همه

سرور میکروتیک چیست ؟ آشنایی با کاربرد سرور مجازی میکروتیک

سرور میکروتیک چیست چه کاربردی دارد ‌؟ سرور مجازی میکروتیک چه تفاوتی با دیگر انواع سرورها دارد؟ زمانی که فعالیت خود را در دنیای شبکه و اینترنت آغاز می‌کنید، با نام‌ها و اصطلاحات متعددی مواجه می‌شوید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سرور میکروتیک مجازی است. در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل و اصولی با سرور مجازی میکروتیک حرفه ای آشنا کنیم تا در زمان انتخاب میزبان مناسب برای سایت خود با مشکل مواجه نشوید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر به دنبال خرید سرور مجازی ارزان vps هستید که بتواند به بهترین شکل تمام دغدغه‌های شما درباره زیرساخت‌های سایتتان را برطرف کند، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما با خرید این سرویس، علاوه بر برخورداری از پشتیبانی 24 ساعته و رایگان، در بهترین دیتاسنترهای کشور نیز قرار می‌گیرد. برای خرید سرویس موردنظر و یا دریافت مشاوره از متخصصان و فعالان این حوزه، به سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

سرور مجازی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که اصلا سرور میکروتیک چیست ، لازم است در ابتدا تعریف درستی از مفاهیم پایه‌ای آن داشته باشیم.

به ساده‌ترین بیان، سرور مجازی یا VPS، سروری اشتراکی است که کارکردی مشابه با سرور اختصاصی دارد تنها با این تفاوت که هزینه سخت افزاری کمتری برای شما به همراه دارد.

به عبارتی ساده‌تر، سرور مجازی با کمک تکنولوژی مجازی سازی از یک سرور با منابع اختصاصی گسترده به سرور های اختصاصی و شبیه سازی شده کوچک‌تر تبدیل می‌شود. در نهایت هر کدام از این سرورهای نهایی به صورت اختصاصی می‌توانند منابع و امکانات یک سرور را ارائه دهند. لازم به ذکر است که عملکرد هیچ کدام از این سرور ها برروی یکدیگر تاثیر نداشته و مصرف بیشتر کاربران هریک از این سرور ها، کار شما را دچار اختلال نمی کند.

برای درک بهتر این مفهوم زمینی را درنظر بگیرید که روی آن، آپارتمانی ساخته شده است. تمامی طبقات این ساختمان جدا از یکدیگر ساخته شده‌اند و منابع و امکانات مربوط به خود را دارند؛ سرور مجازی نیز مفهومی شبیه به یک آپارتمان با چند مستاجر دارد.

مواردی که عنوان کردیم تنها آنچیزی بود که می‌توانستیم در این مقاله در مورد سرور های مجازی به آن‌ها اشاره کنیم؛ اگر می‌خواهید به شکلی اصولی‌تر و کامل‌تر با این مفهوم و کاربردهایی که دارد، آشنا شوید، به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و مقاله سرور مجازی VPS چیست را مطالعه کنید.

تاریخچه سرور مجازی میکروتیک چیست ؟

میکروتیک نام یک شرکت بزرگ فعال در حوزه تولید تجهیزات بی سیم و شبکه های رایانه ای است. این شرکت که کار خود را با توزیع روتر و وایرلس آغاز کرد، پس از مدتی تلاش کرد تا با ارائه سیستم عامل میکروتیک کار خود را توسعه دهد. این نرم افزار که مهم‌ترین تولید این شرکت است به راحتی برروی سرورها نصب می‌شود. (سیستم عامل میکروتیک مبتنی بر لینوکس است)

نصب میکروتیک بسیار آسان است و در چند مرحله ساده به راحتی انجام می‌شود. از دیگر نکات مثبت میکروتیک نیز می‌توان به پایداری بالای آن اشاره کرد.

سرور میکروتیک چیست به زبان ساده

همانطور که مطمئنا تا به حال دریافتید سرور های میکروتیک سرورهایی هستند که سیستم عامل میکروتیک روی آن‌ها نصب شده است. با این حال، سیستم عامل میکروتیک خود یک مسیریاب است که با بهره‌گیری از هسته لینوکس ایجاد شده است.

یکی از نکات بسیار مثبت خرید سرور مجازی میکروتیک قیمت مقرون به صرفه آن است که آن را به یک گزینه عالی برای کاربران حرفه‌ای و عادی تبدیل کرده است. این سرور که می‌تواند نقش روترها را به بهترین شکل ایفا کند، جایگزین بسیار مناسبی برای روتر های گران قیمت سیسکو به شمار می‌رود. همین موضوع آن را به انتخابی مناسب برای متخصصان شبکه تبدیل کرده تا بتوانند با صرف هزینه کمتر از همان قابلیت‌ها برخوردار شوند.

سرور مجازی میکروتیک در سال‌های گذشته توانسته به قدری توسعه یابد که متخصصان شبکه نیازهای اساسی و اصولی خود به مسیریابی و فایروال را با استفاده از آن برطرف می‌کنند.

کاربردهای سرور میکروتیک چیست چرا از آن استفاده کنیم؟

سرور مجازی میکروتیک از کاربردهای متعددی برخوردار است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مسیریابی
  • وایرلس
  • دیوار آتش یا فایروال (firewall)
  • پروکسی سرور
  • شبکه خصوصی V.P.N
  • مدیریت کاربران
  • پروتکل پیکربندی پویای میزبان
  • متعادل کردن بار ترافیکی
  • راه­گزینی برچسب چند قرارداری
  • کیفیت سرویس
  • میزبانی اتصالات
  • پشتیبان­گیری و بازیابی
  • احراز هویت
  • و…

در ادامه تلاش می‌کنیم تا برخی از مهم‌ترین این موارد را به صورت خلاصه بررسی کنیم.

  • مسیریابی یا روتینگ

همانظور که پیشتر نیز عنوان کردیم، سرور مجازی میکروتیک حرفه ای بیشتر برای مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مواردی که این سرور در مسیریابی انجام می‌دهد، عبارتند از:

  1. مسیر یابی مبتنی بر خط مشی
  2. مسیر یابی رابط
  3. مسیریابی استاتیک
  4. مسیریابی مجازی حمل‌ونقل
  5. مسیریابی ECMP
  6. پروتکل مسیریابی پویا
  7. تشخیص حمل و نقل دو طرفه از جمله موارد روتینگ
  • کابرد دیوار آتش

این سرور به عنوان فایروال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظایفی که در این مورد برعهده دارد، عبارتند از:

  1. فیلتر کردن
  2. اتصال داخلی
  3. لیست سیاه
  4. مشخص کردن منبع و مقصد داده‌ها
  5. پشتیبانی از IPv6
  6. مسیریابی اطلاعات
  7. بررسی علائم بسته
  8. دور زدن ردیابی اطلاعات (RAW)
پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید که فایروال چیست و چه وظایفی را به عهده دارد، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله فایروال چیست را مطالعه کنید.
  • وایرلس

لست وظایفی که mikrotik در این بخش برعهده دارد، عبارتند از:

  1. لیست کنترلِ دستی
  2. پروتکل NV2
  3. سیستم توزیع بی­سیمWDS،
  4. رومینگ مشتری بی­سیم
  • پراکسی سرور (Proxy Server)

برای پراکسی سرور چه کاربردهایی را می‌توان در نظر گرفت؟ موارد زیر این مورد را توضیح خواهد داد:

  1. پشتیبانی از ذخیره سازی در یک درایو جداگانه
  2. لیست کنترل دسترسی
  3. فهرست ذخیره سازی
  4. پراکسی سرور HTTP cache
  5. پشتیبانی پروتکل SOCKS
  6. DNS
  • شبکه اختصاصی مجازی

پشتیبانی از رمزگذاری سخت افزاری، پشتیبانی IKEv2، PPP، پشتیبانی IPIPاز موارد کاربرد شبکه خصوصی مجازی v.p.n است.

مهم‌ترین مزایای سرور میکروتیک چیست ؟

سرور میکروتیک مجازی از مزایای متعددی برخوردار است که می‌تواند نیاز حجم عظیمی از کاربران را برطرف کند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین آن‌ها آشنا کنیم.

1. سرعت بالا

سرور مجازی میکروتیک حرفه ای در زمان پردازش اطلاعات، از سرعت بالایی برخوردار است. پس اگر سرعت و دقت سرور برایتان حائز اهمیت است، میکروتیک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

2. پایداری

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، یکی از مهم‌ترین مزایایی که سرور میکروتیک در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، پایداری آن است. این سرور در زمان ارائه در هر شبکه‌ای با هر وسعتی که قرار بگیرد می‌تواند پایداری خود را حفظ کند.

3. هزینه کم

سرور میکروتیک ارزان است! این جمله در کنار تمام مزایای دیگر می‌تواند کاربران را به خرید سرور مجازی میکروتیک ترغیب کند. این سرور نسبت به دیگر رقبای خود مانند سیسکو، هزینه پایین‌تری داشته و در نتیجه گزینه‌ای اقتصادی برای کاربردهای مشابه محسوب می‌شود.

4. نصب و راه اندازی آسان و رایگان

یکی از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی میکروتیک حرفه ای ، نصب و تنظیم آسان آن است بدون اینکه نیاز به مراجعه به افراد متخصص داشته باشید. همچنین رایگان بودن مراحل نصب نیز از دیگر مزایای رقابتی این سرور محسوب می‌گردد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به شما توضیح دهیم که منظور از سرور میکروتیک چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. در نهایت شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نیاز شما تعیین می‌کند که بهترین گزینه برای خرید و انتخاب کدام است. در نتیجه یک سرور که توانسته بهترین انتخاب برای فردی باشد، نمی‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. پس شما باید باتوجه به نیاز خود نسبت به خرید سرور میکروتیک اقدام کنید.

اگر هنوز نمي‌دانید چه سروری با چه میزان منابع می‌توان بهترین انتخاب شما باشد تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم در این زمینه را در اختیارتان بگذارند. اگر با سوالی در خصوص مطالب گفته شده برخورد کردید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در پیج اینستاگرام ابر آراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا