطب

پس از آنکه شناخت خوبی از جاویژه خود پیدا کردید، باید بفهمید که او بیشتر وقت خود را کجا می‌گذراند. با این کار نه تنها شانس دیده شدن شما بالا می‌رود، بلکه دیگر لازم نیست تا وقت و پول خود را در پلتفرم‌هایی هدر دهید که مخاطب‌هایتان گذرشان هم به آنجا نمی‌افتد.

3. منظور از بازار رقابتی ساده‌تر در نیچ مارکتینگ چیست ؟

وقتی محصولی که تولید کرده‌اید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، منحصر به فرد باشد؛ کمپانی‌های کمتری می‌توانند با شما رقابت کنند. بازار هرچه خلوت‌تر باشد برای شما بهتر است، زیرا دیگر نیازی نیست که هر روز قیمت‌های رقبای خود را بررسی کنید و مدام در کار هم سرک بکشید تا مبادا یکی از دیگری عقب بیفتد.

علاوه بر آن، اگر جاویژه شما افرادی باشند که هیچ کس تا به حال به آنها توجهی نداشته است، به شما تبریک می‌گوییم! زیرا دوستی‌ای که میان شما شکل گرفته، تا ابد ادامه خواهد یافت.

4. رابطه درست و اصولی با مخاطب

از آنجایی که تعداد افراد در نیچ مارکتیگ محدودتر است، می‌توانید عمق رابطه‌تان را با آنها افزایش دهید. برای مثال، ایمیل‌های شخصی‌سازی شده‌تری برایشان بفرستید و بیش از پیش، مشکلاتی که برای آن‌ها بوجود آمده است را پیگیری و برطرف کنید. هرچه این رابطه محکم‌تر باشد، مخاطب‌هایتان هم وفادارتر خواهند بود.

بهترین روش برای دستیابی به مخاطبان در نیچ مارکتینگ چیست ؟

راه‌های مختلفی برای این تقسیم‌بندی وجود دارد که انتخاب هرکدام از آنها کاملاً به نیاز کسب و کار شما وابسته است. تمام روش‌های زیر را می‌توانید در ابزار گوگل آنالتیکس یا در اینسایت (insight) شبکه های اجتماعی پیدا کنید.

1. نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی

برای درک بهتر این روش نیچ مارکتینگ ، اجازه دهید تا مثالی را با هم مرور کنیم. برای مثال شما خدمات و محصولاتی دارید که آن‌ها را تنها به آرایشگاه‌های شمال شهر تهران عرضه می‌کنید و یا اینکه مدارس دخترانه را هدف خود قرار داده‌اید. در این روش‌ها شما از نیچ مارکتینگ براساس موقعیت جغرافیایی استفاده کرده‌اید.

2. نیچ مارکتینگ بر اساس دموگرافی یا جمعیت شناسی

سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات، سمت شغلی و میزان درآمد افراد، متریک‌های خوبی هستند که شما بر اساس آن‌ها بازار هدف خود را انتخاب کنید.

برای مثال کمپانی فیسبوک هم در ابتدای کار، تنها برای دانشجوهای دانشگاه هاروارد طراحی شده بود و بعد از موفقیتی که در نیچ مارکت اولیه‌ی خود پیدا کرد، باقی دانشگاه های آمریکا را نیز مورد هدف قرار داد. فیسبوک پله پله مخاطب‌هایش را گسترش داد تا به بزرگترین شبکه اجتماعی‌ای که امروز می‌شناسیم تبدیل شد.

3. نیچ مارکتینگ بر اساس سایکوگرافی یا روانشناسی

در این نوع از تقسیم‌بندی، می‌توانیم افراد را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، عادت‌ها، سبک زندگی، سرگرمی‌ها و حتی گرایش سیاسی‌شان دسته‌‌بندی کنیم. بررسی این خصوصیات، باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری را درباره‌‌ی مخاطب بدانیم و آن‌ها را بهتر بشناسیم.

4. نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

یکی دیگر از رویکردهای نیچ مارکتینگ، دست گذاشتن روی یک محصول خاص است. یعنی در مرحلۀ تولید محصول هم می‌توانید از نیچ‌ مارکتینگ استفاده کنید. این بار به جای بررسی کسب و کارها، به مقایسه محصولات بپردازید.

مثلاً به‌جای اینکه گلخانه پرورش گل و گیاه بزنید، یک محصول خاص مثل کاکتوس را بفروشید. خب الان با خودتان می‌گویید چرا مردم باید از یک گلخانه بزرگی که همه نوع گیاهی دارد دست بکشند و از شما خرید کنند؟

فرق شما با بقیۀ گلفروشی‌ها این است که ظاهر کاکتوس‌هایتان خاص است، محصولاتتان را درب منزل تحویل می‌دهید، دفترچه آموزش نگهداری از گلدان‌ها را به صورت رایگان همراه با کالا می‌فرستید، بسته‌بندی زیباتری دارید و خدمات نگهداری از گل و گیاه در منزل هم ارائه می‌دهید.

در این رویکرد، شما فقط روی یک محصول تمرکز می‌کنید؛ اما آن را با بالاترین سطح کیفیت و خدمات بیشتری به مشتری عرضه می‌کنید. این دو ویژگی مزیت رقابتی شما محسوب می‌شوند که باعث میشود مخاطب شما را انتخاب کند.

برای مثال، دیجی کالا که در حال حاضر بزرگترین وب سایت خرید آنلاین در ایران است، در ابتدا فقط روی فروش محصولاتی مانند، گوشی موبایل و دوربین تمرکز کرد. کم کم حوزه فروشش را گسترش داد و مخاطب‌های بیشتری را به دنبال خود کشاند. موفقیت او رفته رفته به حدی رسید که هرجا رنگ قرمز و طوسی را کنار هم ببینیم؛ محال است یاد دیجی‌کالا نیفتیم.

5. نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

در این نوع از تقسیم‌بندی که تمرکز آن روی قیمت محصول است، محصول شما یا بسیار گران است و یا معمولی و ارزان. توجه داشته باشید که دموگرافی، موقعیت جغرافیایی و نوع محصول، در قیمت‌گذاری اهمیت زیادی دارند. مثل برند «رولکس» که ساعت‌های لوکس و گران‌قیمت تولید می‌کند و میلیونرهای مشهور را به عنوان نیچ خود انتخاب کرده است.

هرچه در پیدا کردن این جزئیات دقیق‌تر شوید و بازار هدف خود را بهتر بشناسید، موفق‌تر خواهید بود. در ادامه مقاله به شما میگوییم که چطور روی بهترین گوشۀ بازار دست بگذارید.

5 گام اصلی رسیدن به نیچ مارکتینگ چیست ؟

در ابتدای کار ایدۀ یک محصول به سرتان می‌زند و به دنبال نیچ مارکت آن می‌گردید. پیش از انتخاب جاویژه، مطمئن شوید مخاطب‌هایتان در حدی هستند که شما را به سود برسانند. در غیر این صورت پیشنهاد می‌دهیم به سراغ مارکت دیگری بروید یا در محصول خود تغییراتی را بوجود بیاورید تا بتوانید نظر گروه‌های دیگر را نیز به خود جلب کنید. اما تا وقتی ایده‌های خود را اجرا نکنید، مطمئن نخواهید بود. حتی اگر موفق هم شدید، یادتان باشد که مارکت‌ها مدام تغییر می‌کنند، پس شما هم باید کسب و کار خود را با آن‌ها جلو ببرید.

  • گام اول؛ تحقیق اصولی و کاربردی

تمام روش‌های بازاریابی مانند انواع نیچ مارکتینگ موفقیت خود را مدیون تحققاتی هستند که در گام‌های ابتدایی انجام مي‌شوند. شما در تمامی مراحل کار باید به دنبال کسب اطلاعات جدید از کاربرانتان بروید و به نشاخت دقیق و اصولی از آن‌ها برسید.

  •  گام دوم؛ درک نیاز niche marketing موردنظر

در این مرحله، تنها کاری که نیاز است انجام دهید، شناخت دغدغه‌ها و نیازهای جامعه هدف موردنظر است. به همین منظور بررسی کنید که کاربرانتان در مورد چه مسايلی صحبت می‌کنند؟ چه موضوعاتی میان آن‌ها ترند شده است؟ نظرات موافق و مخالف به چه صورت هستند؟آیا طرفداری از رقبای شما انجام می‌شود؟ شما با دانستن اطلاعات اینچنینی، می‌توانید خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه دهید.

  • گام سوم نیچ مارکتینگ چیست ؛ برقراری ارتباط با niche marketing

این مرحله می‌تواند بسیار یاده آغاز شود. در ابتدا تلاش کنید تا خود را به مخاطبانتان معرفی کنید تا در هر زمان که نام شما و شعارتان را شنیدند تصویری از برندتان در ذهنشان شکل بگیرد. پس از اینکه توانستید توجه جامعه هدف را به خوبی به خود جلب کنید، باید بتوانید موقعیت موردنظر خود را در این بازار کسب کنید.

به یاد داشته باشید که باید قدم به قدم پیش بروید و پیشنهادات خود را در قالب موضوع ایمیل، عنوان مقاله و… و تنها در حد یک جمله به مشتریان ارائه دهید. در این مرحله نیاز است که مشتری از لحاظ ذهنی برای معرفی محصولتان آماده بوده و نیازسازی به درستی شکل گرفته باشد. مخاطبانی که در این مرحله جذب می‌کنید، همان مشتریانی هستند که با احتمال بالاتری از شما خرید می‌کنند.

  • گام چهارم؛ تبلیغات

در این مرحله شما توانسته‌اید به بازار هدف خود نزدیک شوید. پس باید از این فرصت استثنایی نهایت استفاده را برده و تبلیغات خود را شروع کنید. به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در این مرحله تمرکز بیشتر و عملکرد هدفمندانه‌تر است تا بتوانید به بهترین شکل، پیامتان را به niche marketing منتخب خود برسانید.

یکی از ممهم‌ترین مواردی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، اینفلوئنسر مارکتینگ است. چه خوشتان بیاید چه نه، افرادی که در شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت بالایی برخوردارند، می‌توانند به شکل گسترده‌ای نام شما را به مخاطبان معرفی کنند. البته شما باید شناخت درستی نسبت به کسانی که اینفلوئنسر موردنظر را دنبال می‌کنند نیز داشته باشید.

پس از ایهنکه محصول خود را به دست مخاطبان رساندید، باید زمان زیادی را به واکنش‌های آنان اختصاص دهید تا در نهایت با نقاط ضعف و قوت محصولاتتان آشنا شوید. با این کار شما می‌توانید در طولانی‌مدت، محصولاتی را ارائه دهید که توجه حجم بیشتری از مشتریان را جذب کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید با اصول اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر آشنا شوید و بدانید برای رسیدن به موفقیت در یک کمپین، چه مواردی را باید مدنظر قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.
  • گام پنجم: بررسی مداوم نیچ مارکتینگ برای رسیدن به بهترین نتیجه

یکی از مسائلی که در انواع نیچ مارکتینگ می‌تواند پیروزی شما را به ارمغان بیاورد، بررسی مسايل مختلف است. در نخستین مرحله نیز، بررسی مسائلی که افت فروش را موجب شده‌اند. بهترین کار برای این بررسی، کنترل مداوم و همه جانبه شبکه‌های اجتماعی است. به یاد داشته باشید که مخاطبان شما بهترین کسانی هستند که می‌توانند ایرادات کسب‌وکارتان را پیدا کرده و پیشنهادات خوبی برای پیشرفت ارائه دهند.

سخن پایانی

در این مقاله با هم یادگرفتیم که نیچ مارکتینگ چیست و چگونه باید براساس استراتژی نیچ مارکتینگ ، محصولات موثر و پرفروشی را تولید کنیم. همچنین دریافتیم که برای دستیابی به مخاطبان هدف خود باید چه مسیری را پیش بگیریم.

نکته‌ای که لازم می‌دانیم مجددا یادآور شویم این است که در نیچ مارکت شما باید صبر زیادی داشته باشید. نباید انتظار داشته باشید که در مدت کوتاه چند روزه، بتوانید نرخ تبدیل صعودی تمام سودی را مشاهده کنید. در نتیجه به خودان زمان بدهید و تلاس کنید در این مدت با مخاطبان خود رابطه محکم‌تری برقرار کنید. با این روش مطمئن باشید که در زمان مناسب، مخاطبان شما به مشتری تبدیل شده و نام شما را از یاد نخواهند برد.

اگر در مورد هر کدام از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا اینکه موضوعی بود که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم. همچنین ما در توییتر خود پیرامون مهم‌ترین مسايل حوزه زیرساخت صحبت می‌کنیم؛ ما را در توییتر ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا